Full version: Varggapen föll
Katti med torpet
Sådde Varggap för ca en månad sedan, några med tunn jordtäckning och några med Vermiculit-täckning. Till min stora förvåning blev grobarheten betydligt sämre på vermiculithalvan.
Efter att de grott stod de still i växten, sedan började de små bladen skrynkla ihop sig och nu faller alla. Ser att stjälken har blivit trådsmal vid jordytan.

Måste givetvis så om dem men vad skall jag göra för att undvika samma sak igen?
Katti med torpet
Tror vid närmare eftertanke att de heter Lejongapsranka och inte varggap men det spelar ju mindre roll. Frågan är vad som orsakar rothalsröta (för det är väl det som har hänt?) och vad jag skall tänka på för att minska riksen för att det uppstår igen.
Betty
Har för mig att rothalsröta beror på en svampsjukdom. Jag skulle föreslå att du antingen byter såjord (kan finnas sporer i den såjord du använde), eller så kan du sterilisera såjorden. Sterilisera i micron eller i ugn 130° (det där med sterilisering lärde jag mig igår kväll när Helen i Piteå höll föredrag om frösådd) Håll inte sådden för blöt. När jag planterar t.ex. klematis så har jag sand i stället för jord närmast stjälken för att förhindra röta.
kerstin z5-6
Vermiculit är ett lerhaltigt material för mer fukt krävande sådder - det kan hända att det var ett för tjockt lager -så syrebrist uppstår
Detta händer inte med grustäckning
Rothalsröta kan vara sjukdom , men vissa drabbas lättare av detta särskilt om de står för fuktigt (och syrefattigt)
Eftersom du antagligen haft samma jord till bägge , tror jag inte den är boven denna gång.. men visst kan det vara de usla sorgmyggelarverna med-de kommer också när det är lite för blött....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon