Full version: Trasigt videoband
norpydorp
Min flicka har ju lyckats pilla av bandet på ett videoband sad.gif sad.gif
Det är inspelat på henne själv när hon var bäbis, så det är nåt som vi verkligen vill ha kvar!!
Är det nån som vet om och hur man kan laga?? Hjälp!!!

På vanliga kassettband kunde man ju laga med vanlig tejp....
Reserv
Kassettband är färskvara och blir sköra med åren, om jag va´du så skulle jag gå till en fotohandlare och be dom laga bandet och samtidigt köra över det på en DVD skiva. Vore juh inte så kul om hela bandet nån dag är förstört, det kostar förståss, men det är det värt.
Pirum
Ja, går att laga, men det går inte bra med "vanlig" tejp för det är mer tryck på ett videoband än på vanligt kassettband. Jag har ett par gånger lagat med cyanoakrylatlim, men det kan förstöra videon, det blir så hårt att det kan göra sönder läshuvudena.

Tycker Reserv ger gott råd, är det ett så viktigt band får det kosta några kronor. Har du tur är det bara några sekunder som det är dålig bild på.
norpydorp
Bandet är inte så himla gammalt... pillmonstret fyller snart tre och hon hinner med mycket!!!
jag håller med om att det skulle ha blivit en dvd av alltihopa istället.

Har pratat med några på expertbutiken och på nåt fler ställe idag...dom hade ingen aning!
Ska prova o ringa nån riktig fotohandlare istället!
Tackar för svar....här är det alltid nån som har nåt bra svar rolleyes.gif
Pirum
Ja, en riktig fotohandlare som är van med gammeldags film kan säkert limma ihop bandet. Åtminstone så att det håller för att kopiera över den till DVD. (Gamla super-8-filmer limmade man väldigt ofta, inte riktigt samma lim och teknik här kanske dock)
Rhodoskillen
Jag har lagat videoband som har gått sönder å använde mig av nagellack å det fungerade alldeles utmärkt, blev ett hack i filmen på runt 10-20 sekunder, men bättre det än ingenting. smile.gif

Mvh/Danne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon