ingrid fuxwall
Var på besök hos barnbarnet i dag och dagen till ära hade hennes äldre bror gjort chokladbollar som han bjöd oss på.

I receptet stod att man skulle ha Nescafé och när de inte hade något sådant hemma tog han kaffesump.
De smakade helt ok, riktigt goda faktiskt men vi började prata om, huruvida det var giftigt med sump eller ej.

Vad svarar Ni som kan allt?
ingrid
pejori
kan inte tänka mej det smile.gif
då får du nog äta en hel burk med sump, om du ska bli koffeinförgifftad laugh.gif laugh.gif
Piccante
Det kan inte vara speciellt giftigt då man kan dricka avkoket med alla lösliga smakämnen och stimulerande droger och må prima! Däremot tycker jag att sumpen brukar smaka pyton (jag fick koka på sumpen en gång då kaffet tog slut, det räckte till två skopor nytt kaffepulver som fick koka med den gamla sumpen).
Pirum
Vet inte hur koffeinkoncentrationen är i sump, men supergiftigt är det väl inte. Jag brukar dock ta ett par matskedar drickkaffe, som jag häller över sockret, innan jag blandar ner det i "smeten". Blandar man kaffet med havregrynet så sugs det ju in i några gryn och blandas inte med hela smeten smile.gif
*Felix matte*
Inte är kaffesump giftigt... om så vore så skulle vi kaffedrickare vara döda.
Sump blir det ju av kaffet när vi brygger eller kokar.
Ev. giftämnen har ju lakats ut i vattnet som vi dricker.
Kaffe är gott i lagoma mängder. smile.gif

Men... kaffesump är bra att strö ut i rabatter där katter vill göra sina behov... strö sump på snön eller barmark och katten går till grannen tongue.gif
kerstin z5-6
nej , men intar man några dl ogillas det nog av magtarmsystemet biggrin.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Pirum @ 29-03-2006, 19:20)
Vet inte hur koffeinkoncentrationen är i sump, men supergiftigt är det väl inte. Jag brukar dock ta ett par matskedar drickkaffe, som jag häller över sockret, innan jag blandar ner det i "smeten". Blandar man kaffet med havregrynet så sugs det ju in i några gryn och blandas inte med hela smeten smile.gif

För det första får jag tacka för Era lugnande besked och sedan undrar jag om någon har något bra recept, det smakade mer och småpojkarna kom inte ihåg hur de gjort!!

ingrid
Pirum
Jag kan inga bra recept, men tre saker vet jag, det ska vara riktigt smör (möjligen bregott), det ska vara nån matsked flytande kaffe som blandas med sockret, och det får gärna vara någon tesked vaniljsocker i smile.gif

De recepten som står på havregrynspaket brukar vara bra. Som liten gjorde jag det efter det som stod på Gyllenhammars.
Margith
Jag var precis på väg att skriva att du skulle säga åt pojkarna att nästa gång de vill göra choklad-bollar och inte har nåt kaffe, så går det lika bra utan smile.gif
Det här receptet använder jag:
1 dl socker
3 dl havregryn
3 msk kakao
50 g margarin
3 msk mjölk
Rullas i kokos eller pärlsocker (hälften av varje i vårt hus, kokos till mig och pärlsocker till sonen biggrin.gif )
ingrid fuxwall
Tack!
Nu har jag både sparat receptet och skickat det till den unge bagaren.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon