Full version: GI-dieten
Sidor: 1, 2
AnnammA
Hej!

Finns det ngn som har erfarenheter/har provat på GI-dieten?

Hälsn

AnnA
Lena i Torslanda
Jag har inte slaviskt följt GI-metoden men försöker välja livsmedel med lågt GI och jag tycker det är ett alldeles ypperligt sätt att äta bra, hålla sig mätt länge samt hålla vikten. jag har inga problem med vikten egentligen men märker att med åren blir det allt svårare att hålla den stabil. Det är lätt att dra på sig extra kilo om man inte är vaksam.
Jag har gjort så att jag dragit ner på kolhydraterna och ökat proteinmängden. Jag äter mkt bönor och linser, kyckling, fisk, ägg, grönsaker och frukt. När jag äter pasta så använder jag dinkelpasta eller fullkorn och tar inte så mkt som jag gjorde tidigare. Potatis skippar jag i princip men rotfrukter som palsternacka, morötter, selleri äter jag.
Jag håller mig mätt länge på det jag äter men samtidigt föröker jag äta ofta, mellanmål regelbundet och ordentlig frukost, lunch och middag. Det är väldigt viktigt att hålla igång ämnesomsättningen.
Hannele
Lena beskriver fördelarna, man håller sej mätt länge, nyttig bra mat,
men klart jag fuskar... en semla i dag blir det nog. smile.gif
Väldigt bra länk här.
Anma
Jag har gått ner drygt tio kilo sedan 9/1 med GI-mat. Har 5 kg kvar till målvikten, 60 kg. Kortfattat äter jag massor med kött, fågel och fisk, massor med grönsaker, ganska mycket mejeriprodukter men inga spannmål, pasta, ris och socker.
Har aldrig mått så bra som nu när jag slipper blodsockertoppar och fall. wub.gif
Latmask
Får man inte äta bröd alls? Inte ens fullkornsbröd?
Anma
CITAT (Latmask @ 28-02-2006, 09:59)
Får man inte äta bröd alls? Inte ens fullkornsbröd?

Det får man, men jag gör det inte. Jag väljer att äta mer av feta ostar och sådant istället. Om man vill äta fullkornsprodukter måste man dra in lite på fettet, det vet jag genom att jag testat. Alltså, jag fungerar så att äter jag kolhydrater och mycket fett lägger jag på mig det direkt. Äter jag mycket fett men nästa inga kolhydrater går jag ner i vikt.
Fullkornspasta äter jag ca 1ggr/v. Ca 1 1/2 dl kokt.
Det enda jag saknar från min tidigare kost är potatis.
Jag tänker vänta till färskpotatisen och då kommer jag att äta det! smile.gif
forget-me-not
Finns det någon som har en länk till en vecko-meny?

Jag klarar nämligen inte av att komponera en egen meny, tyvärr. unsure.gif
Anma
Här! GI-metoden Har inte själv använt mig av denna sida, så kan inte ge någon som helst uppfattnig av om den är bra eller dålig, men den är gratis! smile.gif wub.gif
forget-me-not
CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 12:21)
Här! GI-metoden Har inte själv använt mig av denna sida, så kan inte ge någon som helst uppfattnig av om den är bra eller dålig, men den är gratis! smile.gif  :wub:

Tack! wub.gif

Jag tänkte det kan vara bra att börja med något som är gratis bara för att se om metoden är något för mig. Behöver gå ner ca 15 kg till min längd (177 cm) men vill göra det på ett sätt som är bestående och som min kropp och knopp mår bra av. smile.gif
Pirum
Jag tycker det är jättesvårt att skippa bröd, flingor och "bulkmat" som potatis/ris/pasta. Annars verkar ju mesta maten i GI-menyer rätt ok. Förutom fisken, äter i stort sett endast fisk jag själv fångat.

Hur som helst, det verkar som att potatis får mycket bättre GI efter att den kallnat blink.gif Får den sämre GI om man värmer den igen?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men det finns ju läkare som varnar redan för GI maten och redan finns det kosttillskott till GI maten.

Men vad skall alla dessa tusentals människor göra som har problem med mage och tarm? Det skrivs så mycket im GI methoden i alla veckotidningar men inte ett ord om att det kan ge mera besvär i tarmarna.

Elisabeth
Pirum
Eller så kan det ge färre. Tror att människor är olika, en del mår inte bra av bröd och sädesslag, andra tål inte hög fetthalt i maten, den tredje tål inte fiber från grönsaker eller frukt speciellt bra. Man får nog känna det som är bäst för en själv. Mår man sämre efter att ha gått över till GI-mat så ska man såklart inte plåga sig själv mer. Jag tror man kommer långt bara genom att strunta i "vitt mjöl", "socker" etc, och bara välja fullkorn och produkter utan tillsatt socker. Tror inte fullkornsris är "dåligt", trots högt GI.

Själv får jag huvudvärk om jag äter för mycket ost eller lök, så många av recepten som inkluderar ost, lök (för att inte tala om vitlök), måste jag anpassa eller strunta i.
Latmask
Jag äter inte kött, så jag vågar inte riktigt ge mig in i dietdjungeln. Det känns som en liten vetenskap bara att äta rätt i dagsläget och att krångla till det ytterligare känns nästan übermäktigt... Men jag har några kilo att gå ner. Det får bli efter amningen som jag tar ett rejält tag. wub.gif
LadyG
CITAT (Latmask @ 28-02-2006, 13:55)
Jag äter inte kött, så jag vågar inte riktigt ge mig in i dietdjungeln. Det känns som en liten vetenskap bara att äta rätt i dagsläget och att krångla till det ytterligare känns nästan übermäktigt... Men jag har några kilo att gå ner. Det får bli efter amningen som jag tar ett rejält tag. wub.gif

Klokt att du inte börjar med konstiga dieter när du ammar. Bebben behöver mat den också så du måste ju äta rejält näringsriktigt och regelbundet. smile.gif

Jag tänker inte lägga om kosten, jag tränar istället. Då kan jag äta det jag vill, med lite sunt förnuft och eftertanke förståss. Mycket lättare att hålla ordning på träning än "mat schema", "innehållsdeklarationer" och "energi tabeller". Fast var och en blir nog salig på sin fason smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 13:28)
Eller så kan det ge färre. Tror att människor är olika, en del mår inte bra av bröd och sädesslag, andra tål inte hög fetthalt i maten, den tredje tål inte fiber från grönsaker eller frukt speciellt bra. Man får nog känna det som är bäst för en själv.

Det är klart att vi alla är olika. Men det är inte det jag menar.

Jag älskar ju grönsaker och vi försöker att ät så mycket grönt det går.

Men har man besvär med tarmar så skall man undvika bönor linser och sånt. Kan ge stora problem.

Och när man väl har blivit liggande med svåra krämpor då testar man inte heller flera gånger

Elisabeth
Anma
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 13:28)
Eller så kan det ge färre. Tror att människor är olika, en del mår inte bra av bröd och sädesslag, andra tål inte hög fetthalt i maten, den tredje tål inte fiber från grönsaker eller frukt speciellt bra. Man får nog känna det som är bäst för en själv. Mår man sämre efter att ha gått över till GI-mat så ska man såklart inte plåga sig själv mer. Jag tror man kommer långt bara genom att strunta i "vitt mjöl", "socker" etc, och bara välja fullkorn och produkter utan tillsatt socker. Tror inte fullkornsris är "dåligt", trots högt GI.

Själv får jag huvudvärk om jag äter för mycket ost eller lök, så många av recepten som inkluderar ost, lök (för att inte tala om vitlök), måste jag anpassa eller strunta i.

Precis som jag tror. Man måste själv känna efter vad som är bra för en själv. Jag har hittat något som fungerar för mig, jag är piggare, gladare och smalare! smile.gif

Har förut gått ner på vanlig lågfettmat. Det var för mig mycket svårare och jag var trött och sur. Dessutom gick jag upp massor i vikt när jag inte kunde träna längre, fast jag åt likadant. Nu mår jag prima och äter god mat varje dag utan att träna mer än vad jag kan.

Jag har en kompis som provade Gi, hon fick jättemycket problem med magen så det var inget för henne. Alla är vi olika.

Det som jag tycker är skönast är att jag helt och hållet tappat sugen efter sötsaker. Smakade på en godisbit häromdagen, den var rent ut sagt äcklig! Jag som alltid ätit minst ett halvt kilo smågodis i veckan...
renate
Jag tycker en varierat kost är det mest sunda sätt att äter.Jag älskar potatis,ris och pasta.Skulle aldrig klara av GI metoden.(vet tyvärr knappt vad det innebär,sorry att jag blandar mig i)
Jag är och har alltid varit smal,visst är det lättare att ökar i vikt när man är lite äldre.Motion och sund kost är det bästa sättet att håller vikten,säger en som inte har viktproblem.
Helen B
Jag har kört GI metoden i drygt 5 veckor och tycker att den är bra. Det är lättare att laga GImat än V.V till en familj med barn. Barnen äter i princip samma som mig och min man fast de får potatis/pasta/ris ochså. När jag har provat viktväktarna har det varit besvärligare att laga mat, det ska vägas hela tiden.
Dessutom mår jag så bra nu. Det bröd jag äter är surdegsbröd och magen mår bra. Jag känner mig inte uppsvälld. Jag trodde aldrig att jag skulle fixa frukosten utan rostatbröd, men det går faktiskt bra.
Vi äter god mat varje dag och dessutom har både jag och min man gått ner i vikt. Kul.
Ikväll ska vi tex äta: Lax med ädelostsås och sparrissallad, barnen får då potatis. Gott gott smile.gif
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2006, 14:21)
Men har man besvär med tarmar så skall man undvika bönor linser och sånt. Kan ge stora problem.

Det är inte nödvändigt att äta bönor och linser, om man följer GI-metoden.


CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 09:47)
Jag har gått ner drygt tio kilo sedan 9/1 med GI-mat. Har 5 kg kvar till målvikten, 60 kg.

Tio kg på mindre än 2 månader!!?! Grattis! ohmy.gif
forget-me-not
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2006, 14:21)
Men vad skall alla dessa tusentals människor göra som har problem med mage och tarm? Det skrivs så mycket im GI methoden i alla veckotidningar men inte ett ord om att det kan ge mera besvär i tarmarna.

Får jag fråga vilken typ av besvär som kan bli värre?
Anma
CITAT (Hannele @ 28-02-2006, 16:11)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2006, 14:21)
Men har man besvär med tarmar så skall man undvika bönor linser och sånt. Kan ge stora problem.

Det är inte nödvändigt att äta bönor och linser, om man följer GI-metoden.


CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 09:47)
Jag har gått ner drygt tio kilo sedan 9/1 med GI-mat. Har 5 kg kvar till målvikten, 60 kg.

Tio kg på mindre än 2 månader!!?! Grattis! ohmy.gif

Tack! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag äter inga bönor eller linser, tycker inte om det.
mamamaggan
Jag gick ner 9 kilo i höstas med GI-metoden. Det har varit stört omöjligt för mig att gå ner förut. Även fast jag åt högst 1400 kcl / dag så gick jag inte ner. Men när jag drog ner på kolhydraterna så lossnade det . Åt mycket kyckling ,fisk och grönsaker. Mådde jättebra.Har också börjat äta en del bönor och min känsliga mage har inte protesterat. Däremot protesterar den när jag äter för mycket kolhydrater t ex ljust bröd.
LadyAdina
Instämmer med vad flera skrivit förut om att man måste hitta den metod man själv trivs med, mår bra av och "orkar med" (alltså att man inte känner att man "offrat" ALLT det goda i livet, då kommer man bara ge upp).

Själv har jag alltid haft problem med magen och tarmarna. Under den period på ca 3-4 månader i slutet av 2004 som jag åt massor med fisk, fågel, grönsaker (även bönor, ärter osv.) och mer ost än jag tidigare gjort + att jag inte åt vitt ris, vit pasta, vitt bröd och potatis, så försvann problemen i princip helt. Jag har aldrig vad jag kan minnas mått så bra som under den perioden. Jag gick också ner 11 kg under den perioden. Det som var värst var söt- och saltsuget (godis, chips o.dyl.) men i övrigt så kändes det inte som att jag offrade särskilt mycket. Har alltid älskat så gott som all den mat som har bra GI-värden.

Sen började jag slarva i och med en semestervecka där allt var tillåtet att äta och har dessvärre inte kommit tillbaka i de goda vanorna sedan dess. Har börjat flera gånger men har för lite självdisciplin. Så fort jag fått en anledning att fuska har jag gjort det. *usch* mad.gif

Kilona har jag nog gått upp de flesta igen och jag blir så irriterad på mig själv att jag inte kan ta mig i kragen och sätta igång igen när jag VET att jag både går ner i vikt och mår bra av denna livsstil! mad.gif sad.gif

Har tidigare försökt med att räkna kalorier, men det funkade inte alls. Hände ingenting över huvud taget.

Håller med mamamaggan om att magen inte gillar när jag äter för mycket (snabba) kolhydrater. Och ändå är det så svårt att låta bli att "råka" gå förbi snacks-avdelningen när man handlar... wacko.gif blink.gif
Katarina H
Hej!

GI-metoden beskrivs lite olika, men enkelt kan man säga att det finns olika faser. I början utesluter man kolhydrater för att tappa vikt, sedan återinför man dem (med lägre GI) och håller då sin vikt. Det är alltså lite svårt att svara generellt för man ska inte bara tappa vikt utan det handlar också om att lägga om sin kost. Detta innebär i alla fall att du kan äta bröd, potatis, ris och pasta så småningom, men de sundare varianterna. Dessutom är det förstås bra att kombinera med fysisk aktivitet, det ena utesluter inte det andra. Det kan räcka med 30 minuters promenad om dagen. Och givetvis ska man må bra av en kostomläggning som GI. För mig fungerar det jttebra då jag framför allt slipper blodsockertoppar och har tappat sötsuget. Jag hade egentligen inga kilo att tappa utan tycker att grundtanken är så bra. Och jag åt en semla med gott samvete igår! rolleyes.gif
bejron
Hemma orkar vi inte köra med diet. Vi har istället tagit bort så många förädlade produkter ur maten som möjligt. Helt kött, fisk, bönor, grönsaker och frukt och nötter äter vi. Aldrig flingor, korv, färdigmat eller sånt. Vi kom fram till att det vi vill äta vill vi också veta vad det är i. Grovt bröd är ingen garanti för nyttigheter och innehåller ofta en hög mängd socker.

Vi äter det vi vill av detta och kör inte med tex lite kolhydrater. Många kilon försvann och sötsug finns inte längre.
noora
CITAT (Hannele @ 28-02-2006, 09:26)
Lena beskriver fördelarna, man håller sej mätt länge, nyttig bra mat,
men klart jag fuskar... en semla i dag blir det nog. smile.gif
Väldigt bra länk här.

Det är mycket grädde i en semla, så det är nog rätt okej GI trots kolhydraterna smile.gif En semla höll mig i alla fall mätt hela eftermiddagen igår och fick inget blodsockerfall så som jag brukar få av "sötsaker".
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (forget-me-not @ 28-02-2006, 17:27)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2006, 14:21)
Men vad skall alla dessa tusentals människor göra som har problem med mage och tarm? Det skrivs så mycket im GI methoden i alla veckotidningar men inte ett ord om att det kan ge mera besvär i tarmarna.

Får jag fråga vilken typ av besvär som kan bli värre?

Ja vad blir värre? Om jag bortser från gaser (så att man inte kan gå bland folk) så får jag ont i magen och riktiga kramper i tarmarna.

Och det gör ont, så ont att jag svimmar. Samtidigt när jag får så ont i tarmarna då blir jag så svvag i min trasiga rygg att jag måste lägga mig. Hur det hänger ihop? Inte vet jag.

Idag vågar jag inte chansa eller testa längre, minns allt för väl vägen till sjukhuset när jag halva vägen dit var medvetslös och inte ens kunde gå in själv.

Både min sambo och jag gillar ju grönsaker och äter så mycket det går. Vit bröd äter vi nästan aldrig. Men vi äter ris, potatis och pasta, många gånger kunde jag bara äta potatismos. Och så mycket fisk. För mycket kött är inte bra för ledbesvär.

Elisabeth
forget-me-not
Tack för ditt svar Elisabeth. smile.gif

Usch, det lät otäckt det där du berättar. sad.gif
AnnammA
Det är väl också så om man redan har en viss sjukdom, som man måste avhålla sig från vissa matslag, också då skall vara försiktig med att prova på olika bantningsmetoder och dieter. Man skall helt enkelt rådfråga sin läkare och följa tipsen med sunt förnuft.
På rean köpte jag en bok av Ola Lauritzon: "Gå ner i vikt med GI-metoden", och av det jag har läst i den står det rätt så förnuftiga råd och tips, om man vill prova på GI-kost. Sedan är det ju alltid roligt att få råd, tips och åsikter från alla som vill på Odla, så klart...
Hälsn
AnnA
LadyG
Man ska vara försiktig med att skära ner för mycket på kolhydrater, det är ju det som är hjärnans bränsle. Lagom är bäst, som min läkare sa. (jag passade på att fråga lite när jag ändå hade henne där s a s) smile.gif

För i slutänden handlar det bara om att inte äta mer kJ (kcal) än man gör av med, ren logik.

Ur energisynpunkt bör kosten innehålla den heliga treenigheten protein (ca 10% av energin vi äter bör komma från proteiner), kolhydrater (Ca 60% av energin i maten bör komma från kolhydrater enligt Landstingets Centrum för folkhälsa) och fett (ca 30% av energin bör vara fett och högst 10% av fettet får vara mättat).

Kolhydrater är kroppens bästa energikälla och finns i form av socker, stärkelse och fiber (cellulosa och pektin).

* Kostfiber är osmältbara växtdelar som finns i bl a grovt bröd, baljväxterer, bär, frukt, rotfrukter och grönsaker. Kostfiber hjälper tarmen att fungera bättre, stabiliserar blodsockernivån och ger en bra mättnadskänsla.

* Stärkelse finns framför allt i potatis och sädeslag. Det är vår viktigaste energikälla och basen i i en bra kost.

* Socker består dels av enkla sockerarter som druvsocker och fruktsocker, dels av sammansatta sockerarter som rörsocker, mjölksocker och maltsocker. Socker ger energi, men inga viktiga näringsämnen.

Överdoserar man proteinintaget kan man drabbas av njursvikt, fick jag veta av läkaren (frågade om Gainers och blev avrådd att använda proteinpulver).

Nu har jag saxat vilt från Centrum för folkhälsa, så jag länkar till dem också, det är ju de som har skrivit det mesta av texten ovan smile.gif

Centrum för Folkhälsa

Jag har ingen aning om hur det stämmer med GI-modellen, men det jag läst på deras sidor verkar stämma bra med det jag upplevt. Mycket kostfibrer i maten så står jag mig länge och orkar mycket. Om jag äter eller dricker något med hög halt socker får jag blodsocker toppar och fall, och det är inte kul.

Någon som är insatt i hur GI och CfF's modeller fungerar och kan berätta vad som skoljer dem åt?
Anma
Jag äter två matskedar krossade linfrön om dagen för att få i mig mer fibrer. Det är ett tips! Själv mår jag verkligen inte bra av att äta snabba kolhydrater, åt en semla idag men bara halva botten och blev helt skakis och darrig efter ett tag.
Hannele
CITAT (Anne R @ 02-03-2006, 16:31)
Jag äter två matskedar krossade linfrön om dagen för att få i mig mer fibrer.

Phyllisfrön är också bra.
Anma
Vi var till V-ås och shoppade idag. Vrålhungriga bestämnde vi att det får bli lunch i någon snabbmatsrestaurang. MAX var närmast, så då fick det bli det. Jag tänkte att dom har nog någon sallad eller nåt som jag kan ta istället för att pilla bort ketshupen och brödet från hamburgaren. Men döm min förvåning när det visar sig att de har lowcarb-burgare! Hamburgare med ost, tomat och dressing inlindad i salladsblad. Mums vad det var gott! smile.gif Priset var lite väl högt dock för den lilla bugarmenyn, 50kr... men det var det värt.

Nu vet man att i både Uppsala och Västerås finns det nånstans att äta om det blir akut utan att man behöver krångla vid kassan och be dom ta bort något eller att krångla bort det jag inte äter själv. smile.gif
Hannele
CITAT (Anne R @ 08-03-2006, 15:36)
Nu vet man att i både Uppsala och Västerås finns det nånstans att äta

Det finns det på Hisingen också.
Snabbmatställen är bättre än sitt rykte - om man har vett att välja rätt. smile.gif
vickeva
vad kul att se denna tråd, just när jag har börjat med GI.
Jag saknar brödet och sötakerna väldigt... har i och för sig bara hållt på en och en halv vecka, men ändå...

Frukostarna tycker jag är svårast. Jag är så trött på ägg i alla former redan.. Vad hittar ni andra på till frukost?? Jag vill inte börja med fullkornsbröd och sånt än, jag vill köra den hårda modellen nån vecka till.

Fast inte har jag gått ner något än, men man får väl ha tålamod...
Whiskuchi
CITAT (Anne R @ 02-03-2006, 16:31)
Jag äter två matskedar krossade linfrön om dagen för att få i mig mer fibrer.

Linfrön är inte bra att äta för mycket av, men jag vet inte hur mycket som är för mycket så att säga... psylliumfrön är ofarliga (men saknar linfrönas omega 3-innehåll)
myskmadra
Saxar från livsmedelsverkets hemsida:Om linfrö
Hälsningar!
Anma
CITAT (Whiskuchi @ 08-03-2006, 18:44)
CITAT (Anne R @ 02-03-2006, 16:31)
Jag äter två matskedar krossade linfrön om dagen för att få i mig mer fibrer.

Linfrön är inte bra att äta för mycket av, men jag vet inte hur mycket som är för mycket så att säga... psylliumfrön är ofarliga (men saknar linfrönas omega 3-innehåll)

Det är 2 msk/dag. Där går gränsen. Jag äter ganska fiberfri kost för övrigt, så för mig är det bra med två msk. Min mage mår bra i alla fall! smile.gif
Anma
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 16:16)
CITAT (Anne R @ 08-03-2006, 15:36)
Nu vet man att i både Uppsala och Västerås finns det nånstans att äta

Det finns det på Hisingen också.
Snabbmatställen är bättre än sitt rykte - om man har vett att välja rätt. smile.gif

Ja visst finns MAX på fler ställen än Uppsala och Västerås. 64 restauranger runt om kring i sverige närmare bestämt... Men jag som håller till mest i de nämnda städerna bryr mig så klart bara om dem. biggrin.gif
Anma
CITAT (vickeva @ 08-03-2006, 18:01)
vad kul att se denna tråd, just när jag har börjat med GI.
Jag saknar brödet och sötakerna väldigt... har i och för sig bara hållt på en och en halv vecka, men ändå...

Frukostarna tycker jag är svårast. Jag är så trött på ägg i alla former redan.. Vad hittar ni andra på till frukost?? Jag vill inte börja med fullkornsbröd och sånt än, jag vill köra den hårda modellen nån vecka till.

Fast inte har jag gått ner något än, men man får väl ha tålamod...

Så olika det kan vara. Jag gick ner 3 kg första veckan, men det var nog mest vatten och slagg. 8 kg försvann totalt första månaden. Nu går det saktare, ca 2 kg senaste månaden, men har heller inte bråttom. Jag har bara 4 kg kvar till målet, 60 kg.

Jag saknar inte bröd eller sött överhuvudtaget! Men äter en skiva grövsta brödet jag hittar i affären var tredje dag ungefär. Börjat med detta senaste veckorna. Äter också ca 1dl kokt fullkornspasta till köttfärssåsen en gång i veckan.

Vi var på bio häromkvällen, gubben köpte smågodis och jag mörk choklad med mandel. Smakade en skumsvamp av han, mitt favvogodis som jag kunde äta massor av förr. Nu smakade den BARA socker... yäk! Alltså har man kropp vant sig av med sockerberoendet... biggrin.gif

Prova att byta ut äggen med keso. Jättegott med skinka, keso, grönsaker och kryddor till frukostsallad. Jag varierar med det, kokta ägg, stekta ägg, pocherade ägg, olika omeletter... med skinka, bacon, påläggskorv med minst 70%kötthalt, olika ostar mm.mm

På helgkvällarna brukar jag dela röd paprika och lägga på lite flödeost med vitlökssmak och någon påläggskött. MUMS! Istället för de gamla chips och dipp kvällarna. Ibland vill gubben ha chips, då skär jag grönsaker till mig och dippar i mina 2-3 msk dipp.

Alltså, detta är verkligen en livsstil jag känner att jag kan följa för alltid. Har aldrig ätit godare mat än nu! Och så får jag äta nästan hur mycket som helst av sådant jag älskar, som dessertostar -och ändå gå ner i vikt!

Men vill så klart inte progradera för att alla ska följa "min" metod, alla är vi olika och man måste själv pröva sig fram till vad som passar en själv.
Alexander-VG-zon3
jag har bara sanbb läst det wink.gif wink.gif
men jag gör så här inte alls bra kost kankse men ändå nyttig då den kommer ty
jag äter ingen frukost som normala gör utan istället dricker jag vitaminer,näringtillskot m.m

sen så äter jag inga vita saker för ett tag sen så tog jag veck sockersuget på 3dar har lykats att hålla det efter antal försök men som nu sista har jag hållt det och äter inte socker,läsk m.m . och försöker undvicka vittbröd så mycket jag kan mörkare bättre sen även fullkornspasta om jag ska äta det sen även äter jag mycketfrukt,grönsaker tilll midda och dricker bara vatten inget annat än vatten sen även tränar jag nån kväll men inte varje da för när man tränar bryter man ner muskler när man vilar byggs dom upp wub.gif wub.gif wub.gif
det är vad jag håller mig till och godis,chips,läsk är inget jag behöver alls inte så gott heller pizza å chips vär jätte länge sen jag åt det även har jag tat veck smör häldre olja i matten och mer grönsaker på mackan än smör har inte ätit smör på 3år och jag tycker verkligen det är rälit smör wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anne R @ 08-03-2006, 23:30)
jag mörk choklad

Prova att byta ut äggen med keso. Jättegott med skinka, keso, grönsaker och kryddor till frukostsallad. Jag varierar med det, kokta ägg, stekta ägg, pocherade ägg, olika omeletter... med skinka, bacon, påläggskorv med minst 70%kötthalt, olika ostar mm.mm

Istället för de gamla chips och dipp kvällarna. Ibland vill gubben ha chips, då skär jag grönsaker till mig och dippar i mina 2-3 msk dipp.

så gör jag med det är faktis det närmaste i godisväg är 99% choklad men det är inte ofta jag äter det kankse en eller två gånger om året . sen keso det är så gott till allt wub.gif wub.gif och även massa grönsaker skivade eller strimlade elelr hur man vill med sen gör jag en dippa med cremafräs eller hhur det stavas eller gräddfil eller yghort typ vad man har hemma sen massa kryddor i det jätte gott wub.gif
Alexander-VG-zon3
och nu har man ju egen odlad vitlök med det ska jag testa till dippa tongue.gif tongue.gif
Magdis
CITAT (flaxss @ 08-03-2006, 23:53)
sen även tränar jag nån kväll men inte varje da för när man tränar bryter man ner muskler när man vilar byggs dom upp wub.gif wub.gif wub.gif

Hmm....nåja. visserligen stämmer det att musklerna byggs upp under vila men för att göra det måste man ha tränat innan och brutit ner dem. laugh.gif för att de ska kunna byggas upp igen måste man bryta ner dem. Det funkar alltså inte att bara sitta hemma och vila.
Alexander-VG-zon3
nej jag vilar inte heller utan jag tränar en timme i skolan sen kör 3omin hemme även springer jag fårt å intensivt i 15min iblan och sen vilar på kvällen när jag lägger mig som vanligt wub.gif wub.gif
Magdis
CITAT (flaxss @ 09-03-2006, 00:01)
nej jag vilar inte heller utan jag tränar en timme i skolan sen kör 3omin hemme även springer jag fårt å intensivt i 15min iblan och sen vilar på kvällen när jag lägger mig som vanligt wub.gif wub.gif

Ok...då uppfattade jag dig nog fel. wub.gif Det är ju helt rätt att man ska vila efter att man tränat.
Alexander-VG-zon3
så det bler väl en timme i veckan sen nån kväll hemma inte varje da men man håller det så man inte går upp sen med det jag äter så har jag fått veck underhuds fett så muskller syns för jag är smal i kropps typ men hart väldigt mycket underhusd fett runt magen har inte det nu men om jag slutar så kommer dom cm runt magen igen
Alexander-VG-zon3
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-03-2006, 00:03)
CITAT (flaxss @ 09-03-2006, 00:01)
nej jag vilar inte heller utan jag tränar en timme i skolan sen kör 3omin hemme även springer jag fårt å intensivt i 15min iblan och sen vilar på kvällen när jag lägger mig som vanligt wub.gif  :wub:

Ok...då uppfattade jag dig nog fel. wub.gif Det är ju helt rätt att man ska vila efter att man tränat.

nejdå gör inget jag skriver som en kråka så det är verkligen inte lätt att läas vad jag skriver iblan tongue.gif tongue.gif wub.gif wub.gif
Magdis
CITAT (flaxss @ 09-03-2006, 00:05)
jag är smal i kropps typ men hart väldigt mycket underhusd fett runt magen har inte det nu men om jag slutar så kommer dom cm runt magen igen

hihi wub.gif det där känner jag igen! Jag är smal som en sticka men min mage reagerar naturligtvis på vad jag äter. Precis som en orm som nyligen svalt ett enormt byte ser jag ut varje gång jag ätit. wub.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
haha japp typ tycker man att man har tränat färdigt och slutar att träna eller äter mycket så smyger det sig rätt ner mot å runt magen wink.gif tongue.gif wub.gif så min mage är typ mitt problem område om man säger så så den tränar jag mest ju wub.gif
nej ska sova nu natti alla odlare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon