Don Thomaso
Hej,

Jag har köpt världens underbaraste 40-talstorp med 3600 kvm tomt, mestadels typ ängsmark. Det ligger ett par mil norr om Finspång i zon 3.

Jag skrev lite och frågade i höstas om det här med pallkrageodling. Då var det lååångt kvar, men nu börjar det ju närma sig så jag har lite fler frågor. Jag har fått tag på typ 40 pallkragar så det är alltså dags att börja planera på allvar.

Jag har läst här att man kan fylla på med hästdynga upp till 10 cm från kanten och sen vanlig såjord. Är det alltså hästdynga direkt från hästen
:-) ...eller ska den ha hunnit "brunnit" eller vad det nu heter? Skulle man blanda i halm?

När bör mina pallkragar stå klara? Jag bor alltså i zon 3 omgiven av skog och åker. Jag ska bara odla "vanligt", jag behöver inte tjuvstarta säsongen med varmbänkar och sånt i år.

Jag har läst att man helst ska använda markväv eller täckväv eller vad det nu heter. Men jag har oxå läst att folk använder tidningspapper. Jag ska ju dra igång en stor odling så det känns lite dyrt med väv. Blir det stor skillnad om man använder tidningspapper istället. Och om det går bra, hur tjockt lager ska jag lägga? Ska jag plocka bort grässvålen först?

Jättetacksam för alla svar!! Jag tror ju stenhårt på en frodig köksträdgård av stora mått redan första året!
biggrin.gif

/Helena
kerstin z5-6
Tidningspapper blir ok hela tidningar , häst gödseln och sen kopåsjord
gammelnalle
Hur "höga" tänker du ha??
Själv tycker jag 3 på höjden är bra:
Dels bra arbetshöjd,
ogräs kan inte "böja sig in" över kanten,
man kan odla DIREKT på grässvålar, kirskål etc... (något jag inte TROR man kan om man bara har en pallkrage hög- rätta mig gärna)

jag har antingen markduk (har 4 olika platser) eller tidningar, och har efter 2 år inte sett någon skillnad, mer än att marduken fastnar i grästrimmern.....

sen fyller jag på med dålig jord, kompost, kvistar osv... sen beroende på vad jag får tag på (billigt- helst gratis smile.gif smile.gif smile.gif och det får man om man hämtar själv..) med hästbajs som legat över vintern, med halm. Och översta pallkragen fyller jag med "köpejord" . Jag lämnar således 10-15cm till ovankant (men jag vet att andra fyller på mer) för att jag skall kunna lägga på PLAST eller några fönster vid frost (i maj-juni)

lycka till

b
Susanne i Linköping
Lyssna på gammelnalle, han säger kloka ord! laugh.gif

Precis så gjorde jag, fast med två pallkragar högt. Först jämnade jag till marken lite (den sluttade mot häcken), sen la jag i allt vad pinnskräp, häckklipp, löv och annat komposterbart, sen ett lager färsk hästskit (fast jag måste frakta den i hinkar från ridskolan så det var inte så mycket), sen några säckar pås-kossa överst. I den krage där jag skulle ha potatis blandade jag ut kogödseln med sand, och hade även i en del barkmull som utfyllnad.

Inga ogräs kom upp underifrån. Fast någon kirskål hade jag inte. Hur resultatet skulle blivit efter ett par år vet jag inte eftersom jag bara bodde där ett år (hujeda mej så många säckar jag fyllde med innehållet i kragarna). Lite gräsrötter hade börjat leta sig in i ett hörn, såg jag när jag tömde pallkragarna.

Frodig köksträdgård blev det i alla fall, min potatisskörd blev den bästa hittills. Bönorna ville sig inget vidare, men det skyller jag på vädret.
gammelnalle
CITAT (Susanne i Linköping @ 20-02-2006, 11:09)
Lite gräsrötter hade börjat leta sig in i ett hörn, såg jag när jag tömde pallkragarna.

Tömde????


har jag missat nåt här....
jag räknar iskallt med att "bottensatsen" får ligga kvar... blandar bara det översta lagret (20cm?) med ny jord....


b
kerstin z5-6
Du behöver inte tömma ... och småväxter som alpiner klarar en pallkrage , men större ? behövs två eller tre
Susanne i Linköping
Lugn gammelnalle! laugh.gif

Du behöver inte tömma kragarna, det gjorde jag bara för att jag skulle flytta och den nya hyresgästen ville inte ha pallkrageland utan bara gräsmatta.
Don Thomaso
Tackar så mycket för alla bra tips!

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon