AnitaO
Jag tycker faktiskt att det är aningen osmakligt.
Den slaktas och kokas också i Thailand, sen fryses den ner och flygs 1800 mil för att hama i Findus Wok. sad.gif

Med tanke på fågelinfluensan och dom resurser som finns i Thailand när det gäller infektionsspridning så tycker jag att Finuds m.fl. spelar lite rysk roulette med vår hälsa.

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/stor...,801469,00.html
Pirum
Ja, bedrövligt att de inte tydligt märker sina produkter åtminstone.
Fågelinfluensan tror jag inte är ett problem, kycklingen kokas därborta och friteras/kokas sedan även i europa antar jag. Men även om man bortser från den onödigt långa transporten så inbillar åtminstone jag mig att svensk djurhållning överlag är bättre. OBS, det finns säkert thailändska småbönder med utegående höns osv, men, det är väl knappast sådant som Findus köper.
pejori
en aning osmakligt ja sad.gif
tur att jag inte köper sådan färdigmat, utan gör själv smile.gif
netaave
Jag äter bara svenskt! Fast s---en finns väl här i vår kyckling också snart!
AnitaO
CITAT (netaave @ 30-03-2006, 19:22)
Jag äter bara svenskt! Fast s---en finns väl här i vår kyckling också snart!

Samma här.
Köper bara svenskt kött och svensk kyckling.
Aldrig halvfabrikat som innehåller kyckling.
Om man nu bortser från den aktuella fågelinfluensan så är det mycket annat som sprids via kyckling.

Jag drabbades av kampylobakter en gång efter att ha ätit kyckling.
Det vill jag inte vara om igen kan jag säga blink.gif
Ophelia
Men fy så dumt. Tycker det är oförsvarbart med de långa resorna. Energislöseri!!!!!!!! mad.gif
labarradepan
idiotiskt att välja sån kyckling.. tänk på miljön. hmm..
*Felix matte*
Vi har aldrig köpt utländsk kyckling, mest pga salmonellalarm som dykt upp då o då.
Själv äter jag numera inte kyckling alls pga dåligt immunförsvar.
Anki på Öland
Älskar kyckling men köper aldrig halvfabrikat. Och skulle definitivt inte göra det nu efter att ha läst detta. Tack och lov bor jag nära Guldfågeln som har en Gårdsbutik där jag handlar ofta!!
Anki
Caprice
CITAT (Anki på Öland @ 31-03-2006, 13:17)
Älskar kyckling men köper aldrig halvfabrikat. Och skulle definitivt inte göra det nu efter att ha läst detta. Tack och lov bor jag nära Guldfågeln som har en Gårdsbutik där jag handlar ofta!!
Anki


Det är lyx... smile.gif wub.gif
Pirum
Jag brukar köpa färdigstekt salladskyckling, är för matlagningsanalfabetiskt lagd för att klara av att laga rå kyckling från scratch. Eller våga mig på det.
Men salladskycklingen är iaf svensk, och kostar därefter också. Enda felet är att den inte är KRAV-märkt. :/

Har sett en del kycklingfiléer, råa, marinerade, utgår ifrån att de är utrikiska trots att de ger signaler om att vara svenska. Men står det inte uttryckligen att kycklingen är född, uppvuxen och slaktad i Sverige så får man väl utgå ifrån att den kommer från nåt land långt bort. Typ Danmark åtminstone.

Hur är det med Kronfågel? Vill minnas att de hade som policy att enbart sälja svenska kycklingar, men hade planer på att rucka på det för att "kunna möta utländsk konkurrens". De har verksamhet i Danmark numera också, så de är iaf inte helsvenska längre.
LadyG
CITAT (AnitaGg @ 30-03-2006, 17:08)
Jag tycker faktiskt att det är aningen osmakligt.
Den slaktas och kokas också i Thailand, sen fryses den ner och flygs 1800 mil för att hama i Findus Wok. sad.gif

Med tanke på fågelinfluensan och dom resurser som finns i Thailand när det gäller infektionsspridning så tycker jag att Finuds m.fl. spelar lite rysk roulette med vår hälsa.

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/stor...,801469,00.html

Resorna är oförsvarbara.

Fast att det skulle vara extra farligt med tanke på fågelinfluensan tycker jag är fel.

Kyckling kan föra vidare salmonella och kampylobacter t ex också. Influensan är bara det senaste i raden sjukdomar som fåglar kan föra vidare om man tillagat köttet eller äggen dåligt).

Köper svenskt om det går att luska ut vilket land det VERKLIGEN kommer ifrån, annars köper jag något annat (som jag vet är svenskt). Det händer ganska ofta att jag på stående fot måste bestämma mig för ny middagsmat för att det inte finns svenska råvaror jag vill ha. huh.gif

Halvfabrikat och färdigmat åker med om det är nyckelhålsmärkt, svenskproducerat och vettigt pris. Det är sällan de tre stämmer. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ophelia @ 30-03-2006, 19:16)
Men fy så dumt. Tycker det är oförsvarbart med de långa resorna. Energislöseri!!!!!!!! mad.gif

Väldigt mycket i våra butiker reser långt, för några veckor sedan var det ett exempel med fiskpinnarna på tv.

Fiskarna fiskades upp utanför Norge, de skickades sedan till asien för att rensas och fileas, sedan hamnade de i tyskland tror jag det var för att formas till fiskpinnar med ströbröd på, sedan till sverige för att förpackas och säljas i butik.
AnitaO
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-03-2006, 16:05)
CITAT (Ophelia @ 30-03-2006, 19:16)
Men fy så dumt. Tycker det är oförsvarbart med de långa resorna. Energislöseri!!!!!!!!  :angry:

Väldigt mycket i våra butiker reser långt, för några veckor sedan var det ett exempel med fiskpinnarna på tv.

Fiskarna fiskades upp utanför Norge, de skickades sedan till asien för att rensas och fileas, sedan hamnade de i tyskland tror jag det var för att formas till fiskpinnar med ströbröd på, sedan till sverige för att förpackas och säljas i butik.

Det är helt makalöst alltså ohmy.gif
LadyG
Köper inte längre torsk även om den är märkt ishavstorsk, eftersom de inte kan garantera att det inte är östersjötorsk (som nästan är utrotad!). Det är vanligt att ishavstorsken är felmärkt östersjötorsk. Vitling, sej och andra fiskar går bra, men jag tänke rinte vara med och utrota en hel fiskart på grund av kapitalism.
*Felix matte*
CITAT (AnitaGg @ 31-03-2006, 16:10)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-03-2006, 16:05)
CITAT (Ophelia @ 30-03-2006, 19:16)
Men fy så dumt. Tycker det är oförsvarbart med de långa resorna. Energislöseri!!!!!!!!  mad.gif

Väldigt mycket i våra butiker reser långt, för några veckor sedan var det ett exempel med fiskpinnarna på tv.

Fiskarna fiskades upp utanför Norge, de skickades sedan till asien för att rensas och fileas, sedan hamnade de i tyskland tror jag det var för att formas till fiskpinnar med ströbröd på, sedan till sverige för att förpackas och säljas i butik.

Det är helt makalöst alltså ohmy.gif

Det är Findus fiskpinnar som åker från Norge till Kina och sedan vandrar tillbaka och paketeras i Sverige. Jag har kvar ett paket som jag glömt slänga... tänker aldrig mer köpa el äta fisk som transporterats som denna.
Så här står det på förpackningen:
Den goda smaken och fiskens alla hälsosamma näringsämnen bevaras genom noggrann kontroll av varje steg från hav till frysdisk.

Inget om hur den rest, frysts, tinats och frysts igen osv mad.gif

Jag köper inte heller torsk.... flera år sedan sist.
tara reed
undra på att matpriserna är höga laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
det måste väl vara billigare att skicka maten direkt till fabriken utan en omväg till asien? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
snacka om beresta firrar laugh.gif
*Felix matte*
Beresta men ändå så billiga ohmy.gif man undrar om Kineserna alls får någon lön för arbetet. wink.gif
pejori
nä..dom får nog betala istället för att få jobba dom wink.gif blink.gif sad.gif
*Felix matte*
Fotot från fabriken såg ut att vara taget på en militärförläggning vid inspektionsrunda.
Alla står i stram position i absolut raka led... Stackars sad.gif
Anki på Öland
Slutsats; ingen mat alls från Findus kommer jag att handla fortsättningsvis.....
Anki
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 31-03-2006, 21:05)
Slutsats; ingen mat alls från Findus kommer jag att handla fortsättningsvis.....
Anki

Då är vi minst två om bojkotten. smile.gif
Snöflinga
OK då är också jag med i klubben tongue.gif Men tycker det är lite naivt att tro att svenskt kött är det bästa, varför det ? Vad äter ni på utlands-semestrarna, inte tror jag det är svenskt kött unsure.gif
AnitaO
CITAT (Snöflinga @ 31-03-2006, 21:22)
OK då är också jag med i klubben tongue.gif Men tycker det är lite naivt att tro att svenskt kött är det bästa, varför det ? Vad äter ni på utlands-semestrarna, inte tror jag det är svenskt kött unsure.gif

Nej, då äter man lokal mat som inte rest hela vägen från Sverige tongue.gif
Utom för vissa som åker till Kanarieöarna.
Jag har hört att det finns speciella affärer där med svensk mat.
Snöflinga
CITAT (AnitaGg @ 31-03-2006, 20:35)
CITAT (Snöflinga @ 31-03-2006, 21:22)
OK då är också jag med i klubben  :P  Men tycker det är lite naivt att tro att svenskt kött är det bästa,  varför det ?   Vad äter ni på utlands-semestrarna, inte tror jag det är svenskt kött  :unsure:

Nej, då äter man lokal mat som inte rest hela vägen från Sverige tongue.gif
Utom för vissa som åker till Kanarieöarna.
Jag har hört att det finns speciella affärer där med svensk mat.


Hur vet du att den "lokala" maten inte är importerad blink.gif och vad är det för vits med att åka till Kanarieöarna och tillaga sin egen mat, köpt i speciella svenskaffärer wink.gif

När jag reser vill jag prova landets specialiteter, hur galet det än kan bli, men det ger erfarenhet ... både AHA och Hoppsan laugh.gif
AnitaO
CITAT (Snöflinga @ 31-03-2006, 21:52)
CITAT (AnitaGg @ 31-03-2006, 20:35)
CITAT (Snöflinga @ 31-03-2006, 21:22)
OK då är också jag med i klubben  tongue.gif  Men tycker det är lite naivt att tro att svenskt kött är det bästa,  varför det ?   Vad äter ni på utlands-semestrarna, inte tror jag det är svenskt kött  unsure.gif

Nej, då äter man lokal mat som inte rest hela vägen från Sverige tongue.gif
Utom för vissa som åker till Kanarieöarna.
Jag har hört att det finns speciella affärer där med svensk mat.


Hur vet du att den "lokala" maten inte är importerad blink.gif och vad är det för vits med att åka till Kanarieöarna och tillaga sin egen mat, köpt i speciella svenskaffärer wink.gif

När jag reser vill jag prova landets specialiteter, hur galet det än kan bli, men det ger erfarenhet ... både AHA och Hoppsan laugh.gif

Man kan aldrig veta helt säkert givetvis.

Åt en gång på en lustig restaurang i Kuala Lumpur.
Fiskarna simmade omkring i ett akvarium, och så fick man peka ut vilken man ville äta, så tillagades den.

Färsk fisk så det förslår smile.gif
pejori
CITAT (Snöflinga @ 31-03-2006, 20:52)
och vad är det för vits med att åka till Kanarieöarna och tillaga sin egen mat, köpt i speciella svenskaffärer wink.gif

När jag reser vill jag prova landets specialiteter, hur galet det än kan bli, men det ger erfarenhet ... både AHA och Hoppsan laugh.gif

finns ju en del som måste vara säkra på vad dom äter av olika orsaker wub.gif wub.gif
Snöflinga
Hur då, menar du ?
pejori
CITAT (Snöflinga @ 31-03-2006, 21:08)
Hur då, menar du ?

vissa allergier kräver särskilld mat och särskillda indigredienser wub.gif wub.gif
då köper man den maten som magen är van vid, och klarar av...så menade jag smile.gif
Snöflinga
OK då förstår jag, men för övriga tycker jag rädslan är överdriven.... lev och njut så länge du kan är en av mina överlevnadsregler rolleyes.gif
ninnisky
CITAT (Snöflinga @ 31-03-2006, 21:28)
lev och njut så länge du kan är en av mina överlevnadsregler  :rolleyes:

.... säger jag också! Har bott både i fjärran Östern och på Svalbard utan svensk mat och mått alldeles förträffligt! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon