Full version: Alkoholism
cala98
Jag har en kompis, som jag misstänkt att hon dricker. Hon har två små barn. I somras gick jag och en annan vän hem till henne och konfronterade henne och hon erkände.
Jag vill så gärna hjälpa henne!
Nu har hon flyttat utomlands, så jag kan inte få hjälp av svenska socialen. Jag har suttit och skrivit ett brev till henne i kväll, där jag säger att hon måste inse att hon har alkoholism, att jag vill hjälpa henne och att hon måste komma hem och få behandling.
Vad ska man göra och hur?
AnitaO
Jättetrist, särskilt med tanke på barnen sad.gif
Men jag tror tyvärr att den enda som kan hjälpa henne är hon själv.
Vill hon inte sluta, så kommer ingen att kunna hjälpa henne.

Självklart tycker jag du ska hålla kontakten och fortsätta att prata med henne, och bearbeta henne.
Men försök att inte känna frustration för att du inget kan göra.
andersen
Du skall försöka att få hem henne, alkoholism är en fråga om liv och död.

Det finns många bra behandlings hem för kvinnor, jag tycker att du skall ta kontakt med ett behandlings hem som specielt riktar sig till kvinnor, ty ofta är det flera problem som ligger och stör behandlingen, och då kan det vara bra med en behandling som riktar sig till bara kvinnor.

Det är mycket dyrt med en behandling från 25.000kr och upp för en tre månadsbehandling, man kan söka hjälp för kostnaden om det inte finns arbetsgivare, men det är svårt att få den hjälpen om det inte finns någon tidigare historik bakom fallet.
Anma
Det går inte att tvinga en alkoholist att sluta dricka. Det enda man kan göra är att försöka få dem att inse deras missbruk. Jag har en nära anhörig som är alkoholist. Denne har haft en partner som verkligen varit medberoende och "hjälpt" alkoholisten att fortsätta dricka, fast partnern trott att det varit tvärtom. Nu har partnern gått till AA och fått hjälp själv. Vad har hänt då? Jo, alkoholisten har själv börjat inse sitt problem. H*n har nu själv sagt till mig att h*n har alkoholproblem. Jag svarade att det har jag vetat i 20 år... Sedan hade vi ett långt och ärligt samtal på flera timmar. För första gången vågade jag säga precis vad jag tycker och hur jag ser på saker och ting ur min synvinkel. Utan anklagelser. Det var det bästa samtalet jag haft med denna person. Det går åt rätt håll.

Alkoholisten kommer säkerligen att få många återfall, men nu, för första gången tror jag att det finns ett hopp om ett nyktert liv för denne! smile.gif

Jag råder dig att kontakta AA för att få hjälp med att "säga dom rätta sakerna".

Önskar dig lycka till!

Tillägg: personen i fråga sade också till mig att denne behöver professionell hjälp för att bli nykter. Bara en sån sak!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon