Full version: När sätta frö?
Veganvarg
Hej!

Jag odlar i pallkragar och undrar när man ska sätta fröna inomhus för att de ska bli lagom stora tills de ska ut..?
Jag bor i Södra Dalarna (precis mellan zon 4 och 5).

Finns det nån bra sida med tips om hur lång tid platorna ska ha på sig inombus och när de ska sättas ut?
Eller finns det nån här som på rak arm vet..?

Jag tänker sätta bl.a. physalis, tomat, isbergssallad, spenat, sockerärtor, basilika, timjan, oregano, dragon.

mvh
/ylva
Tesa
Physalis och tomater tar ganska stor plats och behöver mycket ljus så de bör sås 6-8 veckor före man räknar med att kunna plantera ut dem..
Isbergssallad, spenat och ärtor kan du så direkt ute när jorden reder sig..
Basilika, timjan och oregano kan du så inne nu bara du kan ge dem ljus så det räcker...timjan tar lite tid på sig så det kanske är lika bra att köpa en planta...basilikan kan du också väntamed till senare för de tål inte låga temperaturer alls så du kan inte räkna med att sätta ut dem förrän en bit in i juni..
Dragon vet jag inte riktigt..mer än att fransk dragon inte går att föröka med frö...
Veganvarg
Tack för dina svar!
Längtar så att få sätta igång! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon