ewa zon 3
Nä nu är jag förvirrad igen blink.gif blink.gif blink.gif
Har hittat olika såråd för perennerna nedan. Både ute och inne och helt olika temperaturer för samma blink.gif blink.gif blink.gif
Hur har ni gjort med sådd för att lyckas med?

-Cephalaria gigantea - Jättevädd
-Echinacea paradoxa - Gul Läkerudbeckia
-Heuchera cylindrica - Axalalunrot
-Kirgenshoma palmata- Vaxklocka
-Oenothera speciosa - silvernattljus

Har tillgång till extrabelysning och svalt (15-20C) uterum (10-15C) på golvet. Stratifierar gärna i kylen.
"Slänga ut dom under snön" kanske jag vågar nästa år.

/Ewa
kerstin z5-6
Du kommer alltid att hitta olika såråd -inget fel i det -en del sår allt ute och väntar på vårtemp .. då blir rådet ett annat -än om jag ger det, -som odlar med lysrör tex ...vissa fröslag rek kyla, men nån kan ha fått dem att gro varmt ändå osv ...detta är ingen exakt vetenskap men -så här har det sett ut för mej smile.gif

Cephalaria gigantea - Jättevädd kyl 5-6 v
-Echinacea paradoxa - Gul Läkerudbeckia gror ofta varmt men händer inget på tre v kyl
-Heuchera cylindrica - Axalalunrot gror varmt, hoppas dina kompisar gilllar limegrön Alunrot smile.gif de gror en masse...
-Kirgenshoma palmata- Vaxklocka så i rumstemp händer inget på 3-4 v -kyl i 4 v osv Får du upp nån vill jag veta det smile.gif
-Oenothera speciosa - silvernattljus gror varmt
Lycka till!
ewa zon 3
Tack Kerstin
Jo, jag vet att man kan göra på lite olika sätt wub.gif men när man är nybörjare är det precis såna här råd som känns bra att få. Lovar att rapportera om Vaxklockan

/Ewa smile.gif
kerstin z5-6
Gör det för den ville inte alls hos mej -men jag ska testa igen smile.gif
Hoppas du kommer på nåt bra tips !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon