AnitaO
Är lite intresserad av att kolla hur det funkar, hur pass lönsamt det är o.s.v.
Någon som har egen erfarenhet att dela med sig av?
gammelnalle
Vad menar du med "Uppvärmning med solceller" ?????

Uppvärmning av vadå?
Solceller??


(anledningen att jag frågar är att jag tror att du KANSKE menar solfångare??-
en solcell levererar STRÖM (oftast låg spänning) medans en solfångare (vilket ju TEKNISKT SETT även en solcell är) omvandlar solens uV (kortvågigt ljus) till Värme i (vanligtvis) ett flytande medium (vatten med frostmedel) eller i vaccumrör...)...

Paneler av alla tre sorter (solceller, solfångare, solfångare/vaccumrör) placeras vanligtvis på hustaket. Stora svarta platta saker...



b
MB1965
En del av solfångare gör tappvatten/ tilläggsvärme i form av varmvatten.

Fungerar utmärkt om man skaffar en anläggning med tillräckligt hög verkningsgrad. Krävs en speciell varmvattenberedare (ackumulatortank) elelr särksild ackumulatortank till värmesystemet, förberedd för solvärme.

Kostar i runda slängar 35-40 0000 får igen pengarna på 10-14 år beroende på, jämfört med el.

Solceller för el är meningslöst om man inte har en stuga låååångt borta, utan el:)
AnitaO
CITAT (gammelnalle @ 27-02-2006, 16:08)
Vad menar du med "Uppvärmning med solceller" ?????

Uppvärmning av vadå?
Solceller??

Uppvärmning av hus och varmvatten tänkte jag på.
gammelnalle
då har mb1965 gett dig bra svar....

obs att man detta år kan få enegisparbidrag om man KONVERTERAR från el eller olja till bl.a. solvärme...

bör ligga under boverket.se... men jag hittade inte detta vid en snabb sökning...
hör med din kommunala energisparrådgivare.

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon