Leia
Min son vill ha ett "eget" trädgårdsland, där han vill odla: morötter. solroser och maskrosor(!).
Det måste vara så att han når att vattna själv med sin lilla vattenkanna. När jag nu springer runt på jobbet och fyller på varor fick jag en idé.
Tror ni att det skulle funka att ta ett par mjölkbackar i plast?
jag uppskattar att botten är ca 30x40 cm och de är ca 20 cm höga. Botten är "hålig" i rutmönster så jag tänkte att man kunde lägga en tidning i botten, och sedan fylla på med jord.
Vad för slags jord bör man ta?
Gurkan
Ja, det funkar säker jättebra. Vanlig "plantjord" på säck borde duga bra, det är väl det enklaste, lite extra näring under säsongen om det verkar behövas. Har du annars trädgårdsjord, kompost m.m. så använd det.

Men, välj en solrossort som inte blir 3 meter hög, då lär hela "landet" blåsa omkull. laugh.gif
Margith
Oj, det far tusen tankar genom mitt huvud när jag läser det här smile.gif Jag ser framför mig höga solrosor med maskrosor som marktäckare... urläckert smile.gif wub.gif wub.gif
MEN, 30 x 40 x 20 blir väldigt lite jord... hur ihärdig tror du att sonen kommer att vara med vattningen? Maskrosorna klarar sig säkert men solrosorna måste stå soligt (iaf hos mig). Vore ju urtrist om hans blommor dör av vattenbrist.. sad.gif
Morötterna tror jag inte klarar sig med 20 cm djup, men jag har inte lyckats med dem ännu, trots att jag försökt odla dem i snart 20 år wink.gif
Vad tror du om en jordgubbsplanta eller en smultronplanta istället? Tycker han att det är gott?
Leia
Vi har redan inhandlat solrosfrön som bara blir 60-70 cm höga!
Maskrosorna klarar sig alldeles säkert biggrin.gif !
Sonen tycker däremot att det borde vara maskrosor som hette solrosor, för de ser mera ut som solar. Vilket han har rätt i.
Maskroserna är hans "finaste blommor" och han blir så arg när vi rensar bort dem ur rabatterna!
Smultron och jordgubbar var ett bra tips som han med all säkerhet kommer att "Köpa".
MB1965
Nu finns det små pallkragar med, till halvpall till exempel :=)
Hannele
CITAT (Leia @ 05-03-2006, 13:21)
Tror ni att det skulle funka att ta ett par mjölkbackar i plast?

Hur snyggt är det? När världen är full av vackra flätade korgar.. sleep.gif
Köp inte Planteringsjord, innehåller bara torv, köp säck Kogödsel = bra jord.

Min majsodling i en "papperskorg", en 20 liters metalhink (som innehållit godisklubbor):

Whiskuchi
CITAT (Margith @ 05-03-2006, 14:18)
Morötterna tror jag inte klarar sig med 20 cm djup, men jag har inte lyckats med dem ännu, trots att jag försökt odla dem i snart 20 år wink.gif

Har du provat att odla dem i gamla mjölkpaket? Det blir jättefina morötter där, men man måste passa med vattningen eftersom paketen ju är relativt små....
Leia
CITAT
Köp inte Planteringsjord, innehåller bara torv, köp säck Kogödsel = bra jord
Går det lika bra med hästskit? och ska i sådana fall även halmen tas med? Grannen har nämligen islandhästar...
CITAT
CITAT (Margith @ 05-03-2006, 14:18)
Morötterna tror jag inte klarar sig med 20 cm djup, men jag har inte lyckats med dem ännu, trots att jag försökt odla dem i snart 20 år


Har du provat att odla dem i gamla mjölkpaket? Det blir jättefina morötter där, men man måste passa med vattningen eftersom paketen ju är relativt små....

Men mjölkpaketen borde väll också vara för låga i sådana fall?
Lady Hamilton
Jag tycker att hela ditt förslag låter bra smile.gif
Det VIKTIGASTE är att det är din son som får bestämma vad som skall finnas i HANS land wub.gif Jag har inte alltid varit "överrens" med mina barn om vad som skall odlas, men jag har låtit dem "hållas"= bestämma.
Det har faktiskt fungerat mycket bra, men det är klart att resultatet har varit lite "varierande" smile.gif . Men det har det i ärlighetens namn även varit för mig med mina odlingar också.

I dag är mina barn 12 & 14 år och nu är de väldigt duktiga på att hjälpa till med diverse trädgårds arbete och de tycker även att det är KUL!! laugh.gif
Hannele
CITAT (Margith @ 05-03-2006, 14:18)
Morötterna tror jag inte klarar sig med 20 cm djup, men jag har inte lyckats med dem ännu, trots att jag försökt odla dem i snart 20 år wink.gif

Coop säljer frön till runda morötter, behöber inte så djupt.
Hannele
CITAT (Leia @ 07-03-2006, 16:00)
CITAT
Köp inte Planteringsjord, innehåller bara torv, köp säck Kogödsel = bra jord

Går det lika bra med hästskit? och ska i sådana fall även halmen tas med? Grannen har nämligen islandhästar...

Kogödsel i 50 liters säckar är vanlig jord, bra sådan.
Hästgödsel är gödsel, bra också, men inte enbart, jord ska bladas i.

Jag lägger alltid hästgödsel i botten på mina nya ordlingar.
I böckerna står det att det ska brinna = torka först, men det gör varken jag eller min kompis... rolleyes.gif
Leia
Runda morötter?! laugh.gif
Det måste provas!
Whiskuchi
CITAT (Leia @ 07-03-2006, 16:00)
Har du provat att odla dem i gamla mjölkpaket? Det blir jättefina morötter där, men man måste passa med vattningen eftersom paketen ju är relativt små....

Men mjölkpaketen borde väll också vara för låga i sådana fall?

Jag mätte nyss på ett tvåliters juicepaket, och det är 26,5 cm högt. Tror mjölkpaketen är lika stora (inte säker dock, köper aldrig mjölk).
Måste erkänna att jag skördar långt innan de nått 20 cm, småmorötter är ju sååå goda! wub.gif
Leia
Aha, 2 liters! biggrin.gif
Här i Uppsala förekommer mest 1 liters mjölkpaket. (jag jobbar själv på en Ica affär) Men nu när du säger det, så har jag nog sett det på någon stormarknad.
Tack för tipset! smile.gif
Gurkan
Leia : du får gå till Konsum och handla i fortsättningen ! Dom kanske har 2-litare ... laugh.gif wub.gif

Måste det bli bamsemorötter då ? Jag tror att en 5 1/2 åring är minst lika glad åt små morötter som är klara desto tidigare istället.
Leia
Konsum, vad är det? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Skämt åsido, det är klart att jag handlar en del även på Coop, även fast jag är Ica anställd. Dock ej mat eftersom jag går ju inte över ån efter vatten, so to speak.
(Men ett totalt oviktigt vetande egentligen, är detta: Arla i Uppsala har inte 2-liters mjölkpaket. Jag har precis tittat i vår beställningslista!
Så de stor marknader här som har det, tar antagligen mjölken från tex Gävle. En liten parantes bara... biggrin.gif )
Jag tror nog också att han nöjer sig med små morötter!
Men hans största bekymmer just nu är varför man inte kan köpa maskrosfrön på påsar! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
noora
Borde man inte kunna flytta dit en maskros med rötter och allt? Eller är det "fusk" att ta en färdig planta? rolleyes.gif Annars får han roa sig med att plocka maskrosfrö när det är dags, så lär han sig varifrån frö kommer när det inte kommer på påse smile.gif
Leia
Han vet redan var fröna kommer ifrån, när de inte kommer på påse! Han gör allt för att blåsa iväg maskrosfrön överallt på somrarna så att det ska bli mååååånga nya fina maskrosor! biggrin.gif
Jag tror att det är just prossesen från frö till färdig planta som är otroligt spännande just nu.
En jobbarkompis sa till mig att det ska finnas någon blomma som man kan köpa frön till, som ska vara väldigt lik maskrosen utseendemässigt. Någon som vet vad det är hon tänker på? Tänkte att jag kunde föreslå den för honom som "alternativ"... smile.gif
Whiskuchi
Äh, finns det inte tvåliters mjölkpaket kan man köpa juicepaket istället wink.gif biggrin.gif
Leia
Tror du att det spelar någon roll vilken sorts juice?! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Whiskuchi
Morotsjuice vore nog en höjdare, men vette tusan om det finns i tvålitare tongue.gif
Magdis
Min dotter som fyller 5 år i vår fick en pallkrage förra sommaren. Eller rättare sagt, två pallkragar på varann. I den odlade hon sallad, morötter, rädisor och sockerärtor. I sommar ska jag hjälpa henne att odla squash också. Blommor tycker hon också om. Hon har pratat om Petunia och jag vet inte vart hon hört det nånstans. Jag har inte nämnt det iallafall. Det måste jag ju nästan skaffa till henne. Tagetes och dockkrage hade hon förra året.
Bessie
Ringblommor kanske? Och berätta för den unge odlaren att man kan ha kronbladen i sallad. Indiankrasse är också bra som salladsblomma, men smakar kanske lite för pepprigt för små munnar.

Borde man förresten inte kunna föröka maskros med rotbitar också?
Leia
Jag har också funderat på det där med rotbitarna, för jag vet att jag har hört att de även sprider sig så under mark.
butterflye
wub.gif heej jag har ett tips på morötter som är runda..klotmorötter heter dom visst..kolla bland fröpåsarna,jag tror weibulls brukar ha dom..lycka till lilkillen med odlandet.
Leia
Tack!
Han är just nu helt inne i sina köttätande växter som han springer ut på altanen och letar döda flugor åt!
Han har väll lixom tröttnat på att vänta på våren... sad.gif
Men så fort snön smälter vill han nog börja med sin odling! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon