Elisabeth P
Nu har jag pelargonior, fuchia och dalhiaknölar i garaget där det är mellan 3-6 grader. Det har varit bra temp för dem under viloperioden.

När mina sådder gror ska de ju under belysning i ca 15 grader, vad jag förstått.

Är 15 grader en bra temp även för att driva upp lökar av olika slag?

Vad jag nu undrar är om jag ska väcka mina pelargonior, fuchia och dalhiaknölar samtidigt som frösådderna och lökarna ställs ut, så att de ochså får stå under lysrör i ca 15 grader?

jag har ingen möjligehet att ha ett ställe med 3 - 6 grader och ett ställe med 15 grader samtidigt, då garaget är mitt ända altenativ.

hur gör jag?/ Lisa
kerstin z5-6
pelargonerna kan väckas nu, dahlia och annat behöver ju inget ljus, än.. och kan väl stanna på golvnivå till du ser att de verkligen vill vakna -det är lite tidigt för dem
fast jag kanske missförstår dej -ska du höja garagetempen till 15 +?
Elisabeth P
Ja, jag har fattat det som att när mina sådder börjar gro (har inte sått än, ska så i mitten av feb) behöver de ljus och ca + 15 grader.
Då måste jag höja tempen i garaget till + 15 grader.
Det är därför jag undrar hur de övriga kommer må. vad jag ska göra med pelargonior, fuchia och dalhiaknölar ? Ska de väckas när jag höjer tempen mot slutet av feb?
Kanske det är lite svalare vid golvet men det blir ju ingen jätteskilnad, eller?
Hur gör jag med lökar? (blev väldigt sugen på odlas erbjudande att köpa olika sorters lökar)

Lisa
kerstin z5-6
Lökar o pellisar kan du sätta dit -Dalian låter du bli att väcka -ingen omplantering låt dem stå i mörkret under bordet -tills du ser långa skott -då kan du ge ny jord .. de blir ohanterliga annars
det blir bra !
Elisabeth P
Fint, då vet jag det. men fuchian då?
Tidigare råd jag fått ang fuchian är omplantering tidigast i april.
Räcker det att ställa fuchian i ett mörkt hörn trots att garaget kommer hålla ca + 15 grader?

Är man inte frågvis får man inget veta tongue.gif Lisa
kerstin z5-6
ja precis som dahlian -håll den lågt så länge det går smile.gif
Elisabeth P
Kanon, då får vi bara hoppas att allt går efter planerna tongue.gif wub.gif / Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon