Pirum
Nu, i och med Coops påstådda mörkning av historien kring deras saboterade köttfärs, så aktualiseras frågan med EMV (Egna MärkesVaror) av Karin Ahlborg http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,790613,00.html och jag tycker hon har goda poänger.

Som konsument så "vet" man inte vem som tillverkat produkten, och då vänder sig klagomålen med rätta till Coop. Varpå även många av deras andra produkter riskerar att få ett "dåligt rykte".

Jag köper själv inte Coops köttfärs, men har tidigare ätit Coops köttbullar (då under namnet Signum). Tyvärr har de, utan att meddela konsumenterna, bytt både produceringsanläggning och recept för Coop-köttbullarna. Så från att tidigare ha smakat jättebra, även kalla, så smakar de nu dåligt nästan hur man än gör. Som Lithells smakade förr i tiden, fast aningen sämre. (De enda färdigköttbullar jag köper idag är i praktiken Konsum Värmlands)

"Tidigare var det vi som bestämde vad som skulle finnas i affärerna. Det vi inte ville ha försvann. Det vi frågade efter togs in. Nu är det Ica, Coop och Axfood som bestämmer vad vi ska få köpa."
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/stor...,761320,00.html

Nej, jag vill inte ha EMV längre. På Konsums blåvita tid kunde det finnas fördelar, de höll god kvalitet. Idag verkar de främst ha som syfte att pressa priserna (främst för butikerna...), på bekostnad av att man som kund inte vet av vem, eller var, en vara producerats.
renate
Då återstår väl bara att göra allt själv!

Ferdiga köttbullar????bläääääääääääääääää!!!
Jag köper vår Konsumbutikens köttfärs,jättegod.
Reserv
CITAT (renate @ 10-03-2006, 14:45)
Då återstår väl bara att göra allt själv!

Ferdiga köttbullar????bläääääääääääääääää!!!
Jag köper vår Konsumbutikens köttfärs,jättegod.

Jag avstår nog från att köpa min köttfärs i konsumbutiker i fortsättningen, men en massa skruvar, glasbiter och gud vet allt dom hittat i färsen blink.gif wacko.gif Tur att man har frysen fylld med älgfärs.....hemmamald rolleyes.gif
Pirum
CITAT (renate @ 10-03-2006, 14:45)
Då återstår väl bara att göra allt själv!
Ferdiga köttbullar????bläääääääääääääääää!!!
Jag köper vår Konsumbutikens köttfärs,jättegod.

Ja, jo, man bör ju försöka göra mer mat själv. Har själv som projekt att baka bröd åtminstone 1 gång per vecka.
Håller med om att färdiga köttbullar ofta smakar apa (fast tror inte sådant finns i färsen, men fan vet). Speciellt kalla är de dåliga. Men det finns undantag. Konsum Värmlands menar jag är väldigt goda, och tidigare Goman/Signum/Coop var även bra.

Mamma Scans köttbullar var supersmarriga ända tills de förbättrade receptet för en hög år sedan, sedan dess är de knappt ätbara kalla, men godkända om de steks väl. Skäms nästan som svensk över att Mamma Scans köttbullar säljs världen över på Ikea, när de är en så dålig representation för svenska köttbullar numera sad.gif

Dagens irritationsmoment är för övrigt (för mig) att lokala Willys-butiken tagit bort Mor Annas korv ur sitt sortiment. Ersatt den med nån egen undermålig variant. Kanske tillverkat i samma fabrik, vad vet jag, men det är inte samma korv.
snuffe
Oj, jag är alltså inte ensam om att tycka illa om "EMV" !!

Jag är väldigt petig med att veta ursprung både på matvaror.
Det finns t.ex. färdigpackade salladsblad i påsar. Där står vilken firma som packat, men inte ett ljud om vem som odlat. Jag köper inte sånt.
ICA har ett annat oskick för sig; nämligen att inte märka sin atmosfärpackade köttfärs med förpackninsgdag, bara sista förbrukningsdag.

Utbudet minskar faktiskt ; Mjukt bröd är ett bra exempel. Hos alla de stora kedjorna är det mesta brödet från Schulstad ibland Skogaholm. Gräver man litet upptäcker man att de ägs av Cerealia. Det är näst intill monopol på matbröd.
Den enda uppstickaren är Saltå Kvarn. (OK, Fazer och Pågen också)

Jag brukade tidigare höra av mig till COOP eller ICA, men har slutat med det.
Svaren går alltid ut på att "du har fel och vi har rätt." Att maxiemra vinsten verkar vara det enda viktiga.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även tala om att en del företag säljer samma innehåll i olika förpackningar för att affärerna vill ha sina egna förpackningar och märken ex. samma företag kan fylla i både ICA:s och COOP:s förpackningar med samma innehåll. Farsan jobbar på KF och det händer att leverantörerna skickar fel så helt plötsligt dyker ICA:s förpackningar på KF:s lager och vice versa.

Tror det skulle bli billigare ifall leverantörerna kunde hålla sig till en förpackning det borde ju kosta en del att byta förpackningar/etiketter i maskinerna med jämna mellanrum och sedan ha någon som ser till att rätt förpackning hamnar i rätt butik.
Hannele
CITAT (renate @ 10-03-2006, 14:45)
Då återstår väl bara att göra allt själv!

Ferdiga köttbullar????bläääääääääääääääää!!!
Jag köper vår Konsumbutikens köttfärs,jättegod.

Ja, KRAV-köttfärsen är jättegod.
kristerh
CITAT (Pirum @ 10-03-2006, 14:58)
Mamma Scans köttbullar var supersmarriga ända tills de förbättrade receptet för en hög år sedan, sedan dess är de knappt ätbara kalla, men godkända om de steks väl. Skäms nästan som svensk över att Mamma Scans köttbullar säljs världen över på Ikea, när de är en så dålig representation för svenska köttbullar numera sad.gif

är det verkligen mamma scans bullar som säljs på IKEA wink.gif
tycker Ikeas smakar helt annorlunda, bägge sorterna är vedervärdiga.
Mamma scans luktar ju ruttet bara man öppnar förpackningen...
och stora äckliga brosk bitar och rå lök...
krister
Pirum
Mamma Scans köttbullar säljs i 350g-paket i Ikea utomlands, tillsammans med lite annan "svensk" mat. Jag har aldrig köpt köttbullar på Ikea i Sverige, så har ingen aning om vad det är för något smile.gif (Däremot avslutar jag alltid mina Ikea-besök med en korv&bröd -har dock inte varit på Ikea på typ 4 år så...)
pejori
mamma scans köttbullar, använder jag som godis till hundarna, när jag tränar med dom.. smile.gif smile.gif
barnen däremot tycker dom är goda att äta, men jag vill ha hemlagade wub.gif
kristerh
CITAT (Pirum @ 10-03-2006, 14:39)
Tidigare var det vi som bestämde vad som skulle finnas i affärerna. Det vi inte ville ha försvann. Det vi frågade efter togs in. Nu är det Ica, Coop och Axfood som bestämmer vad vi ska få köpa."

Nja lite bestämmer vi väl wink.gif om ingen köper så fär de sluta med varan,
de har ju inte råd att tillverka något som ingen köper.
krister
kristerh
CITAT (Pirum @ 10-03-2006, 15:41)
Mamma Scans köttbullar säljs i 350g-paket i Ikea utomlands, tillsammans med lite annan "svensk" mat. Jag har aldrig köpt köttbullar på Ikea i Sverige, så har ingen aning om vad det är för något smile.gif (Däremot avslutar jag alltid mina Ikea-besök med en korv&bröd -har dock inte varit på Ikea på typ 4 år så...)

ok, jag trodde du menade köttbullarna de serverar på IKEAs restauranger.
krister
andersen
Vad jag tycker är följande....EMV borde förbjudas det leder till arbetslöshet bara inom livsmedelsindustrin så har tusentals människor förlorat jobben bara för att konsumenterna vill ha EMV. En annan sida av problemet är att du vet inte i från vilken företag varan kommer i från, så du har ingen möjlighet till bojkott av ett företag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi köper varkenköttfärs varken på Coop eller Ica.

Jag vill ha färskt köttfärs och inte gammalt

Och köttbullar gör jag helst själv för då vet ja vad som sinns i dom

Elisabeth
Pirum
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 15:50)
CITAT (Pirum @ 10-03-2006, 14:39)
Tidigare var det vi som bestämde vad som skulle finnas i affärerna. Det vi inte ville ha försvann. Det vi frågade efter togs in. Nu är det Ica, Coop och Axfood som bestämmer vad vi ska få köpa."

Nja lite bestämmer vi väl wink.gif om ingen köper så fär de sluta med varan,
de har ju inte råd att tillverka något som ingen köper.
krister

Hm, ja, det har du såklart rätt i smile.gif Det går fortfarande att utöva viss konsumentmakt smile.gif (Hoppas därför på vittspridd bojkott av Coops köttbullar nu;) )
Tror Karin på Aftonbladet mest syftade på att vi idag kan välja "leverantör" (Coop, ICA, etc) men inte "producent" eftersom producenterna är helt anonyma.

Håller med Andersen om att EMV är ett otyg, det sätter enorm press på priser, något som går ut över arbetare, bönder, ja i stort sett alla. Samtidigt som ICA, Axfood etc håvar in vinsterna, för så värst mycket billigare för oss konsumenter blir det ju inte.

Frågan är om det inte är dags för även en rättvisemärkning av svenska produkter. Rättvisemärkning (finns några olika) syftar till att ge bönder i u-länder ett garanterat minimipris, som alltid ligger över världsmarknadspriset och som alltid ligger över produktionskostnaderna.
I dagsläget är ju många svenska bönder så hårt trängda att det inte går att klara sin ekonomi. Därför slutar många bönder i dagsläget. (En del beror dock på att bönder pensioneras i större omfattning än nya bönder kommer till).
När det gäller exempelvis potatis så verkar det som att bönder får ner till 70 öre per kilo för potatisen. Rätta mig om jag har fel, men tror det ligger där nånstans. Det är givetvis supersvårt att bedriva ett jordbruk där priset är så hårt pressat, småskalighet och naturlig variation i skörd år-från-år blir en omöjlighet. Istället måste det till stora industrijordbruk med besprutning och fan vet allt.
Nä, jag vill köpa mat där jag vet att bonden fått ärligt betalt. Köpa en vara där bonden får 10% och butiken tar 50%, nä tack.
Sorry, nu spårar jag ur, får nog bli en annan tråd kanske.
Snöflinga
Har aldrig sett att de säljer matvaror på IKEA ohmy.gif Det är ju ett möbelvaruhus ..... och restaurang-köttbullarna är gjorda efter hemligt recept .....
Hannele
CITAT (Snöflinga @ 10-03-2006, 16:04)
Har aldrig sett att de säljer matvaror på IKEA  :o

När var du där sist?
Jag köpte kardemummaskorpor, 5 kr och god krusbärsmarmelad och pesto.
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 10-03-2006, 16:04)
Har aldrig sett att de säljer matvaror på IKEA  :o  Det är ju ett möbelvaruhus .....  och restaurang-köttbullarna är gjorda efter hemligt recept .....

Sist jag var på IKEA sålde de en hel del matvaror... fanns färdiga "middagspaket" för ex 4 pers mm
Pirum
CITAT
Har aldrig sett att de säljer matvaror på IKEA"


Speciellt utomlands smile.gif De säljer Sverige som affärsidé nästan...vilket kanske är bra, men inte om de säljer undermåliga köttbullar.

Eftersom jag nu ändå spottar galla åt alla håll så vill jag ge en stor känga till de producenter som inte anger vilken vegetabilisk olja de använder i sina produkter. "Vegetabilisk olja" säger ju inte speciellt mycket. Kan ju vara kokosfett, palmolja eller olivolja eller rapsolja eller vad som helst...
Men som vanligt, om producenten inte klart ut skriver vad det är så får man förutsätta det värsta.

"veg. olja" = hjärt/kärl-dålig palmolja från odlingar på skövlade stränder i sydostasien.
"tillverkat för XYZ" = vi köper in från den som är billigast, oavsett kvalitet
"förpackat i Sverige" = egentligen tillverkat av barnarbetare i nåt land långt bort.
"egen miljömärkning/etiska regler" = vår produkt är för dålig för att klara officiella regler (Krav, Rättvisemärkt, Svanen, etc)
"nu ännu bättre!" = vi kom på ett sätt att tillverka skiten billigare.
kristerh
CITAT (Snöflinga @ 10-03-2006, 16:04)
och restaurang-köttbullarna är gjorda efter hemligt recept .....

undrar varför receptet är hemligt wink.gif ohmy.gif
krister
Pirum
CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 16:20)
CITAT (Snöflinga @ 10-03-2006, 16:04)
och restaurang-köttbullarna är gjorda efter hemligt recept .....

undrar varför receptet är hemligt wink.gif ohmy.gif
krister

Haha, ja... de har kanske inte orkat skriva ihop en bra innehållsförtäckning än? rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Pirum @ 10-03-2006, 16:24)
Haha, ja... de har kanske inte orkat skriva ihop en bra innehållsförtäckning än? rolleyes.gif

förmodligen inte, och hade de gjort det så skulle nog ingen våga äta;)
krister
andersen
CITAT (Snöflinga @ 10-03-2006, 16:04)
Har aldrig sett att de säljer matvaror på IKEA ohmy.gif Det är ju ett möbelvaruhus ..... och restaurang-köttbullarna är gjorda efter hemligt recept .....

Då skall jag tala om att IKEA är Sveriges största livsmedels expotör av bearbetade livsmedels varor.
*Felix matte*
Jag kan absolut inte äta köpta köttbullar, maken däremot har tyckt att en del smakat riktigt bra.
Han brukar rulla 2 - 3 kg färs på en gång ... så har man färdigt i frysen.
Riktig vispgrädde i smeten gör att de blir såååå mumsigt porösa och goda wub.gif
Snöflinga
Tja, det var väl sisådär två år se'n jag var på IKEA laugh.gif
Gillan
Jag som tillhör de där "petiga" som ska göra allt
själv, börjar ju få kalla fingrar till att ens göra
köttbullarna ohmy.gif wub.gif

Mamma scans köttbullar var de enda "färdiga" kött-
bullar jag åt smile.gif

Men om jag nu inte kan lita, ens på köttfärsen jag köper,
vem f*n ,kan jag då lita på? blink.gif

Och du Hannele: Litar du på produkten bara för att du
ser ordet "KRAV" på den? blink.gif wink.gif

/Gillan
Gossen Ruda
Köper så gott som aldrig märkesvaror. Den butiken jag brukar handla i köptes av Hemköp för ett tag sen och nu börjar deras produkter synas mer och mer. Det enda jag alltid köper är deras småprinsar. Tidigare fanns bara Scans men dom smakar diskmedel.

Jag har köpt färdiga köttbullar ibland men tycker inte om dom. Dom är ofta sega och studsar om dom ramlar i golvet. laugh.gif Själv kan jag aldrig lära mig steka köttbullar, för det mesta blir dom svarta utanpå men fortfarande råa inuti. Jag har övergått till att göra frikadeller. Fö köper jag mycket sällan helfabrikat, eller halvfabrikat för den delen heller.

Dom flesta märkesvaror tycker jag är billigare men samtidigt sämre. Förutom Hemköps artiklar gäller det Eldorado. Dom tillverkar eller producerar inget dom heller i egen regi, bara köper in av underleverantörer. Upp till bojkott av EMV.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2006, 20:30)
Köper så gott som aldrig märkesvaror. Den butiken jag brukar handla i köptes av Hemköp för ett tag sen och nu börjar deras produkter synas mer och mer. Det enda jag alltid köper är deras småprinsar. Tidigare fanns bara Scans men dom smakar diskmedel.

Jag har köpt färdiga köttbullar ibland men tycker inte om dom. Dom är ofta sega och studsar om dom ramlar i golvet. laugh.gif Själv kan jag aldrig lära mig steka köttbullar, för det mesta blir dom svarta utanpå men fortfarande råa inuti. Jag har övergått till att göra frikadeller. Fö köper jag mycket sällan helfabrikat, eller halvfabrikat för den delen heller.

Dom flesta märkesvaror tycker jag är billigare men samtidigt sämre. Förutom Hemköps artiklar gäller det Eldorado. Dom tillverkar eller producerar inget dom heller i egen regi, bara köper in av underleverantörer. Upp till bojkott av EMV.

Testa att göra "storkok" me köttbullar.. rulla bullarna och lägg dom i smord långpanna (bleck) Ugn 200° i 20 minuter... rör om ett par -tre ggr.
Vispa ur pannan med lite vatten, sila och du har såsstomme smile.gif
Pirum
CITAT (Evgeni @ 10-03-2006, 16:40)
Och du Hannele: Litar du på produkten bara för att du
ser ordet "KRAV" på den? blink.gif  ;)

Någon hundraprocentig garanti kan man såklart aldrig få, men jag litar då mer på Kravprodukter där ursprunget står beskrivet än på något som märkts "tillverkat för XYZ säljlager HB" smile.gif

Samma med rättvisemärkta produkter. Det kanske inte är en garanti för att alla arbetare jublar över sina villkor. Men förhoppningsvis innebär det åtminstone att bananerna man äter inte besprutats med olagliga gifter av barnarbetare eller gravida kvinnor.

Om en vara har en innehållsförteckning som snarare liknar innehållsförtäckning, då ska man iaf dra öronen åt sig. Står det "veg.olja" så får man nog utgå från att det är palmolja exempelvis, och knappast olivolja eller kallpressad rapsolja smile.gif
*Felix matte*
Jag köper inget som det står KRAV på... av den enkla anledningen att jag inte tror att de produkterna är det minsta hälsosammare än "vanliga"

Ingen odling undgår föroreningar... i luften finns sååå mycket som ramlar ner lika jämnt på ekologiska som traditionella odlingar.
Pirum
Jag köper KRAV eftersom jag inbillar mig att det i viss mån hjälper till att "hålla landskapet öppet", inte använder fossilt gödsel (om än fossilt bränsle i traktorer etc), och så tror jag det faktiskt är minimalt nyttigare pga minskad besprutning samt mer mångsidig gödning. Inte skadligare åtminstone. Och så är märkningen oftast bättre.

GP hävdar dessutom att KRAV-mjölk är godare, och det tror jag tvärhårt på smile.gif http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=204155

Men, var och en får bli salig på sitt sätt, går exempelvis att argumentera för att närodlat är bättre än långväga transporterade KRAV-märkta varor i en del fall.

"Egna MärkesVaror" och ekologiska/rättvisemärkta produkter är också intressant. Å ena sidan är det ju bra att ekologiska produkter får större marknad (tycker jag), å andra sidan sker det ju ofta i form av EMV. Om Nestlé, mot förmodan, snart erbjuder rättvisemärkta ekologiska frukostflingor, ska jag då välja dem istället för mina svenska (relativt) närodlade? Jag skulle inte göra det
Pirum
SvD testar falukorv. De flesta innehåller för mycket vatten, och sämst är som väntat de Egna Märkesvarorna (EMV),
• 38 procent: Eldorados raka falukorv.
• 36 procent: Coop x-tra.
• 35 procent: Eldorado-ring och Willys.

Men även i övrigt är det dåligt med falukorvens kvalitet. Den enda som verkar ha fått godkänt är väl Jokkmokkskorven. Nån som smakat den?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12077386.asp
*Felix matte*
Vi äter korv väldigt sällan men visst har jag ätit Jokkmokkskorv, den är god... inte kladdig, mjölig och full med brosk som billigare korvar... som jag aldrig köper.
Sedan så har jag sett på tv hur de gör korven, inga biprodukter eller annat äckligt has i den bara rena råvaror. smile.gif
Biggan_
Jag tror att det produceras mer och mer skit för folk vill handla billigt och får då vad dom betalar för. Den ena kedjan efter den andra startar upp med egna varumärken för att konkurera om kunderna. De som måste vända på varenda krona för att få det att gå ihop är ju hänvisade till den sämre kvaliten och tråkigt nog drabbar det ofta barnfamiljer sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Felix matte @ 13-03-2006, 14:04)
Vi äter korv väldigt sällan men visst har jag ätit Jokkmokkskorv, den är god... inte kladdig, mjölig och full med brosk som billigare korvar... som jag aldrig köper.
Sedan så har jag sett på tv hur de gör korven, inga biprodukter eller annat äckligt has i den bara rena råvaror. smile.gif

Och vad är Jokkmokkskorv? Har nämligen en gubbe som älskar korv i alla des former...

Elisabeth
*Felix matte*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-03-2006, 14:36)
CITAT (Felix matte @ 13-03-2006, 14:04)
Vi äter korv väldigt sällan men visst har jag ätit Jokkmokkskorv, den är god... inte kladdig, mjölig och full med brosk som billigare korvar... som jag aldrig köper.
Sedan så har jag sett på tv hur de gör korven, inga biprodukter eller annat äckligt has i den bara rena råvaror. smile.gif

Och vad är Jokkmokkskorv? Har nämligen en gubbe som älskar korv i alla des former...

Elisabeth

Jokkmokkskorven är en "falukorv"....HÄR kan du läsa lite om den. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det blir , tyvärr, lite för dyrt att åka till Stockholm för att köpa korv.

Edelweiss
Pirum
Efter att ha gnällt på Eldorado och andra EMV så får jag väl ge en eloge till Eldorado för att de tydligen märker sina fiskpinnar bättre än en del andra producenter.

Aftonbladet har tittat på fiskpinnar, de fångas i Atlanten (då som "torsk"), fraktas till Kina för styckning, tillagas i Frankrike och hamnar efter ca 80 dagar i Sverige, efter 4400 mils resa. Sen ska de ut i butikerna. På Findus förpackningar står inget om detta, men Eldorado märker ut att deras stillahavslax är styckad i Kina. Men det känns mer naturligt, den fisken kommer ju redan från andra sidan jorden.

Nån TV-kock som intervjuas hävdar att fisk börjar härskna efter 3 månader i frys, och blir torr av att tinas&frysas för ofta. Tur man inte äter fiskpinnar :-S

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/stor...,800880,00.html
ingrid fuxwall
CITAT (pejori @ 10-03-2006, 15:45)
mamma scans köttbullar, använder jag som godis till hundarna, när jag tränar med dom.. smile.gif smile.gif
barnen däremot tycker dom är goda att äta, men jag vill ha hemlagade wub.gif

En hundinstruktör hade gjort en liten enket och fann att de godaste bullarna var dem från Scan - tyckte alltså de hundar som gick på kurs hos henne biggrin.gif

ingrid som köper när det är till halva priset och ger till de som går på fyra ben
Pirum
Aftonbladet gjorde igår en test på färdigköttbullar, bäst var Gudruns köttbullar, med ++++ i betyg, Änglamark och Dafgårds (tror jag) fick +++ och Scan, Coop, ICA, och kanske nån mer, fick ++.
De bästa färdigköttbullarna, vad jag vet, Konsum Värmlands, testades tyvärr inte smile.gif
Pirum
Uppdatering : jaha, det var lika illa med kycklingen, såklart. Importerat från Thailand, där de tydligen lever under än vidrigare förhållanden än här i Sverige.

Återigen utmärker sig en EMV (Coop) föredömligt, genom att använda svenskt kött. Jag ber om ursäkt till Coop smile.gif Däremot ska de, såklart, ha kritik för undermålig märkning. Faktum är att när det saknas riktig märkning så tappar även kundtjänst i trovärdighet enligt min ringa mening.

Jag hade trott att stora tillverkare som Findus var mer än angelägna om att framstå som "goda" eftersom de så mycket lever på att kunderna har en positiv känsla gentemot varumärket (så att de kan ta ut högre priser). Speciellt som det inte är direkt supermycket kyckling i deras färdigmåltider, vad kan skillnaden i pris bli? Sannolikt under en krona per förpackning.
Men, Findus importerar kycklingen från Thailand, utan att märka det på paketet. Likaså Dafgårds och Weight Watchers. Ja, ni ser ju själva :

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/stor...,801469,00.html


13.30 idag har Aftonbladet en chat om matmyglet. Jag tänker iaf vara med och titta på den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon