Jonte_rm
Bilden där mamma och pappa är så ser jag ingen med vit hy, blå ögon och blont hår biggrin.gif

Naturens lagar är alltid lika överaskande...


mvh // johannes
Gillan
Helt fascinerande vilka nycker generna tar sig för.
Fast båda föräldrarnas fädrer var ju mörka, så
egentligen var det ju inte så konstigt. smile.gif smile.gif

/Gillan
Linda_A
Helt klart. wub.gif
LadyG
Visst är det fascinerande, genetiken. smile.gif

Söta flickor, oavsett hur genetiken spelat dem spratt. Men de kommer nog att få förklara det där ganska många gånger under sitt liv, kan jag tänka mig. smile.gif
Floppy
Är det nån mer än jag som helt plötsligt kom att tänka på filmen 'Yrrol - en kolossalt genomtänkt film'... laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Eva i Skåne
Trodde aldrig detta skulle vara möjligt.


Tvillingar med olika fäder där en blir mörk och en ljus skulle jag möjligen kunnat tänka mig, men här handlar det alltså om helsyskon. Visst är det märkligt.
Rossi
Ja, genetik är fantastiskt! Tänk vad spännande för de här barnen när de själva ska bli föräldrar. Det finns ingen som vet vilken hudfärg det blir - oavsett vilken pappa som finns med i bilden - även om det säkert är större anlag för det ena än det andra.
adrian
Om det står i en tidning så är det sant, eller?

Jag har läst mycket som står i de svenska tidningarna och mycket av det är vridet och vinklat eller rent av påhittat för att fånga läsare.

Jag tror inte riktigt på detta, det hela ser ut som en vanlig artikel ifrån aftonbladet..biggrin.gif
Rossi
CITAT (adrian @ 22-02-2006, 09:26)
Om det står i en tidning så är det sant, eller?

Jag har läst mycket som står i de svenska tidningarna och mycket av det är vridet och vinklat eller rent av påhittat för att fånga läsare.

Jag tror inte riktigt på detta, det hela ser ut som en vanlig artikel ifrån aftonbladet..biggrin.gif

Oavsett om det är sant eller inte så fungerar faktiskt genetiken så här.
Jonte_rm
Var det ingen som uppmärksammade att aftonbladet sa emot sig själva och ljög väldigt uppenbart smile.gif

Allt är precis som vanligt haha..


mvh // johannes
Hannele
CITAT (Rossi @ 22-02-2006, 09:37)
Oavsett om det är sant eller inte så fungerar faktiskt genetiken så här.

Mina föräldrar är väldigt olika till utseende, mörk och ljus,
och många frågar oss barn om vi verkligen har samma föräldrar. tongue.gif
Fast trillingar är vi ju inte..
Kakaduan
Nu känner jag mig lite dum. Jag fattar faktiskt inte vad det är Adrian menar är tillvridet?

Är det bilden som är förfalskad? Är det att det skulle vara omöjligt att detta händer? Vad?

Alla som var vakna på biologin i plugget kommer ihåg lektionen om vita och svarta kaniner, blå och bruna ögon - dominanta anlag. Aftonbladet har inte hittat på dominanta anlag. Vad är det de vridit till? Det kanske är jag som missförstår???

wacko.gif
Kakaduan
Jonte_rm
Det han menar är att media alltid vinklar berättelseer m.m så att det viktigaste blir att de säljer mycket istället för att hålla sig till fakta...

Kort o gott, Aftonbladet ljuger i mycket och bryr sig inte om att kolla upp fakta...

Kort o gott igen, Aftonbladet rena skiten


mvh // Johannes
Farbror Blå
Sjunger

...ebony and ivory, come together in perfect harmonyt
side by side on my piano keyboard so then why don't we?..

smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
och hur vet ni att de har samma pappa då laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-02-2006, 10:59)
och hur vet ni att de har samma pappa då laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Var de inte tvillingar?

Om det är tvåäggstvillingar kan det i och för sig rent teoretiskt röra sig om olika fäder men det är inte speciellt vanligt.
Farbror Blå
Mmm liiite svårt annars hehe laugh.gif
kerstin z5-6
Inte alls....... -beviserligen är de inte EN äggs tvillingar -Två äggs tvillingar kan mycket väl ha två fäder.

wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif
Rossi
Ja, jag tänkte fel. De måste ju vara tvåäggstvillingar .... Ja, för att ha två olika fäder så gäller det att ligga i! laugh.gif
Reserv
Det här är inte den mest udda story jag läst om tvåfärgade tvillingar. För 20-25 år sen så va´det stora uppslag i tidningarna i USA, det va ett vitt par som fått tvillingar, en mörkhyad och en ljus. När all svartsjuka lagt sig hos fadern så visade det sig att det va´hans eget fel att flickorna fått olika fäder. Han hade just kommit ifrån en prostituerad som innan haft en afroamerikan kund, därefter åker han hem och spänner på frugan. Naturligtvis så hade han inte duschat däremellan, så frun fick nog va´nöjd med att "bara" fått ett färgat barn, det hade likaväl kunnat va´nån sjukdom. wacko.gif
Magdis
Ja Jösses det där tror jag att jag hört talas om! ohmy.gif
Det var väl nåt liknande mera nyligen också har jag för mig, när en tjej hade legat med två olika killar samma dag eller dagarna efter varann, och hade fått tvåäggstvillingar med varsin pappa. ohmy.gif
ah56
CITAT (Reserv @ 22-02-2006, 15:03)
Det här är inte den mest udda story jag läst om tvåfärgade tvillingar. För 20-25 år sen så va´det stora uppslag i tidningarna i USA, det va ett vitt par som fått tvillingar, en mörkhyad och en ljus. När all svartsjuka lagt sig hos fadern så visade det sig att det va´hans eget fel att flickorna fått olika fäder. Han hade just kommit ifrån en prostituerad som innan haft en afroamerikan kund, därefter åker han hem och spänner på frugan. Naturligtvis så hade han inte duschat däremellan, så frun fick nog va´nöjd med att "bara" fått ett färgat barn, det hade likaväl kunnat va´nån sjukdom. wacko.gif

Den historien är en vandringssägen. Tror det var Bengt af Klintberg som hade den uppe på radion vid något tillfälle.
Reserv
CITAT (ah56 @ 22-02-2006, 15:10)
CITAT (Reserv @ 22-02-2006, 15:03)
Det här är inte den mest udda story jag läst om tvåfärgade tvillingar. För 20-25 år sen så va´det stora uppslag i tidningarna i USA, det va ett vitt par som fått tvillingar, en mörkhyad och en ljus. När all svartsjuka lagt sig hos fadern så visade det sig att det va´hans eget fel att flickorna fått olika fäder. Han hade just kommit ifrån en prostituerad som innan haft en afroamerikan kund, därefter åker han hem och spänner på frugan. Naturligtvis så hade han inte duschat däremellan, så frun fick nog va´nöjd med att "bara" fått ett färgat barn, det hade likaväl kunnat va´nån sjukdom. wacko.gif

Den historien är en vandringssägen. Tror det var Bengt af Klintberg som hade den uppe på radion vid något tillfälle.

Konstigt att den vandringssägern va´på dubbla uppslag i Amerikanska tidningar för en sisådär 20-25 år sen, tidningarna såg då inte ut som nån vandringssägen blink.gif
Gossen Ruda
Det var en liknande historia i England för några år sen. En vit kvinna fick ett tydligt mulattbarn efter en provrörsbefruktning med sperma från en vit man. Tror att man kom fram till att ett odiskat provrör var inblandat.
LadyG
CITAT (Reserv @ 22-02-2006, 15:03)
Det här är inte den mest udda story jag läst om tvåfärgade tvillingar. För 20-25 år sen så va´det stora uppslag i tidningarna i USA, det va ett vitt par som fått tvillingar, en mörkhyad och en ljus. När all svartsjuka lagt sig hos fadern så visade det sig att det va´hans eget fel att flickorna fått olika fäder. Han hade just kommit ifrån en prostituerad som innan haft en afroamerikan kund, därefter åker han hem och spänner på frugan. Naturligtvis så hade han inte duschat däremellan, så frun fick nog va´nöjd med att "bara" fått ett färgat barn, det hade likaväl kunnat va´nån sjukdom. wacko.gif

Det är nog mer troligt att det är mamma som slarvat. Spermier överlever inte särskilt länge "i det fria". Tvåäggstvillingar behöver som bekant inte vara mer lika än syskon i allmänhet och kan ju också vara av olika kön. De kan till och med avlas vid olika tillfällen och ha olika fäder.

Så någon skröna behöver det inte vara, det är fullständigt möjligt att tvåäggstvillingar har olika fäder. Möjligheten att befrukta äggen finns ju under flera dagar, så det finns en teoretisk chans att det skulle kunna inträffa.

edit: Här var det jag läste om det! http://www.kanalen.org/foraldrar/fakta/fak...7291de051bc2971
solkatten
Jag fick lära mig på biologin i grundskolan var att bruna ögon är en dominant gen så två brunögda försädrar kan inte få ett blåögt barn, men två blåögda försäldrar kan få ett brunögt barn.
På bilden är förädrarna brunögda och ett av tvillingarna är blåögt.
Så då kan väl inte pappan på bilden vara far till den blonda tvillingen?
anna_rispan
nja en brunögd person kan bära på anlag för blå ögon. så om båda föräldrar bär på anlag för blå ögon kan de två sedan plussas i hop i nya personen o synas som just blå ögon
Pirum
Ja, så är det brunögda föräldrar KAN få ett blåögt barn. Blåögda föräldrar kan inte få brunögda barn.

*OBS* När det gäller exempelvis ögon med grönaktig ton, så kan det finnas "brunögda" gener, så om en blåögd och grönögd får barn så kan barnen få bruna eller blå ögon. Man ska vara försiktig med att spekulera för mycket om eventuell otrohet etc smile.gif

Sen är det väl så att spädbarn ofta har ljusare ögon som sedan mörknar?

Rörigt värre smile.gif
adrian
Ja... Och om man stryper en smurf så blir den...blå??????
wacko.gif blink.gif smile.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (adrian @ 22-02-2006, 19:50)
Ja... Och om man stryper en smurf så blir den...blå??????
wacko.gif blink.gif smile.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

Men...det är den juh redan från början biggrin.gif
adrian
CITAT (Reserv @ 22-02-2006, 20:00)
CITAT (adrian @ 22-02-2006, 19:50)
Ja... Och om man stryper en smurf så blir den...blå??????
wacko.gif  :blink:  :)  :P  :D  :lol:

Men...det är den juh redan från början biggrin.gif

ja...Det är ju det som är problemet... wacko.gif tongue.gif
LadyG
CITAT (solkatten @ 22-02-2006, 18:58)
Jag fick lära mig på biologin i grundskolan var att bruna ögon är en dominant gen så två brunögda försädrar kan inte få ett blåögt barn, men två blåögda försäldrar kan få ett brunögt barn.
På bilden är förädrarna brunögda och ett av tvillingarna är blåögt.
Så då kan väl inte pappan på bilden vara far till den blonda tvillingen?

Kan och kan, visst kan mörkhåriga och brunögda få ljushåriga och blåögda barn. Fast sannolikheten en på fyra att deras barn får blå ögon. Ännu lägre är sannolikheten att deras barn får både blå ögon ljust hår. Dessutom påverkas resultatet också av andra gener, så det där med genetik är betydligt mer komplicerat än man trodde förr.

Sen kan man ju gissa att det är en hel del slump inblandat också tongue.gif
anna_rispan
om den brunögda har ärvt anlag för blå ögon alltså. det måste bli tillräkligt mycket i den nya cellen så båda föräldrar måste alltså bära på anlag för blå ögon... smile.gif

Sen är det slumpen som avgör utfallet så att säga wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon