Lina
Hej på er!

Jag är en sådan som gärna gräver ett grönsaksland och kan inte komma på något mer avkopplande än jag och en spade i landet. Men nu är det så att jag snart ska ha mitt andra barn och tänker att jag inte kommer att ha så mycket tid för ett land. Jag tänkte då lägga ut en presenning på mitt grönsaksland och låta den ligga där i ett par år för att få ett fint land. Men så börjar det droppa från taken och ni vet hur det är. Man blir ju lite sugen ändå. Så kom jag på att vi har ett antal pallkragar hemma och de tänkte jag nu använda mig av för att odla i lite mindre format.
Nu undrar jag om jag kan sätta de här pallkragarna direkt på presenningen eller om jorden i dem måste ha kontakt med jorden under så att maskar och annat kan leta sig upp? Räcker det med en pallkrage på höjden eller ska jag sätta två eller flera?

Ja, många nybörjarfrågor helt enkelt.
Klematis
Hej hej

Jag gjorde grönsaksland i fjol av pallkragar. Jag lade markduk i botten och 2 pallkragar på höjden. Fyllde på med kompost, gödsel och jord. Jag hade morötter, ärtor sallad rädisor, deill persilja. Det funkade jätte bra. Ska utöka i år så jag får 3 bäddar, vill ha mer morötter och ärtor.
Lycka till.
Ingrid på Västkusten
Behöver ej ha kontakt. Jag ahr tre styckna direkt på hälleberget å det går bra :-) fast jag har lite granna marduk i botten då hälleberget lutar så att inte jorden spolas bort - inga problem om man har platt mark :-)


Men ha gärna mer än en i höjd för annars är jordvolymen ganska så liten och Du behöbver vattna ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon