Full version: Neta!
Sidor: 1, 2, 3
*Felix matte*
Hur mår Elle idag... gick operationen bra?
Reserv
Vi står på kö med samma fråga, är det nån som vet? unsure.gif
pejori
va!!! ohmy.gif
är elle sjuk? huh.gif huh.gif
berätta hur det har gått wub.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 26-02-2006, 18:59)
va!!! ohmy.gif
är elle sjuk? huh.gif  :huh:
berätta hur det har gått wub.gif

Hon bröt juh foten igår blink.gif hur kunde du misa det? unsure.gif rolleyes.gif

Kolla tråden "livets efterrätt"
pejori
CITAT (Reserv @ 26-02-2006, 19:00)
CITAT (pejori @ 26-02-2006, 18:59)
va!!! ohmy.gif
är elle sjuk? huh.gif  huh.gif
berätta hur det har gått wub.gif

Hon bröt juh foten igår blink.gif hur kunde du misa det? unsure.gif rolleyes.gif

Kolla tråden "livets efterrätt"

hittade den wub.gif wub.gif
stackare... sad.gif
det har säkert gått bra... wub.gif
men neta kommer nog inte in förrän sent, om hon ens orkar idag smile.gif smile.gif
*Felix matte*
Nu är jag allvarligt orolig... Hoppas att vi får svar ikväll på hur Elle mår.
netaave
Har skrivit i "livets efterrätt"-tråden.
netaave
Ingen förändring idag, hon har morfinpump men den kanske måste vara ett tag för att smärtan ska bli bättre.
Foten fortfarande för svullen trots högläge i flera dar. Ingen op i morgon.
Bara 38 gr idag.
Ska tillbaka om ett par timmar.
Har hälsat från er alla, hon hälsar tillbaka.
netaave
Fortsätter väl att hålla er underrättade i den här tråden.
Hon lät lite piggare i morse men ringde alldeles nyss och hade ont igen så nu kastar vi oss upp.
Ingen op idag men nu hoppas vi på i morgon.
Fialotta
Tänker på er så jobbigt det måste vara...*tröstekram* wub.gif
Gillan
Har du lust att beskriva elles problem med morfinet för oss
som inte är så väl insatta. Jag tror att jag begriper till viss
del, men absolut inte till fullo, .....förlåt en trögmåns.
Fortsätt ge henne en massa krya-på-dig- kramar smile.gif

/Gillan
Inga från Närke
Krya-på-dig-hälsningar från mig med till Elle.
netaave
CITAT (Evgeni @ 28-02-2006, 17:55)
Har du lust att beskriva elles problem med morfinet för oss
som inte är så väl insatta. Jag tror att jag begriper till viss
del, men absolut inte till fullo, .....förlåt en trögmåns.
Fortsätt ge henne en massa krya-på-dig- kramar smile.gif

/Gillan

Förstår inte riktigt hur du menar.
Elles hela problem är ju att hon inte producerar några egna hormoner, två av kroppens hormoner är livsuppehållande vassopresin och cortisol.
Cortisonbristen gör att vi hela tiden måste leva ett steg före och premedicinera om det ska hända något speciellt som är jobbigt för henne.
I en frisk kropp regleras det här flera tusen ggr om dagen utan att vi ens märker det, hos henne har vi en grunddos som vi ställer in efter att regelbundet göra s.k. cortisolkurvor över ett dygn som funkar om hon är utvilad och det inte händer ett endaste dugg som gör att adrennalinet pumpar.
Smärta är en sådan sak som gör att det går åt mer cortison, likaså sjukdom med feber och skelettskador, så det vi gör nu är att försöka hålla henne så smärtfri det bara går samtidigt som hon går på 3-dubbel dos för skadan, väntar på att foten svällt av så dom kan operera.
Under operationen kommer hon att behöva skyhög dos cortison för att kroppen ska klara det. Likaså dygnen efter op.
Smärtan regleras då med en s.k. morfinpump där hon automatiskt får en grunddos men kan trycka på mer vid behov dock upp till en viss gräns/dygn. Ibland funkar det ibland inte då får man trycka i mer. Morfinet går direkt på smärtan och kan inte bli att hon blir beroende men sätts senare ut succesivt. Min man hade det när han skadat handen och det funkade ganska bra på honom.

Vassopresinet reglerar vätskenivån, törst och kiss helt enkelt men nog så viktigt. Där har man nu vid cortisonökningen i stället minskat den medicinen för atthon inte ska samla på sig vätska.

Det såg lovande ut för op i morgon ända till 16-tiden idag då foten svällde upp igen, nu ligger hon med den i nästan 90 gr i natt. Håll nu tummarna för att det hjälper så vi kan få ett slut på det här nån gång.
yenny
Jag håller alla tummar jag har och tår med wub.gif
Hoppas svullnaden går ner i natt nu så hon kan opereras i morgon.
*Felix matte*
Vi håller alla våra och ber att det ska gå bra wub.gif
Styrkekramar till Elle och hela familjen wub.gif
Reserv
Håller tummarna hårt hela natten, ska bara borsta gaddarna först, hälsa tösabiten så gott wub.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 28-02-2006, 22:30)
Håller tummarna hårt hela natten, ska bara borsta gaddarna först, hälsa tösabiten så gott wub.gif

Oj det höll jag på glömma!
Är mer än lovligt virrig idag. Ska nog ta ledigt från sjhbesök i morgon och bara skicka dit gubben.
Elles lillasyster var helt slut både igår och idag efter att ha varit på sjh direkt från skolan ända till efter sängdags. Hur dålig Elle än mår nu så har vi ju faktiskt lissjäntan att ta hänsyn till också.
pejori
CITAT (netaave @ 28-02-2006, 22:36)
CITAT (Reserv @ 28-02-2006, 22:30)
Håller tummarna hårt hela natten, ska bara borsta gaddarna först, hälsa tösabiten så gott wub.gif

Oj det höll jag på glömma!
Är mer än lovligt virrig idag. Ska nog ta ledigt från sjhbesök i morgon och bara skicka dit gubben.
Elles lillasyster var helt slut både igår och idag efter att ha varit på sjh direkt från skolan ända till efter sängdags. Hur dålig Elle än mår nu så har vi ju faktiskt lissjäntan att ta hänsyn till också.

ja...och det KAN bli för mycket för Elle också, när hon har ont.... smile.gif smile.gif wub.gif
hoppas hon blir fixad i morgon... wub.gif
netaave
CITAT (pejori @ 28-02-2006, 22:38)
CITAT (netaave @ 28-02-2006, 22:36)
CITAT (Reserv @ 28-02-2006, 22:30)
Håller tummarna hårt hela natten, ska bara borsta gaddarna först, hälsa tösabiten så gott wub.gif

Oj det höll jag på glömma!
Är mer än lovligt virrig idag. Ska nog ta ledigt från sjhbesök i morgon och bara skicka dit gubben.
Elles lillasyster var helt slut både igår och idag efter att ha varit på sjh direkt från skolan ända till efter sängdags. Hur dålig Elle än mår nu så har vi ju faktiskt lissjäntan att ta hänsyn till också.

ja...och det KAN bli för mycket för Elle också, när hon har ont.... smile.gif smile.gif wub.gif
hoppas hon blir fixad i morgon... wub.gif

Ja fast hon är rätt beroende av att ha haft oss där, men man märker om det dyker upp fler att hon blir trött.
Idag gick Stina och jag en prommis när några kompisar till Elle dök upp.
pejori
ja...det är jobbigt med värk...det suger ut en totalt wub.gif wub.gif
sen blir hon ju trött av morfinet också... wub.gif
mulle
En stor kram också från mig!
wub.gif
Mulle
netaave
Elle samlar på vykort med kaniner om någon vill skicka ett kort till henne så pm:a mig för adressen.
Gillan
CITAT (netaave @ 28-02-2006, 22:19)
CITAT (Evgeni @ 28-02-2006, 17:55)
Har du lust att beskriva elles problem med morfinet för oss
som inte är så väl insatta. Jag tror att jag begriper till viss
del, men absolut inte till fullo, .....förlåt en trögmåns.
  Fortsätt ge henne en massa krya-på-dig- kramar smile.gif

            /Gillan

Förstår inte riktigt hur du menar.
Elles hela problem är ju att hon inte producerar några egna hormoner, två av kroppens hormoner är livsuppehållande vassopresin och cortisol.
Cortisonbristen gör att vi hela tiden måste leva ett steg före och premedicinera om det ska hända något speciellt som är jobbigt för henne.
I en frisk kropp regleras det här flera tusen ggr om dagen utan att vi ens märker det, hos henne har vi en grunddos som vi ställer in efter att regelbundet göra s.k. cortisolkurvor över ett dygn som funkar om hon är utvilad och det inte händer ett endaste dugg som gör att adrennalinet pumpar.
Smärta är en sådan sak som gör att det går åt mer cortison, likaså sjukdom med feber och skelettskador, så det vi gör nu är att försöka hålla henne så smärtfri det bara går samtidigt som hon går på 3-dubbel dos för skadan, väntar på att foten svällt av så dom kan operera.
Under operationen kommer hon att behöva skyhög dos cortison för att kroppen ska klara det. Likaså dygnen efter op.
Smärtan regleras då med en s.k. morfinpump där hon automatiskt får en grunddos men kan trycka på mer vid behov dock upp till en viss gräns/dygn. Ibland funkar det ibland inte då får man trycka i mer. Morfinet går direkt på smärtan och kan inte bli att hon blir beroende men sätts senare ut succesivt. Min man hade det när han skadat handen och det funkade ganska bra på honom.

Vassopresinet reglerar vätskenivån, törst och kiss helt enkelt men nog så viktigt. Där har man nu vid cortisonökningen i stället minskat den medicinen för atthon inte ska samla på sig vätska.

Det såg lovande ut för op i morgon ända till 16-tiden idag då foten svällde upp igen, nu ligger hon med den i nästan 90 gr i natt. Håll nu tummarna för att det hjälper så vi kan få ett slut på det här nån gång.

Du förstod inte riktigt vad jag menade, men jag kan inte
hennes historia, och därför måste jag ju fråga wub.gif

Jag menar, om jag bryter en fot, blir det ju inte samma
kalabalik som när elleve gör det. Och om jag inte vet,
kan jag ju av naturliga skäl inte förstå vad som händer wub.gif

Men jag fortsätter ändå att ge henne massor av
krya-på-dig-kramar/Gisela
ninnisky
hOPPAS Elle kan opereras i morgon wub.gif Håller tummarna och tårna att det går bra! Hon är säkert hemma snart igen wub.gif
Skickar ockå en famn full av kramar till henne!
Fialotta
Håller mina tummar...skickar kramar wub.gif
amaira
Här är en till som h ålelr tummar och skickar tröste- och styrke-kramar.
Jag visste inte heller detta om Elle sad.gif

massor med tankar till er alla wub.gif wub.gif wub.gif
Berith
CITAT (amaira @ 01-03-2006, 09:03)
Jag visste inte heller detta om Elle  :(

Inte jag heller, men tack netaave för att du förklarade. smile.gif (vet inte ens vad lissjänta betyder wink.gif)

Men stackars stackars tös! ohmy.gif Hoppas allt funkar som det ska idag så att dom kan hjälpa henne. wub.gif
Lotta150
Håller alla tummar jag med...tänker på er fast jag ju inte känner er. Har ungdomar i samma ålder, så jag förstår ångesten.
Gillan
Om jag inte har helt fel, så betyder lissjänta
" den minsta", eller ordagrant "lilljänta" wub.gif

Rätta mig gärna wub.gif /Gillan
netaave
Lissjänta - den yngsta dottern, så säger dom i Orsa och jag tycker det låter så gulligt så jag har börjat använda det om henne trots att jag inte är kulla!

Ingen op idag och flytt till "rätt" ortopedavdelning, nu har hon legat på ryggortopeden p.g.a. platsbrist.
En läkare igår ändrade medicineringen av vassopresinmedicinen så att hon kissat 15 l i natt utan att fått dropp som hon ska ha i det läget så nu är hon uttorkad också. Får iofs äta och dricka nu då, så det ordnar sig väl men jag känner att hon får lida så mycket i onödan. Har tillbringat fm i telefon med olika läkare.
Jag är hemma fortfarande men ska upp till flytten.
LadyG
Stackars tös sad.gif

Jag hoppas verkligen att hon blir bättre snart! Vi håller tummarna för henne och hoppas de kommer till skott snart, så hon får läka i lugnt och ro.
renate
Många kryapå kramar från mig med till den stackars,tappra tjejen. rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif
Sirpa
Hej Netaave !

Såg tråden först idag !
Hälsa Elle från Grottfolket också ! wub.gif
netaave
Idag har vi kommit till en ny värld, men inte utan problem.
Flytten var aviserad till 14, då kördes vi ut från gamla avd. sen fick vi ligga i en sidokorridor på nya avd ca 1 timme, då kom dom och hämtade E för att hon skulle få en ny gipsskena. Den andra hade personalen på gamla avd tagit bort så hon har legat utan ett par dar. Doktorn som ska operera gick i taket när han såg det och beordrade en ny.
Vi hade alla våra saker i kassar runt sängen så jag stannade där medans gubben följde med till gipssalen.
Där vred dom foten rätt utan bedövning, E sa att det var det värsta hon varit med om hon hade gallskrikit och var helt slut när dom kom upp igen.

Ja sen fick hon då komma till en ny sal, där låg redan en tjej i hennes ålder och personalen tyckte väl det skulle passa bra. Det var bara det att så slut som E var då hade hon behövt lugn och ro och den här tjejen hade 5 kompisar på besök så lugn och ro var det sista det var.
Hoppas det blir bra ändå, den andra tjejen blev påkörd av en skoter i Åre och bröt båda benen tisdan på vårt sportlov.

Sen träffade vi då personalen, och det är här jag fattar att vi kommit till en annan värld, så lugna fina och glada tjejer som tar sig all tid i världen. Det kändes så himla bra. E glömde både smärta och elände när en av sköterskorna tog sig an henne, jag riktigt såg hur trygg hon blev.
Ingen skugga över den andra avd men det här var något helt annat, dessutom var lokalerna större, ljusare och mer lättarbetade, sånt märks nog också på personalen. Dom var ett så samarbetat gäng också.

Operation om några dar, är den info vi nu har.
Snöflinga
Tack för att du håller oss informerade om vad som händer.... Stackars E så ont det måste ha gjort att vrida foten rätt sad.gif

Skönt ändå, mitt i allt elände, att hon har fått komma till en avdelning där hon känner att de bryr sig ....... Hoppas att allt går bra ... det håller vi alla tummar för ...... Tänker på er ......
netaave
Kl 04 i morse ringer telefonen och en hysterisk Elle säger att dom hängt en "fastande" skylt på hennes säng och personalen säger att hon ska opereras idag. Vi fattar ingenting.
Jag pratar med sköterskan som dubbelkollar med op, jo det stämmer.
Förmodligen har det brustit någonstans i kommunikationen i avd.bytet.

Telefonen ringer sen i ett fram till 06, än är det en förtvivlad Elle, än är det en lika förtvivlad personal som inte vet vad dom ska göra med henne.
Det är alltså bara för gubben att kasta sig upp igen.

Sen kommer nästa pärs, det är när dom ska duscha inför op, då orkar inte E, hon är helt slut, har jättemycket värk och har förmodligen inte mycket cortison kvar i kroppen.
Både E och hennes pappa kräver att dom ska tvätta i sängen, det gjorde dom på den andra avd när vi trodde det skulle bli op.
Efter en lång pärs och samtal med en väldigt arrogant doktor som gör att min man fullständigt går i taket tvättar dom äntligen i sängen. Då är både dom däruppe och jag här hemma helt slut.
Nu bara väntar jag på att han ska ringa hem och säga att hon är sövd så jag kan andas ut en stund iaf.
Bjäbban
Du milde...
Håller alla tumar och tår stenhårt
Malvia
Du milde ja......

Bemötande i vården!!

Man måste vara frisk för att orka vara sjuk, tänk de stackarna som inte har anhöriga som kan "kriga" åt en mot fyrkantig vårdpersonal.

Håller tummarna att allt går bra!
Biggan_
Usch, vilket trauma netaave! Att det bara får gå till på det sättet! unsure.gif sad.gif
Hoppas nu bara att allt går väl idag så ni kan pusta ut lite och att det sedan läker som det skall.
netaave
Hon är på op nu sen 15-tiden, nu väntar vi bara på tt dom ska ringa från uppvakningen.
Håll i er nu, dom vill byta sal för henne igen man kan ju undra om det är djur eller människor dom behandlar.
Nu har jag kontaktat verksamhetschefen få se hur det blir!
yenny
Håller tummarna för att det skall gå bra nu! wub.gif

Jag tror dej när du säger att dom vill byta sal igen... det verkar vara ett väldigt bytande på salar då man hamnar på sjukhus... en himla röra blink.gif
Kathy
Man kan ju bli förvirrad för mindre. wacko.gif
Räcker det inte att vara omtöcknad efter en operation?
netaave
Nu är hon på uppvaket, hennes pappa är på väg in.
Jag har varit hemma hela dagen och ska vara det i kväll också. Hon är ju ändå så omtöcknad nu och sover väl mest.
Lady Hamilton
wub.gif Hoppas att hon får en "lugn natt" utan onödig smärta.......
netaave
Det är över och hon överlevde! Jag har t.o.m. pratat med henne.
Nu hoppas vi bara att resten av sjukhusvistelsen blir bra och att det går framåt.
Puh.......
katah
Skönt att hon är operarad och allt har gått väl smile.gif

hoppas att hennes sjukhusvisstelse vänder till positiva upplevelser under resten av tiden där!

hur kunde en glädjetråd om barnbarnen få en sådan här vändning.

Men som livet är allt vävs samman på något sätt, kärlek, lidande, smärta, glädje... ni vävs ännu mer samman av alla dessa erfarenheter! wub.gif

varma hälsningar från mig med!
netaave
CITAT (katah @ 02-03-2006, 22:40)
hur kunde en glädjetråd om barnbarnen få en sådan här vändning.

För att det hände precis då! Men den här tråden handlar ju bara om Elle även om den är döpt efter mig. tongue.gif
yenny
Å va skönt att operationen är avklarad!
Hoppas hon läker fint nu och slipper ha ont!
katah
hur kunde en glädjetråd om barnbarnen få en sådan här vändning.



För att det hände precis då! Men den här tråden handlar ju bara om Elle även om den är döpt efter mig.


Jo, jag förstod, men det kändes så märkligt att ni hade precis borjat prata om hur "livets efterrätt" och allt gjädje och du väntade på dina barnbarn på besök och sedan får vi höra nästan " live" att hon hade ramlat ... jag tyckte att det var så jobbigt att höra om det som hade trabbad er!
netaave
Ja det är inte över än det förstod jag idag. Hon har ju vart sängliggande i nästan en vecka, och har början till liggsår.
Hon hade ett litet helsicke att få igång vissa funktioner idag, det gick till slut men fy vad ont hon hade.
Hon är ju svårstucken och har en nål i halsen som irreterar henne mycket. Dom påstår att den måste vara kvar till måndag men det ska vi bli två om.
Jag går själv till "Narkosen" och ber om hjälp om det behövs.
Hon ville bli av med katetern på em, men dom tar bara bort sådana på förmiddagarna. ohmy.gif
Nu hoppas vi bara att hon kan försöka få sitta lite uppe i morgon, idag var foten för svullen.
Hennes pappa stannar där uppe i natt också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon