smajlizz
Postade detta inlägg i köksträdgårdsforumet men jag tänkte pröva lyckan här också och se om någon kan ge mig lite tips smile.gif

Har sett fantastiska bilder på skörder av grönsaker och annat här på Odla. rolleyes.gif
Min fråga till er är hur lyckas ni? blink.gif
Jag är verkligen imponerad! Lyckas själv aldrig så bra. Vad jag än odlar så kommer det skadedjur, löss på paprikorna, larver som käkar hål i rädisorna, sniglar i salladen.. och när jag en gång slapp sniglarna så fick en gäng småfåglar smak för lite sallad till maten! Ja jag kan fortsätta hur länge som helst..
Det är inte bara grönsakerna som blir attackerade utan även många andra växter. sad.gif
Jag tycker att jag sköter om mina växter väl men nåt måste det väl vara för det blir ju inte så bra. Kanske jorden, läget? Tror att jag har rätt så sur jord, och på platsen där jag odlar är det mycket skugga pga ett träd som står bredvid. Detta resulterar i att jorden ofta är fuktig, kanske får skadedjuren att trivas bättre eller?
Vad gör man? Vilka är hemligheterna?

Har funderat på att bygga en pallkrage och lägga nåt i botten samt ha fiberduk eller nåt ovanpå för att skydda så att inte några skadedjur kan komma in och förstöra mina grönsaker. Då kan jag ju lägga ny jord i också, också blir ju dräneringen bättre.

Tror ni det skulle fungera? Eller har ni några andra tips på vad jag kan göra?
noora
Fiberduk är bra som skydd mot fåglar och en del insekter. Sen gäller det att se till att grönsakerna mår bra, då tål de angreppen bättre. Blöt jord lockar till sig vissa insekter och brist på sol hämmar tillväxten i grönsakerna. Om man har bra jord, väldränerad och med mycket näring, och lagom mycket sol växer grönsakerna bättre.

Att odla i skugga på lerig jord är lönlöst, det upptäckte jag förra sommaren då morötterna blev 5 cm långa, bönorna åts upp innan de ens grodde och rödbetorna gjorde tre små blad innan de gav upp tongue.gif Nu blir det soligare läge med pallkragar (egentligen sandlådor, men nästan sak samma) för min del, och både hönsnät och fiberduk för att skydda mot både bevingade, fyrbenta och sexbenta snyltgäster smile.gif
gammelnalle
CITAT (smajlizz @ 16-03-2006, 10:03)
Har sett fantastiska bilder på skörder av grönsaker och annat här på Odla. rolleyes.gif
Min fråga till er är hur lyckas ni? blink.gif

Tro inte att alla lyckas... TROTS att vi häckar här...
om vi varit fullärda behövde VI inget forum.... eller jo för att bräcka alla andra??


Självklart är det så att DET man lyckats med vill man visa upp...
därav inga bilder från mina odlingar....
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif


men jag måste erkänna att sen jag började med pallkragar så ser resultaten BETYDLIGT bättre ut....


jag TROR att det beror på följande:

1. Betydligt lättare att hålla ordning på ett LITET stycke... även om de tenderar att bli flera...
2. Upphöjda odlingsbäddar bilr fortare uppvärmda.
3. Höjden (jag har 3 på höjd) gör att det även är LÄTTARE att rensa och SVÅRARE för sniglar att ta sig dit oupptäkt.

andra kanske har en annan mening... men jag tänker iallafall fortsätta med mina grönsaker i pallkragar (förutom det som jag har i växthuset..)

b
Susanne i Linköping
Om man har lite skuggigt någonstans i kökslandet får man tänka efter vad man odlar där. Rotfrukter är ingen idé att odla om det inte är tillräckligt soligt, men sallat och mangold klarar sig ganska bra. Kolla i gamla trådar i köksträdgårdsavdelningen (använd sökfunktionen och glöm inte att ändra inställningen så att du hittar även inlägg äldre än 30 dagar).

Mitt köksland skuggas av två stora fruktträd, och även om jag testat potatis i halvskugga (lite blev det men inga mängder) så använder jag mest de skuggigare delarna till bladväxter och blommor. I fjol planterade jag även pumpa på komposten som står i skugga, men eftersom rankorna ganska snabbt växte ut i solen fick jag en finfin pumpa på vardera plantan. Klättrande störbönor kan också ta sig upp i ljuset.

Pallkragar kan hjälpa till att få upp odlingen ur skuggan, så de är bra till det med.
smajlizz
Tack för era bra svar! smile.gif Det blir nog en pallkrage i år!
Tänkte kanske bygga en av brädor, frågan är hur hög den ska vara?
Någon som har tips om hur man kan bygga? Bilder kanske?
gunnelö
Förra året gjorde jag som du tänkt alltså la markväv under lådan och täckte med fiberduk stor del av säsongen. Visst höll det skadedjuren borta till att börja med men till slut fanns de där ändå. Jag tycker ändå skörden blev bättre där än i grönsakslandet där de **** sniglarna tog det mesta mad.gif mad.gif

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon