Leia
När vi ändå håller på med "Din första..."

Här är min första favorit bok, som mina föräldrar måste läsa minst 5 gånger varje kväll för mig. Jag kunde den utantill så de kunde inte "fuska" och hoppa över något stycke! biggrin.gif
AnitaO
Lotta på Bråkmakaregatan smile.gif

LadyG
Den första jag minns att jag verkligen älskade var nog "Sagan om ringen" eftersom det var den första bok jag fick låna från vuxenavdelningen. Sånt gör ett barnahjärta stolt... smile.gif
Hannele
Det var en liten maskros-pojke, som bodde i en flaska, Det blev översvämning och dom fick stänka korken på flaskan.. Jag var bara 2-3 år och mamma fick läsa om den, om och om igen. Jag har några trasiga blad kvar nånstans..
Har någon sett boken? Den skulle jag vilja hitta.

Leia
Min första bok som jag läste själv om och om var Inger Brattströms "Vi har en boxer".
Till min glädje hittade jag den på sekond hand i höstas, köpte den till sonen. Min gamla hade nämligen också fallit i bitar, även om jag hade alla blad kvar.
Hoppas att du hittar på din Hannele!
yenny
Min första favoritbok... hmm.. måste fundera...
Den första boken jag läste helt själv hette Morgan den tankspridde gräsanden eller något liknande...

Den första boken som var min största favorit var nog Ronja rövardotter.
Biggan_
Pippi Långstrump
Rhodoskillen
Min första favoritbok handlade om någon björn som hette Paddington om jag inte minns helt fel, annars var det nog någon av Astrid Lindgrens berättelser.
LadyG
CITAT (Rhodoskillen @ 20-03-2006, 13:06)
Min första favoritbok handlade om någon björn som hette Paddington om jag inte minns helt fel, annars var det nog någon av Astrid Lindgrens berättelser.

Paddington minns jag, en björn med hatt som hade en förnämlig förmåga att trassla till det för sig biggrin.gif
kristerh
Pippi Långstrump förståss och Mio min Mio kommer jag ihåg och den sistnämda var såå spånande och läskig. När jag kom upp lite i åldern så läste jag en serie böcker som handlade om en kille som hette Dante...
kommer inte ihåg författaren men rolig var den.
krister
LadyG
CITAT (kristerh @ 20-03-2006, 13:25)
Pippi Långstrump förståss och Mio min Mio kommer jag ihåg och den sistnämda var såå spånande och läskig. När jag kom upp lite i åldern så läste jag en serie böcker som handlade om en kille som hette Dante...
kommer inte ihåg författaren men rolig var den.
krister

Var det Bengt Linder?
kristerh
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 13:31)
[Var det Bengt Linder?

Tack, det var det, rolleyes.gif
krister
stina
Jag älskade Nicke Nyfiken när jag var riktigt liten. Senare slukade jag hästböcker, Annica-serien och Britta och Silver mm...

/Stina
LadyG
CITAT (kristerh @ 20-03-2006, 13:33)
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 13:31)
[Var det Bengt Linder?

Tack, det var det, rolleyes.gif
krister

Har var och är nog en av de populäraste ungdomsförfattarna, han skrev deckare för ungdomar kan man väl säga. Så om du gillar deckare som vuxen vet du vem du kan skylla på laugh.gif
Biggan_
CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 12:47)
Pippi Långstrump

Kommer på nu att jag också läste Barna Hedenhös i samma veva.
kristerh
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 13:34)
Så om du gillar deckare som vuxen vet du vem du kan skylla på laugh.gif

Jaha, det är allså han som är skyldig till min förtjusning i deckare,
fast numera vill jag ha dem som deckare på tv, wink.gif laugh.gif
krister
LadyG
CITAT (kristerh @ 20-03-2006, 13:41)
CITAT (LadyG @ 20-03-2006, 13:34)
Så om du gillar deckare som vuxen vet du vem du kan skylla på  :lol:

Jaha, det är allså han som är skyldig till min förtjusning i deckare,
fast numera vill jag ha dem som deckare på tv, wink.gif laugh.gif
krister

Ja, man blir lite bekväm av sig tror jag - jag föredrar också deckarna i tv-format smile.gif

Men visst färgas vuxenlivets bokval av vilka böcker man fick i handen som barn, precis som att vilken mat man gillar påverkas av vad man blev istoppad som liten smile.gif
Castea
Tomtebobarnen. Hattstugan. Tand Grön, Tant Brun & Tant Gredelin. Duktiga Annika. Putte i blåbärsskogen. Blomsterfest i täppan.
pejori
min första var "ante från mobacken" laugh.gif laugh.gif
började inte läsa barn och ungdomsböcker förän som relativt vuxen, då blev det lotta-böckerna och dante-böcker... smile.gif
sedan kom ju fem-böckerna och svarta hingsten, och på den vägen är det smile.gif smile.gif wub.gif
Eva i Skåne
Tatte Nallebjörn var en underbar bok om en fin nalle på en hylla i leksaksaffären där hans bästa vän var den röda trähästen.
På nätterna blev leksakerna levande. Nallen trodde aldrig han skulle bli såld, för han var den största och dyraste nallen i hela butiken, men till slut blev han såld och det var med stor sorg han skildes från de andra leksakerna.
Minns bara att det slutade lyckligt och han återförenades med den röda trähästen.


DEN boken skulle jag SÅ gärna vilja hitta, så om någon har ett tips så...
Den var kanske avsedd som nybörjar-läs-bok för jag minns att det var väldigt stor text och bara bilder på några sidor.
Någonstans har jag ett välläst exemplar där sidor saknas, men en i gott skick vore kul. wub.gif




Elsa Beskows alla sagor lånade vi mycket på biblioteket och även Barna hedenhös.
Sen fick jag "Vi på Saltkråkan" en jul. Jag tror det var samtidigt som den spelades in som film eller om den kom direkt på tv. Minns inte det säkert.


Dante-böckerna var roliga Krister. Egentligen var det min brors, men de första åren vi hade sommarstuga, men ingen tv där, hade vi högläsning av Dante på kvällarna och hela familjen hade jätteroligt. smile.gif
cic


Alla Beskows sagor, men den här var favoriten.

Och i stället för godis fick jag en PIXIbok varje vecka. Dom kunde man läsa om och om igen.. wub.gif
wolkenkrabber
Petter Och Hans 4 Getter. första hade min storebor den sedan jag. Den är helt utsliten av bara två barn..... Päronen kan den fortfarande delvis utantill i huvudet rolleyes.gif
Lena i Torslanda
Jag kunde läsa långt innan jag började skolan och plöjde igenom "Min skattkammare" som jag fick varje år från det jag var 5 och som jag fortfarande har kvar hela serien av.

De berättelser jag minns bäst är Kattresan och den långa versen om "skatan som gick på gatan och skulle låna borr" den kan jag fortfarande utantill wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (cic @ 20-03-2006, 16:40)
Alla Beskows sagor, men den här var favoriten.

Och i stället för godis fick jag en PIXIbok varje vecka. Dom kunde man läsa om och om igen..  :wub:

Ja, den tycker jag också allra bäst om av hennes böcker. Tomtebobarnen, alltså.


Pixi-böckerna. Var det dom små fyrkantiga, som fortfarande finns att köpa?
Jag minns att de passade perfekt att vika till sådana där vikböcker som man hade när man bytte filmstjärnor. Minns ni?
Vartannat fack hade inga invikta sidor och då förlorade den som lade sin filmstjärna. Vartannat fack fanns det då två sidor att välja på och så bytte man.
Lotta150
Min första favoritbok var "Fröken Stål, alla bovars skräck". Den handlade om en gammal skolfröken som fick påhälsning av inbrottstjuvar - och tog hand om dom på sitt eget sätt. Det står inget årtal i boken, men det måste ha varit i mitten på 60-talet. Några år senare var den stora favoritboken "Barnen i Nya Skogen" om några föräldralösa syskon i inbördeskrigets England på 1640-talet.

cic
CITAT (Eva i Skåne @ 20-03-2006, 16:45)
Pixi-böckerna. Var det dom små fyrkantiga, som fortfarande finns att köpa?
Jag minns att de passade perfekt att vika till sådana där vikböcker som man hade när man bytte filmstjärnor. Minns ni?
Vartannat fack hade inga invikta sidor och då förlorade den som lade sin filmstjärna. Vartannat fack fanns det då två sidor att välja på och så bytte man.

Japp, det är dom så fyrkantiga. Kostade 1.25 eller nåt. biggrin.gif Men jag skulle ju aldrig drömma om att vika dom! ohmy.gif Jag älskade mina PIXIböcker.
gammelnalle
CITAT (wolkenkrabber @ 20-03-2006, 16:42)
Petter Och Hans 4 Getter. första hade min storebor den sedan jag. Den är helt utsliten av bara två barn..... Päronen kan den fortfarande delvis utantill i huvudet rolleyes.gif

I sin stuga bodde Petter
med sin katt och fyra getter

första geten den var blå
den var starkare än två

andra geten den var gul
den var julbock varje jul

tredje geten den var vit ,
den var känd för sin aptit





möjligen inte rätt ordningstal.... men vad den fjärde hade för färg... det kommer jag inte ihåg. trots att det bara är så där 45-46 år sedan....

b
Eva i Skåne
CITAT (cic @ 20-03-2006, 16:49)
CITAT (Eva i Skåne @ 20-03-2006, 16:45)
Pixi-böckerna. Var det dom små fyrkantiga, som fortfarande finns att köpa?
Jag minns att de passade perfekt att vika till sådana där vikböcker som man hade när man bytte filmstjärnor. Minns ni?
Vartannat fack hade inga invikta sidor och då förlorade den som lade sin filmstjärna. Vartannat fack fanns det då två sidor att välja på och så bytte man.

Japp, det är dom så fyrkantiga. Kostade 1.25 eller nåt. biggrin.gif Men jag skulle ju aldrig drömma om att vika dom! ohmy.gif Jag älskade mina PIXIböcker.

Tittade nyligen på sådana i ett ställ vid kassan, bara för att kolla priset. Tror dom kostar en tia nu.
wolkenkrabber
CITAT (gammelnalle @ 20-03-2006, 16:59)
CITAT (wolkenkrabber @ 20-03-2006, 16:42)
Petter Och Hans 4 Getter. första hade min storebor den sedan jag. Den är helt utsliten av bara två barn..... Päronen kan den fortfarande delvis utantill i huvudet rolleyes.gif

I sin stuga bodde Petter
med sin katt och fyra getter

första geten den var blå
den var starkare än två

andra geten den var gul
den var julbock varje jul

tredje geten den var vit ,
den var känd för sin aptit





möjligen inte rätt ordningstal.... men vad den fjärde hade för färg... det kommer jag inte ihåg. trots att det bara är så där 45-46 år sedan....

b

Fjärde geten hette röd
den åt bara smör och bröd

någonting någonting.....
Leia
CITAT (gammelnalle @ 20-03-2006, 16:59)
CITAT (wolkenkrabber @ 20-03-2006, 16:42)
Petter Och Hans 4 Getter. första hade min storebor den sedan jag. Den är helt utsliten av bara två barn..... Päronen kan den fortfarande delvis utantill i huvudet rolleyes.gif

I sin stuga bodde Petter
med sin katt och fyra getter

första geten den var blå
den var starkare än två

andra geten den var gul
den var julbock varje jul

tredje geten den var vit ,
den var känd för sin aptit





möjligen inte rätt ordningstal.... men vad den fjärde hade för färg... det kommer jag inte ihåg. trots att det bara är så där 45-46 år sedan....

b

I sin stuga bodde Petter
med en katt och fyra getter

Första geten hette röd
den åt bara smör och bröd

Andra geten hette blå
den var starkare än två

Tredje geten hette gul
den var julbock varje jul

Fjärde geten hette vit
den var känd för sin aptit

Katten hette murre svart
tog en råtta varje kvart

Hela dagen måste Petter
valla sina fyra getter

Röd och Blå och Gul och Vit
sprang i skogen hit och dit

Mitt i skogen i en sten,bodde trollet Ludenben
Ludenben var alltid arg -alltid hungrig som en varg

Petters getter åt han upp
Fastän Petter ropa "stopp"!

Hem till stugan gick då Petter
med sin katt men utan getter

Många tårar fällde han sad.gif
Murre svart gick av och an

Men i stenen Ludenben
Gned sin mage, log och sken

Då sa Murre Svart till Petter
"jag ska rädda våra getter!

Röd och Blå och Gul och Vit
ska jag genast hämta hit!"

Murre svart sprang fort som blixten,
tills han mötte vännen Sixten

Båda skrämde Ludenben,
så han råkade i sken

Utför berget ramla´trollet
och gick sönder helt och hållet

"Murre Svart är bra att ha!"
sade alla getterna

Ludenben fick ont i magen
hela natten hela dagen

Men i stugan trallar Petter
Murre Svart och fyra getter smile.gif




Den funkar fortfarande sonen hade den som favorit för några år sedan!
wolkenkrabber
CITAT (Leia @ 20-03-2006, 17:43)
CITAT (gammelnalle @ 20-03-2006, 16:59)
CITAT (wolkenkrabber @ 20-03-2006, 16:42)
Petter Och Hans 4 Getter. första hade min storebor den sedan jag. Den är helt utsliten av bara två barn..... Päronen kan den fortfarande delvis utantill i huvudet rolleyes.gif

I sin stuga bodde Petter
med sin katt och fyra getter

första geten den var blå
den var starkare än två

andra geten den var gul
den var julbock varje jul

tredje geten den var vit ,
den var känd för sin aptit





möjligen inte rätt ordningstal.... men vad den fjärde hade för färg... det kommer jag inte ihåg. trots att det bara är så där 45-46 år sedan....

b

I sin stuga bodde Petter
med en katt och fyra getter

Första geten hette röd
den åt bara smör och bröd

Andra geten hette blå
den var starkare än två

Tredje geten hette gul
den var julbock varje jul

Fjärde geten hette vit
den var känd för sin aptit

Katten hette murre svart
tog en råtta varje kvart

Hela dagen måste Petter
valla sina fyra getter

Röd och Blå och Gul och Vit
sprang i skogen hit och dit

Mitt i skogen i en sten,bodde trollet Ludenben
Ludenben var alltid arg -alltid hungrig som en varg

Petters getter åt han upp
Fastän Petter ropa "stopp"!

Hem till stugan gick då Petter
med sin katt men utan getter

Många tårar fällde han sad.gif
Murre svart gick av och an

Men i stenen Ludenben
Gned sin mage, log och sken

Då sa Murre Svart till Petter
"jag ska rädda våra getter!

Röd och Blå och Gul och Vit
ska jag genast hämta hit!"

Murre svart sprang fort som blixten,
tills han mötte vännen Sixten

Båda skrämde Ludenben,
så han råkade i sken

Utför berget ramla´trollet
och gick sönder helt och hållet

"Murre Svart är bra att ha!"
sade alla getterna

Ludenben fick ont i magen
hela natten hela dagen

Men i stugan trallar Petter
Murre Svart och fyra getter smile.gif




Den funkar fortfarande sonen hade den som favorit för några år sedan!

Woohoo!

Du är en räddare i nöden!
Leia
CITAT (cic @ 20-03-2006, 16:49)
CITAT (Eva i Skåne @ 20-03-2006, 16:45)
Pixi-böckerna. Var det dom små fyrkantiga, som fortfarande finns att köpa?
Jag minns att de passade perfekt att vika till sådana där vikböcker som man hade när man bytte filmstjärnor. Minns ni?
Vartannat fack hade inga invikta sidor och då förlorade den som lade sin filmstjärna. Vartannat fack fanns det då två sidor att välja på och så bytte man.

Japp, det är dom så fyrkantiga. Kostade 1.25 eller nåt. biggrin.gif Men jag skulle ju aldrig drömma om att vika dom! ohmy.gif Jag älskade mina PIXIböcker.

första boken här i tråden är en Pixie bok! (Vet inte varför den blev lite avlång på bilden wink.gif ) Har två sådana, den ena som är lite äldre är en "minibok" pris:0,90:- Sedan bytte de namn till "Pixiebok" pris:1:- biggrin.gif
Leia
CITAT
Woohoo!

Du är en räddare i nöden!


Ja visst är jag! biggrin.gif
karjo
CITAT (Leia @ 20-03-2006, 11:52)
När vi ändå håller på med "Din första..."

Här är min första favorit bok, som mina föräldrar måste läsa minst 5 gånger varje kväll för mig. Jag kunde den utantill så de kunde inte "fuska" och hoppa över något stycke! biggrin.gif

Åh den känner jag igen!!! den gillade jag oxå! smile.gif wub.gif
gammelnalle
jag är så gammal att jag inte minns min första favoritbok....


men min far Hittade på sagor och detta har jag burit med mig och fick själv hitta på sagor för min dotter när hon var liten....
Hon fick själv hitta på om VEM den skulle handla (oftast blev det en fantasihund som hette Edgar) och VAD som skulle ske...


men det var en parantes...




Under den tidiga skolåldern så var det bara Enid Blyton som gällde... helst 5-böckerna... något senare Biggles och Tvillingdeckarna och inte förrän i vuxen ålder vågade jag mig på att läsa "Tjejböcker" ... ni vet de med RÖDA ryggar istället för Gröna... och Flickböckerna ÄR betydligt mer välskrivna (iofs schablommässiga men ändå "fylligare"....)

Som riktigt fullvuxen har det mest blivit facklitteratur...men DET är en helt annan historia...


b
Magdis
Minns inte exakt men jag vet att jag älskade Lilla Anna och Långa farbrorn och Barbapapa. Troligen nån av dem som var första favoriten.
Leia
CITAT (gammelnalle @ 21-03-2006, 18:00)
jag är så gammal att jag inte minns min första favoritbok....


men min far Hittade på sagor och detta har jag burit med mig och fick själv hitta på sagor för min dotter när hon var liten....
Hon fick själv hitta på om VEM den skulle handla (oftast blev det en fantasihund som hette Edgar) och VAD som skulle ske...


men det var en parantes...

Eftersom jag startade tråden tar jag mig friheten och säga att det är helt ok med paranteser, så länge det är trevliga sådana.
Och det tyckte jag att din var gammelnalle! smile.gif
Berith
Kommer heller inte ihåg dom första böckerna, men senare blev det Enid Blyton såklart.

Men en bok som jag speciellt kommer ihåg är Med hemlig order av Harry Kullman. Den var spännande från sida ett! Kommer ihåg att det var en kille till häst som blev jagad, och sen fortsatte det så... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon