bandin
Hej kompisar!

Läser överallt att man kan fräscha upp trötta pelargonsticklingar med askorbinsyra i lite ljummet vatten. Tror ni man kan använda C-vitaminbrus i stället?

Mvh,
Jessica
Margith
Ja, det går lika bra med C-vitaminbrus, det innehåller också askorbinsyra. Vilken smak du har på brustabletterna har heller ingen betydelse. MEN, din rubrik, tycker jag blir lite tvetydig till din fråga wub.gif Ska du använda askorbinsyran för att pigga upp reströtta, alltså allmänt hängiga, sticklingar så blanda som om du skulle dricka den själv, ska du däremot använda den som rotningsmedel bör du blanda betydligt starkare!
Själv har jag aldrig provat C-vitamin som rotningsmedel, däremot använder jag det ofta till ledsna sticklingar som varit på resa alltför länge smile.gif
bandin
Vad bra Margith, jag insåg inte att det var skillnad i styra men det kan jag förstå. Hur gör du med de reströtta, får de stå i C-vitamin eller sprayar du dem med det?

Jessica
Margith
Orotade sticklingar låter jag alltid stå ett dygn i vatten när jag får hem dem. Ser de ledsna och hängiga ut sprayar jag med C-vitamin. Sen sätter jag dem på rotning.
Nåt annat har jag aldrig provat smile.gif
Eva i Skåne
En del av mina sticklingar skulle verkligen behöva piggas upp. blink.gif
Jag köpte en påse askorbinsyra idag, men vilken styrka ska jag blanda? Det är bladen jag ska spruta på?

Är detta med askorbinsyra speciellt för pelargoner eller funkar det även som uppiggare och rotningsmedel på andra sticklingar?
Margith
På Pelargonsällskapets forum hittade jag följande:
1 tsk askorbinsyra/dl vatten om du ska använda det som rotningsmedel och
1 tsk askorbinsyra/liter vatten om du ska duscha med det.

Jag har bara använt brustabletter, så jag har ingen egen erfarehnet, men jag tycker att ovanstående mått verkar rimliga.
Eva i Skåne
Nu är dom duschade. Jag ser fram emot att de är spänstiga och fräscha imorgon biggrin.gif


Är det nån som vet om det funkar även till andra sticklingar?
Eva i Skåne
Lite piggare ser dom ut idag. Jag har sprutat en gång till nu.
Blir dom överförfriskade rolleyes.gif om jag gör det fler gånger?

Jag tog en chans och sprutade en gång på snöflingan också.
Margith
Nej, det är ingen fara att spruta dem flera gånger smile.gif Morgon och kväll i 2-3 dagar har jag provat.
Tänk bara på att inte spruta för mycket varje gång, det kan ge fläckar på bladen. Blanda inte heller för starkt, det kan också ge fläckar på bladen.
Rimligtvis borde C-vitamin fungera som upp-piggare på andra sorters blommor också, men jag vet inte.
Du kan väl berätta hur det går med snöflingan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon