Full version: Bra gjort!
LadyG
"Kvinnan hade klivit av bussen strax efter midnatt och var på väg hem när hon slogs omkull av en man som tryckte ner henne på marken.
Trots det lyckades kvinnan bita mannen i handen och sparka honom mot huvudet. Hon kunde ta sig loss och sprang från platsen."
(expressen)

Det är fördjävligt att kvinnor inte kan gå ostörda genom stan, men förhoppningsvis ska han sent glömma att han gav sig på fel kvinna. Hoppas hon bet hårt och djupt och att foten träffade nånstans där det gör riktigt ont!!! rolleyes.gif
Farbror Blå
Mm bravo!!

Hoppas en ispåse pådet heliga gör honom avskräckt.. smile.gif
LadyG
Ispåse nästan vart som helst kan få vem som helst att tappa intresset - du vet hur kallt det blir med en sån? ohmy.gif tongue.gif smile.gif
Farbror Blå
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:43)
Ispåse nästan vart som helst kan få vem som helst att tappa intresset - du vet hur kallt det blir med en sån? ohmy.gif tongue.gif smile.gif

mm det vet jag.. inte provat "där" men på ömma punkter för övrigt laugh.gif
LadyG
Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända).

Fast man kan lägga ispåsen någon annanstans än på själva skadan, på andra benet eller magen eller något, det fungerar lika bra biggrin.gif
Farbror Blå
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50)
Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända).

Fast man kan lägga ispåsen någon annanstans än på själva skadan, på andra benet eller magen eller något, det fungerar lika bra biggrin.gif

Hur menar du nu?
om man gör illa sej i vänstra benet kan man lägga påsen på andra beneT??
skulle det funka? wacko.gif [/B]
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 03-03-2006, 10:53)
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50)
Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända).

Fast man kan lägga ispåsen någon annanstans än på själva skadan, på andra benet eller magen eller något, det fungerar lika bra biggrin.gif

Hur menar du nu?
om man gör illa sej i vänstra benet kan man lägga påsen på andra beneT??
skulle det funka? wacko.gif [/B]

Japp, exakt smile.gif

Det fungerar alldeles utmärkt f ö eftersom kylan distraherar dig från skadan i det andra benet. Man kan inte vara uppmärksam på två intensiva signaler samtidigt (smärta och nedkylning), och kyla är ett större hot (tycker kroppen) är en stukning eller vrickning. smile.gif

Det viktigaste är att man inte ska lägga kylan direkt mot det skadade området, i längden förvärras skadan av det (blödningen förvärras) även om det bedövar just för tillfället.
stina
Värme då? Eller ingetdera???
Eva i Skåne
Jag är helt okunnig på detta och jag tror säkert du har rätt,
men visst ser/hör man ofta att idrottsmän kyler ner sina skador för att kunna fortsätta en tävling? wink.gif
Farbror Blå
Jaa det har man ju sett?
Är detta alltså inte bra?
LadyG
CITAT (stina @ 03-03-2006, 10:57)
Värme då? Eller ingetdera???

Tryckförband är bättre, och det ska dras åt riktigt hårt annars hjälper det inte. Det finns lindor, jag tror Magdis vet vad de heter (jag har glömt namnet), som är superelastiska och stadiga på samma gång. Du kan dra åt jättehårt och skulle foten vilja svullna så finns det elasticitet kvar i lindan ändå så att blodflödet inte stryps.

Tejpa ska man absolut inte göra eftersom tejp inte kan expandera med svullnaden!

Dessutom ska man byta tryckförband var 20:e minut, så att man ser att allt är som det ska (om man inte hunnit in till akuten innan dess).

Ett bra tryckförband kan göra hela skillnaden, det kan korta ner läkningstiden på en rejäl stukning till några veckor i stället för flera månader.
stina
CITAT (Eva i Skåne @ 03-03-2006, 10:59)
Jag är helt okunnig på detta och jag tror säkert du har rätt,
men visst ser/hör man ofta att idrottsmän kyler ner sina skador för att kunna fortsätta en tävling? wink.gif

Det kanske är en nödlösning för att dämpa smärtan och dom sas struntar i om det är bra eller inte utan bara bryr sig om att det ska fixa sig för stunden?
Lady Hamilton
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50)
.......Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända)........

laugh.gif Men jag HOPPAS att "han" lägger ispåsar på alla sina onda ställen!
LadyG
CITAT (stina @ 03-03-2006, 11:04)
CITAT (Eva i Skåne @ 03-03-2006, 10:59)
Jag är helt okunnig på detta och jag tror säkert du har rätt,
men visst ser/hör man ofta att idrottsmän kyler ner sina skador för att kunna fortsätta en tävling?  ;)

Det kanske är en nödlösning för att dämpa smärtan och dom sas struntar i om det är bra eller inte utan bara bryr sig om att det ska fixa sig för stunden?

Japp, de har ju råd att åka in till en privatkirurg och få allt fixat när de vill. De har lite andra medel att ta till än vi vanliga dödliga s as smile.gif
Farbror Blå
Jaa, och att han förfryser sej !!! rolleyes.gif
LadyG
CITAT (Hamilton @ 03-03-2006, 11:09)
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50)
.......Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända)........

laugh.gif Men jag HOPPAS att "han" lägger ispåsar på alla sina onda ställen!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja, jag håller med dig! smile.gif

Hoppas det är kolsyreis i påsen också! smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 11:12)
CITAT (Hamilton @ 03-03-2006, 11:09)
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50)
.......Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända)........

laugh.gif Men jag HOPPAS att "han" lägger ispåsar på alla sina onda ställen!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja, jag håller med dig! smile.gif

Hoppas det är kolsyreis i påsen också! smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif JA DÅ!! Då finns ingenting kvar sedan att "rädda"!
Pirum
Hamrar man sig på tummen så tycker iaf jag att det funkar bra med kallt vatten smile.gif Gör ju om möjligt ännu ondare, men verkar snörpa ihop alla blodådrorna i hela handen så att man knappt får ett blåmärke på nageln:)
Kyla muskler eller leder, i exv ben, tror inte heller jag är bra.

För övrigt, bra gjort av kvinnan, hoppas hon fick DNA-spår på skon så att mannen kanske kan identifieras.

Skrämmande så många idioter som går lösa. Häromdagen var det tydligen en kvinna som våldtogs mitt på blanka dagen i köpcentret Nordstan ('Femman') i Göteborg. Slets in på en toalett tydligen. Helt sjukt. http://www.gt.se/index.jsp?a=537455
kristerh
Jag tycker att det är förd... med alla dessa våldtäcktsmän som verkar lura överallt, det är synd att kvinnor/tjejer inte kan känna sig säkra nånstans ute, eller inne för den delen wink.gif
Jag har märkt tjejernas oro, tex om man går från bussen nån kväll när det är mörkt och några steg före mig går en ensam tjej, jag ser att de är väldigt oroliga och ser sig oroligt om eller ökar takten, jag har lust att säga att du behöver inte vara orolig, jag tänker inte våldta eller slå ner sig, men då blir de väl ännu oroligare wink.gif Jag tror nog inte att jag ser speciellt farlig ut heller.
Skrämmande utveckling är det.
krister
LadyG
Visst blir man extra vaksam på främmande män om man är ensam. Att jag tränar självförsvar gör mig bara lite mindre orolig skulle jag tro, man kan aldrig veta vad som kommer att hända.

Det är lite sorgligt, men snart törs man väl inte gå ut alls efter mörkrets inbrott utan att ha en man med sig.
zaaritha
Har man en gång råkat ut för skiten, så är man misstänksam mot alla av motsatt kön! sad.gif
Farbror Blå
Mm det är ju liksom en självklar reaktion=/
zaaritha
Definitivt! sad.gif
Farbror Blå
Undraws hur man ska kompensera de kvinnor som utsatts för just detta, att inte våga lita på män längre?

Vålde mot kroppen är säkert lättare att komma över. sad.gif
zaaritha
Våld mot kroppen--är också en djup kränkning, ja--våldtäkt o våldtäktsförsök--är ju kroppsskändning!
Pirum
CITAT (kristerh @ 03-03-2006, 16:46)
Jag har märkt tjejernas oro, tex om man går från bussen nån kväll när det är mörkt och några steg före mig går en ensam tjej, jag ser att de är väldigt oroliga och ser sig oroligt om eller ökar takten,

Ja...trist, men fullt förståeligt. Jag väljer medvetet att INTE gå bakom nån tjej i "skumma" områden, saktar hellre ner och går över till andra sidan gatan, eller nåt liknande. Det är för jävligt att tjejer ska gå omkring och känna sig rädda, och deras anhöriga och vänner också såklart. Tyvärr lever vi dock i en värld där ondskan ibland triumferar.

Jag vet att jag som "ung man" (tjae...inte tonåring längre direkt iofs) tillhör den grupp i samhället som löper störst risk att råka ut för plötsligt och oprovocerat våld. Men jag känner mig nästan aldrig rädd när jag går på stadens gator. Hade jag varit tjej hade jag dock varit rädd mest hela tiden tror jag, kvällstid alltså, om man gick ensam. Jag är dessutom så gammeldags att jag utan att blinka, och utan baktankar, kan ta en omväg på 45 minuter bara för att se till att en tjejkompis kommer hem säkert; fast pga andra mäns ochevalereska beteende vågar man ju knappt fråga om man får följa någon till porten...smile.gif
Farbror Blå
CITAT (zaaritha @ 03-03-2006, 21:35)
Våld mot kroppen--är också en djup kränkning, ja--våldtäkt o våldtäktsförsök--är ju kroppsskändning!

JO det är klarta att våldet mot kroppen är övergrepp på alla sätt och vis.
Jag bara undrade hur man gör när man dömer skadestånd och sådär, om man verkligen förstår att de psykiska ärren kan vara värre än de fysiska.
Sår och ben läker, men hur läker man en trasig själ, som fått lära sej att män är svin och våldsamma djur?

=/

Jag kan inte se att detta slutar förrän alla goda män slår sej ihop och förändrar det hela.
En som slår, våldtar eller förtrycker kvinnor måste straf´fas ut ur alla gemenskaper, jobb, klubbar, grannskap.. så att de punktmarkeras och inte får en chans att åsamka mer skada
Anma
Skadestånd.
Jag fick 15000:- från försäkringsbolaget. Han som överföll mig åkte aldrig dit. Han rev loss en halvmånformad fläck i bakhuvudet på mig, hår alltså, inte skinn... det var kalt ca 1 cm brett och 10cm långt. Det var den enda fysiska skadan.
Hade jag inte haft en förståndig man som köpt en licensfri överfallsspray till mig hade jag blivit våldtagen och också kanske misshandlad/mördad.

Polisen kom på plats efter ca 4 minuter men han hann undan. När teknikerna kom efter ca 1 timme sa en av dem att han inte fick säga detta som polis, men han tyckte det var synd att min överfallsspray inte var tårgas för då hade dom tagit honom. Efter det skaffade jag mig tårgas...

Det tog ett halvt år innan jag gick utanför dörren utan sällskap. Ca två år innan jag inte längre var rädd i bostadsområdet, jag fick byta både län och kommun innan jag vågade gå promenader ensam med bara hundarna i skogen. Så visst sätter det sina spår fast man inte ens blir fysiskt skadad.

Överfallet skedde mitt på dagen på en gångväg mellan motorvägen och en skog.
zaaritha
Ja--man är alltid på helspänn, tyvärr!
Här där jag bor på landet, är man oftast ensam ute m hunden--hjälper ej att inga andra syns till--jag är skrajsen, ändå!
Trots--att Tessi nog skulle försöka skydda mej...........
kristerh
CITAT (Pirum @ 03-03-2006, 22:52)
Ja...trist, men fullt förståeligt. Jag väljer medvetet att INTE gå bakom nån tjej i "skumma" områden, saktar hellre ner och går över till andra sidan gatan, eller nåt liknande.

Nu går jag inte i skumma kvarter wink.gif och vi har bara en trottoar wink.gif
men jag förstår vad du menar, jag har börjat göra så att jag saktar ner så att de kommer en bit ifrån, då verkar de inte så rädda. Skumt att man inte ska kunna promenera som man vill wink.gif
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 05-03-2006, 16:04)
jag har börjat göra så att jag saktar ner så att de kommer en bit ifrån, då verkar de inte så rädda.
Skumt att man inte ska kunna promenera som man vill wink.gif

Kanske int elätt att följ amed som sällskap heller, om man är obekant?
Studenter, pojkar, har erbjudit sina telefonnummer till kvinnliga studenter,
så att de när som helst kan ringa och få sällskap hem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon