Full version: Gamla bildäck
Elisabeth P
Finns det någon som har kul idéer på vad man kan plantera i gamla bildäck. Eller mår inte växter bra av att växa där?/ Lisa
KURT
Växterna kommer inte att må dåligt i alla fall.
Hannele
CITAT (Lisa:) @ 02-03-2006, 08:29)
vad man kan plantera i gamla bildäck.

Dina älsklingsblommor, vad annars.
Både perenner, sommarblommor, en buske går också bra. Kryddor.

Plantera kan man överallt, i skånska trädskor, till och med:
fruberglund
CITAT (Hannele @ 02-03-2006, 13:16)
CITAT (Lisa:) @ 02-03-2006, 08:29)
vad man kan plantera i gamla bildäck.

Dina älsklingsblommor, vad annars.
Både perenner, sommarblommor, en buske går också bra. Kryddor.

Plantera kan man överallt, i skånska trädskor, till och med:

Hihi, vad roligt biggrin.gif biggrin.gif
noora
Vi har dagliljor i ett gammalt traktordäck. Ser lite skoj ut tycker jag, kontrasten mellan det grova däcket och de skira graciösa liljorna smile.gif

Edit: Däcket ligger alltså på marken och utgör "rabattkant" åt den lilla runda liljerabatten.
Elisabeth P
Ni som har denna typ av rabatt,
har ni bildäcket placerat i en annan rabatt?
I kanten av en rabatt?
ensam på gräsmattan?
eller ex tre däck i en liten grupp?
Kanske tom på en bergskulle?
Kanske lite lutat mot en kant av något slag?

Jag skulle vilja se lite olika altenativ så man kan försöka föreställa sig vilket som blir snyggast. Jag har 4 gamla däck till en vanlig bil, så de är ju inte så stora, men idén lockar mig.

fler som vill inspirera mig wub.gif / Lisa
Gurkan
Ha ha ! Du ska jämt vara värst Hannele när det gäller odlingbehållare. laugh.gif Vad är det för storlek ?? Är det dina 48'or ?? tongue.gif

(F.ö. finns det inget som heter "Skånska träskor" ... "trellor", "träbånnar" eller bara "bånnar" däremot finns det gott om här nere.)

I Lena Israels bok "Jordens täppor" beskriver hon däckodling i Ryssland, squash/pumpor och liknande stora plantor som gillar varm jord. Däcken absorberar ju mycket solvärme.

Jag har dock en invändning och det är att däck innehåller mycket giftiga och cancerogena kemikalier (högaromatiska kolväten bla.). Jag har ett gigantiskt traktordäck liggande bakom förrådet som jag ska göra nån slags plantering i men jag vill nog inte äta det som växer därur.

Däck klassas som miljöfarligt avfall och får inte slängas hur som helst men har man dom ändå liggande kan man ju använda dem till nåt om man inte pallar släpa dem till återvinningen. Inget ätbart i mitt dock.
Whiskuchi
Jag har sett att man kan ha potatis i, det blir ju jättelätt att kupa dem - bara på med ett däck till och fyll upp med jord. Hur nyttigt det är är en annan femma wink.gif
Cleome
Jag odlade spaghettipumpor i mina gamla utslitna sommardäck och det gick finfint! Jag använde också bara däcken som "kant" alltså så att rötterna kunde leta sig ner så långt de ville. Det var bra att få upp plantan en bit från marken, jag inbillar mig att det hjälpte lite mot mjöldaggen som annars lätt kommer på pumpor.
Blir lite obehaglig till mods när jag läser det här om gifterna i däcken... Har funderat på hur det är med eventuella gifter i mina tryckimpregnerade pallkragar... unsure.gif ?
Jag funderar på att måla mina bildäck i någon snofsig (blå... tongue.gif ) färg. Är det någon som provat det?
Gurkan
... lekte uttagning till "Sveriges Starkaste Man" en stund och rullade fram det gigantiska traktordäcket framför huset.

Nu har jag fyllt upp det (ca 2diameter och 0,5m brett/högt) med ris, pinnar, löv, gammal krukjord, grästorv, 5 skottkärror jord och nästa vecka får jag förhoppningsvis mitt lass hästgödsel att fylla på resten med.

Jag ska prova att odla prydnadspumpor i det.

Jag har fått lära mig (sen förra inlägget) att de HA-oljor som finns i däck har allt för stora molekyler för att plantors rötter skall kunna ta upp dem och dessutom avdunstar de med tiden, dvs, gamla däck har redan gett ifrån sig det mesta.

Tryckimpregnering är lite annorlunda eftersom det är metaller som står för "giftet", krom bla. som kan tas upp av växter men jag vet inte hur farligt det är. Gammalt tryckimpregnerat virke (och slipers) innehåller även arsenik.
Betty
CITAT (Cleome @ 25-04-2006, 08:00)
Blir lite obehaglig till mods när jag läser det här om gifterna i däcken... Har funderat på hur det är med eventuella gifter i mina tryckimpregnerade pallkragar... unsure.gif ?

Om man häftar fast t.ex. byggplast på insidan av pallkragarna så behöver man inte vara orolig.
myskmadra
Vilket bra tips med byggplast! Det ska jag anamma i min nyinförskaffade begagnade pallkrage. Hur vet man att den inte innehåller arsenik förresten? Åldern kan vara svår att utröna om den är sliten?
ohmy.gif smile.gif
Hälsningar!
uno
bortredigerat.
Gurkan
CITAT (myskmadra @ 30-04-2006, 11:42)
Vilket bra tips med byggplast! Det ska jag anamma i min nyinförskaffade begagnade pallkrage. Hur vet man att den inte innehåller arsenik förresten? Åldern kan vara svår att utröna om den är sliten?
ohmy.gif smile.gif
Hälsningar!

Täck med plast på insidan, som sagt, så jorden inte kommer i kontakt med träet, det borde ju vara riskfritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon