Full version: Hjälp
Miamamma
Fick frö av slingerstormhatt och har ingen aning om hur jag ska få dom att gro. Finns det någon som kan hjälpa mej med råd?
Floppy
Jag har inte en aning...har kollat runt lite på internet...rekomenderar att du söker på slingerstormhatt hitta inte (kollade inte så jättenoga iof) nått om själva sådden men att den kan stå i sol eller halv skugga...den blir 150-200 cm hög...lite sånt hitta jag....men sök lite på internet å se om du hittar nått mer... smile.gif


kunde inte låta bli att söka lite till å hittade detta:
Länk
kerstin z5-6
javisst -så och ställ ut genast -de vill gärna ha minusgrader omväxlande med plus ett par varv så detta är idealisk tid.Fröna har en hög fryspunkt -7 så det gör inget alls om lådan fryser ihop ett par ggr
Du sår i fuktad såjord-och ställer ut efter 24 tim i rumstemp-så på ytan
-Minst 6 veckor ska de stå ute -om du ska driva dem inne sedan
Det är en underbar slingerväxt Aconitum hemslyanum -slingerstormhatt


Fröna kan vara svårväckta -de ska helst sås färska -ev behövs flera varm kall perioder för att de ska gro -
Lycka till
Anna Maria
Är alla den här underbara färgen du visar Kerstin? Eller finns det andra? Jag har sått och ställt ut frön jag köpte hos TA men jag har ingen aning om vad det blir egentligen...

Maria utanför Enköping
Miamamma
Tack snälla för svar!
Jag har inte hittat någonstans att läsa mej till detta och jag har ingen bekant som har frösått heller. Jag har bara sett dom på bild och tyckt dom är urläckra.
I sommeras var vi hos Peter Korn nere vid Landvetter och han har massor med udda växter. Plötsligt står det en dam bredvid mej och läser på en kruka och frågar sin man om dom ska ha en slingerstormhatt. Det skulle dom. Det var den sista! sad.gif
Men jag var hos en dam på Östgötaslätten och hittade frö hos henne. rolleyes.gif
Nu ska dom sås och åker ut i morgon.

TACK! wub.gif
kerstin z5-6
tongue.gif En del kan vara blå-men är det A hemslyanum ser de ut som den jag har
Oxfile på klätterställning säger de elaka smile.gif
Jag tycker de är underbara jag laugh.gif blanka rostlilabruna blommor och blanka blad , en höjdar växt!
AnnammA
Är det detsamma som Dicentra Scandens? Isåfall har jag också en påse frön... wub.gif

AnnA
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (AnnammA @ 24-02-2006, 01:36)
Är det detsamma som Dicentra Scandens? Isåfall har jag också en påse frön... wub.gif

AnnA

Nej, det är inte detsamma, Dicentra Scandens är ett klättrande hjärta som får gula blommor, hos mig en 1-årig slingerväxt. Jag har lyckats bäst med att få dom fröna att gro efter en kylperiod på några veckor. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon