Full version: Den vita stenen
Leia
Har precis tittat på första avsnittet av "den vita stenen", som de har börjat sända på bolibompa igen.
Kommer ihåg hur spännande jag själv tyckte att den var när jag var barn.(jag är född -72).
Kommer ni ihåg serien?
Caprice
Jag reagerade när jag såg programmet i tvtidningen...

Självklart kommer jag ihåg den... wub.gif
wolkenkrabber
Den har gått på tv många gånger om... Minns den själv ifrån 90-talet
Rhodoskillen
Klart att man minns den, jag har boken också från när jag va liten.
Leia
Starkaste minnet jag har är när de ska kasta de smutsiga äpplena på kyrktornet, de var ute på natten och hu vad spännande jag tyckte att det var! biggrin.gif
Gillan
Självklart kommer jag ihåg den. smile.gif

Mina barn, födda -72 och -78 satt som ljus
framför tv:n. Och då får man som förälder
helt enkelt följa med laugh.gif . Och visst var den spännande smile.gif

/Gillan
morellen
CITAT (Leia @ 16-03-2006, 19:23)
Starkaste minnet jag har är när de ska kasta de smutsiga äpplena på kyrktornet, de var ute på natten och hu vad spännande jag tyckte att det var! biggrin.gif

ja, samma här! Jag funderade länge på om jag skulle kunna göra om det men det föll på att jag redan då hade uselt bollsinne och kastarm där efter... tongue.gif
yenny
Självklart kommer jag ihåg den jag med (också född 72)

Jag tyckte de var så söta hampus och lina (visst är de så de heter.. blev lite osäker)

elller var det fideli kanke?
pejori
hon kallades väl fidoli av hampus.... blink.gif
kommer ihåg den också... smile.gif
ungarna kollade den när dom var små smile.gif smile.gif
cato
Ett av de bättre barnprogrammen.
Betydligt bättre än dagens.

Cato
cic


Å vad synd att jag missade det! Tittade också på det som barn (född -74). Jag minns att jag tyckte att det var så spännande! För visst var det så att Fideli och Hampus gav varandra olika utmaningar för att få den vita stenen? Minns särskilt när Hampus skulle "måla" öga-näsa-mun på kyrkklockan. Han doppade äpplen i tjära och kastade upp mot klockan.

Vilka dagar går det? Vilken tid?
Castea
Minns när de hade kak-picknick uppe i trädet, och använde kastanjeblad som kakfat.

Som kuriosa kan jag berätta att min mamma, som var barnmorska, hjälpte den vuxne "Hampus" och hans frus första barn till världen en gång i tiden. wub.gif
marskattan
Jag minns oxå serien, tyckte dom var otroligt modiga och jag följde varje avsnitt... Tvingade till och med mina föräldrar att spela in avsnitten.

Är det någon som kommer ihåg och gillar/gillade serien Trolltider? Den med bla Eva Rydberg som spelar små troll/vättar. En gammal julkalender som jag verkligen torterade mina föräldrar med. Jag "slet" upp banden som dom var inspelade på, en period var det allt jag tittade på.

Nu i höstas så köpte jag serien på DVD och blev så nostalgisk när jag fortfarande (efter drygt 20 år) kunde sjunga med i sångerna...
Carex
Självklart kommer jag ihåg vita stenen! (född 86) och för att inte nämna Trollsommar, lusläste varenda tv-bilaga i flera år för att se om de skulle gå i repris!
Rhodoskillen
Vilka dagar ska Vita stenen gå på tv nu då å på vilken kanal?
Leia
Det går på kanal 1. Inbakat i "bolibompa". Igår (torsdag) började vita stenen 18.25. Det var del 1 av 13. Vet inte om det kommer att vara bara på torsdagar, men jag ska ta reda på det! Återkommer!

CITAT
Är det någon som kommer ihåg och gillar/gillade serien Trolltider? Den med bla Eva Rydberg som spelar små troll/vättar. En gammal julkalender som jag verkligen torterade mina föräldrar med. Jag "slet" upp banden som dom var inspelade på, en period var det allt jag tittade på.

Åh trolltider,bästa julkalendern! Åtminstonne en av de bästa! Har inte sett den sedan dess...
Men vad säger ni om "trolltyg i tomteskogen" smile.gif
Rossi
Oh, ja! Jag fantiserade om att jag var tjejen i serien eftersom vi var så lika med långt, ljust hår. Och Hampus som killen heter tyckte man ju var så gullig då när det begav sig! wub.gif
krellus
En riktigt tråkig serie för oss grabbar! tongue.gif
Rossi
CITAT (yenny @ 16-03-2006, 20:40)
Självklart kommer jag ihåg den jag med (också född 72)

Jag tyckte de var så söta hampus och lina (visst är de så de heter.. blev lite osäker)

elller var det fideli kanke?

Hette hon inte Fia egentligen? Jag blev också osäker men Lina känner jag inte alls igen.
Reserv
CITAT (Rossi @ 17-03-2006, 09:01)
CITAT (yenny @ 16-03-2006, 20:40)
Självklart kommer jag ihåg den jag med (också född 72)

Jag tyckte de var så söta hampus och lina (visst är de så de heter.. blev lite osäker)

elller var det fideli kanke?

Hette hon inte Fia egentligen? Jag blev också osäker men Lina känner jag inte alls igen.

Fia och Hampus alias Fiddeli och farornas konung rolleyes.gif wub.gif
pejori
CITAT (Leia @ 17-03-2006, 07:41)
Men vad säger ni om "trolltyg i tomteskogen" smile.gif

den gillade jag laugh.gif laugh.gif
kör fortfarande med..."nu är jag vacker" på morgonen laugh.gif laugh.gif
Leia
CITAT (pejori @ 17-03-2006, 09:15)
CITAT (Leia @ 17-03-2006, 07:41)


Men vad säger ni om "trolltyg i tomteskogen" smile.gif

den gillade jag laugh.gif laugh.gif
kör fortfarande med..."nu är jag vacker" på morgonen laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
Tyckte oxså serien var bra, när jag som vuxen fick reda på att en bekant var med så skulle jag vilja se den 1 gång till wink.gif
krister
Tesa
Och jag hade en sån där vit sten jag...som jag vårdade ömt..
Överlät den sen till min dotter när hon såg serien på TV...men sen tror jag den försvann. Hon var nog inte lika insnöad som jag... rolleyes.gif
anna_rispan
Ja, den minns jag med! O det där med äpplena på kyrkklockan minns jag särskilt väl. den var så bra, hade allt liksom. Jag har också en vit stne, len o rund, jag hade den som prydnad i flera år, nu har den nog hamnat i någon låda nånstans.
myskmadra
Minns serien väl. jag är född -62- undrar när den gick första gången?
Kommer ni ihåg scenen när Fia äter stekt gröt?

Kan undra om "Ville , Valle o ch Viktor" ska komma i repris?
Eller "Julia och nattpappan"?
Leia
CITAT (myskmadra @ 17-03-2006, 19:02)
Minns serien väl. jag är född -62- undrar när den gick första gången?

Den är inspelad -73 om jag inte minns fel.
Leia
CITAT (Leia @ 17-03-2006, 07:41)
Det går på kanal 1. Inbakat i "bolibompa". Igår (torsdag) började vita stenen 18.25. Det var del 1 av 13. Vet inte om det kommer att vara bara på torsdagar, men jag ska ta reda på det! Återkommer!

CITAT
Är det någon som kommer ihåg och gillar/gillade serien Trolltider? Den med bla Eva Rydberg som spelar små troll/vättar. En gammal julkalender som jag verkligen torterade mina föräldrar med. Jag "slet" upp banden som dom var inspelade på, en period var det allt jag tittade på.

Åh trolltider,bästa julkalendern! Åtminstonne en av de bästa! Har inte sett den sedan dess...
Men vad säger ni om "trolltyg i tomteskogen" smile.gif

Jag lovade att ta reda på när nästa avsnitt av "Den vita stenen" är. Det är på torsdag kl. 18.25 i Bolibompa!
Castea
CITAT (Tesa @ 17-03-2006, 11:50)
Och jag hade en sån där vit sten jag...som jag vårdade ömt..

Jag med! wub.gif
Leia
CITAT (pejori @ 17-03-2006, 09:15)
CITAT (Leia @ 17-03-2006, 07:41)


Men vad säger ni om "trolltyg i tomteskogen" smile.gif

den gillade jag laugh.gif laugh.gif
kör fortfarande med..."nu är jag vacker" på morgonen laugh.gif laugh.gif

Fick höra att "Trolltyg i tomteskogen" aldrig kommer att sändas mer på tv sad.gif
Anledning är tydligen att han som gjort den har dött och hade inte gett sin tillåtelse att de fick visa den. Något med upphovsrätt... Förut har han tydligen gett ok för varje gång. Men jag vet inte om detta stämmer. Någon annan som vet?
Leia
Letade lite själv på nätet och hittade detta i WIKIPEDIA:
CITAT
Trolltyg i Tomteskogen är en av de mest efterfrågade repriserna och Sveriges Television har i många år försökt att få visa filmen på nytt, men efter en konkurs är det ingen som riktigt vet vem som äger rättigheterna. Så länge det inte är klargjort, kan SVT inte visa filmen förrän upphovsrätten har upphört
Leia
Ok, ska bara påminna om att den vita stenen börjar snart (18.25 kanal 1) för dom som blev lite nostalgiska... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon