Full version: Småsår i näsan
netaave
Har varit drabbad av det ett tag, så idag ringde jag en kompis som är sköterska på öron-näs och halskliniken.
Fick då veta att i takt med åldern blir slemhinnor skörare, och det visste jag väl men har inte satt det i nässammanhang tidigare.
Fick iaf ett bra tips, om man får irritationer i näsans slemhinna, kan ju också bli vid långvarig förkylning, så dränk in en liten bomullstull med olja, mat- eller barnolja och låt den sitta i näsan minst en timme innan läggdags.

Gjorde detta idag och märkte skillnad direkt. Nu ska jag sova.
God natt!
*Felix matte*
Jag kör med Nazoil från Apoteket smile.gif

Det var doktor på NUS som tipsade om den när maken
fick torra nässlemhinnor av syrgaen efter By Pass -op.
netaave
CITAT (Felix matte @ 26-03-2006, 20:34)
Jag kör med Nazoil från Apoteket smile.gif

Det var doktor på NUS som tipsade om den när maken
fick torra nässlemhinnor av syrgaen efter By Pass -op.

Jo hon nämde den också men sa samtidigt att det är med barnolja och sudd dom kör mest på avdelningen.
Billigare också väl?
Gåsis
Står man ut med barnolja och sudd är det billigast. Säget en som jobbar på öron- näsa- hals avdelning.

/Åsa
*Felix matte*
Ska testa... minns inte vad nazoil kostar men nog är det säkert
många ggr dyrare än tops & barnolja. smile.gif
Lady Hamilton
Man kan "hé" klövervaselin på en en tops och "snurra" runt i näsan också laugh.gif Det har fungerat på mig
*Felix matte*
Och om jag tänker efter så tror jag faktiskt
att det går lika bra med Rapsolja tongue.gif

Kommer nog inte att att köpa fler Nazoil. wink.gif
Gåsis
Men om man ligger med syrgasbehandling kan Nasoil vara det bästa för man når längre in. Annars tycker jag man kan prova lågprisvarianter.

/Åsa
*Felix matte*
CITAT (Gåsis @ 26-03-2006, 20:53)
Men om man ligger med syrgasbehandling kan Nasoil vara det bästa för man når längre in. Annars tycker jag man kan prova lågprisvarianter.

/Åsa

Ja det var säkert bäst för han då...
men vi har fortsatt köpa den av gammal vana
i sex år tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (netaave @ 26-03-2006, 20:32)
Har varit drabbad av det ett tag, så idag ringde jag en kompis som är sköterska på öron-näs och halskliniken.
Fick då veta att i takt med åldern blir slemhinnor skörare, och det visste jag väl men har inte satt det i nässammanhang tidigare.
Fick iaf ett bra tips, om man får irritationer i näsans slemhinna, kan ju också bli vid långvarig förkylning, så dränk in en liten bomullstull med olja, mat- eller barnolja och låt den sitta i näsan minst en timme innan läggdags.

Gjorde detta idag och märkte skillnad direkt. Nu ska jag sova.
God natt!

Det måste jag testa också.

Elisabeth
vihemma
Olivolja är också bra, även mot torrsprickor på händerna.
Gör underverk.
elleave
Apotekets nya serie "Olivia" är super. Använder deras handkräm mm.
Inga från Närke
Nosoil använder jag, blev rekommenderad detta efter mina svåra näsblödningar om ni kommer ihåg. Har använt den varje kväll innan jag lägger mig och det har fungerat bra.
Tycker det är bekvämt och bra om man reser bort än att ha hemgjort och släpa på. Det är som att spraya vanlig nässpray och jag tycker den är dryg.
Min läkare sa att alla +50 borde använda det lite då och då och de som har svårare torrhet varje dag. De som snarkar genom näsan är det också bra för eftersom det blir torrare där, det behöver man ju inte var +50 för.
netaave
Kollade på Nosoil idag och den kostar 60 kr, det får jag mycket barnolja för. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon