Full version: Kinesisk ympning
Anita S
Jag vet att det ska fungera på bla rhododendron. Kan det tänkas funka på andra buskar också? Vilken årstid är bäst att göra det på? Känns som att det skulle funka på våren när tillväxten startar. Om någon har testat så beskriv hur ni har gjort och hur resultatet blev. Jag har läst i en bok att det bara tar 6 veckor från man har gjort ingreppet tills rötter har växt ut och man kan avlägsna ympen.

MVH Anita
RibesRubusVitis
Har inte lyckats hitta någon ”kinesisk ympning”. Menar du möjligen det som vinodlare m fl kallar ”nurse graft”? En svårrotad stickling kan få hjälp på traven om en mer lättrotad sort sätts fast med t ex häftklammer under jord. Då förses den övre delen med sav samtidigt som den får längre tid på sig att producera egna rötter.
RibesRubusVitis
Hej igen,
det slår mig att du kanske tänker på ”kinesisk avläggare” eller ”luftavläggare”, som inte är någon ympning utan ett sätt att bilda rötter längre upp på t ex en fikonplantas gren. Skär ett litet snitt i grenen, stoppa i en bit plast så att det inte läker igen och paketera alltihop i fuktig vitmossa (vanlig blomjord går också). Efter några veckor kan rötter ha bildats och överdelen kan leva vidare på egen hand.
Anita S
Det är precis den metoden jag menar, och i min bok "Trädgård för entusiaster" behandlas metoden under "förökning av växter" och kallas då "kinesisk ympning". Men om det funkar på fikon så kanske det funkar på alla vanliga buskar också. Då är bara frågan vid vilken tidpunkt på året?

MVH Anita
RibesRubusVitis
Så här skriver TIDENS stora bok om rumsväxter:

”En annan metod, luftavläggning, använder man då man bara har en liten kal stam att utgå från (t ex Ficus, Dieffenbachia). Man gör en skåra snett in mot halva stammen och lägger en liten träpinne i skåran så att denna inte kan sluta sig. Därefter lindar man snitt och stam med färsk mossa eller vitmossa och virar en plastfolie kring det hela samt knyter till denna både över och under snittet. Man stödjer växten med en pinne för att hindra stammen från att brytas av. Efter några veckor, då rötterna tittar fram under plasten, tar man bort ’förpackningen’, skiljer av den övre rotförsedda delen och sätter den i jord. I regel börjar den kapade stammen att växa på nytt.”

Själv lärde jag metoden i en bok av Marguerite Walfridson (men hittar nu inte skriften i hyllorna). Hon talar om ”kinesisk avläggning” och jag prövade med gott resultat på fikon. Då använde jag en plastkruka som kluvits på längden och tejpade fast halvorna runt fikongrenen, fyllde med jord och vattnade.
Minns tyvärr inte vilken årstid det var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon