Katti med torpet
Hjälp, det är något som inte är rätt.
Första bladparet på min hjälmböna har kollapsat och jag förstår inte vad det är som är fel. Är rädd att det fortsätter upp mot nästa blad och då är det nog ute med min böna. Bladen är inte torra utan mer bara slappa, de har liksom bara fallit ihop (har tagit ett par dagar från att jag upptäckte att kanterna började rulla ihop sig).

Som en ledtråd kan jag nämna att bladen rätt omgående rullade ihop sig när jag tog in den från balkongen (Bubbelplastad, uppvärmd, upplyst hylla på balkongen) till köket för att sköta om den. Eftersom jag misstänkte att den inte gillade att plötsligt utsättas för den 20-gradiga torra inomhusluften så dushade den snabbt. Efter en minut hade den rätat på bladen igen!
Kan det vara så att den är extremt känslig för torr luft? Eller kan det vara för stor chock när jag bär den mellan hyllan och köket = 10-20 sek med ren utomhusluft och det kan ju vara rätt kallt så här års...

Hur ser symtom på kyla ut? Kanske den inte gillar att ha bara 11 grader på nätterna och ibland kalldrag när jag öppnar dörren?
Den är ju för hög för att rymmas i miniväxthuset men en uppklippt petflaska skulle kanske kunna funka som skyddshuv...
Fenja
Jag gissar att variationen mellan temperaturerna är för stor helt enkelt. Troligen spelar den torra inomhusluften roll med.
Mvh
Fenja
Carex
Kan mycket väl vara omställningen som är problemet. Kylskador, eller iaf frostskador ser ut som om bladet helt enkelt torkar eller blir slappt och livlöst.
Fortsätt att duscha!
lissa
Kan man rädda frysta blad eller är det bäst att klippa av dom??? Det är nämligenvad jag har gjort med min Spathiphyllum, stackarn hade en massa fullkomligt slappa blad, och dom klippte jag alltså...skulle jag ha låtit dom sitta kvar???? ohmy.gif
Fenja
CITAT (lissa @ 14-02-2006, 15:28)
Kan man rädda frysta blad eller är det bäst att klippa av dom??? Det är nämligenvad jag har gjort med min Spathiphyllum, stackarn hade en massa fullkomligt slappa blad, och dom klippte jag alltså...skulle jag ha låtit dom sitta kvar???? ohmy.gif

Läs på snusförpackningen tongue.gif laugh.gif laugh.gif Frusna blad brukar tillslut torka ihop falla av, jag skulle också ha klippt av dem.
Mvh
Fenja
lissa
laugh.gif laugh.gif laugh.gif när flera skriver i samma tråd samtidigt kan det bli lite roliga slutsatser, blev så himla full i skratt när jag läste att jag bara inte kunde låta bli laugh.gif laugh.gif
Tack Fenja, blev lite orolig att jag hade klippt ner den i onödan, den var jättestor och blommade ofta..., hoppas bara att den kommer igen snart smile.gif
Katti med torpet
Det var ju jag som började den här tråden så jag känner att jag måste erkänna vad problemet med de slappa bladen var, även om det är lite pinsamt. tongue.gif

Det visade sig att de inte alls var ett karaktärsbladpar utan ett andra par hjärtblad, så jag antar att det var helt naturligt att de skrumpnade ihop?
Anledningen till att jag kunde missa det var att den redan hade haft och fällt sina hjärtsblad. De här var dessutom väldigt stora och fina och såg då inte alls ut som några hjärtblad i mina ögon, men nu när jag ser de riktiga bladen så är den en helt annan typ och kommer inte ens parvis.
Är det vanligt att växter har två uppsättningar hjärtblad?
(det första paret hjärtblad såg helt annorlunda ut än uppsättning nr 2 och var mycket mindre)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon