Leia
Vi har ju kört några "Din första"- trådar sista dagarna, så jag startar en ny, nu så får vi se om det blir fart på ett annars för tillfället väldigt lugnt forum! smile.gif

Min första var "The Warriors", som vi tjuvkikade på hos en kompis när hans föräldrar inte var hemma.
Otextad och skickad från USA, från en granne. Det måste ha varit i början av 80 talet. kanske gick jag i 5-6 nåt´.
Den var så spännande och "förbjuden" tyckte jag.
Idag skulle man väll bara skratta åt den antar jag. tongue.gif
Castea
Det var någon Stephen King-film, i mitten av 80-talet. "Children of the corn" tror jag. I ett mörkt källarrum hos en kompis. tongue.gif Kompisens pappa jobbade på bensinmack, och lånade ofta hem en Moviebox därifrån. biggrin.gif
Leia
CITAT (Castea @ 22-03-2006, 10:40)
Kompisens pappa jobbade på bensinmack, och lånade ofta hem en Moviebox därifrån. biggrin.gif

Ah, moviebox det hade jag glömt bort att det har funnits! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Castea
CITAT (Leia @ 22-03-2006, 10:44)
CITAT (Castea @ 22-03-2006, 10:40)
Kompisens pappa jobbade på bensinmack, och lånade ofta hem en Moviebox därifrån.  :D

Ah, moviebox det hade jag glömt bort att det har funnits! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

rolleyes.gif Ja, tänk hur det var på 80-talet... Hade nästan glömt det där med Moviebox jag också tills jag såg filmen "Tjenare Kungen" i höstas, där de ska hyra en sådan i en scen. laugh.gif
Leia
Jag tillhörde de lyckligt lottade som hade en VHS i familjen i ett tidigt stadium sleep.gif Så jag har faktiskt aldrig hyrt en moviebox.
Men jag kommer ihåg att jag var mäkta stolt över att vi hade en egen! biggrin.gif
yenny
Jag kan inte alls komma på vad det skulle vara... men det var garanterat med en movie box.
Hannele
Vi är alltid så sena med allt, med mobiltelefoner, videos och annat...
Fick alla barndomens super-8 filmer i en video av min bror som födelsedagspresent,
men det är också egentligen helt fel format...

Vem använder disketter i sin dator nu? Vad ska jag göra med dom?? unsure.gif
Nu tänkte jag bränna mina digitalfoton, men cd är lite små... borde ta dvd.
Leia
CITAT (Hannele @ 22-03-2006, 11:14)
Vem använder disketter i sin dator nu? Vad ska jag göra med dom?? unsure.gif

Vi köpte en ny dator förra månaden. Efter någon vecka upptäckte vi att det inte ens fanns en diskettenhet på den...
olgak
Kan det ha varit Dirty Dancing? Movie box var det i alla fall definitivt. Oj, vad jag har hyrt mycket movie box.
Farbror Blå
Min första videofilm var en inspelad episod av mupparnas jul, när en kompis fyllde år.

Annars har en höjdpunkt varit Lundaspexet Djingis Khan, som jag såg på Betamax!!! slå det om ni kan;)

För er icke bevandrade, kan jag meddela att Betamaxkassetter var stora som en halv portfölj och precis som ljudkassetter vändbara!!
Castea
CITAT (Farbror Blå @ 22-03-2006, 11:53)
För er icke bevandrade, kan jag meddela att Betamaxkassetter var stora som en halv portfölj och precis som ljudkassetter vändbara!!

Jo, de minns jag! Vår musiklärare hade fått nåden av skolledningen att inhandla en video med sådana kassetter. Vi fick titta på rockvideos på slutet av varje musiklektion. Minns fortfarande de två första vi fick se: "Cambodia" med Kim Wilde och "Video killed the radio star" med..... *söker på nätet*... Buggles?
Reserv
CITAT (Farbror Blå @ 22-03-2006, 11:53)
Min första videofilm var en inspelad episod av mupparnas jul, när en kompis fyllde år.

Annars har en höjdpunkt varit Lundaspexet Djingis Khan, som jag såg på Betamax!!!  slå det om ni kan;)

För er icke bevandrade, kan jag meddela att Betamaxkassetter var stora som en halv portfölj och precis som ljudkassetter vändbara!!

Farbror Blå har lite fel där rolleyes.gif Betamax va´t.o.m. något nättare än sin efterträdare VHS. Dom megastora kassetterna Farbrorn är ute efter är VCR som kom ut på markanden 1972, dom lyckades klara sig ända tills det i slutet av 70 början av80 talet utbröt ett smärre krig emellan VHS och Betamax, VHS gick segrande ur den striden. Vi va´först på byn med alla tre, idag är jag inte lika intresserad av att ha det senaste.
Jejja
CITAT (Leia @ 22-03-2006, 10:44)
CITAT (Castea @ 22-03-2006, 10:40)
Kompisens pappa jobbade på bensinmack, och lånade ofta hem en Moviebox därifrån.  :D

Ah, moviebox det hade jag glömt bort att det har funnits! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Här kommer ett boktips!!!! Den här köpte jag på flygplatsen när jag skulle ut och resa och jag skrattade så jag tjöt!

"Två nötcreme och en moviebox - hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige"
skriven av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Första film förresten... Jag har nog ärvt mammas alzheimer-light, för jag har inte den blekaste aning om vilken som var den första film jag såg... Men jag kommer ihåg att vi hyrde Moviebox ibland, stora otympliga klumpar...
Nu för tiden ser man ju knappt ens på TV, har man allt i datorn kan man se precis när man vill utan att få en massa reklamavbrott. biggrin.gif
pejori
när vi köpte våran första video, fanns det inga filmer till dom.
tror det var på 70-talet någon gång smile.gif smile.gif
då skulle det vara beta...och året efter kom VCR.... smile.gif smile.gif
måste ha varit kalle ankas julafton som vi spelade in till ungarna wub.gif
Pirum
En av de första vi spelade in var Trolltyg i Tomteskogen smile.gif

På ett band som kostade, om jag minns rätt, ca 120kr blink.gif
Castea
Den första och enda VHS-videospelare som inköptes till mitt barndomshem ca 1984 använder min pappa fortfarande. wacko.gif laugh.gif
pejori
den som spar, han har laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 22-03-2006, 12:07)
CITAT (Farbror Blå @ 22-03-2006, 11:53)
Min första videofilm var en inspelad episod av mupparnas jul, när en kompis fyllde år.

Annars har en höjdpunkt varit Lundaspexet Djingis Khan, som jag såg på Betamax!!!  slå det om ni kan;)

För er icke bevandrade, kan jag meddela att Betamaxkassetter var stora som en halv portfölj och precis som ljudkassetter vändbara!!

Farbror Blå har lite fel där rolleyes.gif Betamax va´t.o.m. något nättare än sin efterträdare VHS. Dom megastora kassetterna Farbrorn är ute efter är VCR som kom ut på markanden 1972, dom lyckades klara sig ända tills det i slutet av 70 början av80 talet utbröt ett smärre krig emellan VHS och Betamax, VHS gick segrande ur den striden. Vi va´först på byn med alla tre, idag är jag inte lika intresserad av att ha det senaste.

men vilka monster till apparater det var på den tiden laugh.gif laugh.gif laugh.gif
nu syns dom knappt... smile.gif
Leia
CITAT (Castea @ 22-03-2006, 16:28)
Den första och enda VHS-videospelare som inköptes till mitt barndomshem ca 1984 använder min pappa fortfarande. wacko.gif laugh.gif

Vi hade också vår första kvar väldigt länge. De sista åren fick man ge den en hård smäll uppepå varje gång man ville få ut ett band!(och jag menar så hård att det värkte i handen efteråt!) laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Pirum
CITAT (Castea @ 22-03-2006, 16:28)
Den första och enda VHS-videospelare som inköptes till mitt barndomshem ca 1984 använder min pappa fortfarande. wacko.gif laugh.gif

Videobandspelare var bättre förr...de var ju inte "billigprodukter", så tillverkarna (åtminstone en del) satsade en hel del på dem. Speciellt fjärrkontrollerna brukar vara usla idag tycker jag, främst då på billigmärken givetvis.

Den bästa videon "vi" haft var den Akai vi köpte ca 1982. "Japansk kvalitet", på den tiden det uttrycket verkligen betydde något. Fjärr kostade 595kr extra om jag minns rätt. Enormt bra kvalitet, både på fjärr och video. Tyvärr är ju den videon död nu, men det berodde snarare på mångårig misshandel från oss ungar smile.gif

Tycker förresten att inspelningarna från 80-talet hållt rätt bra smile.gif Det är främst ljudet som har tappat tycker jag nog. Fast det beror kanske på att det var dåligt redan vid inspelning (mono-video har alltid givit uselt ljud). Och visst är väl bilden lite kornigare, fast det är svårt att avgöra om det är tiden eller slitaget efter många spelningar känns det som.
pejori
och dom rackarna var toppmatade!!!
ja jösses vad länge sedan blink.gif
Leia
CITAT (pejori @ 22-03-2006, 16:39)
och dom rackarna var toppmatade!!!

Inte vår. sleep.gif

Jag har ett band kvar som mamma har spelat in "Janne Loffe Carlsson show"!

"Är man glad ska man sjunga,
när man sjunger ska man ge hals,
och när man ser nån´skratta,
är det ganska lätt att fatta
att det är nåt´skoj på gång!"
Castea
smile.gif

Jo, jag har kvar en massa VHS-band hos pappa också (jag har ingen video själv) med smått & gott från 80-talet. Bl a Lasse Holmkvists "Här är ditt liv" när Björn Skifs var med, för han var min stora idol förr. Han är ju bra fortfarande i och för sig.

Det är nog riktigt att det var kvalitet på en del av apparaterna förr. Den videon som finns kvar hos pappa är uppenbarligen en slitstark Panasonic, dock ej toppmatad. Men pappa har ännu inte lärt sig ställa om klockan vid vintertid/sommartid-skiftet, men det är väl en okunnighets-klassiker hos många... wink.gif
Tesa
Ja jösses...det var tider det..
Fast jag minns nog inte min första VHS bara första
Betamaxen...en skitdålig men då äcklig film som hette "Smittan"... unsure.gif
Pirum
Känner vagt igen titeln...vad handlade "Smittan" om?
Tesa
CITAT (Pirum @ 22-03-2006, 22:19)
Känner vagt igen titeln...vad handlade "Smittan" om?

Det var nån sorts slemmig sak som kröp in i munnen på folk...som dom sen hostade ut på andra osv...jag var inte så gammal så jag tyckte den var vidrig...mycket blod och slem och sånt...Huuu
Nån direkt handling minns jag inte...men det var nån pool...och nåt paraply...tror jag wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 22-03-2006, 22:36)
CITAT (Pirum @ 22-03-2006, 22:19)
Känner vagt igen titeln...vad handlade "Smittan" om?

Det var nån sorts slemmig sak som kröp in i munnen på folk...som dom sen hostade ut på andra osv...jag var inte så gammal så jag tyckte den var vidrig...mycket blod och slem och sånt...Huuu
Nån direkt handling minns jag inte...men det var nån pool...och nåt paraply...tror jag wink.gif

Nja wink.gif kan ju inte varit V... som jag först kom att tänka på.
Tesa
Nej, nej, nej...inte V...den minns jag väldigt mycket bättre...
Pirum
Huffdå...jag har nog också sett Smittan som sagt...konstigt att man kan påminnas om sånt efter >20 år och ändå komma ihåg fragment. Måste varit äcklig ja smile.gif

V var bra förresten smile.gif I efterhand när man ser serien igen så kanske den inte håller lika bra, men Diana och Lydia, de är jävlar i berget bra smile.gif Medan däremot den "goda" sidan är tråkigare än man kunnat ana.


Diana. Som vanligt har ondingarna snyggast uniformer.
Kathy
Hyrde moviebox och tittade på "Hajen".
Inte så långt därefter fick jag en video i julklapp, den kostade 4000kr minns jag (dyrt på den tiden) men så höll den tills för två år sen. smile.gif
Första inspelbara videobandet jag köpte var ett 3-timmars Maxell för 126 kr. Jag minns att de hade dem inlåsta i ett glasskåp bakom disken.
AnnammA
Det jag kommer ihåg var en ruskig film om en samurajpojke som hämnades sin fars död. Mycket swisch&slash med vassa vapen. Den skulle jag inte tillåta mina barn att titta på!(Det diskuterades ju mycket om videovåld i radio&TV då på 80-talet, då det begav sig...)
---
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon