Full version: Hur ska man planera?
Groth
Hej!

Nu börjar det riktigt närma sig beslutsstadiet när det gäller tomten kring vårt husbygge. Det är en skogstomt från början, röjd och sprängd. Tomten ska snart jämnas ut med hjälp av morän, singel/sten och över allt detta någon form av fyllnadsjord. Men vad för slags jord ska vi välja? Jag önskar mig såklart en frodig tomt med vinbär, hallon, jordgubbar, potatis, syrener, rosor och allt annat härligt och vackert. Men många av dessa trivs i helt olika jordtyper? Ska det vara matjord, med sand eller torv eller vad ska man välja? Så tacksam för alla råd och tips. Tomten ligger i zon-4.

Inte mindre förvirrad...än... rolleyes.gif

-Lotta i Burvik
Ingrid på Västkusten
Sprängsten är besvärligt - inte med en gång utan senare - me tiden. Man får ofta sättningar och så försvinner jroden så det är viktigt att man täpper till så mkt hålrum mellan sprängstenen som man kan - detta är för dyrt för en vanmlig anläöggningsfirma - men där Ni vill ha gräsmatta är det en klar ide - alla våra grannar går omkring med stora plötsliga hål i gräsmattan - hemskt tråkigt det.

Jag hade valt matjord - med viss lerinblandning för det är tung näringsrik jord ...sand är mkt lättare. Har Ni mkt sprängsten och utfyllnad är lera en attans bra grund att lägga först åsså sedan ha matjord på.

Ingen torv om Ni kan låta bli - men se upp med rotogräsen som kommer med matjorden.
Ta kontakt med nån granne om sådan finns (lantbrukare)och be att få gödsellass -det är ofta gratis förenat med jobb men ger himla fin jord - iofs med en dle ogräs men de ärlätta att rycka t ex ko och hästdyngeogräsfrön är snabbryckta :-) och oftast ettåriga. Havre är välan det mest förekommande.

Lycka till!

Hälsar Ingrid
Groth
Morän är väl lera som jag har förstått, så det är precis tanken, att vi ska fylla igen så att allt ligger helt stilla innan vi lägger på t ex matjord. Men om jag väljer matjord, trivs mina bärbuskar i vanlig matjord? Eller bör jag välja t ex sandblandad matjord på vissa platser?

Mycket att planera blir det...svårt när man jobbar med helheten smile.gif

-Lotta
Ingrid på Västkusten
Hugg till med det bästa påå en gång - sand om man vill ha adderar man senare(det behöver man oftast inte om platsen inte är dåligt dränerad), och visst trivs fruktbuskar i näringsrik lite tyngre jord. Bara det itne står vatten......hemskt viktigt det.

Hälsar Ingrid
Groth
Ok, så riktigt fin matjord alltså kan göra susen för mina drömmar smile.gif

Tack för hjälpen!!!

-Lotta
Helen i Skåne
Jag läste ett reportage i AoT, en äldre tidning om en familj som flyttat ut i skogen på en tomt som kanske liknar din lite. De hade verkligen lyckats göra den till en grönskande oas. Helt sanslöst vackert och grönt! Ring redaktionen på AoT och fråga om de har nåt nummer som du kan få köpa, tror tidningen var från förra året eller så. De hade byggt en säng utomhus att sova i på sommaren, höljd i rosor och klematis. Det borde de på redaktionen komma ihåg. Lycka til med din nya trädgård! smile.gif
Groth
Tack Helen, det ska jag göra på en gång!!!

smile.gif Lotta
Hannele
Vi köpte aldrig nån matgjord... tongue.gif

Det är en utmaning att få berget att blomma! http://hem.passagen.se/solovetski/naturtomt.htm
fiffigafrun
CITAT (Helen i Skåne @ 05-05-2003, 12:20)
De hade byggt en säng utomhus att sova i på sommaren, höljd i rosor och klematis. Det borde de på redaktionen komma ihåg. Lycka til med din nya trädgård! smile.gif

Är det möjligen de som bodde utan el o rinnande vatten någonstans i Småland? Det var i så fall en oootroligt vacker trädgård med lite vildvuxet stuk = min drömträdgård. Den artikeln som jag tänker på fanns med i år i Januari tror jag.
Groth
Jo Hannele, ni har en fantastiskt vacker tomt, det är fantastiskt att ni lyckats få den så fin!!! Men vägen dit....kräver ett par stycken gröna fingrar oxå ju....återkommer om en så där 10 år och berättar hur det gick...

Nåja - det är en utmaning!!!! rolleyes.gif
Hannele
Groth, det ska bli spännade att se om tio år!

Kan du tänka dej - det fanns inte ens Odla.nu för tio år sedan när vi började... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon