Full version: Vårtecken
Sidor: 1, 2, 3
krellus
Har fritidshus i roslagen nära Östhammar och i helgen under all snö mot timmerhuset tittade Snödropparna fram.

Inte mycket men ändå... tuffa små rackare det där!

Har haft stället i 3 vintrar nu och den här vinterna var överlägsen då det gäller snö.
Kathy
Ett annat vårtecken: Vårdagsjämning! wub.gif wub.gif wub.gif
AnitaO
Jag hittade äntligen ett vårtecken biggrin.gif
Kan det månne vara en tulpan som kommit ovan jord?
Den röda lilla grejen till höger i bild.

Måste rensa ogräs rolleyes.gif

Yin o Yang
Suck AnitaGg, visst är det en tulpan wub.gif Måste nog gå ut och gräva i snöhögarna och se om min julros fortfarande har kvar sina knoppar, de som jag såg i julas innan all snö kom smile.gif
Annars är fågelkvitter och tackdropp de enda vårtecknen just nu sad.gif
yenny
Jag hitta en hel hop i rabatten där snön smält bort smile.gif

Klematis
Var precis ute och såg var jag tror är en påsklilja på väg upp. och snön smält3er undan. härligt
cic


Leriga skogsvägar tycker jag är ett vårtecken. smile.gif
gammelnalle
Töade IN i huset idag.... mad.gif mad.gif mad.gif snön på taket har smält och runnit två våningar ner....

och jag som är i sista packartagen inför min semester....


Bu bu bu..... sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif unsure.gif unsure.gif


nu måste jag upp på taket och se om jag kan hitta nån trasig takpanna för att undvika fortsatt läckage....


b
AnitaO
CITAT (cic @ 20-03-2006, 17:09)
Leriga skogsvägar tycker jag är ett vårtecken. smile.gif

Underbart när man är ute med hundar wacko.gif laugh.gif
aqualis
CITAT (cic @ 20-03-2006, 17:09)
Leriga skogsvägar tycker jag är ett vårtecken.  :)

Och lågt stående västersol genom fönstren - milde va Skitiga dom är!
De har ju bara varit snö ute???
cic
CITAT (AnitaGg @ 20-03-2006, 17:21)
CITAT (cic @ 20-03-2006, 17:09)
Leriga skogsvägar tycker jag är ett vårtecken.  :)

Underbart när man är ute med hundar wacko.gif laugh.gif

Nja.. Sådär..! laugh.gif

CITAT
Och lågt stående västersol genom fönstren - milde va Skitiga dom är!

Ja jösses! ohmy.gif Fast jag väntar ett tag med att putsa. sleep.gif
Yin o Yang
Såg ett säkert vårtecken i köket idag - första myran mad.gif mad.gif . Det brukar bli invasion så snart det töar sad.gif
Termometern visar -15, men de har lovat lite varmare under dagen - och snö mad.gif wacko.gif
torvan
Ett återkommande vårtecken är att alla mina tunnare kläder har krymt under vintern laugh.gif tongue.gif laugh.gif
ska ut och resa nästa vecka så idag ska jag botanisera i
kompisars garderober
att man aldrig lär sig.... rolleyes.gif torvan
Yin o Yang
Hmmmmmmmmmm, verkar oerhört bekant på något märkligt vis tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (torvan @ 21-03-2006, 09:17)
Ett återkommande vårtecken är att alla mina tunnare kläder har krymt under vintern laugh.gif tongue.gif laugh.gif
ska ut och resa nästa vecka så idag ska jag botanisera i
kompisars garderober
att man aldrig lär sig.... rolleyes.gif torvan

Svalare kläder behöver man inte förrän 1:a maj.. laugh.gif
Eva i Skåne
Igår hördes lärkan i Lund, läste jag i dagens tidning.


Själv är jag bara säker på gökens läte biggrin.gif , så mig kan dom inbilla vad som helst i den vägen
yenny
Ett säkert vårtecken... Min Frida ber om att få gå ut igen.. det har hon inte gjort sedan i oktober.

Här sitter hon och solar.
Alexander-VG-zon3
detta är ett vårtecken för mig när mina växter kan vara ute å få känna på dne otroliga varma solen i da


här är när jag flytade dom från öst till söder solen ändars wub.gif wub.gif
torvan
ja men jag ska till Los Angeles NÄSTA vecka laugh.gif torvan
Alexander-VG-zon3
då missar du ju den svenska våren
torvan
hinner nog hem innan den kommer tongue.gif tongue.gif tongue.gif torvan
Alexander-VG-zon3
hur länge ska du vara där.
lyllos dig som ska åka ditt hadde gärna byt wub.gif wub.gif
torvan
bara i 11 dar ska hälsa på min dotter som pluggar där wub.gif
karjo
Här såg jag att en fågel börjat flyga in och ut ur en holk, den städar väl. Skatorna har pinnar i munnen när de flyger till trädet och katten ville vara ute idag! smile.gif wub.gif
Berith
Här kom ett streck med svanar idag! Wow... ohmy.gif Finns väl inte så många öppna sjöar i närheten nu? Fast svanarna brukar ju dyka upp (ha! sleep.gif ) redan i februari om det är gynnsamt väder.
brittmarie
Såg ett kommunalt vårtecken i går morse på väg till jobbet.
De sopade bort gruset från trottoarerna, så att sopmaskinerna kan samla upp allt. Så nur har iallafall Uppsala komun bestämt sig för att det är vår och att det inte ska bli mer snö. rolleyes.gif
Floppy
Vårtecken...pyttsan... mad.gif
*muttrar och är lite avundsjuk*...här snöar det.... har kommit ca 2-3 cm än så länge....*buäääää*... sad.gif
....*ligger på golvet och sparkar med armar och ben och skriker*...

Nu ska de dessutom ha ett reportage om Trädgårdar på Tv4's morgon tv.... sad.gif wub.gif ...livet är orättvist ibland....

...jag är inte ett dugg avundsjuk på er.... sleep.gif .... inte ett dugg... bara så ni vet tongue.gif


Kan tillägga att det var här det kom lite över en meter snö i slutet av januari och som det fortarande ligger ca 50 cm kvar av... så nått grönt eller dyl på marken har jag då inte sätt sen förra året....
Hannele
Tock våris & vårsol.
Berith
Och här i stan har dom inte ens fått undan snön på gator och trottoarer så det dröjer ett tag innan dom ens funderar på att sopa. wink.gif

Hörde igår att dom första tranorna landat vid Hornborgarsjön så visst är våren nånstans därute! Även om det just nu är -7 grader.
Lars-Olof Arvids
Visst är våren på väg! Igår kväll hörde jag koltrastens vackra flöjttoner för första gången i år, och nu när jag cyklade till jobbet på morgonen sjöng den första lärkan. I min rabatt mot söder sticker snödroppar och krokus upp. Barmarksfläckarna blir allt större, även om det fortfarande är mycket snö kvar i markerna.

Olle
Alexander-VG-zon3
här är våren på fullfart .det blommor från vårlökar i söder .ochsolen steker på gräset har tillå med börjat att bli grönt
fruberglund
Krokusarna kikar upp några mm i söderrabatten vid huset. Knappt synbara men visst är de på väg biggrin.gif smile.gif

Fast inne blommar det desto mer...novemberkaktusen har satt fart igen biggrin.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
vi har nåt som blommor vid öst.söder nån lök
ninnisky
vårtecken - ja, det kan vara snön som föll alldeles nyss i Göteborg sleep.gif sleep.gif
Alexander-VG-zon3
känn som om våren har kommit här ska bara bli -3c i natt som ägsta å på dan är det stekhett
Hannele
Det ändrar sej fort, det gäller att utnyttja de soliga dagarna till max. huh.gif

Powerowic
är inte en gnutta barmark i trädgården just nu men det kommer väl
stennie
Solen skiner 6,5 grader varmt i Staffanstorp biggrin.gif
Biggan_
Jag har varit ute och fotograferat i trädgården nu precis. Dessa vårtecken hittade jag.



Vårens första nyckelpiga.



Krokus vid södervägg.




Amanda luktar på blommorna.


Påskliljor på väg.


Säsongens första rabarber ohmy.gif


Snödroppen gör själ för sitt namn!


..och så den rara vintergäcken!
krellus
Hej

Riktigt fina bilder... Amanda ser jättegullig ut!
Har själv katt...
Hannele
CITAT (Birgitta P @ 24-03-2006, 13:46)
Vårens första nyckelpiga.

Tur att du skrev det, inte lätt att se.. biggrin.gif
Härligt!
Biggan_
CITAT (Hannele @ 24-03-2006, 16:25)
CITAT (Birgitta P @ 24-03-2006, 13:46)
Vårens första nyckelpiga.

Tur att du skrev det, inte lätt att se.. biggrin.gif
Härligt!

Nä, jag blev så exalterad så jag tappade focus! ohmy.gif biggrin.gif laugh.gif
Fick skynda mej att trycka av för den rörde ju på sej hela tiden biggrin.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
Åh vad härligt att se vårtecken wub.gif

då vet jag att den snart är här biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
vi har sånna gulablommmor som har popat uppp vet intte va dom heter .men vi har faktist barmark på flera ställen . där är snö på skuggigaplatser
annama
Såg 3 tofsvipor i Höllviken i onsdags wub.gif
yenny
Äntligen har jag sett några riktiga vårtecken:



och så en läskig en : spindel
pejori
den där liljebaggen kan du slå ihjäl direkt... laugh.gif
låter du den leva, straffar den dig med att äta upp dina liljor senare.... ohmy.gif
plus hans avkomma rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
yenny
CITAT (pejori @ 26-03-2006, 14:37)
den där liljebaggen kan du slå ihjäl direkt... laugh.gif
låter du den leva, straffar den dig med att äta upp dina liljor senare.... ohmy.gif
plus hans avkomma rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nej då.. ingen fara, det är ingen liljebagge...det är en eldlus.
Helt ofarliga!
renate
Jaha; några vårtecken kan jag inte kommer med. Här snöar det i dag,nollgradigt och blåsigt ute.Jag hoppas att det går över i regn som SMHI lovade i morse.Jag undrar hur alla mina snödroppar mår under sitt tjocka snötäcke. ohmy.gif
renate
CITAT (yenny @ 26-03-2006, 13:59)
Äntligen har jag sett några riktiga vårtecken:



och så en läskig en : spindel

Den var väl inte så farligt? spindeln alså sådana bor i mitt växthus och håller efter ohyra.trevliga vårtecken du visar,niget här än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon