Full version: Behöver hus-råd
Chrihanna
Nu är situationen ohållbar hemma så jag funderar på att köpa mig en liten stuga för att bosätta mig i själv. Jag har aldrig köpt hus förrut så snälla hjälp mig lite. Vad bör jag tänka på?

Stugan jag spanat in (klicka på tredje raden; gubberovägen) gubberovägen

Tacksam för era synpunkter,
Kram
AnitaO
Torpargrunden bör besiktigas.
Det förekommer fukt i den typen av grundkonstruktioner.

Läs igenom beskitningsprotokoll noggrant och ställ frågor till mäklaren.

Om du bestämmer dig för köp så bör du själv anlita någon som besiktigar elledningar.
Det görs nästan aldrig vid säljarens besiktning.

Annars har du ju mäklaren till hjälp med alla frågor, finansiering m.m.
Däremot bör du själv skaffa ett s.k. lånelöfte hos din bank så att du vet att du får lån om du vill.

Fint var det smile.gif
pejori
tycker väl att den låter som nått att ha. smile.gif
kolla bara noga efter fuktskador. (sniffa ordentligt) wub.gif
kolla vägen också, utifall du tänkt dej året runt boende, så du inte sitter insnöad i ett halvår.
håller tummarna för att priset inte drar iväg under budgivningen wub.gif

lycka till smile.gif
Lady Hamilton
Gemensamt vatten står det. Kolla upp vad det innebär om något blir fel. Vem eller vilka har ansvaret att det åtgärdas? (Nu menar jag rent praktiskt)
T.ex. om ledningen fryser eller går sönder kanske DU måste vara med och "göra jobbet" eller kanske så är "praxisen" att allt sådant arbete görs en anlitad firma. Kolla även upp hur det är med vattentillgången, om brunnen brukar "sina" någongång under året?

Sedan avloppet/kammarbrunn.
Har huset stått tomt en längre tid innan du flyttar in, bör du ta dit en spolbil som spolar igenom avloppet. Det blir lätt stopp annars när man börjar spola i ett "torrt" avlopp. Detta är ioförsig inget gätte problem och det kan åtgärdas snabbt och enkelt om det skulle uppstå.
Hälsningar från Hamilton som har både eget vatten o kammarbrunn smile.gif
P.S. Flytta hit i stället smile.gif Här kan du få 5st MYCKET större hus för samma pris! (ett hus med STOR tomt kostar ca 200000) D.S.
Gillan
Mitt råd är att du tar dit en egen besiktningperson.
Då får du liiiite bättre garantier. Ok, jag vet att det
inte är billigt, men det kan vara ännu dyrare att
köpa "gisen i säcken" wub.gif
cinis74
CITAT (Hamilton @ 10-03-2006, 09:15)
P.S. Flytta hit i stället smile.gif Här kan du få 5st MYCKET större hus för samma pris! (ett hus med STOR tomt kostar ca 200000) D.S.

Håller med! Vi betalade 50.000 för vårt "sommarhus" som egentligen är en 1½ plans villa på 130 kvm och 1200kvm tomt. Iofs med kraftigt renoveringsbehov men ändå!!!

Hamilton, undra om vi bor i närheten av varandra? Ut mot kusten eller inåt landet?
solkatten
vedspis

Se till att få skorstenen provtryckt innan köp eller skriv en klausul i kontraktet att om det är fel på skorstenen så ska köpet gå tillbaka eller köpesumman sänkas med vad det kostar att fixa skorstenen. Med eluppvärmning kan en vedspis vara ett bra uppvärmningsalternativ.
kristerh
CITAT (Evgeni @ 10-03-2006, 09:15)
Mitt råd är att du tar dit en egen besiktningperson.
Då får du liiiite bättre garantier. Ok, jag vet att det
inte är billigt, men det kan vara ännu dyrare att
köpa "gisen i säcken" wub.gif

Men det är man väl skyldig som köpare att göra wink.gif alla fel som kan upptäckas bör man påpeka annars har du ingen rätt till ersättning.

Sedan skulle jag kolla det där med självdrag, det brukar heta så om det inte finns någon ventilation alls wink.gif och det kan skapa fukt/dålig lukt.
krister
*Felix matte*
Så här skriver NSD idag ang besiktningar. Stäm aldrig en besiktningsman

Artikeln från igår Mögelhusköpare får en halv miljon
Gillan
Jag vet faktiskt inte om man , som köpare , är
skyldig till det? Men säljarna har det ju oftare och
oftare med i sina försäljningsargument. Men hur det än
ligger till, så är man ju, som köpare, tryggare om man
anlitar en besiktningsman/kvinna

/Gillan
ejjan
Alltid besiktning före, fast nåt krav är det inte vad jag vet. Tänk på att besiktiga, även om det står att mäklaren/säljaren har gjort det - dom har pratat på Plus om det. Tror att vi betalade 3000.- för 4 år sedan - välinvesterade pengar. Man vet vilka fel som behöver åtgärdas och kan ev få ner priset lite om felen är stora.

Kan vara värt att kolla vattenkvalitén eller kolla om nån granne vet.

Kolla upp med olika banker om bästa villkor - ta inte första bästa bank.

LYCKA TILL - det är så kul att köpa hus - saknar husvisningar och sånt.
kristerh
CITAT (Evgeni @ 10-03-2006, 11:42)
Jag vet faktiskt inte om man , som köpare , är
skyldig till det? Men säljarna har det ju oftare och
oftare med i sina försäljningsargument. Men hur det än
ligger till, så är man ju, som köpare, tryggare om man
anlitar en besiktningsman/kvinna

/Gillan

Visst är du det, alla fel som du skulle hittat om du försökte, får du inte ersättning för, via husförsäkring eller hemförsäkring, och inte ens den försäkring säljaren kan teckna, den täcker bara dolda fel.
krister
Kathy
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 11:34)
Sedan skulle jag kolla det där med självdrag, det brukar heta så om det inte finns någon ventilation alls wink.gif och det kan skapa fukt/dålig lukt.
krister

Vad är det för något som sitter intill den inglasade altanen? Ser ut som någon slags fläkt?

Jag skulle nog också kolla upp detta med "självdraget" när det är ett permanentboende.
*Felix matte*
Litet klipp ur artikeln jag länkade till
Sverker Thorslund pekar på att en besiktning av ett hus är något som inte en besiktningsman klarar av. Det krävs flera.

- Skorstenen måste besiktas av en skorstensfejare,
elsystemet av en behörig elektriker, radonmätning av en yrkesman
som kan mäta radonhalten
och har huset egen brunn måste kvalitén på vattnet analyseras
av yrkesmän inom detta område.
Allt detta kan inte en ensam besiktningsman göra
och det är köparen som har undersökningsplikten.
Gillan
Tyvärr så är det du säger Agneta, helt rätt sad.gif

att det är köparen som har undersöknings-
plit


/ Gillan
Gillan
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 11:47)
CITAT (Evgeni @ 10-03-2006, 11:42)
Jag vet faktiskt inte om man , som köpare , är
skyldig till det? Men säljarna har det ju oftare och
oftare med i sina försäljningsargument. Men hur det än
ligger till, så är man ju, som köpare, tryggare om man
anlitar en besiktningsman/kvinna

          /Gillan

Visst är du det, alla fel som du skulle hittat om du försökte, får du inte ersättning för, via husförsäkring eller hemförsäkring, och inte ens den försäkring säljaren kan teckna, den täcker bara dolda fel.
krister

Visst är det så smile.gif /Gillan
netaave
Det som sitter bredvid altanen är en värmepump, sitter en fläkt i, man kan även kyla luft på sommaren.
Chrihanna
Oj vad kul med så många svar! Tack för alla synpunkter, tips och råd! wub.gif

Men jag måste säga att det är alldeles mycket mer att tänka på än jag trodde. huh.gif ....undrar om jag kommer att fixa det.... Kanske får jag ta en lägenhet istället. (Fast jag VILL ju så gärna ha något alldeles eget där jag kan odla oxå! tongue.gif

Jaja jag vet väl lite mer efter visningen på söndag... Om det är någon som läst hit, skulle jag bli väldigt glad för en hålld tumme under söndagen....
Lady Hamilton
CITAT (Chrihanna @ 10-03-2006, 17:50)
... Om det är någon som läst hit, skulle jag bli väldigt glad för en hålld tumme under söndagen....

rolleyes.gif Här har du 2 st!
Lycka till på Söndag! Men lova oss en rapport om hur det gick..........
*Felix matte*
Här hålls också
Chrihanna
snart gäller det....! *lite pirrig*
Kathy
CITAT (Chrihanna @ 12-03-2006, 13:12)
snart gäller det....! *lite pirrig*

Oj, så spännande. Hur har det gått?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon