Full version: Hjälp önskas
netaave
Min väninnas dotter som är synskadad har fått en liten son.
Jag funderar på någon fiffig grej man kan köpa eller göra som skulle underlätta hennes vardag som nybliven mamma.
Tips?
Kathy
Det här hittade jag på Synskadades Riksförbunds hemsida:

Lyckopenningen.


När man köper halssmycket så ger det ett bidrag till Synskadades Riksförbunds arbete.

Dock inget tips om en fiffig grej som kan underlätta hennes vardag.
LadyG
Det kanske finns något intressant här:

Hjälpmedelsinstitutet
pejori
på vilket sätt, ska den underlätta?
förstår inte riktigt vad du menar.... huh.gif huh.gif
om det gäller att hitta eller nått system för babyns saker smile.gif smile.gif
netaave
CITAT (pejori @ 26-03-2006, 16:28)
på vilket sätt, ska den underlätta?
förstår inte riktigt vad du menar.... huh.gif huh.gif
om det gäller att hitta eller nått system för babyns saker smile.gif smile.gif

Hörde att hon fått jättemycket kläder och leksaker så jag tänkte komma på något annat.
AnitaO
Kanske små lådor eller korgar med olika form så det underlättar att hålla ordning på bebisens grejor.
pejori
högtalare är bra, så hon hör om det händer något inne hos barnet smile.gif
Kathy
Hittade den här sidan: Active baby care. Klicka på "Bära bekvämt".
Tesa
Min syster kille är synskadad och för ett par år sedan fick de tvillingar...jag har funderat på vad han skulle ha behövt för att underlätta vardagen och...faktiskt...jag kan inte komma på nåt..han har fixat det otroligt bra ändå..


....möjligen skulle en liten bjällra i ett halsband eller nåt kunna vara nåt...så att hon kan höra var barnet är när det börjar bli lite större och rörligt..
netaave
CITAT (Tesa @ 26-03-2006, 17:53)
....möjligen skulle en liten bjällra i ett halsband eller nåt kunna vara nåt...så att hon kan höra var barnet är när det börjar bli lite större och rörligt..

Smart!
Kakaduan
Synskadades riksförbund, SRF, har (hade i alla fall för något år sedan) en butik i anslutning till huvudkontoret vid Skogskyrkogården, där de säljer diverse saker för synskadade. Allt från mojänger som talar om vilken färg man håller upp framför den (bra när man ska hitta två lika strumpor t ex) till "vanliga" spel med punkttecken på. De har massor av olika saker som underlättar. Kanske någon där kan komma på en bra pryl att ge bort?

Ring och fråga - de har nr 08-39 90 00

Kakaduan
Margaretha
Har en kusin - mycket gravt synskadad, i stort sett blind - som varit ensamstående mamma till två pojkar och som klarat detta på ett enastående sätt. Viktigt är att ingen annan sätter och lägger saker på sitt vis i hennes hem. Hon måste veta exakt var allt står/ligger.

Den manicken som anger färg på kläder tycker jag verkar perfekt om hon inte ser färger. Synskadade vill precis som vi andra se prydliga ut!
solkatten
Kanske barnbok med punktskrift så att hon kan läsa för barnet?
Tesa
Jag frågade faktiskt min synskadade svåger..
När barnen var små så kunde han inte komma på nånting men när de blir lite rörligare så var det bl.a pingla...och så hade de ett band som man har runt handlederna...ena änden på barnet och andra på föräldern för att inte tappa bort barnet..Det var nog den grejen han själv tyckte han haft mest hjälp av...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon