Gertie
Jag har hittat några små, snabba, ljusa (ljusgråa eller vita) kryp i min Lewisia-sådd. De är kanske 1 - 2 mm långa och i tjocklek som en
sytråd.
Har sådden i rumstemperatur i minidrivhus.
Bredvid står andra minidrivhus med annat i.
Vad är det?
Hur bekämpa?
Sprider de sig till övrigt?
kerstin z5-6
Sorgmyggelarver sad.gif -de äter upp rötterna på groddarna
bevattna hela lådan med pyrex, pyrsol, och sätt upp flugband -ställ glas med vin eller saft nära -flugorna är minimala "Blomflugor" de drunknar då

Har du fler frö och vill så igen micra din såjord i portioner innan du sår på nytt
Flugorna kan lägga ägg i andra sådder, men ditt är nog isolerat till ett minidrivhus
Har inget grott än som behöver ljus kan du isolera" den angripna tills du har behandlat
Håll därefter sådden torrare än tidigare -de utvecklas gärna när det blir lite för blött och fuktigt-lufta oftare ...minidrivhus tycker jag har den här nackdelen ..
Gertie
Tack, Kerstin för snabbt svar.
Men jag har inte sett en enda "Blomfluga".
Kan det ändå va´ sorgmyggelarver?
Gertie
Jag har kollat nu. Jag har inte Pyrex eller Pyrsol hemma.
Hittade en artikel om sorgmyggor:

"Man kan kanske be sina rökande vänner att blåsa ut röken på växterna och fimpa i dina blomkrukor! Nikotin är nämligen rena giftet även för larverna! Vattnar man med "fimp-vatten", är det också effektivt, men ta inte i för mycket, så att inte växterna också dör av nikotinförgiftning…"

Vad är lagom blandning?

Det är bara en liten planta som har kommit upp.
kerstin z5-6
nää jag rek inte nikotin -mosaikvirus kan du få i stället ...pyrsol-pyrex brukar finnas på blomhyllan" i vanliga Ica butiker ...

Jo det kan vara sorg mygg -de har inte kläcks än bara ....
men Åsa är bättre än jag på sånt småkryp -hoppstjärtar heter nåt annat de är mindre glupska ...
Gertie
Varför drabbas man alltid av sådant när det är helg?mad.gif
Har försökt få tag på Pyrex en gång tidigare i Ystad,
utan att lyckas.
Kan kanske hoppas på hoppstjärtar istället.
Det ser inte ut som larver.

Tack för hjälpen. tongue.gif
lissa
Kerstin z..mosaikvirus??? jag har använt nikotin på ina murgrönor, och när jag läste mosaikvirus blev jag lite rädd. Satte in det i sökaren men fick inga svar ohmy.gif
kerstin z5-6
All typ av tobak kan innehålla mosaikvirus -även röktobak ..därför avråder jag huskurer ..särskilt farligt för tomat -I tomathus får man inte ta på växterna om man rökt ......
Tobaksmosaikvirus är nog sökord
lissa
Tack Kerstin...hittade så mycket om virusen, men däremot en bra sida om tomatodling...tack igen smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon