Full version: nyförlovad
Sidor: 1, 2
labarradepan
Ja, ifredags när min gubbe fyllde år, så beställde vi förlovningsringar. Vi som bara skulle byta en tröja som han hade fått av mig i present. hihi. SÅ blev det ringar istället o ingen tröja. wub.gif

Jag tyckte det var lika bra att skriva fredagens datum, eftersom det är lättare för honom att komma ihåg när vi förlova oss. Han fyllde ju.. hihi.

Jag är ingen bling bling tjej så jag gick med på att välja en ring av titan.

http://www.titanringar.com/sidor/startsida.htm


Ungerfär som den översta ser våran ring ut. wub.gif

Och när ringarna kommer får vi förlova oss "igen" hihii.
labarradepan
blev visst fel .. titanringar

som den översta ser den ut . typ tongue.gif
yenny
Grattis smile.gif va kul!

Snygg ring!
Kathy
Stort Grattis till förlovningen! wub.gif wub.gif

Titanringar är otroligt snyggt och stilrent.
Vi funderade på såna ringar ett tag...men det blev ringar i guld till sist.
Hannele
CITAT (labarradepan @ 27-03-2006, 10:43)
Jag tyckte det var lika bra att skriva fredagens datum, eftersom det är
lättare för honom att komma ihåg när vi förlova oss.

Grattis!

Vi firar vår 24:e förlovningsdag nu den 1:a april.. tongue.gif
Betty
Grattis till förlovningen! smile.gif
Kathy
CITAT (Hannele @ 27-03-2006, 10:48)
Vi firar vår 24:e förlovningsdag nu den 1:a april.. tongue.gif

Vi firar vår 5:e förlovningsdag den 8 april. wub.gif
Jobbar dock den helgen, så vi får flytta på firandet.
labarradepan
Tack och grattis alla till er förlovning wub.gif
*Felix matte*
Grattis!

Vi firar också idag... 41 årig bröllopsdag. wub.gif
Monica M zon 4
Grattis till förlovningen! smile.gif
renate
Grattis till förlovningen!
Snygga ringar. tongue.gif
Fialotta
Grattis och Lycka till wub.gif
Elanah
Stort Grattis!!
krellus
Så himla grattis!!!!
Ha det bra i livet tillsammans!
kristerh
Grattis, och tänk så praktiskt med titan, när ni blir gamla o tappar någon tand är det bara att smälta ner ringen till en titanskruv och på så sätt bygga upp en ny tand laugh.gif
krister
Caprice
Grattis !
Irene_L
Ett stort GRATTIS!!! rolleyes.gif
Lycka till
önskar
Irene
Tesa
Då får man gratulera då...hoppasni får ett långt och lyckligt liv tillsammans.. wub.gif
Kakaduan
Gratulerar!

har själv tittat på titan, men tänkte bort det eftersom ringarna inte går att ändra och eftersom min sambo wub.gif är....


...guldsmed!

laugh.gif
Kakaduan
Liselotte i zon 3
Grattis och må lyckan stå er bi. rolleyes.gif


Lisleotte i zon 3
Inga från Närke
GRATTIS till förlovningen även från mig.
fruberglund
Grattis!!! wub.gif
labarradepan
Åh, va kul att så många skriver o tänker på mig / oss. Tack.

Ja, jag vet att det inte gå att ändra på titan.. tongue.gif
Gillan
Gratttis från mig med.

Det är en alldeles speciell känsla att vara
nyförlovad. Det liksom känns i hela kroppen
att man börjat nåt nytt, som kommer att växa
till nåt större.

(säger den som endast haft en och en halv karl
i sitt liv) wub.gif

Lycka Till/Gilan
ninnisky
GRATTIS ! till ett stort steg i livet! wub.gif wub.gif wub.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Felix matte @ 27-03-2006, 11:09)
Grattis!

Vi firar också idag... 41 årig bröllopsdag. wub.gif

Då skickar jag ett stort grattis även till Felix matte - må Ni få många ytterligare bra år!!!

Och så även ett grattis till den som startade tråden.

ingrid
estet
Stort Grattis önskar jag med!
Snygg ring! Jag har faktiskt köpt titanörhängen idag...

Grattis alla andra på era förlovningdar!!
adrian
CITAT (Kakaduan @ 27-03-2006, 13:02)
Gratulerar!

har själv tittat på titan, men tänkte bort det eftersom ringarna inte går att ändra och eftersom min sambo wub.gif är....


...guldsmed!

laugh.gif
Kakaduan

Hur menar du med att det inte går att ändra på Titan?
labarradepan
I ena affären som vi var inne i först så sa hon att det inte går att ändra på titan i fall ringe blivit för lite eller stor (jag menar i fall man gått upp i vikt eller ner )

Och där vi köpte ringarna sa hon inget om det, hon ville nog bara sälja.. * flin

Det var ju nice price där.. verkligen rea wub.gif då kan man inte banga. hihi
Biggan_
Grattis från mej med
Lycka till och håll lågan brinnande biggrin.gif
Kathy
CITAT (labarradepan @ 28-03-2006, 05:16)
I ena affären som vi var inne i först så sa hon att det inte går att ändra på titan i fall ringe blivit för lite eller stor (jag menar i fall man gått upp i vikt eller ner )

Ja, det var en anledning till att vi inte köpte titanringar utan guldringar istället.
Och med facit i handen, så var det nog tur, eftersom min förlovningsring är alldeles för stor just nu. (jag har gått ner mycket i vikt)
Jag avvaktar med att slå in den, så nu har jag en mindre ring som håller förlovningsringen på plats, så att den inte åker av. biggrin.gif
netaave
CITAT (Scrollan @ 28-03-2006, 10:04)
CITAT (labarradepan @ 28-03-2006, 05:16)
I ena affären som vi var inne i först så sa hon att det inte går att ändra på titan i fall ringe blivit för lite eller stor (jag menar i fall man gått upp i vikt eller ner )

Ja, det var en anledning till att vi inte köpte titanringar utan guldringar istället.
Och med facit i handen, så var det nog tur, eftersom min förlovningsring är alldeles för stor just nu. (jag har gått ner mycket i vikt)
Jag avvaktar med att slå in den, så nu har jag en mindre ring som håller förlovningsringen på plats, så att den inte åker av. biggrin.gif

När vi skulle gifta oss för en himla massa år sedan var min förlovningsring för liten så jag fick en ny när vi beställde min vigselring.
Idag har jag bara den gamla förlovningsringen som passar, och använder den inte. Så kan det också gå!!!! laugh.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 28-03-2006, 10:20)
När vi skulle gifta oss för en himla massa år sedan var min förlovningsring för liten så jag fick en ny när vi beställde min vigselring.
Idag har jag bara den gamla förlovningsringen som passar, och använder den inte. Så kan det också gå!!!! laugh.gif

Och våra 24 år gamla ringar är helt utslitna, lagade minst en gång, tunna, gått av...
Inga billiga ringar heller utan design. Båda har vi behövt förstora våra.
Inte meningen at ett förhållande ska hålla så länge?? Som ringarna? blink.gif
marigt
Grattis
labarradepan
CITAT (Hannele @ 28-03-2006, 10:44)
Inte meningen at ett förhållande ska hålla så länge?? Som ringarna? blink.gif

Hmm, oj då. wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 28-03-2006, 10:44)
CITAT (netaave @ 28-03-2006, 10:20)
När vi skulle gifta oss för en himla massa år sedan var min förlovningsring för liten så jag fick en ny när vi beställde min vigselring.
Idag har jag bara den gamla förlovningsringen som passar, och använder den inte. Så kan det också gå!!!! laugh.gif

Och våra 24 år gamla ringar är helt utslitna, lagade minst en gång, tunna, gått av...
Inga billiga ringar heller utan design. Båda har vi behövt förstora våra.
Inte meningen at ett förhållande ska hålla så länge?? Som ringarna? blink.gif

Måste vara väldigt dålig kvalitet ohmy.gif
Våra ringar är från 1964 & 1965 och ser nya ut
trots att de alltid är på fingret. smile.gif
Kathy
CITAT (Hannele @ 28-03-2006, 10:44)
CITAT (netaave @ 28-03-2006, 10:20)
När vi skulle gifta oss för en himla massa år sedan var min förlovningsring för liten så jag fick en ny när vi beställde min vigselring.
Idag har jag bara den gamla förlovningsringen som passar, och använder den inte. Så kan det också gå!!!! laugh.gif

Och våra 24 år gamla ringar är helt utslitna, lagade minst en gång, tunna, gått av...
Inga billiga ringar heller utan design. Båda har vi behövt förstora våra.
Inte meningen at ett förhållande ska hålla så länge?? Som ringarna? blink.gif

Rätta mig om jag har fel nu....

Men jag minns det såhär:

En smidd ring (av guldsmed i butiken) har en annan struktur och håller mer mot påfrestningar, medans en "färdig" ring är gjuten och har lättare för att få brott.

Nånting ditåt förklarade vår guldsmed, då vi skulle köpa våra ringar.
*Felix matte*
Det tror jag inte stämmer. Våra ringar smiddes inte av guldsmeden
ändå har mina ringar till o med slagits ut för ett par år sedan.

Kanske beror det på bredden... våra är 8mm
Kakaduan
Som sammanboende med en guldsmed kanske jag kan tillföra lite... sleep.gif

Du har rätt Scrollan, en handsmidd ring är bättre (dyrare). Den har bankats och hamrats och formats av en guldsmed. Metallen innehåller alltid lite porer/luftbubblor från smältningen, men guldsmeden kan arbeta bort dem.

Billigare ringar är gjutna och sedan slipade. Vid slipningen försvinner de ytliga porer som syns på ytan men inte de inuti ringen. Det gör att de är lite mindre slitstarka. Det är sådant som lågpriskedjorna sparar på - gjutna slipade ringar, tunna ringar och stenar med orenheter i.

Man kan slå ut och ändra ringar till en viss gräns men sedan går det inte längre. Den blir tunnare för varje gång eftersom man måste slipa om den och då försvinner alltid lite guld. Har man en 8 mm ring antar jag att det finns en del att ta av.

Guld är en mjuk metall och det är väldig skillnad på hur många karats guld man har, hur ofta man bär ringen och vad man använder händerna till. Det är ju lite skillnad på att jobba på kontor eller som trädgårdsmästare. Har man två ringar bredvid varandra sliter de ju också på varandra - en tunn kant på tex fasade ringar slits ju ner rätt fort när två ringar skaver mot varandra.


rolleyes.gif
Kakaduan
Hannele
CITAT (Kakaduan @ 28-03-2006, 13:31)
Det är ju lite skillnad på att jobba på kontor eller som trädgårdsmästare.
Har man två ringar bredvid varandra sliter de ju också på varandra

Jag är kontorsarbetande trädgårdsmästare - det sliter på ringarna. huh.gif
De första tjugo åren hade jag väl ringarna på mej jämnt, inte längre.

Dumt det där att ringarna inte ska hålla, 50 år hade jag tänkt mej.. laugh.gif
labarradepan
kakaduan vet vad hon pratar om.. wub.gif
annama
Grattis och lycka till!
Själv har jag vanliga släta guldringar, förlovning 1952 och vigselring maj -55, så dom har hängt med några år. Fick slå ut dom en gång när jag var tvungen att klippa dom efter att ha ramlat och tagit emot mig med vänster hand, som svullnade till dubbel storlek. Så numera är gravyren i ringarna helt obegriplig tyvärr.
Inga från Närke
Att de blir olika slita har väl även med om det är 24 carat som är mjukare än om det är 18 carat.
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 28-03-2006, 18:28)
Att de blir olika slita har väl även med om det är 24 carat som är mjukare än om det är 18 carat.

Det stämmer nog, vi har 18k och 8 mm har blivit .7 mm ...
mätte ikväll.
cic
Grattis!!


Vi har också titanringar. här kan man se den. Även om just den bilden togs i somras när vi i nån tråd visade våra tatueringar..
Castea
Grattis!

wub.gif wub.gif

forget-me-not
GRATTIS!



CITAT (Kakaduan @ 28-03-2006, 13:31)
Guld är en mjuk metall och det är väldig skillnad på hur många karats guld man har

Är det skillnad på vitguld och rödguld? I så fall vari består skillnaden? Jag tycker vitguld är vackrast och skulle själv välja detta och undrar nu om vitguld är bättre eller sämre än rödguld vad gäller hållbarhet.
Kathy
CITAT (Inga från Närke @ 28-03-2006, 18:28)
Att de blir olika slita har väl även med om det är 24 carat som är mjukare än om det är 18 carat.

Det finns inga ringar med 24 karat. Rent guld är alldeles för mjukt att göra ringar av.
Förr i tiden gjorde man ibland ringar med 23 karat, men de blev mjukare och mer ömtåliga för slitage och därför valde man att istället gå över till 18 karat.
Kakaduan
Nä, 24 karat används inte - ni vet väl hur de gör på TV - biter i guldet. Är det äkta vara blir det bitmärken i det, så mjukt är det.

18 karat är starkt men vad man använder varierar i världen. I USA är 14 karat standard - det är billigare men mindre starkt.

Guld är en blandning av olika metaller - bla koppar som gör guldet guld/rött. I vitguld har man minskat kopparn och blandat i mer platina och då blir det vitt - ju mer platina ju vitare (och dyrare). Styrkan tror jag är den samma. Vitguldsringar rodineras när de är klara - då får de en blank vit yta som slits med tiden - då kan man ibland se en gulare ton på guldet under. Rodinering kan man göra då och då med sin ring för att den ska se fin ut, men varje gång måste ringen slipas och då tappar man lite guld.

Kakaduan
labarradepan
CITAT (cic @ 28-03-2006, 20:28)
Grattis!!


Vi har också titanringar. här kan man se den. Även om just den bilden togs i somras när vi i nån tråd visade våra tatueringar..

Fiiin ring och cool tatu.. biggrin.gif själv har jag en spindel tatuerad på skuldran tongue.gif

Är du nöjd med ringen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon