Full version: boxer
labarradepan
Nästa måndag släcks tv nätet hos mig.. men vi har inte köpt nån boxer än . Jag tycker det hela är jätte fräckt av dem. de borde ju bjuda på boxer. * suck
Hannele
Inte vi häller, ska testa att gå till biblioteket i stället. smile.gif
Vi får se, hur länge vi öerlever utan tv...
labarradepan
smart rolleyes.gif
Rossi
Men ni behöver inte köpa en digitalbox av just märket Boxer. Det finns andra digitalboxar ni kan köpa. Du har ju Viasat etc. etc.

Dessutom finns det billiga digitalboxar av olika märken som bara kostar några hundralappar men då får ni ju förstås bara ett fåtal kanaler eftersom du inte betalar för något abonnemang.
Fialotta
CITAT (labarradepan @ 27-03-2006, 10:37)
Nästa måndag släcks tv nätet hos mig.. men vi har inte köpt nån boxer än . Jag tycker det hela är jätte fräckt av dem. de borde ju bjuda på boxer. * suck

Vad du lurade mig laugh.gif gissade på hundras eller boxerbrallor tongue.gif
renate
Släcks det redan?
Tur att jag har Canal digital laugh.gif ohmy.gif
Leia
CITAT (maudan @ 27-03-2006, 11:18)
CITAT (labarradepan @ 27-03-2006, 10:37)
Nästa måndag släcks tv nätet hos mig.. men vi har inte köpt nån boxer än . Jag tycker det hela är jätte fräckt av dem. de borde ju bjuda på boxer. * suck

Vad du lurade mig laugh.gif gissade på hundras eller boxerbrallor tongue.gif

Jag med! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eftersom jag är väldigt svag för hundrasen boxer, hade jag full förståelse för att hon måste ha en på måndag! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
krellus
Digital TVn är ju påtvingad, så visst borde man ha fått den gratis!
Men vem är förvånad???

Japp, de rycker pluggen i roslagen för oss men som tur är så har vi redan skaffat en boxer så det är bara att köra på.
Rossi
CITAT (krellus @ 27-03-2006, 11:41)
Digital TVn är ju påtvingad, så visst borde man ha fått den gratis!
Men vem är förvånad???

Antenn har varit påtvingad länge men den har vi själva fått betala. För att inte tala om att vi måste ha en TV-apparat också och visst får vi betala den också!

laugh.gif tongue.gif
krellus
Så sant, så sant men det är ju lite preskiberat på nåt sätt! biggrin.gif
kristerh
Tur att jag har kabeltv, så slipper jag problemet men digitaltv boxar och annat, jag tycker att det borde vara gratis med boxen eftersom det är politikerna som bestämt att det skall bytas ut wink.gif ett annat alternativ är att de kunde sänka tv avgiften.
Man kan ju se sina favorit tvprogram via datorn oxså.
krister
Pirum
Radiotjänst får inte dela ut gratis boxar, annars har det varit på förslag eftersom grundboxarna ändå inte kostar mer än en dryg hundring eller så. (Och Radiotjänst hade tjänat på att ge ut gratis boxar för att fortare kunna släcka dyra analognätet)

Var tydligen EU-regler om att man inte får subventionera mark-TV, för då kunde Viasat etc bli ledsna.

Jag tycker det är skandal att man gett Boxer ensamrätt på att sälja abb till digital mark-TV. Nu kostar ju minsta paketet jättemycket, det borde vara flera aktörer som får sälja så att man hade kunnat välja sitt eget paket.

Vi borde lärt av Finland, Tyskland, Storbritannien, där har gratis-kanaler premierats och fått sändningstillstånd. Digital-TV där är stor succé, folk springer in i affärerna för att få byta...lite tillspetsat, men Sverige är verkligen landet tvärtom här.

I Sverige satte sig regeringen vid samma kaffebord (nu är jag snäll) som Viasat och Canal+, och yxade till planerna för hur digital-TV skulle distribueras i marknätet. Kodat, inte vara helt kompatibelt med andra EU-länder, säljas i stora paket, etc. Att tittarna abonnerar på reklam-finansierade kanaler är väl TV-företagens våta dröm. Gärna uppbundna på 1-2 år. (Nej, skyller inte på sossarna här, övriga partier var också positiva till att ha ett fåtal gratiskanaler, eftersomen del partier helst inte vill ha marksänd TV alls, i synnerhet inte licens-TV)

Nu blir det några fler gratiskanaler i Sverige, Pagrotsky och andra har insett väljarnas missnöje, men digital-TV har tyvärr fått väldigt mycket bad-will, trots att det egentligen är bra.

(Det är dock inte så bra som det borde ha varit, men, det är nog en annan diskussion)
labarradepan
CITAT (maudan @ 27-03-2006, 11:18)
Vad du lurade mig laugh.gif gissade på hundras eller boxerbrallor tongue.gif

Hihi,,, det var inte meningen att luras.. *ler
ingrid fuxwall
CITAT (labarradepan @ 27-03-2006, 19:00)
CITAT (maudan @ 27-03-2006, 11:18)

Vad du lurade mig laugh.gif gissade på hundras eller boxerbrallor tongue.gif

Hihi,,, det var inte meningen att luras.. *ler

Men här är en till som undrade varför du var tvungen att skaffa just den rasen på en bestämd dag.

ingrid som gissade på någon slags utställning wub.gif
Anma
Vi har grämt oss åt att TV:n försvinner på stugan Vi tittar så lite där ändå, så det har känts onödigt att skaffa en digitalbox. Men regniga kvällar är det mysigt att kura ner under filten och glo på dumburken. TVn där ute är så gammal och skruttig att vi funderade på att köpa en ny den också fast det känns som bortkastade pengar. Så fick vi reda på att det finns ett digitaltvkort till datorn! Så nu har vi bestämt oss för att skaffa ett sånt istället och släpa med oss bärbara.

Fördelen är att det äntligen då går att möblera om på stugan, hittills har det inte gått för att tv:n har varit tvungen att vara så att man ser den från soffan... Men nu kommer ju "tv:n" ligga i knät eller var man nu vill ha den så det blir perfekt!

Vi har klarat oss med ettan, tvåan och fyran där hitills och det kommer vi fortsätta med så man slipper iallafall att betala en massa för tv kanaler man ändå bara kan utnyttja på sommaren. Hemma har vi kabeltv.
cic
CITAT (Rossi @ 27-03-2006, 11:47)
Antenn har varit påtvingad länge men den har vi själva fått betala. För att inte tala om att vi måste ha en TV-apparat också och visst får vi betala den också!

laugh.gif   tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Klockrent Rossi! biggrin.gif


Själv har jag en digitalbox sen några år tillbaka. Förstår inte varför den ska gnällas en massa i stugorna så fort en förändring sker.. *hukar mig för kommande attack*
labarradepan
CITAT (cic @ 27-03-2006, 21:34)
[


Själv har jag en digitalbox sen några år tillbaka. Förstår inte varför den ska gnällas en massa i stugorna så fort en förändring sker.. *hukar mig för kommande attack*

Jag gnäller inte, eller jo lite.. för jag tycker att man blir påtvingad en massa utgifter i onödan. Jag är åxå nöjd med kanal 1, 2 och 4. men men, tv vill man ju ha.

En digitalbox är inte dyr i sig ( typ ett par hundra ) så man kan se dessa kanaler igen. Det är bara en princip sak, att det de gör är inte så schysst.
Pirum
CITAT (cic @ 27-03-2006, 22:34)
Själv har jag en digitalbox sen några år tillbaka. Förstår inte varför den ska gnällas en massa i stugorna så fort en förändring sker.. *hukar mig för kommande attack*

Problemet är att det för folk som bara vill se 1, 2 och 4 inte blir några direkta förbättringar smile.gif
Tvärtom kan det bli försämringar: Krångligare att spela in på videon, man behöver en box till varje tv, kanske behöver modifiera antennen, och ibland hjälper inte ens ny antenn utan man sitter där utan TV-mottagning (ovanligt, men händer).

Själv vill jag ju ha både digitalt marknät och många kanaler smile.gif Problemet för mig är att de kanaler jag vill ha (exempelvis norsk TV) inte ingår i marknätet ännu. Samt att det är så fasligt dyrt med "boxers" minipaket.
mekare
vi passade på att testa att vara utan TV när vårt marknät släktes för ca 2 månader sedan. Det har gått jättebra. Saknar jag att slötitta på något ser jag en film istället nu.
Börjar vi sakna TVn så går vi och köper en box men hittills trivs vi utan.
Kakaduan
Jag tycker att eftersom de släcker ner nätet, borde företag som tillhandahåller digital-TV vara statligt ägda. Som det är nu är man utlämnad till privata, vinstdrivande företag som kan göra precis som de vill!

Vi har Boxer hemma och det fungerar jättedåligt pga läget där huset ligger, antar jag. Antennen fungerade bättre. De tar inget ansvar för att det hela fungerar. Har fått ta hem TV-montör flera gånger (=DYRT!!!) för att justera utrustningen när signalen varit dålig, etc. De vickar en 100-dels grad på antennen så att den funkar ett tag (omöjligt att göra själv). Ofta har vi ingen av TV4-kanalerna (TV4, TV4 Plus, TV4 Film, TV4 Fakta, TV400 och vad det nu är) för att signalen är svag. Ljudet hänger inte med filmen osv.

När man talat med kundtjänst rycker de bara på axlarna. Kan i och för sig förstå dem.

Känner mig dock inte så motiverad att betala licens plus Boxeravgifter när man bara kan titta ibland - man är helt utlämnad här!

Har kollat med Canal Digital och de finns inte hos oss. Telia hade inte det utbud vi ville ha. Får väl tänka om till slut ändå och byta leverantör till slut för det här är inget roligt!

Kakaduan
AnitaO
Jag har omvända problem smile.gif
Jag skulle gärna vilja slippa 1:an och 2:an.
Skitdyr TV som jag i princip aldrig tittar på.
Kanske en gång i månaden på sin höjd.
Skulle i alla fall klara mig utan.

Men där är det visst slut på valfriheten.
Pirum
CITAT (AnitaGg @ 28-03-2006, 16:29)
Men där är det visst slut på valfriheten.

Ja, det är onekligen en smula underligt att så många anser att TV och radio tillhör landets "infrastruktur" och måste vara tillgängligt för alla (om än med förfrågan om att betala licens). Samtidigt som ingen skulle kunna tänka sig en "Svenska Tidningsverket" dela ut dagstidningar varje dag, till alla och envar, oavsett om man vill ha en eller inte.

(Jag anser dock att SVT och SR bör vara skattefinansierade, och att det behövs en "infrastruktur" för TV som är kontrollerad av medborgarna -dvs, statsägd)
labarradepan
precis jag håller med er.
Inga från Närke
Vi har Boxer och den har varit bra för 159:-/mån + kortavgift varje halvår tror jag det är. Men vi funderar på att byta till Canal Digital 42 kanaler tror jag det var + musikradiokanaler (189:-/mån.+ kortavgift 249:-/år just nu sedan kan man välja till fler mottagare 80:- för nummer 1 och 20:- för nummer 2 / månad) eller ViaSat 38 Tv-kanaler + 12 musikradokanaler (99:- i månaden + en extra box) eftersom de har lite olika utbud på flera boxrar om man har flera TV.
Sedan är det då problemet med att spela in en kanal och titta på en annan. Jag fick när jag fyllde 60 år en inspelningsbar DVD och den kan man koppla så att det går att spela in en kanal och titta på en annan, men den kostade ju lite förståss tror jag. Eller så är alternativet fler mottagare.
Men vi går aldrig på bio t.ex. och då kan vi unna oss detta. Sedan vill ju barnbarn ha barntvkanaler.
Har kollat lite på detta med kort till datorn men har inte satt mig in i vad det kostar. Det är väl en viss månadskostnad där också eller och kortavgift, sedan blir det ju så liten bild och är man då flera som vill titta är det väl lite krångligt tror jag. Får se vad det blir.
Leia
CITAT (AnitaGg @ 28-03-2006, 15:29)
Jag har omvända problem smile.gif
Jag skulle gärna vilja slippa 1:an och 2:an.
Skitdyr TV som jag i princip aldrig tittar på.
Kanske en gång i månaden på sin höjd.
Skulle i alla fall klara mig utan.

Men där är det visst slut på valfriheten.

Håller med fullständigt! Den enda som tittar på kanal 1 här hemma är sonen som tittar på bolibompa, men han har andra barnkanaler också så vi skulle kunna vara utan den. Och kanal 2, ja det var nog flera år sedan vi kollade på den!
Pirum
Fast för BARN måste jag ju säga att Boxer är ett superlyft! Där går ju helt suveräna barnprogram på barnkanalen (SVT) har jag sett, Från A till Ö, och andra gamla klassiker smile.gif

Själv så är jag SVT-vän, skulle tro att 50% av mitt TV-tittande är på SVT, och mer detta OS-år. (Ser nyheter, samhällsprogram, sport, sällan TV-serier)
netaave
Jag beställde Telia digital-tv idag, fick då telia alltid för 30 kr, hade telia fritid förut.
Tyckte när jag kollade runt att det var mest förmånligt just nu.
Dom bjuder både på box och engångsavgiften, 249 kr för halvåret, men även första halvåret gratis.
Kanalpaketet kostar 129 kr. Det enda som var nackdel var att 3:an inte ingår men dom förhandlar med dom och trodde det skulle komma i det mindre paketet redan till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon