Castea
Idag har jag för första gången i mitt 35-åriga liv lyckats skaffa kontaktlinser! Efter att ha varit glasögonorm sedan jag var 13 år, och ett misslyckat linsförsök för 5 år sedan (var för skraj att peta i ögonen då).

Var på linsträning idag hos optikern, och det tog väl 1,5 timme för mig att få i och ur dem. laugh.gif

Hemma tog det 30 minuter sen. laugh.gif

Men, men... skam den som ger sig!

Ögonen känns litet grann som fulla av insekter just nu. blink.gif

Men skoj är det! smile.gif
Anma
Vad kul! Det måste vara jätteskönt när du väl vant dig att slippa bågarna! smile.gif
kristerh
Välkommen till linsklubben wub.gif när du vant dig kommer du inse fördelarna, bla får man ett helt annat "sidoseende"
krister
Pirum
Ja, linser är bra, snart kommer det att ta ett par sekunder att få dem in eller ut smile.gif

Det mest praktiska för mig är att man slipper imma när man går in/ut. Var ett elände under skoltiden då man såklart var ute varenda rast. Eftersom detta var förr i tiden så var det dessutom -30C i snitt under vintern även här på västkusten.
Castea
smile.gif

Ja, det här var ju jättekul! Sidoseendet också. Undrar hur många som trodde att jag flirtade med dem idag när jag var ute och "provgick" mina nya ögon. Vände och vred mig åt olika håll, blundade med ett öga i taget, riktigt testade nya synen och log förnöjt.

Parallellt med mitt nya liv som linsbärare kan jag ju säga att livet med korta naglar också började idag. laugh.gif I alla fall så här i början... wink.gif
Irene_L
Visst är det skönt med linser!!! När jag först började med linser gjorde jag något fel när jag tog ut dom ur ögat så flera gick sönder men till slut klarade jag det galant. Då var det jobbigt, jag till och med drömde om att de gick sönder!!! Men,men det var länge sen...
mvh
Irene
Reserv
CITAT (Irene_L @ 13-03-2006, 18:03)
Visst är det skönt med linser!!! När jag först började med linser gjorde jag något fel när jag tog ut dom ur ögat så flera gick sönder men till slut klarade jag det galant. Då var det jobbigt, jag till och med drömde om att de gick sönder!!! Men,men det var länge sen...
mvh
Irene

Det är därför det är så skönt med endagslinser, man behöver inte bry sig om det går sönder rolleyes.gif
LadyG
Jag skulle inte klara mig utan linser, det är så skönt att inte ha något på näsan. Dessutom går det inte att träna kampsport i glasögon, det skulle kunna få olyckliga konsekvenser, om man säger så... ohmy.gif

Fast jag har glasögon ändå ibland, för omväxlings skull.
Kathy
Här är ännu en som är med i linsklubben, sen några år tillbaka. wink.gif
Det tog dock sin lilla tid att lära sig sätta i linserna. biggrin.gif
För mig var detta med solglasögon något som stod högt på önskelistan...
Dessutom är det suveränt med linser då jag tränar vattenareobics bl.a.
LadyG
CITAT (Scrollan @ 13-03-2006, 19:00)
Här är ännu en som är med i linsklubben, sen några år tillbaka. wink.gif
Det tog dock sin lilla tid att lära sig sätta i linserna. biggrin.gif
För mig var detta med solglasögon något som stod högt på önskelistan...
Dessutom är det suveränt med linser då jag tränar vattenareobics bl.a.

Ännu en sak linser är bra till: När man ska bada, man kan dyka och ha sig och ändå se en massa när man kommer upp. smile.gif
Kathy
CITAT (LadyG @ 13-03-2006, 19:02)
Ännu en sak linser är bra till: När man ska bada, man kan dyka och ha sig och ändå se en massa när man kommer upp. smile.gif

Jaaa...... biggrin.gif
netaave
Jag har inte vågat än.....
Kathy
CITAT (netaave @ 13-03-2006, 19:17)
Jag har inte vågat än.....

.............för att? unsure.gif
netaave
CITAT (Scrollan @ 13-03-2006, 19:25)
CITAT (netaave @ 13-03-2006, 19:17)
Jag har inte vågat än.....

.............för att? unsure.gif

Tycker det verkar läskigt att peta in saker i ögonen.
Kathy
CITAT (netaave @ 13-03-2006, 19:42)
Tycker det verkar läskigt att peta in saker i ögonen.

Aha...okej. smile.gif
Men jag kan lova dig att man vänjer sig vid att "peta" i ögonen. Däremot så känns inte linsen, då den väl sitter på plats.
Är du osäker, så skulle du kunna prova på med linspaket.
Prata med din optiker. wink.gif
Carex
efter ett tag kommer du lära dig tekniken med långa naglar. Jag hade alla naglar långa förutom tummarna och pekfingrarna ett bra tag och det såg lustigt ut! tekniken är att man lägger linsen lite längre in på fingret och inte fingertoppen, men gör dig bekannt med att använda linserna först, sedan kan du öva med längre och längre naglar.
Personligen har jag haft långa naglar väldigt länge och blev helt förtvivlad över att jag skulle behöva ha dem korat, men optikern gav mig hopp när han berättade att en av de som brukade handla linser hos honom hade riktiga klor som naglar!;)
Gossen Ruda
Jag har haft linser i snart 30 år nu. Började direkt med dygnetruntlinser som var ganska nya då. Man lär sig så småningom att vidröra ögonen men det finns en naturlig spärr man måste övervinna. Sen lär man sig också att plocka ut linserna när man är trött och dom har torkat lite och sitter som limmade på ögat. Det gäller att få in fingergreppet fast det känns som om ögats lins också följer med. laugh.gif
Castea
Det är lugnt! Jag hade inte så jättelånga naglar förut heller. Nu låter pianospelet bättre som en bonus efter kloklippet! biggrin.gif
kristerh
Är det någon som kommit lika långt i utvecklingen att man kan både ta ur o sätta in linser utan spegel wink.gif laugh.gif
krister
Lena i Torslanda
Behöver ingen spegel för att ta i och ur linserna. Haft haft linser i 20 år nu . Med ålerden blir det lite mer problematiskt med linser eftersom ögat förändras. Nu har jag en lins för nära håll och en för långt. Annars skulle jag inte kunna läsa wacko.gif
Glasögon behöver man ha som komplement, ögat behöver vila ibland från ständig kontakt med en plastbit. För att inte tala om när man är rejält förkyld - då är linser ingen hit precis.
Pirum
Använda spegel är ju enormt svårt smile.gif Allt blir ju väntbak. Kan knappt ens raka mig med spegelbild som guide. Tur att man trivs som orakad.

Spegel är dock bra om linsen kommer "fel" någon gång.
Fel ja. Satt på buss härom året, torr luft, kliade mig runt ögat. Linsen hamnade tokfel. Omöjlig att få ut på skumpande buss, fick sitta med ögat stängt i 10 mil...men det gick bra smile.gif (linsen hade vikt sig)

Tillägg : ja, glasögon är bra att ha. Jag känner mig "tröttare" om jag har linser inne, tar jag ut dem och använder glasögon kan jag vara uppe och läsa Odla i ett par timmar till rolleyes.gif
katah
Jag hade linser när ja var 15-20 år..
Inga en gångslinser då... så jag skaffade inte nya när de gamla blev för gamla...

Har funderat ibland att skaffa de nya, men har aldrig kommit längre än tanken.
Det börjar vara dax att skaffa nya bågar snart... ska ta en fundering om linser då... rolleyes.gif
Ewa L
Jag tillhör väl veteranerna vad gäller linser. Daglig bärare sedan mars 1974 = 32 år!!

Var faktiskt hos optikern på kontroll i torsdags (1:a gången på tre år. wacko.gif ) Men det var lugnt, syns öht inte på mina ögon att jag har linser.

Precis som Lena har jag numera för nära resp långt håll. Underbart att slippa fumla med läsglasögon! smile.gif
kristerh
CITAT (Ewa L @ 14-03-2006, 13:52)
Precis som Lena har jag numera för nära resp långt håll. Underbart att slippa fumla med läsglasögon! smile.gif

men hur fungerar det wink.gif
krister
Ewa L
CITAT (kristerh @ 14-03-2006, 13:56)
men hur fungerar det wink.gif
krister

Det ledande ögat (för en högerhänt person oftast det högra ögat) har lins för att se på avstånd.
Det andra ögat har lins för läsning på nära håll.

I mitt fall har jag gått från -5,25 ner till -2,25 på vänster öga som blev slutmålet. Inte på en gång, utan en halv sådandäringa varje halvår.

Jag går alltså inte och blundar (flirtar tongue.gif ) med ett öga i taget, de "lär sig" att samspela men det går inte över en natt.
Idag läser jag t.om. telefonkatalogen och kan trä på nålen utan glasögon och impar på min omgivning. Många betydligt yngre än jag. laugh.gif
morellen
grattis till nya synen då! är som en kompis sa naär jag vågade testa första gången - det känns som om någon putsat fönstren åt en. och 30 min för att få i dem? Jag satt och fipplade i en timme första gången jag skulle göra det på egen hand - och då var det det bara på ett öga *s* nu kan jag få i dem utan spegel och enda trubblet är att jag har brytningsfel så jag måste hålla ordning på att en av linserna är på rätt håll när jag sätter in den (lagom sport att hitta märket morgontrött och eländig)
Fast nu har det mest blivit glasögon det sista.... så tillbaks till de skitiga fönsterrutorna!
Gossen Ruda
Ett litet problem med linser för närsynthet är när man blir äldre och närgränsen flyttar sig. Glasögon kan man ju ta av sig lätt. Jag har lite kompensation för detta genom att vänsterögat är underkompenserat 1 dioptri. På långt håll använder hjärnan högerögat mest, på nära håll vänsterögat. Det tog 1-2 år innan det fungerade. Fast när det är mörkt räcker det inte med högerögat bara. Därför har jag även engångslinser med rätt styrka för vänsterögat som jag använder vid behov.
Lady Hamilton
Är det någon som känner igen sig?


Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 14-03-2006, 21:44)
Ett litet problem med linser för närsynthet är när man blir äldre och närgränsen flyttar sig. Glasögon kan man ju ta av sig lätt. Jag har lite kompensation för detta genom att vänsterögat är underkompenserat 1 dioptri.

Ähum......precis det där korrigerades vid min senaste synundersökning.

Optikern menade på att "sånt här kommer med åldern"...........vette sjutton vad hon menade?!!? ohmy.gif laugh.gif rolleyes.gif wink.gif
Kathy
CITAT (Hamilton @ 14-03-2006, 21:51)
Är det någon som känner igen sig?




laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

En smiley med linser laugh.gif biggrin.gif

Var hittade du den?? wub.gif
Lady Hamilton
På Smiley Central (Den där som "Felix matte rekommenderat")
Sedan gick jag in på Super Smileys och valde "Jumbo:Everyday"
Hannele
CITAT (Castea @ 13-03-2006, 14:33)
Ögonen känns litet grann som fulla av insekter just nu. blink.gif

Men skoj är det! smile.gif

Jag använder bara engångslinser (65% vatten), oftast när jag sportar, simmar och sånt.
Eftersom jag är närsynt, räcker det med en lins i det ledande ögat.
Ångrar att jag väntade så länge, slpper vara helt blind i bastun. laugh.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 15-03-2006, 15:58)
Ångrar att jag väntade så länge, slpper vara helt blind i bastun. laugh.gif

är det nåt speciellt du spanar efter där wink.gif laugh.gif laugh.gif
krister
*Felix matte*
Närsynt svägerska opererade bara det ena ögat
nu slipper hon linser och glasögon... ser perfekt smile.gif
och sparar snabbt in vad operationen kostade.
Castea
Tredje dagen nu! Det går ju bra! smile.gif

Dock märker jag att jag ser påtagligt sämre med linser än med glasögon. Är närsynt, och jag ser faktiskt inte text alls lika bra på samma avstånd som med glasögonen.

Någon som fattar varför? Ska ta upp det givetvis på återbesöket nästa vecka. Tycker bara det är så mysko om jag fått fel styrka på linserna efter så noggrant syntest. Och jag sätter dem i rätt öga också. wink.gif
Pirum
Det är normalt att se lite sämre med linser. Men fråga gärna optikern, så kollar de. Jag ser sämre med linser, trots att jag har toriska och asfäriska linser som ska korrigera för mina synfel (brytningsfel). Däremot ser jag inte "påtagligt sämre", och i vissa sammanhang ser jag bättre med linser. Bättre perifert seende som nämnts tidigare, bättre i regn, även bättre när jag kör bil i mörker och möter bländande bilar. Antar att linserna har färre repor än mina glasögon smile.gif
Castea
Ok! Tack för informationen!

Jo, jag ska fråga optikern, för som det blivit nu så tenderar jag att kisa med ögonen för att se texten på bildskärmen. Så mycket oskärpa accepterar jag ju inte! Och jag har dammat av bildskärmen. wink.gif
vickeva
Jag har haft linser sedan gymnasiet dvs. 22 år ung, men min mamma hon har haft sedan 1963!!! Hon har hårda linser fortfarande och optikern brukar säga att det är en fröjd att undersöka henne.
Jag klarar både i och ur utan spegel och med långa (!) naglar!!
Älskar mina linser jämfört med glasögonen, men funderar ändå på operation...
Hannele
CITAT (Castea @ 15-03-2006, 18:46)
Jo, jag ska fråga optikern, för som det blivit nu så tenderar jag att kisa med ögonen för att se texten på bildskärmen.

Det finns idag även progressiva linser. rolleyes.gif
Hannele
CITAT (kristerh @ 15-03-2006, 16:02)
CITAT (Hannele @ 15-03-2006, 15:58)
Ångrar att jag väntade så länge, slpper vara helt blind i bastun.  :lol:

är det nåt speciellt du spanar efter där wink.gif laugh.gif laugh.gif
krister

Ja, gick ju alltid fel innan... tongue.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 15-03-2006, 19:49)
Ja, gick ju alltid fel innan... tongue.gif laugh.gif

Fast utan linser kan du ju skylla på att du inte ser nåt när du kliver in i herrarnas bastu laugh.gif laugh.gif fast det är ju klart att det kanske du inte gör heller wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon