Full version: Kan jag så dessa nu?
Ingela_67
Nu har jag äntligen fått mina fröer som jag tänkt så detta år, bla följande:
* Campanula Dwarf Melton Bells
*Campanula Tiny Bells
* Flitiga Lisa "Tutu"
*Torenia
* Lobelia "Crystal Palace"
* Lobelia " Blue Cascade"
* Purpur Lobelia
* Tomat " Ildi"
* Paprika "Luteus"

Är det läge att så dessa sorter nu? Vet att Kerstin skrev i något tidigare inlägg att Campanula Tiny Bells och Dwarf Melton Bells kan sås senare..men vad jag förstår av instruktionerna på påsen så är de flerårig..och blommar inte förrän andra året. Men om jag sår den tidigt..hinner den blomma i år?

// Ingela. biggrin.gif biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaten ska du nog vänta med iallafall, tomat räcker om man sår 6-8v innan utplantering, jag brukar så i början av april och det brukar hinna bli rejäla plantor innan jag kan sätta ut dem i juni.
Zazu
flitiga lisa, torenia, lobeliorna, paprika måste du så nu om de ska hinna bli nåt, okej lisan kan du vänta lite med, men lobeliorna så fort som möjligt.
campanulan finns det nog lite
HÄR om

mvh zazu
kerstin z5-6
Visst kan en del campaula -övriga perenner med -blomma med enstaka blommor år ett -de blir ändå inte riktigt på sin höjdpunkt förrän år två ...
Perenner finns ju kvar tack o lov smile.gif
Har man kommit igång med sitt sående -har man på så vis varje sommar nya roliga växter som ska blomma i full prakt på gång .. det är bara år ett av såkarriären som det är lite knapert .

De flesta campanula är dock tacksamma och ger några blommor under första året efter sådd smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon