Full version: rädda pelargon
Elisabeth P
Mina pelargoner är nog tyvärr så gott som körda sad.gif
Jag planterade om och klippte dem för en vecka sedan och nu står de under lysrör i rumstemperatur. Tyvärr händer det inte så mycket med dem förutom en enda litet"skott" som tar sig i en av krukorna. Är det idé att försöka gräva upp denna enda som tar sig och plantera om den i mindre kruka? Använder ni såjord eller blomkrukejord i så fall? blink.gif wacko.gif
Bör de stå svalare?

Lisa
kerstin z5-6
en vecka är lite kort tid att vänta på effekt...
Elisabeth P
Då får de stå ett litet tag till då.
Är det bäst att ha dem i ca 20 graders värme för att driva på dem?
Bör man gödsla något än?/ Lisa
kerstin z5-6
nej inte förrän de är helt vakna blink.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
Planterade du om innan du började väcka dem?
I så fall bör du vara försiktig med vattningen. De måste få hinna bilda små "sug-rötter"(blink.gif Kommer inte på vad de heter nu) innan de kan börja tillgodo göra sig vattnet. Men duscha gärna dem lite då o då.
Elisabeth P
Jo, jag gjorde just det Hamilton blink.gif
Mycket liv i dem är det inte heller, det var därför jag började fundera på om jag skulle försöka rädda det lilla som lever unsure.gif
Ska de hellre stå lite svalare, typ 15 grader?

Lisa
Lady Hamilton
Det beror på................
Hur mycket har du vattnat?
Är det blött i krukan måste du nog ha den varmt så att den inte börjar ruttna.........
Är det bara lite blött..... ( wacko.gif hur vet man det?) borde den tåla svalare förvaring.
Men huvudsaken är att du inte "stressar" plantan laugh.gif
kerstin z5-6
Man använder fingret:) Sorry -kunde inte låta bli smile.gif
-vattning är en konstart -vet inte hur många växter jag badat ihjäl innan det gick upp för mej någorlunda ..
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2006, 18:36)
Man använder fingret:) Sorry -kunde inte låta bli smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif -Hadde jag ingeeeen aaaaning om!
Elisabeth P
Nja, vattnat har jag ju gjort sad.gif , men bara när det känts torra tongue.gif .
Det verkar inte som ni tror på att rädda endast det lilla skott som växer, så de får väl stå ett tag till rolleyes.gif , det e bara till och vänta och se tongue.gif
Som tur é kommer det ju ett nytt år så småningom, så då får jag väl prova igen, skam den som ger sig tongue.gif
Jag hoppas att jag får något i alla mina byttor att glädjas åt redan i sommar wub.gif / Lisa
Lady Hamilton
CITAT (Lisa:) @ 19-02-2006, 18:46)
Nja, vattnat har jag ju gjort sad.gif , men bara när det känts torra tongue.gif............

Nu syftade jag på EFTER omplanteringen....................
Men nu har jag bestämt mig för.................
att rekommendera....................
att ha plantan i rumstemperatur.
Och ni övriga som bra läser...............
har ni något bättre förslag..........så "klämm" fram med det laugh.gif
Margith
Ok, jag klämmer fram med ett svar då smile.gif
Kerstins första svar tycker jag var rätt, du har för bråttom! Vänta! Har det inte hänt nåt på 1 månad finns det anledning att börja oroa sig! Så gör ingenting mer! Det är bra som det är och placera den i rumstemperatur. Det lilla skottet kommer säkert att klara sig alldeles utmärkt där det är
smile.gif
linvik
Pelargoner är helt otroliga. Förrförra sommaren övervintrade jag några av föreningens pelargoner uppe på vinden vid ett litet österfönster. Jag kom ihåg att vattna dem kanske två-tre gånger på hela vintern. Så sent som i mitten av maj tog jag fram dem, klippte ner och planterade i krukor och lät dem stå ute i halvskugga. Någon dog, men de andra växte till sig. När jag kom hem efter semestern i slutet av juli så blommade de frodigt! Jag vet inte ens om mina grannar skötte om dem!
Elisabeth P
Det låter ju lovande wub.gif
Nåväl, det tar ju ingen skada av att stå där de står ett tag till smile.gif
Det är bara att vänta och se, blir det mot förmodan något av dem så lovar jag att berätta tongue.gif
Tack för att ni tog er tid med ännu än av mina konstiga frågor
wub.gif Ni är för gulliga wub.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon