Full version: Dela på hunden
Bettson
VI har inte kunnat ha hund på många år pga att barnen hade kvalsteröverkänslighet när de var små.

Vi skulle skaffa när barnen blev stora. Jag har haft häst väldigt länge däremot. Både ungarna och jag har haft utbyte av det. Maken har haft jakt som fritidsintresse.

Så trodde vi för ett år sedan att ungarna hade flyttat så vi skaffade hund. Dvs maken skaffade hund. Han hade väntat på detta i femton år och skulle göra ALLT själv.

Så blev det inte. Dvs han dresserar och bestämmer över hunden och vi andra får göra resten.

Förra hösten så höll jag på att helt klappa ihop med att först morgonkissa hunden. Sedan äta frukost. Efter det åka och sköta min hästar. Sedan ta en promenad på 45 minuter för att unghunden skulle ligga stilla och sova några timmar så jag kunde jobba.

Efter lunch var det dags för nästa motionsrunda. I fall jag inte lyckats få hemflyttade tonåringar att göra detta så var det dags för ytterligare en timmas prommis.

Så kom maken hem och då var det dags att åka och sköta mina hästar. Naturligtvis hade jag inte kunnat jobba som jag skulle på dagen och fick ta igen detta på kvällen.

Ja då var maken sur över att äktenskapet inte var så mycket att hänga i julgranen längre för jag satt bara vid datorn och han fick titta på TV själv.

Så förändringar var av nöden. Eftersom jag hade uppmuntrat honom att skaffa hunden och han är SÅ kär i den så var det hästägandet som fick stryka på foten. Min häst var gammal och slut och skulle ändå tas bort. Jag tänkte som så att i stället för att köpa ny häst så fick jag lägga tiden på hunden.
Jag har haft fina väldresserade hundar i min ungdom både hårda och mjuka. Även tagit hand om svåra omplaceringar osv.

Jag är kär i hunden vi har så det är inte klokt. Även om hon är husses flicka.Jag unnar verligen min man glädjen med hunden.

Planen jag tänkte ut såg ut så här. Hon är livlig av bara attan och behöver sysselsättning. Maken jobbar mycket under växtsesongen och då kommer han inte att ägna sig åt henne alls. Mer än någon gång per vecka under kanske fem månader. Hon kommer att bli omöjlig av brist på stimulans.

Jag orkar inte att fysiskt trötta ut henne. Behöver gå minst 4km x 2 plus husses dressyrvända på kvällen på fyrtiofem minuter.

SÅ jag tänkte träna aquility. Inte för att tävla utan mera att jag tänkte ta en prommis på 2km x 2 plus en hinderbana i trädgården där vi kan leka och trötta ut hennes huvud lite genom att lösa olika uppgifter. Den andra baktanken med det var att jag inte vill lägga mig i makens jaktträning och riskera att förstöra den genom att vi är två. Då är det bättre att jag gör något helt annat. Något som hon förbinder med person.

Nu var vi på mentaltest i helgen och en av hjälpinstruktörerna ger min man beröm för att han lyckats med sin hund så bra.Precis som om han hade gjort allt jobbet själv.

När jag tog upp mina planer på att träna aquility så fick jag svaret att:
Det inte var lämpligt när min man hittat en så bra balans genom sin dressyr och att jag skulle låta maken ha sin hund i fred. Något som maken är helt överenns med henne om.

Maken anser att jag kan få träna sitt och inkallning och i övrigt bara promenera. Men hallå..... hur kul är det. Det roliga med en hund är ju kontakten man bygger upp genom inlärning. Jag känner mig degraderad till en idiot som skall ut och promenera med skit på snöret. Dvs jag skall göra allt det tråkiga jobbet och maken skall ha det roliga serverat. Ungeför som om man hade stalldräng till hästen som skötte den till 100 % och man själv bara red en sadlad häst och lämnar över tyglarna till stalldrängen när man ridit klart.

Vad det det här jag gav upp mitt friditsintresse häst för. Natuligtvis så blir detta en konflikt i familjen. Driver jag den vidare så gör han en hundgård där hunden får sitta hela dagarna vilket jag inte vill. Gillar inte hundgårdar och dessutom är hunden inte van vid att vara ensam långa stunder. HUr skulle det då gå hela dagarna? Maken har också så långa arbetsdagar under sommaren så det är helt olämpligt. Hunden skulle bli knäckt.

Jag längtar efter den där speciella djurkontakten jag alltid har haft i hela mitt liv. Saknar mina hästar.Funderade på att skaffa egen hund. Men har för det första inte råd och sedan så skall jag ju motionera makens hund med metoden skit på snöret helst ingen kontakt osv. Då är det i samma situation som med hästarna . Jag hinner inte med mitt eget djur.

Hur gör ni andra som inte är singel och har hund.

Intruktörens ord i helgen har gjort mig jätteledsen och har helt berövat mig glädjen med hunden. Och ledsnaden och saknaden av hästarna har helt plötsligt blivit otroligt tung.



sad.gif sad.gif
herkules


AnitaO
Det var det dummaste jag hört på länge mad.gif
På vilket sätt skulle hunden "förstöras" av att du byggde en agilitybana i trädgården?

Typiskt uttalande från den gamla stammen av bruksinstruktörer.
Vad är det för ras på hunden?

Jag har bekanta som tränar spår, lydnad, agility, freestyle, apportering, rapport med sin hund.
Han mår ypperligt och har ett mycket bra hundliv!

Vad är syftet med din mans hundägande?
Bruksträning av något slag?
AnitaO
En annan sak:
En hund utvecklar relationer med alla familjemedlemmar.
Vi får alltså olika roller i hunden liv.
T.ex.
Matte är skoj och hittar på roliga saker.
Husse får man jobba med.
Lillmatte är kompisen man gosar med

o.s.v.
Att tro att man förstör en hund är bullshit!
Precis som vi människor så har den olika relationer till olika individer i flocken.
Anki på Öland
Du skulle ha opponerat dig högljutt där och då!!! Det är ju du som har gett hunden en god grund och gjort den till vad den är idag!! Den skulle ju tycka det var jätteroligt att träna med dig. Låter ju perfekt för en så aktiv hund att få arbeta med huvudet lite också. Husses jaktsäsong är väl ganska kort och jobbar han så mycket däremellan blir det ju ändå du och hunden soim har den dagliga kontakten i alla fall.
Tala om för honom att instruktören hade fel!!!

ANki
Bettson
Det är en Wachtel och hon skall användas till jakt.

Hon var otroligt livlig som valp och det fanns mycket stor kamplust med en del aggresiva tendenser.

Maken och diverse expterter har uppfattat henne som supertuff men det är hon inte enligt testet. Hon är numera vek och med aggresiva tendenser utan tyngd som det heter. Dvs inget fel.

Hon var rädd utan husse och när husse var med så gjorde hon vad som helst och struntade i allt otrevligt omkring henne.

Hon avreagerar sig fort otrevligheter och har glömt dom. Testarna ansåg att han hittat bra balans. Det är kanske inte familjen och husse helt överenns om. Husse kan tex inte få henne att ligga utan att hon slänger sig på rygg. Då har man dominerar för hårt.

Vi smygtränar hennes ligg och eftersom vi går mjukare fram kan vi få henne att bli liggande.

Aquility ansågs som stressande........Själv så anser jag att det beror på hur det utförs och på vilken nivå. Jag hade inte tänkt att tävla. Mera bygga upp en kontakt och jag tror också att hunden mår bara av att lösa uppgifter även om det är meningslösa uppgifter. Det vet den inte om och känner sig nöjd med sig själv i stället.

Men det är min åsikt.
*Felix matte*
Jag är glad att vi hade sällskapshund. smile.gif

jag menar, det behövde aldrig diskuteras ev. träning mm
Bettson
Jag kan säga att den här damen har klättrat högt och lågt under sin uppväxt-tid. Hon har behövt mycket stimulans och fostran.Konsekvens, vänlighet och fasthet har inte fått fattas henne..

När hon var i fyramånadersåldern bet hon både mig och pojkarna. Hon var internt kallad biljettkonduktören.Det var hål överallt.

Idag skulle något sådant inte falla henne in. Men vi får lägga två till tre timmar varje dag innan husse kommer hem. Gör vi inte det så antingen rymmer hon eller biter sönder huset.

När hon får sin sysselsättning så är hon hur lugn som helst. Någon sällskapshund i bemärkelsen bara vara sällskap är hon knappast.

Utan träning så skulle en sådan här hund vara farlig.
Anki på Öland
Min granne har en Wachtelhund som var likadan när hon var yngre. Helvild.... Han jobbar natt och tränar henne på diverse olika sätt i princip varenda dag och har nu en pigg men hyfsat lugn hund som kan koppla av inne och uppföra sig ute. Någorlunda.... rolleyes.gif Han använder henne både till jakt (mest eftersökshund tror jag) och ungarna har "vardagskul" med henne i trädgården.
Stå på dig!!
Anki
Bettson
CITAT (Anki på Öland @ 27-03-2006, 12:50)
Min granne har en Wachtelhund som var likadan när hon var yngre. Helvild.... Han jobbar natt och tränar henne på diverse olika sätt i princip varenda dag och har nu en pigg men hyfsat lugn hund som kan koppla av inne och uppföra sig ute. Någorlunda.... rolleyes.gif Han använder henne både till jakt (mest eftersökshund tror jag) och ungarna har "vardagskul" med henne i trädgården.
Stå på dig!!
Anki

JO våran är ju också lugn och fin nu. Om vi ger henne två till tre timmar om dagen. förutom husses tid.

Men det vore ju kul om dessa två till tre timmar hade innehåll för oss också.

Orolig är jag också inför perioden när husse "Försvinner på jobb" och inte aktiverar henne aktivt. Om vi inte gör något aktivt med henne så rikserar vi att förlora greppet om henne. Och det finns inget som är så svårt att ta tillbaka som pondus man förlorat.
AnitaO
Jag tänkte på det där med eftersök som Anki nämde.
Det är ju bra sysselsättning för hundar som är som du beskriver henne.
Det tvingar dom att fokusera och koncentrera sig för att lösa uppgiften.

Nånting säger mig att det kommer att bli svårt att övertala din man vad gäller agility.
Men koncentrationsövningar är jättebra för såna hundar.
Där ingår ju också vissa agilitymoment som t.ex. balansgång.

Mycket kan man göra ute i skogen utan att bygga en bana.

- Balansera på stockar.
- Söka efter vante eller liknande som man gömmer.
- Sätta godis i barken på trädstammar så hon får lösa problem med att få tag i dom.
- Krypa under saker
- Gå runt hinder
- Söka bär och svamp
- Människosök (om nåt av barnen följer med ut)
- Vilken burk ligger godisen under?
Bettson
CITAT (AnitaGg @ 27-03-2006, 14:16)
Jag tänkte på det där med eftersök som Anki nämde.
Det är ju bra sysselsättning för hundar som är som du beskriver henne.
Det tvingar dom att fokusera och koncentrera sig för att lösa uppgiften.

Nånting säger mig att det kommer att bli svårt att övertala din man vad gäller agility.
Men koncentrationsövningar är jättebra för såna hundar.
Där ingår ju också vissa agilitymoment som t.ex. balansgång.

Mycket kan man göra ute i skogen utan att bygga en bana.

- Balansera på stockar.
- Söka efter vante eller liknande som man gömmer.
- Sätta godis i barken på trädstammar så hon får lösa problem med att få tag i dom.
- Krypa under saker
- Gå runt hinder
- Söka bär och svamp
- Människosök (om nåt av barnen följer med ut)
- Vilken burk ligger godisen under?

Att jag skulle få träna eftersök med den här hunden. Lika chanslöst som en snöboll i helvetet.

Min man är mycket duktig eftersöksjägare och jag skulle aldrig få och skulle aldrig vilja, krypa in på det området. Artificiell träning som maken uttrycker det är inte riktigt i hans smak.

Men det andra du nämnde i skogen låter ju helt OK.

Anpassad aquility för skogisar utan tävlingsinstinkt som jag. laugh.gif

Jag vill ju ha en lycklig hund som inte klättrar på väggarna. Sonen påpekade idag att vi kunde lära henne en massa trick. Som krypa, rulla osv.

Det enda vi skulle avstå ifrån var att få henne att spela död. För eftersom hon gör allting så ordentligt så skulle hon bli liggande i skogen om hon hörde ordet "död" i radion eller så.

Kanske ersätta det med frågan "vad gör husse i soffan"? sleep.gif tongue.gif

Är och har varit så jäkla ledsen sedan i lördags och intruktören klippte bort mig så totalt. Hunden har kännt det och verkat olycklig. Så den enda slutsatsen jag kan dra är att hunden behöver mig för att vara lycklig även om inte andra tycker det. SÅ jag får någ fortsätta att finnas där för henne i alla fall.

Sedan får jag väl ha lite smyg-roligt med henne när ingen ser. wink.gif

Jag är tacksam för flera tips på stimulerande smyg-aktiviteter.
Bettson
Tilläggas kan att sönerna leker mycket med henne på sina promenader. Det är mycket "springa kapp", gömma sig och annat.

Jag kan knappast klara av det eftersom jag har ett trasigt knä och egenligen inte kan gå mer är två kilometer på jämn mark. Springa trettio meter i taget också på jämn mark. Och unden är så snabb att jag inte har en chans att hinna gömma mig.

Jag har också förstått att ju mera vi motionerar (distans) desto bättre kondidion får hon och behöver motioneras ännu längre.

Det är därför jag vill trötta ut skallen på henne. Tio till femton minuters knepigheter där hon får använda skallen ersätter en timmas rask promenad ungefär

Jag har från början tänkt lite hinderbanor i trädgården.Gungbräda, klätterstege, tunnel att krypa igenom osv. Då skulle min benkapacitet räcka till.

Att tävla med hundens benkapacitet är ju bara att drömma om.

Apportering har vi blivit förbjudna eftersom husse vill ta det själv. Därmed så är alla lekar med bollar och kasta pinnar och annat borta också.
Bettson
Och jag saknar mina hästar fast det är fyra månader sedan jag tog bort dom.

Det känns som ett stort hål i bröstet. När jag gjorde det valet så skulle ju hunden dagtid vara min ersättningshäst. Åtminstone vad gäller kontakt och kärlek.

Det känns som om man mist både häst och hund. Och ungarna är stora och förståndigare än vad jag själv är. Och nåt vill man ju göra som ger en själv lite tillbaka men man blir bara fast i jobb och rutiner.

Nä hu vad jag gnäller.......... måste genast sluta.
blink.gif
stina
Stackars dej! unsure.gif Kan du inte skaffa dej en egen hund som du får göra som du vill med???

/Stina
Bettson
CITAT (stina @ 27-03-2006, 15:24)
Stackars dej! unsure.gif Kan du inte skaffa dej en egen hund som du får göra som du vill med???

/Stina

Jo visst. Men det är en tidsfråga. Eftersom jag sitter fast med skötseln av denna hund som ör så tidskrävande, så hinner jag inte med en hund till.

Det skulle bli två hundar som inte hade det bra.

Men jag fattar mig bara inte på instruktörern. Ska ALLA hundar som bor i Sverige bara handhas av en person.

Och vad farao gör man då med livliga hundar som behöver mycket aktivering. Ska endast arbetslösa ha sådana hundar eller.....Och vad händer ifall de helt plötsligt inte är arbetslösa?


Eller kan det var ett mindre fel att man i en familj kan ta hand om en sådan hund och göra livet bra för den med gott samarbete?
AnitaO
CITAT (Bettson @ 27-03-2006, 14:45)
Sedan får jag väl ha lite smyg-roligt med henne när ingen ser. wink.gif

Exakt laugh.gif rolleyes.gif
Bettson
CITAT (AnitaGg @ 27-03-2006, 15:43)
CITAT (Bettson @ 27-03-2006, 14:45)
Sedan får jag väl ha lite smyg-roligt med henne när ingen ser. wink.gif

Exakt laugh.gif rolleyes.gif

Ja jädrar i det. Få börja träna på att inte berätta hela sanningen. Gå bakom ryggen och göra lite som jag vill, under förutsättning att inte hunden kommer i kläm.

Man gör då nya erfarenheter laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Måste bara lära mig att sluta skämmas också. wacko.gif
AnitaO
CITAT (Bettson @ 27-03-2006, 15:55)
CITAT (AnitaGg @ 27-03-2006, 15:43)
CITAT (Bettson @ 27-03-2006, 14:45)
Sedan får jag väl ha lite smyg-roligt med henne när ingen ser. wink.gif

Exakt laugh.gif rolleyes.gif

Ja jädrar i det. Få börja träna på att inte berätta hela sanningen. Gå bakom ryggen och göra lite som jag vill, under förutsättning att inte hunden kommer i kläm.

Man gör då nya erfarenheter laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Måste bara lära mig att sluta skämmas också. wacko.gif

Att tro att hunden skulle "ta skada" av sysselsättningsövningar är närmast löjligt i mina ögon wacko.gif

Kan rekommendera Memea Mohlins "Aktivitetsboken".
Du får väl smygläsa den på toaletten laugh.gif laugh.gif



"Hunden behöver både fysisk och psykisk aktivitet för att få stimulans och utlopp för sin energi och nyfikenhet.
Men det är inte så lätt att hitta på nya roliga övningar, och ofta tryter den egna fantasin innan hundens energi tar slut.
Aktivitetsboken är fylld med övningar av olika svårighetsgrad som du kan göra tillsammans med din hund både inomhus och utomhus."
pejori
CITAT (Bettson @ 27-03-2006, 15:55)
CITAT (AnitaGg @ 27-03-2006, 15:43)
CITAT (Bettson @ 27-03-2006, 14:45)
Sedan får jag väl ha lite smyg-roligt med henne när ingen ser. wink.gif

Exakt laugh.gif rolleyes.gif

Ja jädrar i det. Få börja träna på att inte berätta hela sanningen. Gå bakom ryggen och göra lite som jag vill, under förutsättning att inte hunden kommer i kläm.

Man gör då nya erfarenheter laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Måste bara lära mig att sluta skämmas också. wacko.gif

varför inte skaffa en ny häst? smile.gif
tänk vad hon ska få springa, när ni är ute och rider. wub.gif wub.gif
massor av motion, och träning för er båda. smile.gif smile.gif
blir hon inte stimmulerad, är risken stor att du får en hund som tuggar i sig inredningen när den är ensam. sad.gif
du får stå på dej och tala om att om det bara är hans hund utom när det gäller rastning, så får han skaffa dagmatte, för du jobbar också och har inte den tiden. smile.gif smile.gif
eller så får han gå med på att ni båda tränar med henne, och att ni gör det på olika sätt, men ändå för att hon ska må bra. wub.gif
det är bara för honom att välja....

lycka till smile.gif
AnitaO
Tillägg:
Memea Mohlin tävlar med sina hundar på SM-nivå och har också
fostrat jakthundar (retreivers), så hon vet vad hon pratar om.
Bettson
CITAT (AnitaGg @ 27-03-2006, 16:00)
CITAT (Bettson @ 27-03-2006, 15:55)
[
Kan rekommendera Memea Mohlins "Aktivitetsboken".
Du får väl smygläsa den på toaletten laugh.gif laugh.gif



"Hunden behöver både fysisk och psykisk aktivitet för att få stimulans och utlopp för sin energi och nyfikenhet.
Men det är inte så lätt att hitta på nya roliga övningar, och ofta tryter den egna fantasin innan hundens energi tar slut.
Aktivitetsboken är fylld med övningar av olika svårighetsgrad som du kan göra tillsammans med din hund både inomhus och utomhus."




Får väl sätta ett omslag som heter damernas dassbok. Eller "kvinnor i klimakteriet " eller något annat som är ointressant så jag får ha den i fred laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ester
Vi har både hästar och hund (har varit hundar, men den ena gick bort för ett halvår sen). Beslutet att skaffa djuren var gemensamt även om jag har det mesta intresset av hunden och hela intresset vad gäller hästarna. Men vi delar på jobbet! Maken släpper in och ut hästarna, mockar, fodrar och sköter om, ifall jag inte har tid. Motion och aktivering av hund och hästar sköter jag mest själv. Vi gillar ju djur båda två, men våra intressen med vad vi vill göra med dem skiljer sig. Husse vill mysa med djuren medan matte vill aktivera dem. Det fungerar utmärkt!

I ditt fall tycker jag inte att du ska vara mer hundskötare än vad du själv vill. Om du ska hantera hunden måste du väl få göra det på ditt sätt. Du ska ju inte jaga med hunden (eller?). Antingen får väl hundhusse ge hunden så mycket aktivering att hon är nöjd eller också får han finna sig i att du gör dina grejer med den. Hundar är ju inte dumma utan de vet att olika regler och olika saker gäller med olika personer. Omväxling i arbetet måste ju enbart vara positivt. Om agility är för stressande, vilket det KAN vara, så finns det massor av andra aktiviteter. Du kan dansa med hunden, träna dressyr, gå på trickträning eller vad som helst. När husse tar på sig jaktstövlarna så finns det inte en chans att hon tror att hon ska ut och hoppa hinder eller ligga död!
Sen tycker jag synd om dig om du känner att ditt intresse måste stryka på foten. Fast om du VILL ägna dig mer åt hunden och träningen av den så kanske det inte är läge att skaffa ny häst på stört. Men det finns ju massor av folk som, liksom mig, uppskattar en medryttare till sin häst. Jag har en vuxen nybörjare som sällskapar mig och rider min ena häst två gånger i veckan och hon är guld värd. Trevligt sällskap och en lugn och snäll ryttare till min gammelgubbe. Hon får sitt hästbehov tillfredställt samtidigt som hon inte behöver känna sig bunden. Blir hästen sjuk eller vad som nu kan inträffa så är det inte hon som behöver fixa veterinärer och vård. Hon kan bara njuta av trevliga ridturer och gos - resten sköter ju jag!
Bettson
Grejen är den att min man inte skulle kuna ha hund ifall jag inte ställer upp.

Fast jag tror att han i grund och botten egentligen är rädd att hunden skall tycka mer om mig än honom.

För min del så är det ungeför lika korkat som att försöka mäta kärlek, Det går helt enkelt inte. Man ha olika sorters kärlek för olika personer helt enkelt. Man kan inte sätta sådant på en måttskala.

Hunden väljer honom så länge han begär det. Mestadels av respekt och vilja att vara till lags. Men när husse inte kräver uppmärksamhet av henne så går hon hellre och lägger sig hos andra familjemedlemmar. Jag tror hon känner sig tryggare och mera avslappnad då. Husse har mera krav.

Skulle husse gå till skogen, så skulle hon inte titta åt mig om jag så stod och viftade med en stor falukorv.

Hon anpassar sig till flera situationer. Och hon försöker hålla kontakt med hela flocken som sonen säger. Det skall visst vara något nedärvt. Det tycker jag man måste respktera om flocken är större än en person och hunden.
Leia
Bettson!
Om du mailar mig din mailadress, ska jag maila dig kopior på aktiviteter du kan göra med hunden!(bla från memea mohlins bok). Jag kommer dock inte hinna göra det idag för det tar en stund att skanna in allt. smile.gif
Då kan du ha det i datorn och tjuvläsa istället! laugh.gif
lisselbo
När jag har varit ute med Kajsa i skogen så har jag kört mycket sök efter godis med henne.
Brukar gömma godis på stenar som hon får söka efter.
Efterhand har jag gjort det svårare för henne med svårare/högre stenar.
Jag har också satt henne ner gått en liten bit till en sten, gömt godis, gått tillbaka till henne och sagt varsågod = tillåtelse att springa iväg till stenen.
Har ökat svårighetsgraden lite i taget med att gå lite längre från henne och när jag har kommit tillbaka till henne så har hon fått vänta lite längre på ett varsågod.
Är också jättebra kontaktövning.
marskattan
Bettson, jag hoppas verkligen att du och maken kan få ett bra samspel när det gäller att dela på hunden för det här mår du verkligen inte bra av. Om du vill/vågar så kan ju det vara en ide att låta mannen läsa vad du skrivit här.

Jag förstår verkligen att du blev ledsen av det "mental"instruktören sa, det låter verkligen stenålders så det förslår!!!

Ett enkelt tips jag kan ge dig på aktivering är en sak jag gör här hemma med min hund ibland (Leonbergertik vid namn Saga). Jag sparar toarullar (inte bara till luktärter) och så viker jag ihop ena änden och stoppar ner något godis i och viker ner andra änden. Sen gömmer jag toarullen och låter Saga leta upp den. På så vis så får hon aktivering dels genom att leta upp toarullen och dels får hon använda hjärnan för att lista ut hur man får ut godiset.

Det enda som skulle kunna vara en nackdel är att man får lite toarulle bitar på golvet, men den glädje Saga visar överväger nackdelen med att städa lite.

Jag önskar dig verkligen all lycka och hoppas du kan uppleva den kärlek och kontakt du önskar med er hund.
Bettson
CITAT (marskattan @ 27-03-2006, 21:01)
Bettson, jag hoppas verkligen att du och maken kan få ett bra samspel när det gäller att dela på hunden för det här mår du verkligen inte bra av. Om du vill/vågar så kan ju det vara en ide att låta mannen läsa vad du skrivit här.

Jag har nog tagit upp allt jag skrivit här med honom i första hand. men det är noll respons. Jag ville egentligen bara ha lite flera infallsvinklar för att läsa problemet. Men jag har insett att det är olösligt.

Jag måste helt enkelt välja. Antingen gräl och bråk och jag har ju inget att komma med eftersom han har expertisen med sig.

Eller att jag får bjuda på min tid och vara hundskötare och inte flockmedlem, i den flock som den här familjen med hund innebär.

Det är ungerfär som om man vore hästskötare åt en travtränare. Men skillnaden är att hästskötaren får betalt och erkännande för sitt jobb.

Några andra husdjur hinner jag inte med, orken är väl inte den bästa längre, så man får försöka skaffa sig tillfredställelese med något annat.

Det är väl helt enkelt så att man får acceptera att vissa saker i ens liv är över. Min tid som hästägare är över. Min tid som hundägare är också över.

Jag får väl vara så generös att jag får bjuda maken på den här glädjen med denna hund som han vill ha för sig själv.

Men instruktörerns ord svider....... ändå anser de sig tillhöra den nya generationens expertis.
Ewa L
Ett svårt problem! (Har varit lite i en liknande situation.)

Om du verkligen känner att du inte har tid/ork för häst tycker jag ändå att du skall fundera på detta med att vara medryttare. Det blir ju också "din" häst på sätt och vis. Som du vet är det ju också absolut oslagbar motion för medföljande hund.
- - -
När vi skaffade Tico 2001 var han som klippt och skuren för Agility. Han älskade det. Han började tävla efter mycket kort tid. Min dotter ägnade ju också mycket tid åt honom.
Mehlie som då var 10 år visade förvånansvärt mycket intresse för banorna dottern byggde i trädgården. (Slalombanor av stavar, tunnlar, hopphinder etc.)
Det var aldrig någon tanke på att träna Mehlie, men hon visade att hon ville. Inte bara för godiset/belöningen.
Det var inga hopp och dylikt men mycket "problemlösningar". Min dotter dansade också mycket med Tico och lärde honom rena cirkuskonsterna, och de gillade Mehlie också. Hon lärde sig nya trick dagligdags och blev flera år yngre på kuppen. Jag hade inte insett innan hur viktig den mentala träningen är. Och hur tröttande den är också för en hund.
- - -
Att acceptera att du bara skall gå ut och gå med hunden — nej!
Om din man tycker att enda alternativet då är hundgård, låt honom prova det. Det kommer inte att fungera med en så aktiv hund men låt honom inse det själv. Du får stålsätta dig. Antingen en kortare plåga här och nu, än att gå i åratal och må dåligt.
Tycker alltså definitivt att du kan göra roliga saker med hunden utan att de på minsta sätt kolliderar med makens mer inriktade träning. Hundar vet definitivt när det är lek och när det är allvar/arbete.
Förstår också att du blev sårad av domen att du inte skulle "inkräkta" när maken gjort ett så gott arbete, speciellt med tanke på vem som egentligen skulle äras.

Tråkigt också när drömmen om en hund blir en missräkning.
"Been there, done that."
AnitaO
Vet du att jag tycker jättesynd om dig Bettson.
Tänk att ha en hund som man är förbjuden att göra roliga saker med sad.gif
Fy tusan! Vet inte om jag skulle klara det.

Om jag vore som du så skulle jag envetet söka vidare och få andra "experter" att komma med andra bedömningar.
Här finns ett jättebra jakthundsforum med mycket kunnigt folk:
http://www.birddog.nu
Emma
Hej Bettson.

Jag blir så ledsen av sånt här när en partner verkar ge och ge utan att få tillbaka.
Jag har läst dina inlägg och de andras också och kan inte låta bli att undra varför din man inte sa att du är väldigt delaktig i hundens liv och där med i allra högsta grad gjort den till en balanserad och lycklig individ.
Det verkade på inlägget som han gärna tog åt sig äran för allt jobb du lagt ned. Om jag tolkade det rätt tycker jag att det var urdåligt gjort av honom.

Som jag tolkar ditt inlägg helt utan att känna varken dig eller din man, handlar det mer om er relation än om hunden egentligen.
Kanske hade det varit ok med dina uppoffringar om han talade om för dig vilket jobb du gör och var tacksam för det.
Du ska inte ge upp dina intressen för hans även om det givetvis är snällt av dig att göra det.
Varför är hans viktigare än dina?
Enligt min åsikt verkar det bäst att ta den bråkiga och gräliga vägen och strunta i expertisen.
Expertisen är inte alltid så kunnig som den verkar. Jag har träffat på många experter på olika områden och insett att det ofta inte ligger så mycket kunskap bakom utan mera en vilja att sätta andra på plats.

Om jag var i dina kläder och gick den fogliga vägen och fann mig i att bli utnyttjad (om jag nu tolkat det rätt) hade jag nog likaväl kunnat lämna min sambo direkt för det skulle ändå vara det som hänt tillslut om jag inte blivit respekterad och hela tiden undertryckte mina egna behov utan att bli uppskattad för det.

Lycka till Bettson med vad du än gör.
Hälsningar Emma
Leia
Hemma hos oss har alltid allt jobb med hundarna legat på mig. Vilket har varit helt ok eftersom det har varit jag som vill ha hundarna.
Sambon tycker om hundar men är inte tillräckligt intresserad för att vilja ha jobbet så att säga.
Men jag har ändå till viss del varit beroende av honom för han har ju ändå rastat hundarna när jag har jobbat långa dagar.
Det slår mig nu att jag har nog aldrig riktigt tackat honom för det, att han har ställt upp på mitt intresse när jag inte har varit hemma, menar jag.
Så tack vare dig Bettsson så ska han få ett ordentligt tack idag!
Bettson
CITAT (Leia @ 28-03-2006, 08:24)
Hemma hos oss har alltid allt jobb med hundarna legat på mig. Vilket har varit helt ok eftersom det har varit jag som vill ha hundarna.
Sambon tycker om hundar men är inte tillräckligt intresserad för att vilja ha jobbet så att säga.
Men jag har ändå till viss del varit beroende av honom för han har ju ändå rastat hundarna när jag har jobbat långa dagar.
Det slår mig nu att jag har nog aldrig riktigt tackat honom för det, att han har ställt upp på mitt intresse när jag inte har varit hemma, menar jag.
Så tack vare dig Bettsson så ska han få ett ordentligt tack idag!

Det är han väl värd!

Hälsa honom det från mig också

Bettson wub.gif
Bettson
CITAT (Emma @ 28-03-2006, 08:09)
Hej Bettson.

Jag blir så ledsen av sånt här när en partner verkar ge och ge utan att få tillbaka.
Jag har läst dina inlägg och de andras också och kan inte låta bli att undra varför din man inte sa att du är väldigt delaktig i hundens liv och där med i allra högsta grad gjort den till en balanserad och lycklig individ.
Det verkade på inlägget som han gärna tog åt sig äran för allt jobb du lagt ned. Om jag tolkade det rätt tycker jag att det var urdåligt gjort av honom.

Som jag tolkar ditt inlägg helt utan att känna varken dig eller din man, handlar det mer om er relation än om hunden egentligen.
Kanske hade det varit ok med dina uppoffringar om han talade om för dig vilket jobb du gör och var tacksam för det.  
Du ska inte ge upp dina intressen för hans även om det givetvis är snällt av dig att göra det.
Varför är hans viktigare än dina?
Enligt min åsikt verkar det bäst att ta den bråkiga och gräliga vägen och strunta i expertisen.
Expertisen är inte alltid så kunnig som den verkar. Jag har träffat på många experter på olika områden och insett att det ofta inte ligger så mycket kunskap bakom utan mera en vilja att sätta andra på plats.

Om jag var i dina kläder och gick den fogliga vägen och fann mig i att bli utnyttjad (om jag nu tolkat det rätt) hade jag nog likaväl kunnat lämna min sambo direkt för det skulle ändå vara det som hänt tillslut om jag inte blivit respekterad och hela tiden undertryckte mina egna behov utan att bli uppskattad för det.

Lycka till Bettson med vad du än gör.  
Hälsningar Emma

Jovisst är det min man som har dressserat. Men det är mycket i en unghunds liv som inte handlar om sitt, linförighet och annat.

Att inte äta upp huset, att bli rumsren, att inte krypa ur skinnet när dörrklockan ringer, att åka bil, att umgås med barn och inte minst att kunna slappna av och en massa andra saker.Hela den biten har jag tagit.

Och jovisst, tar min man åt sig hela äran. Han vill inte dela den.

OCh jag får, gå ut med hunden, träna linförighet och sitt samt inkallning. Men det kan hon redan perfekt. Finns liksom inget inlärningsmoment. Jag får inte ge godis, spåra och leta efter saker, inte kasta pinnar eller bollar, inte lära henne nya saker på egen hand osv. Det blir typ initiativlös promenad till slut.

Det jag blir ledsen över är att min man inte vill dela glädjen. Delad glädje är dubbel glädje. Det som gör mig ännu ledsnare är att jag bott ihop med honom i 25 år och inte insett vilket behov han har av att synas och vara duktig. Jag kanske är delaktig i att han har det behovet, jag vet inte.

Han blir i alla fall mera upprörd än vad jag blir, så problemet måste säkert vara större för honom.

Det har fått mig att tänka i andra banor på en del andra saker också. Jag har längtat efter gemensamma aktiviteter tillsammans med min man beronde på att jag älskar honom. Han har alltid undvikit det. Han vill alltid vara ensam med mig. Men det är kanske så att han tycker jag tar för mycket plats och att han därför inte vill göra saker tillsammans med mig. Det kan vara så om man vänder på det.

Jag tror därför att jag ändrar planeran på ett gemensamt 50-årskalas. Vi fyller med en veckas mellanrum. Det är nog bättre han får ett eget kalas.
Kanske är det bättre för mig också. Jag har alltid fått fylla mina födelsedagar i efterskott på hans födelsedag eftersom gästerna inte gitter fira oss två gånger. Och min födelsedag har det alltid talats tyst om eftersom han alltid har väntat mycket gäster. Och dessa gäster har alltid bara firat honom. Det har alltid hetat, jaså har du också fyllt år!

Egentligen så skulle jag nog normalt hantera det här. Det är nog sorgen efter hästarna som slår igenom. Och tiden läker alla sår så det går väl över.

Och behovet av djurkontakt. Tja... man kan ju mata ankorna i parken wink.gif
Leia
Stackars dig Bettsson!
Även om min sambo har ställt upp på mina hundar, så har han såklart sämre sidor också... Och man kommer in i perioder då man man kan reta sig otroligt mycket på det som man är mindre nöjd med...
Kanske är du extra känslig för att du egentligen sörjer dina hästar, som du säger.
Men jag tycker att din man är otroligt egoistisk när det gäller hunden. Det bästa hade kanske varit om du hade orkat skaffa en egen hund, men så var nu inte fallet... sad.gif
Alla har fel och brister (utom jag då förstås! laugh.gif ) så när man lever ihop med någon handlar det mycket om man kan stå ut med dens brister.
Jag får känslan av att det är där du är just nu, och funderar på det....
Jag kan egentligen inte ge dig något gott råd,men jag lider med dig och tycker att du har hamnat i en svår och tråkig situation. sad.gif
Emma
Bettson, jag kan inte låta bli att lägga mig i igen.

Det är som sagt svårt att säga så mycket eftersom vi inte känner varandra så väl här på internet men att du skulle bära skulden för att din man vill synas och höras på din bekostnad, eller att han inte tål att du får uppmärksamhet eller är bra på något det låter väldigt osunt i mina öron.

Visst har alla sina brister (även jag) som man får välja att stå ut med eller inte men man får ju inte ge upp sitt eget liv.

Jag håller med Leia, jag kan inte heller ge några råd, bara komma med små kommentarer som kanske ger en ny vinkel.

Det är tråkigt att du verkar så uppgiven. Hoppas att du kan samla kraft och säga ifrån eller vad som nu behöver göras.
Kanske är det på tiden att du börjar se efter dina egna behov?
Livet är ju trots allt väldigt kort.

Klart att din tid som häst eller hundägare inte behöver vara förbi.

Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon