Hoppsan
Jag har tänkt införskaffa några pallkragar för lite grönsaksodling. Nu har jag några frågor:

1. Räcker det med två pallkragar på höjden?

2. Var ska jag placera dem... antingen mot en husvägg som har sol hela dagen och det blir JÄTTEvarmt, eller så i en svacka på gården där det inte är sol hela dagen.

3. Kan man måla dem med vilken färg som helst? Huset är målat med vattenbaserad täcklasyr, går det att använda samma?

4. Hur förbereder man? Är det bara att lägga tidningspapper under och fylla kragarna. Vad fyller man med? Planteringsjord?

5. Tror ni att jag (med absolut icke-gröna fingrar boende i zon 5) kommer att kunna lyckas odla lite sallad, morötter, sockerärter, dill, rädisor med hjälp av pallkragar? smile.gif

6. Andra tips/råd?
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på de grönsaker du valt så räcker det med 2 pallkragar men får du för dig att odla något sådant som svartrot kan man behöva flera pallkragar för där är roten ganska lång.


Om det är hyfsat många soltimmar iallafall i svackan skulle jag välja det stället för de grönsaker du valt ex. sallat brukar inte vilja ha det för hett. Fast varför inte ha pallkragar på 2 ställen och odla lite mer värmeälskande växter vid väggen.


Det går bra att bara lägga tidningspapper och sedan ställa dit dem. kogödsel 4-5 säckar för 100kr funkar utmärkt att hälla i pallkragarna det är i stort sett bara jord och lagom starkt.

Det borde inte vara några problem att lyckas med de växtslag du valt och dessa kan du så ganska tidigt de flesta kan du så direkt då jorden reder sig men ärtorna kan man vänta något längre med ca +7 i marken bör det vara när man sår dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon