Full version: Jiffy briketter
Maria zon 6
Jag använder alltid Jiffybriketter då jag sår Pelargoner, Hänglobelia, Sommarflox m.m. När det är dags att skola om sätter jag bara ner briketten i krukan och fyller på ny jord - utan att ta bort nätet...

Gör jag bort mig då??? unsure.gif

Jag har sett i några inlägg att det är vanligt att ta bort nätet.
Varför gör man det? Vad är det som blir bätte?

Eftersom jag varje vår har ca 150 plantor i briketter så är det ju lättast att stunta i nätet, men om det har stora fördelar att ta bort det så.....

Vad har ni andra för erfarenheter?
Nät eller inte nät???
Lady Hamilton
Du har inte alls "gjort fel" det gör man som man vill smile.gif
Men de få gånger jag har använt bricketter och lyckats få något att gro/växa i dem har jag sedan "gjort snitt" i nätet för att jag "inbillat mig" att det då blir lättare för rötterna att växa.
Maria zon 6
Hur menar du - brukar det inte gro i briketterna hos dej???
Jag använder dom just för att det är så enkelt, smidigt och grobarheten brukar alltid ligga på 100% !!!

Att skära ett snitt i nätet låter ju jättesmart!
En snabb kompromiss liksom smile.gif Tack!
Lady Hamilton
sad.gif Det är betydligt lättare för mig att få sådden att klara sig i krukor eller "bevattnings brickor" av olika slag.............
jåj
Jag har tidigare använt briketter och det har fungerat mycket bra.
Jag har alldrig tagit bort nätet.

För två årsen började jag använda en frigolit låda typ pluggplantor.
lådan har underbevattning och ett plastlock även denna har fungerat jättebra och blir lite billigare än torvbriketterna.

Båda har jag använt för sticklingar och frösådd.

JÅJ
noora
Jag har använt briketter i många år och aldrig tagit bort nätet. Ibland tar jag bort överdelen av nätet om det sticker upp över jordytan efter att jag satt plantan i större kruka, men det är bara av estetiska skäl smile.gif

Den största svårighet jag upplevt med briketterna är att de torkar "från alla håll". Man måste ställa dem tätt och under lock för att de inte ska torka ut jättefort.
Maria zon 6
Noora: Jag håller med, att briketterna snabbt torkar ut är den enda nackdelen (förutom priset då, som är väl högt...)

Hamilton: Synd att det inte funkar för dej, jag tycker det är så smidigt med briketter. Nu ska dom dessutom få ett snitt i nätet i år! smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maria zon 6 @ 08-02-2006, 19:20)
....Hamilton: Synd att det inte funkar för dej, jag tycker det är så smidigt med briketter.....

Ärligt talat så saknar jag inte heller bricketterna.....det skulle inte funka att så direkt i sådana för mig. Jag driver upp alldelens för mycket plant för det. Och de tar en enorm plats "redan från början" smile.gif Just nu har jag ca 180 st penseér på gång wub.gif
noora
CITAT (Maria zon 6 @ 08-02-2006, 19:20)
Noora: Jag håller med, att briketterna snabbt torkar ut är den enda nackdelen (förutom priset då, som är väl högt...)

Jag hittade lite billigare briketter (av annat märke) i storpack i Weibulls butik på Sveavägen i Stockholm. Jag har tyvärr inte sett det någon annanstans, men det betyder i alla fall att det finns hopp smile.gif

Nu senast köpte jag original Jiffy-briketter. De tycks ha ändrat på sammansättningen av torven, den är mycket grynigare än förut. Vi får se om det blir någon skillnad.

Jag har precis upptäckt en annan nackdel med jiffy-briketter: Pyttesmå frön som bara ska ligga på ytan eller täckas med ett mycket tunt lager är svåra att så i briketterna. Chili och sådant fungerar mycket bättre. Men för chili är briketterna utmärkta wub.gif
Maria zon 6
Noora: Jag ska till Stockholm den 23 mars
- javisst är det för Trädgårdsmässans skull!! rolleyes.gif

Kommer du ihåg vad dom kostade - briketterna på weibulls?
Är det bra pris är det ju värt att gå förbi där och bunkra upp ett lager!
Maria zon 6
Hamliton: Ja, med dom plantmängderna förstår jag att du står över, det skulle jag också göra. Själv använder jag ca 150 briketter/vår, resten av fröerna sår jag i såjord och även i helt vanlig krukväxtjord!
noora
CITAT (Maria zon 6 @ 09-02-2006, 13:51)
Noora: Jag ska till Stockholm den 23 mars
- javisst är det för Trädgårdsmässans skull!! rolleyes.gif

Kommer du ihåg vad dom kostade - briketterna på weibulls?
Är det bra pris är det ju värt att gå förbi där och bunkra upp ett lager!

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag funderar på att ta en promenad dit vid något tillfälle eftersom jag behöver köpa fler. Jag kan ju meddela efter det smile.gif
Maria zon 6
Det vore jättesnällt, tack! smile.gif
noora
Jag var förbi där och kollade igår, blev lite sugen på att spana på fröer :-)

De har 100-pack med briketter för 159 kr, vilket jag tyckte var billigt när jag köpte förra året eftersom jag inte hade så mycket att jämföra med. Nu är jag inte lika säker på billuigheten längre, jag har för mig att det 30-pack "original-jiffy" jag köpte på Plantagen gav ungefär samma styckpris på briketterna. På Weibulls kostar original-jiffy i 30-pack över 70 kronor blink.gif

Man kan även köpa 1000 stycken för strax under 900 kr på Weibulls. Lite väl många för mitt behov, det skulle ta en stund att förbruka så många rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon