Full version: Galen ko bekräftad
Sidor: 1, 2
Pirum
http://www.expressen.se/index.jsp?a=538370

Så, då har kogalenskap nått Sverige. Sannolikt inget att hetsa upp sig för mycket över, det hittas ju nya fall varje vecka i europeiska länder som vi importerar kött från, ofta till dagis och skolmatsalar.

Men hur tusan har denna ko smittats? Den var ju 12 år, född 1994 sannolikt, och kadaverbenmjöl (eller vad det heter) har väl varit förbjudet sen 80-talet här?

Skulle iofs inte förvåna mig om det smugglats in foder, men om denna ko nu smittats på annat (okänt) sätt så är det ju inte så bra.

Undrar om detta kan slå mot svenskt jordbruk, om vi får rykte om oss att "ha galna kor" och "fågelinfluensa", och "salmonella" (precis som alla andra) så faller väl några av marknadsföringsfördelarna vi har.

Får hoppas detta åtminstone kan leda till ett uppsving för KRAV-kött. Speciellt nu när det övriga massproducerade svenska köttet kan antagas vara uppfött på genmodifierat sojafoder från skövlade regnskogar i Amazonas.
andersen
Aj aj det var inte bra, jag som propagerar för att äta svensk närprodutserad svenskt kött, hoppas att dom hittar orsaken till smittan.

Stackars Svenska bönder nu blir det tufft för dom att hävda sig ekonomisk på den svenska marknaden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Är det bekräftat att det var BSE?

Vad skall man leva av i framtiden? Luft och kärlek? Man bara inte svälter då??

Edelweiss
kristerh
Hur ska det nu gå med alla dem som bara äter svenskt kött wink.gif med hänvisning till att vi inte har alla dessa sjukdomar och speciellt galna kosjukan i sverige wink.gif
Men det var tydligen ett gammalt djur, hur gammalt ett djur nu får bli wink.gif innan det slaktas, så det kan ju vara så att det är importerat, men nu har vi ju som sagt både galna kosjukan o galna hönssjukan i sverige wink.gif och det finns säkert fler kossor som gått till slakt utan upptäckt.
krister
Sirpa
CITAT (Pirum @ 03-03-2006, 12:25)
Men hur tusan har denna ko smittats?
Den var ju 12 år, född 1994 sannolikt, och kadaverbenmjöl (eller vad det heter) har väl varit förbjudet sen 80-talet här?

Kossan kan vara en import från England/Irland eller annat land t.ex Danmark...
Kossan kan vara dotter till en importerad kossa....

Svårare behöver det inte vara.
Sirpa
CITAT (kristerh @ 03-03-2006, 16:28)
och det finns säkert fler kossor som gått till slakt utan upptäckt. krister

Nej det gör det inte!
Alla kossor/tjurar över 24 mån provtas vid slakt i Sverige.
Ingen slipper undan det.
andersen
CITAT (Sirpa @ 03-03-2006, 16:30)
CITAT (Pirum @ 03-03-2006, 12:25)
Men hur tusan har denna ko smittats?
Den var ju 12 år, född 1994 sannolikt, och kadaverbenmjöl (eller vad det heter) har väl varit förbjudet sen 80-talet här?

Kossan kan vara en import från England/Irland eller annat land t.ex Danmark...
Kossan kan vara dotter till en importerad kossa....

Svårare behöver det inte vara.

Då är ju frågan vad har hänt med den impoterade kossan? uppäten? eller? jag menar mamma ko alltså.
kristerh
CITAT (andersen @ 03-03-2006, 16:41)
Då är ju frågan vad har hänt med den impoterade kossan? uppäten? eller? jag menar mamma ko alltså.

ja det var en bra fråga wink.gif var är hon? i magen på någon "säker" svensk.
krister
Sirpa
Hypotetisk fråga... i detta fall. Eftersom vi inte vet nått om just den här kossans liv o leverne sleep.gif

Men generellt sett så brukar gamla kossor vara uppätna eller avlidna och destruerade.
kristerh
CITAT (Sirpa @ 03-03-2006, 16:57)
Men generellt sett så brukar gamla kossor vara uppätna eller avlidna och destruerade.

Men då borde det väl ha upptäcks wink.gif eftersom det tas prover på alla äldre kossor wink.gif om det nu är så att det är ärftligt.
krister
Lady Hamilton
En gissning är att "denna ko" har fått i sig "smittat" foder i sin ungdom........
birgitek
CITAT (Sirpa @ 03-03-2006, 16:33)
Nej det gör det inte!
Alla kossor/tjurar över 24 mån provtas vid slakt i Sverige.
Ingen slipper undan det.

Så är det inte alls, man gör stickprov på slaktdjur. Hörde på radio i eftermiddag att man ev. kommer att göra tätare kontroller efter fallet i Västerås.
Birgit Ekj
zaaritha
Undrar--precis som djurägaren--hur har en gammal ko kunnat råka ut för detta?
Snöflinga
Galna kosjukan ... fågelinfluensa ... var är vi på väg blink.gif
Sirpa
CITAT (birgitek @ 03-03-2006, 19:43)
CITAT (Sirpa @ 03-03-2006, 16:33)
Nej det gör det inte!
Alla kossor/tjurar över 24 mån provtas vid slakt i Sverige.
Ingen slipper undan det.

Så är det inte alls, man gör stickprov på slaktdjur. Hörde på radio i eftermiddag att man ev. kommer att göra tätare kontroller efter fallet i Västerås.
Birgit Ekj

Alla djur som självdött eller visar sjukdomssymptom på slakteriets levande besiktning innan slakt testas för BSE!

Alla djur över 24 mån ska provtas enl. övervakningssystemet
(men Sverige har fått undantag från det tydligen och undersöker inte alla utan merparten 60% av dessa djur)

Ringde slakteriet o frågade eftersom jag inte har någon tilltro till reportrar unsure.gif
Farbror Blå
Kolla här då...

Mylo's cow game
Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 04-03-2006, 01:24)
Kolla här då...

Mylo's cow game

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sirpa
CITAT (Pirum @ 03-03-2006, 12:25)
Men hur tusan har denna ko smittats? Den var ju 12 år, född 1994 sannolikt, och kadaverbenmjöl (eller vad det heter) har väl varit förbjudet sen 80-talet här?

Teorin just nu är att kossan som liten kalv ätit foder med köttmjöl i.

Köttmjöl i kofoder har varit förbjudet sedan 1986.
Men förbjöds senare (94) i höns & grisfoder...
Man tror nu att fodertillverkaren oavsiktligt pga slarvig rengöring av fodertillverkningsmaskinerna fått spår av köttmjöl i en omgång kofoder...
netaave
CITAT (Sirpa @ 04-03-2006, 09:56)
CITAT (Pirum @ 03-03-2006, 12:25)
Men hur tusan har denna ko smittats? Den var ju 12 år, född 1994 sannolikt, och kadaverbenmjöl (eller vad det heter) har väl varit förbjudet sen 80-talet här?

Teorin just nu är att kossan som liten kalv ätit foder med köttmjöl i.

Köttmjöl i kofoder har varit förbjudet sedan 1986.
Men förbjöds senare (94) i höns & grisfoder...
Man tror nu att fodertillverkaren oavsiktligt pga slarvig rengöring av fodertillverkningsmaskinerna fått spår av köttmjöl i en omgång kofoder...

Läs mer här

http://www2.unt.se/start/1,1786,,00.html
Tesa
Man kan även tänka sig att bonden gett kon grisfoder...många äldre resonerade lite "pellets som pellets" förr...och på den tiden det var aktuellt att kon kunde blivit smittad så drev tydligen de nuvarande ägarnas föräldrar gården...
*min alldeles egen teori* rolleyes.gif

Ibland funderar jag dock på att det här kanske är en naturlig process i åldrandet...det kanske inte är så konstigt egentligen...endel människor får Alzheimers...en del kor får BSE...
..vad jag förstått så har de inga bevis för nånting utan allting är bara indicier och antaganden..
...återigen *min alldeles egen teori*

Här är dock vad som skrivs på jordbruksverkets hemsida...

sjv
Ophelia
CITAT (Tesa @ 04-03-2006, 15:41)
Man kan även tänka sig att bonden gett kon grisfoder...många äldre resonerade lite "pellets som pellets" förr...

Jag känner Robban och sådant sysslar han inte med. De föder upp köttdjur och de slösar inte på dyrt fullfoder där det inte behövs (och INTE grisfoder) Så väl utbildad är Robban så han kan räkna vad det kostar.
Lady Hamilton
CITAT (Tesa @ 04-03-2006, 15:41)
...och på den tiden det var aktuellt att kon kunde blivit smittad så drev tydligen de nuvarande ägarnas föräldrar gården...
*min alldeles egen teori* rolleyes.gif ..........

Ingen skugga faller över " Robban" smile.gif
Det var ju en "ren och skär gissning"!
Pirum
Så den troligaste hypotesen verkar vara att kofodret förorenats av grisfoder som innehöll BSE-smittade kokadaver? Troligen brittiskt foder då, eftersom det knappast kan ha varit svenskt foder (eftersom smittan ju måste kommit utifrån)?

Nä, jag säger som jag alltid sagt, import av foder till kreatur borde straffbeskattas...vi har mängder med åkrar i träda här...smile.gif
gunvor
CITAT (Sirpa @ 03-03-2006, 16:33)
CITAT (kristerh @ 03-03-2006, 16:28)
och det finns säkert fler kossor som gått till slakt utan upptäckt. krister

Nej det gör det inte!
Alla kossor/tjurar över 24 mån provtas vid slakt i Sverige.
Ingen slipper undan det.

Nähä - inte har alla slaktdjur BSEtestats - det har tagits stickprov - nu blir det mera provtagning och dyrare kött.
Med tanke på att denna kossa var så pass gammal får man ju utgå ifrån att många av hennes jämnåriga blivit uppätna i unga år - dom har väl då vuxit upp på samma typ av foder och vi har väl fått i oss en del galna kossor - nu har det ju blivit en massmedial hysteri av både detta och galna fågelsjukan - OS är slut och det verkar vara nyhetstorka - ngt måste man ju fylla spalterna med eller huR?
Tesa
CITAT (Ophelia @ 04-03-2006, 17:12)
CITAT (Tesa @ 04-03-2006, 15:41)
Man kan även tänka sig att bonden gett kon grisfoder...många äldre resonerade lite "pellets som pellets" förr...

Jag känner Robban och sådant sysslar han inte med. De föder upp köttdjur och de slösar inte på dyrt fullfoder där det inte behövs (och INTE grisfoder) Så väl utbildad är Robban så han kan räkna vad det kostar.

Känner du "Robbans" föräldrar också och vet hur välutbildade de är?? Och vad de gjorde för 10-12 år sen..många har ju haft hushållsgris som de matat med grisfoder...kanske kossan gått igenom och råkat komma åt då...om de nu inte utfodrat kreaturen med nån sorts kraftfoder..
Som sagt...det var en teori..som inte alls är särskilt uppseendeväckande egentligen...
Och inte tror jag att nån gjort det "med flit" heller...

Man kan bara ha teorier om det här om man inte är helt insatt...jag skulle inte kunna svära på att mina svärföräldrar aldrig haft en ko som gått igenom och snott grisfoder..eller hönsfoder...eller tuggat på slaktavfall..
Så du får ursäkta...att du känner "Robban" friskriver inte honom och definitivt inte hans föräldrar från att ha begått misstag eller rent av bara haft otur..
Anklagar inte någon..jag bara spekulerar...precis som alla andra här..det är det enda vi kan göra.. sad.gif
Ophelia
CITAT (Tesa @ 05-03-2006, 12:59)
CITAT (Ophelia @ 04-03-2006, 17:12)
CITAT (Tesa @ 04-03-2006, 15:41)
Man kan även tänka sig att bonden gett kon grisfoder...många äldre resonerade lite "pellets som pellets" förr...

Jag känner Robban och sådant sysslar han inte med. De föder upp köttdjur och de slösar inte på dyrt fullfoder där det inte behövs (och INTE grisfoder) Så väl utbildad är Robban så han kan räkna vad det kostar.

Känner du "Robbans" föräldrar också och vet hur välutbildade de är?? Och vad de gjorde för 10-12 år sen..många har ju haft hushållsgris som de matat med grisfoder...kanske kossan gått igenom och råkat komma åt då...om de nu inte utfodrat kreaturen med nån sorts kraftfoder..

Jepp...tillräckligt
Whiskuchi
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-03-2006, 13:22)
Vad skall man leva av i framtiden? Luft och kärlek?

Vegetariskt förstås smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Whiskuchi @ 05-03-2006, 13:43)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-03-2006, 13:22)
Vad skall man leva av i framtiden? Luft och kärlek?

Vegetariskt förstås smile.gif

Nej du, även om jag inte äter så där värst mycket kött men att avstå helt och hållet? Nej

Och så vill jag ju också att bönderna kan leva. Mitt hjärta klappar för bönderna

Elisabeth
Whiskuchi
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2006, 13:46)
CITAT (Whiskuchi @ 05-03-2006, 13:43)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-03-2006, 13:22)
Vad skall man leva av i framtiden? Luft och kärlek?

Vegetariskt förstås smile.gif

Nej du, även om jag inte äter så där värst mycket kött men att avstå helt och hållet? Nej

Och så vill jag ju också att bönderna kan leva. Mitt hjärta klappar för bönderna

Elisabeth

Bönderna kan övergå till att odla grödor istället för att föda upp djur (och odla grödor till djurfoder). Mitt hjärta klappar för djuren.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Mitt hjärta klappar också för djuren men även för människan.

Elisabeth
Sirpa
CITAT (gunvor @ 05-03-2006, 08:01)
CITAT (Sirpa @ 03-03-2006, 16:33)
CITAT (kristerh @ 03-03-2006, 16:28)
och det finns säkert fler kossor som gått till slakt utan upptäckt. krister

Nej det gör det inte!
Alla kossor/tjurar över 24 mån provtas vid slakt i Sverige.
Ingen slipper undan det.

Nähä - inte har alla slaktdjur BSEtestats - det har tagits stickprov - nu blir det mera provtagning och dyrare kött.
Med tanke på att denna kossa var så pass gammal får man ju utgå ifrån att många av hennes jämnåriga blivit uppätna i unga år - dom har väl då vuxit upp på samma typ av foder och vi har väl fått i oss en del galna kossor - nu har det ju blivit en massmedial hysteri av både detta och galna fågelsjukan

Hej Gunvor du missade detta inlägg ser det ut som sleep.gif

CITAT (Sirpa @ 04-03-2006, 01:16)
Alla djur som självdött eller visar sjukdomssymptom på slakteriets levande besiktning innan slakt testas för BSE!

Alla djur över 24 mån ska provtas enl. övervakningssystemet
(men Sverige har fått undantag från det tydligen och undersöker inte alla utan merparten 60% av dessa djur)

Ringde slakteriet o frågade eftersom jag inte har någon tilltro till reportrar..
Ophelia
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2006, 13:52)
Mitt hjärta klappar också för djuren men även för människan.

Elisabeth

Känner detsamma. Hemsk situation för dem alla. All denna oro över djuren och framtiden. Hoppas bara de slipper anonymt skitsnack och hot.
Tesa
CITAT (Ophelia @ 05-03-2006, 13:39)
CITAT (Tesa @ 05-03-2006, 12:59)
CITAT (Ophelia @ 04-03-2006, 17:12)
CITAT (Tesa @ 04-03-2006, 15:41)
Man kan även tänka sig att bonden gett kon grisfoder...många äldre resonerade lite "pellets som pellets" förr...

Jag känner Robban och sådant sysslar han inte med. De föder upp köttdjur och de slösar inte på dyrt fullfoder där det inte behövs (och INTE grisfoder) Så väl utbildad är Robban så han kan räkna vad det kostar.

Känner du "Robbans" föräldrar också och vet hur välutbildade de är?? Och vad de gjorde för 10-12 år sen..många har ju haft hushållsgris som de matat med grisfoder...kanske kossan gått igenom och råkat komma åt då...om de nu inte utfodrat kreaturen med nån sorts kraftfoder..

Jepp...tillräckligt

Bra jobbat...jag tror inte ens jag känner mig själv så väl att jag vet precis vad jag gjorde för så länge sen...men visst OK...du vet väl bäst själv...
Och jag vill bara klargöra att jag snackar inte nåt skit om dem om det är det du tycker...

Jag tycker att det hela är väldigt tragiskt och kan inte nog beklaga att de råkat ut för det här....de måste ha ett helvete...
Men däremot så tycker jag att det är väldigt viktigt att man ser alla sätt som kossan kan ha smittats på som möjliga och inte bara "skakar av sig"...
Vilket det känns som om du gör litegrann... wink.gif
Ophelia
CITAT (Tesa @ 05-03-2006, 18:07)
Jepp...tillräckligt

Bra jobbat...jag tror inte ens jag känner mig själv så väl att jag vet precis vad jag gjorde för så länge sen...men visst OK...du vet väl bäst själv...
Och jag vill bara klargöra att jag snackar inte nåt skit om dem om det är det du tycker...

Jag tycker att det hela är väldigt tragiskt och kan inte nog beklaga att de råkat ut för det här....de måste ha ett helvete...
Men däremot så tycker jag att det är väldigt viktigt att man ser alla sätt som kossan kan ha smittats på som möjliga och inte bara "skakar av sig"...
Vilket det känns som om du gör litegrann... wink.gif

Jag tycker ingenting om ditt snack. Du snackar säkert inte alls joxprat och du kan känna vad 17 du vill. Hur ditt minne är är något som får stå för dig. Du kanske inte riktigt minns vad du gjorde förra veckan. Tror det inte är så märkligt att minnas hur man bedrivit företaget under en tidsperiod på 10-15 år.
netaave
CITAT (Whiskuchi @ 05-03-2006, 13:48)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2006, 13:46)
CITAT (Whiskuchi @ 05-03-2006, 13:43)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-03-2006, 13:22)
Vad skall man leva av i framtiden? Luft och kärlek?

Vegetariskt förstås smile.gif

Nej du, även om jag inte äter så där värst mycket kött men att avstå helt och hållet? Nej

Och så vill jag ju också att bönderna kan leva. Mitt hjärta klappar för bönderna

Elisabeth

Bönderna kan övergå till att odla grödor istället för att föda upp djur (och odla grödor till djurfoder). Mitt hjärta klappar för djuren.

Människan har ätit kött i urminnes tider, vår kropp är byggd för att äta det. Skulle aldrig acceptera att något av mina barn byter ut kött mot bönor, linser eller annan protein i stället.
Däremot behöver man inte äta kött varje dag, men kroppen mår bara bra av att äta det 2-3 ggr/vecka!
Vissa djur föds för att bli mat, andra för att bli sällskapsdjur, en del för att leva fritt, inget konstigt med det.
Känner många som kallar sig både vegitarianer och veganer men som ändå äter både fisk och kyckling. Har skinn och läder i kläder,skor och inredning.
Är så himla trött på dessa dubbelmoralister.
Anki på Öland
CITAT (Ophelia @ 05-03-2006, 19:15)
CITAT (Tesa @ 05-03-2006, 18:07)
Jepp...tillräckligt

Bra jobbat...jag tror inte ens jag känner mig själv så väl att jag vet precis vad jag gjorde för så länge sen...men visst OK...du vet väl bäst själv...
Och jag vill bara klargöra att jag snackar inte nåt skit om dem om det är det du tycker...

Jag tycker att det hela är väldigt tragiskt och kan inte nog beklaga att de råkat ut för det här....de måste ha ett helvete...
Men däremot så tycker jag att det är väldigt viktigt att man ser alla sätt som kossan kan ha smittats på som möjliga och inte bara "skakar av sig"...
Vilket det känns som om du gör litegrann... wink.gif

Jag tycker ingenting om ditt snack. Du snackar säkert inte alls joxprat och du kan känna vad 17 du vill. Hur ditt minne är är något som får stå för dig. Du kanske inte riktigt minns vad du gjorde förra veckan. Tror det inte är så märkligt att minnas hur man bedrivit företaget under en tidsperiod på 10-15 år.

Ja, nånstans måste ju kossan blivit smittad! eller?? Skulle det bara vara förtal att den har BSE??
Anki
Annlo
CITAT (Sirpa @ 04-03-2006, 09:56)
Teorin just nu är att kossan som liten kalv ätit foder med köttmjöl i.

Köttmjöl i kofoder har varit förbjudet sedan 1986.
Men förbjöds senare (94) i höns & grisfoder...
Man tror nu att fodertillverkaren oavsiktligt pga slarvig rengöring av fodertillverkningsmaskinerna fått spår av köttmjöl i en omgång kofoder...

Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!? huh.gif
Tesa
CITAT (Tesa @ 05-03-2006, 18:07)
CITAT (Ophelia @ 05-03-2006, 13:39)
CITAT (Tesa @ 05-03-2006, 12:59)
CITAT (Ophelia @ 04-03-2006, 17:12)
CITAT (Tesa @ 04-03-2006, 15:41)
Man kan även tänka sig att bonden gett kon grisfoder...många äldre resonerade lite "pellets som pellets" förr...

Jag känner Robban och sådant sysslar han inte med. De föder upp köttdjur och de slösar inte på dyrt fullfoder där det inte behövs (och INTE grisfoder) Så väl utbildad är Robban så han kan räkna vad det kostar.

Känner du "Robbans" föräldrar också och vet hur välutbildade de är?? Och vad de gjorde för 10-12 år sen..många har ju haft hushållsgris som de matat med grisfoder...kanske kossan gått igenom och råkat komma åt då...om de nu inte utfodrat kreaturen med nån sorts kraftfoder..

Jepp...tillräckligt

Bra jobbat...jag tror inte ens jag känner mig själv så väl att jag vet precis vad jag gjorde för så länge sen...men visst OK...du vet väl bäst själv...
Och jag vill bara klargöra att jag snackar inte nåt skit om dem om det är det du tycker...

Jag tycker att det hela är väldigt tragiskt och kan inte nog beklaga att de råkat ut för det här....de måste ha ett helvete...
Men däremot så tycker jag att det är väldigt viktigt att man ser alla sätt som kossan kan ha smittats på som möjliga och inte bara "skakar av sig"...
Vilket det känns som om du gör litegrann... wink.gif

Meningslöst att ens kommentera...lägger ner...du är för känslomässigt engagerad och jag vill inte trampa dig mer på tårna...

Hoppas i allafall att det går bra för "Robban", hans familj och djurbesättning och att det visar sig att inte fler djur är smittade...
Minns oron man hade under mul och klövsjukehotet och bara oron var fruktansvärt jobbig...för "Robban" har den mardrömmen blivit verklig fast i annan skepnad...
Jag tror att många i bondeleden lider med honom.. sad.gif
birgitek
För min del kommer jag att fortsätta äta nötkött, brasilianskt, irländsk, svenskt......
Birgit Ek
kristerh
CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30)
Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!? huh.gif

För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan wink.gif
förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut wink.gif
krister
netaave
CITAT (birgitek @ 06-03-2006, 08:11)
För min del kommer jag att fortsätta äta nötkött, brasilianskt, irländsk, svenskt......
Birgit Ek

Smaklig måltid! wub.gif
Bettson
CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:32)
CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30)
Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!? huh.gif

För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan wink.gif
förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut wink.gif
krister

För det första för att det inte är samma sjukdom.

För det andra att det har pågått ett häslopprogramm i många herrans år angående den sjukdomen. Det är ett långsiktigt pågående provtagning ute i besättningarna. Alla anslutna besättningar ( dvs de flesta som är yrkesverksamma`) är väldigt noggranna med att hålla sina besättningar fria. De har lagt ner mycket pengar på att vara en sk frittsmi djurbesättning.

Det största hotet för hå¨lla den sjukdomen vid liv är sommartorparna och gränavågarna som har en liten besättning på 2-5 djur coh som dessutom gärna köpern en söt get till barnen. Getter bär nämligne på ungefär samma sjukdomar som får och där har man inte samma hälsoprogram i och med att man inte äter getter i samma utsträckning.

Att det inte pratas om det inneber egentligen bara att det inte är några problem för konsumenterna eftersom de inte riskerar att smittas.
Pirum
CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:32)
CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30)
Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!? huh.gif

För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan wink.gif
förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut wink.gif
krister

Fast scrapie är tydligen en egen variant, och tros vara ofarlig för oss. Har funnits i Norge länge exempelvis, utan att folk där fått Creutzfeld Jacobs. Får hoppas att det är så, får och lamm är ju bra mat ur ekologisk synvinkel. Har funderat på att börja äta får, men inte kommit mig för.

MEN, när det gäller "BSE", så har ju tydligen kor en inkubationstid på några år. Vad är det som säger att exv grisar inte kan få sjukdomen, men ha inkubationstid på 30 år, eller ha tysta symptom? Grisar är ju rätt lika oss, och vi kan ju få Creutzfeld Jakobs.

BSE har trots stor spridning i Storbritannien inte orsakat många dödsfall (sett till hela befolkningen). Tror andra sjukdomar som sprids via djur/insekter kan bli större hot. Eller ÄR redan större hot såklart, i fjärran delar av världen. Tyvärr struntar väl läkemedelsföretag i det ända tills det kommer till "våra" delar av världen. Känns underligt att man ska behöva fundera på TBC, Malaria, med mera, men så blir det väl i framtiden, med ökat okynnesresande smile.gif

Usch om det kommer in dvärgbandmask etc i Sverige pga insmugglade hundar osv. Ett virus som sprids via myggor på Reunion och andar öar tros även kunna sprida sig i Europa, får fästingars borrelia att framstå som rätt harmlöst verkar det som. http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/...,785701,00.html
Ett under att folk vågar resa utrikes med tanke på alla larmrapporter man läser, tur att riskerna trots allt är små smile.gif
kristerh
CITAT (Bettson @ 06-03-2006, 11:52)
För det första för att det inte är samma sjukdom.

Men är det inte samma symptom wink.gif
ursäkta en okunnig storstadsbo wink.gif
krister
Bettson
CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:59)
CITAT (Bettson @ 06-03-2006, 11:52)
För det första för att det inte är samma sjukdom.

Men är det inte samma symptom wink.gif
ursäkta en okunnig storstadsbo wink.gif
krister

Du är så ursäktad så.

Jag är väl lite vass idag. Blir bara så hjärtinnerligt trött på att man alltid misstänkter bönder, jägare mm som någon mer eller mindre ond person som för egen vinnings skull eller mordlystnad dödar djur och dessutom skadar konsumenterna. Helst plågar dom lite också och skjuter vilt omkring sig så att det låter som rena Clondyke. De enda som jag sett skjuter vilt omkring sig är faktiskt storstadsbor med nyförvärvad jägarexamen som tror de är jägare. De blir allt vanligare numera att man är lite rädd för dom som han den skjutglade i Robin Hood. Framförallt eftersom det blir allt vanligare att folk inte gjort sin värnplikt. Men RIktiga jägare skickar hem den här sorten. Gärna med hälsningar kom inte tillbaka.

Jag känner massor med bönder och massor med jägare coh jag känner inte igen den bilden som "storstadsbor" beskriver dom.

Dom kan känner äger massor med kunskap. Tillämpar den. Tjänar mindre med pengar än vad de skulle kunna göra på annat. De har valt sitt liv för att de gilla jorden, skogen, djuren och naturen.

De omfattas av ett regelverk som skulle få vilken iso-ansvarig som helst på ett industriföretag att tycka att hans jobb var rena lugna gatan.

Så det jag reagerar på ar den misstänksamhet man alltid tar fram i diskussionen vad gäller jordbruk, jakt och fiske.
Tesa
Det är väl så att köttätare som grisar och höns är skapta för att kunna äta andra djur...men det är inte kor och får..de är rena växtätare..
CJD och svamphjärna hos kannibalstammar är samma sak har jag förstått men det hör man aldrig nåt om..
Det är väl så att det blir galet om man äter nåt som är helt emot det man naturligt bör äta...man kan helt enkelt inte bryta ner det på rätt sätt..
Tänk om människan kunde sluta försöka sträva mot naturen helatiden..
Sirpa
CITAT (Pirum @ 06-03-2006, 11:52)
CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:32)
CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30)
Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!? huh.gif

För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan wink.gif
förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut wink.gif
krister

Fast scrapie är tydligen en egen variant, och tros vara ofarlig för oss. Har funnits i Norge länge exempelvis, utan att folk där fått Creutzfeld Jacobs. Får hoppas att det är så, får och lamm är ju bra mat ur ekologisk synvinkel. Har funderat på att börja äta får, men inte kommit mig för.

Även i Sverige har fall av Scrapie hittats. (1986)

Scrapie tillhör samma grupp "smittsamma spongiforma enkefalopatier" som BSE.
Whiskuchi
CITAT (netaave @ 05-03-2006, 19:48)
Människan har ätit kött i urminnes tider, vår kropp är byggd för att äta det. Skulle aldrig acceptera att något av mina barn byter ut kött mot bönor, linser eller annan protein i stället.
Däremot behöver man inte äta kött varje dag, men kroppen mår bara bra av att äta det 2-3 ggr/vecka!
Vissa djur föds för att bli mat, andra för att bli sällskapsdjur, en del för att leva fritt, inget konstigt med det.
Känner många som kallar sig både vegitarianer och veganer men som ändå äter både fisk och kyckling. Har skinn och läder i kläder,skor och inredning.
Är så himla trött på dessa dubbelmoralister.

Människans kropp är byggd för mycket som nutidsmänniskan vanligtvis inte gör. Motion till exempel.

Så länge jag kan må fantastiskt bra utan att behöva äta lik så gör jag det (10 years and counting). Kroppen mår precis lika bra av att leva vegetariskt, kött 2-3 ggr i veckan är inte ett dugg nödvändigt. Och nej - innan någon hinner fråga - jag äter inga tillskott och ja, mina värden är jättebra. Min mamma var väl inte heller helt överförtjust när jag blev vegetarian, men vet du vad? Det var - och är - min kropp och jag som bestämde vad jag stoppade i den, accepterat eller ej. Tvångsmatning är knappast ett val, även om barnet är under 18.

Är man vegetarian äter man inte fisk och kyckling. Punkt. Möjligen kan man kalla sig demivegetarian.
Pirum
Kan man äta ägg och mjölk och ändå kalla sig vegetarian?
Tesa
Det ärväländå skillnad på veganer och vegeterianer...
Veganer har ju en moralisk invändning mot att utnyttja djur medan vegeterianer bara valt att inte ha kött i sin kost..
Likaväl som att nån kanske bestämt sig för att inte äta vitt mjöl..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon