Full version: Trevlig Helg
Kathy
Ha en trevlig helg, hoppas solen lyser på er i helgen och att snön viker för våren wub.gif
AnitaO
Detsamma smile.gif
I morgon ska jag följa med en granne som ska åka och titta på goldenvalpar wub.gif wub.gif wub.gif

Är fullständigt livrädd att drabbas av valpsjuka rolleyes.gif
Finns det vaccin även för människor? laugh.gif
Kathy
CITAT (AnitaGg @ 31-03-2006, 08:28)
Finns det vaccin även för människor?  :lol:

Det enda vaccin som funkar är nog att införskaffa sig en goldenvalp. tongue.gif
AnitaO
CITAT (Scrollan @ 31-03-2006, 09:30)
CITAT (AnitaGg @ 31-03-2006, 08:28)
Finns det vaccin även för människor?  laugh.gif

Det enda vaccin som funkar är nog att införskaffa sig en goldenvalp. tongue.gif

Ska GENAST informera min sambo laugh.gif
Han kommer att bli djuuuupt imponerad .... Muhahahaha .... tongue.gif
Leia
CITAT (AnitaGg @ 31-03-2006, 09:28)
Detsamma smile.gif
I morgon ska jag följa med en granne som ska åka och titta på goldenvalpar wub.gif wub.gif wub.gif

Är fullständigt livrädd att drabbas av valpsjuka rolleyes.gif
Finns det vaccin även för människor? laugh.gif

Anita, nu har du ju just bytt avatar (heter det va´?) Men på din gamla så var det en väldigt "röd" golden.
Personligen gillar jag de röda väldigt mycket, men någon sa att här i sverige är de inte lika önskvärda som de ljusa. Stämmer det och varför? En ren utställningsgrej eller?
Träffade även på en röd, väldigt liten golden på ett jaktprov en gång. Det var en så kallad jaktgolden. Är det stor skillnad på dessa och den "vanliga", någon annan sa att jakt varianten är mycket hispigare.
Har du någon erfarenhet eller åsikt om detta?
Och du, vaccination mot "valpsjuka" på människor finns inte och det kommer vetenskapen aldrig lyckas framställa! biggrin.gif
AnitaO
CITAT (Leia @ 31-03-2006, 09:40)
Anita, nu har du ju just bytt avatar (heter det va´?) Men på din gamla så var det en väldigt "röd" golden.
Personligen gillar jag de röda väldigt mycket, men någon sa att här i sverige är de inte lika önskvärda som de ljusa. Stämmer det och varför? En ren utställningsgrej eller?
Träffade även på en röd, väldigt liten golden på ett jaktprov en gång. Det var en så kallad jaktgolden. Är det stor skillnad på dessa och den "vanliga", någon annan sa att jakt varianten är mycket hispigare.
Har du någon erfarenhet eller åsikt om detta?
Och du, vaccination mot "valpsjuka" på människor finns inte och det kommer vetenskapen aldrig lyckas framställa! biggrin.gif

Om man nu ska sammanfatta det kort (vilket är svårt) så är den mörka färgen vanligare i det som kallas "jaktlinjer".
Dock ska man inte stirra sig blind på det, för jaktegenskaperna sitter i huvudet och inte i färgen.

I Sverige blandar man ofta jaktlinjer och utställningslinjer, vilket är ytterst ovanligt i rasens hemland (England).

Bra eller dåligt temperament förekommer i alla linjer mer eller mindre.
En jaktgolden ska inte vara hispig.
Den ska ha en av&på-knapp och snabbt kunna växla mellan aktivitet och passivitet.
Vilket för övrigt ska vara en egenskap hos hela rasen oavsett avelsinriktning.
Dock är så inte fallet i praktiken, men avvikelser i rastypiska temperament förekommer ju hos alla populära raser tyvärr.
Ta t.ex. Collie när Lassiefebern härjade.
Idag finns (även om det håller på att bli bättre) oerhört taskiga temperament hos Collie.
Rädda, skygga hundar som har svårt att anpassa sig till vårt samhälle.

Just på grund av att rasen blivit så enormt populär som familjehund så dominerar ju utställningslinjerna och dom mixade linjerna.
Ibland kallar man dom mixade linjerna för "dual purpose" - både vacker och duktig .....
Fast många gånger blir det "no purpose" (mitt eget elaka uttryck) - alltså varken vacker eller duktig.

Den mörka hunden på min förra avatar var en sån rolleyes.gif
Han dog för ca 1 år sedan och finns inte kvar.
Den som jag har på min avatar nu är min yngsta som numera är 4 år.
Fast på bilden har han nyss flyttat hem till oss, 8 veckor gammal wub.gif

Bägge dom hundar jag har idag kommer från rena utställningslinjer.
Dock är det yngre en mycket arbetsvillig och pigg hund som älskar att apportera.
Så varje mynt har 2 sidor smile.gif
Leia
Ok, då vet jag lite mer! Tack! wub.gif
Leia
Förlåt Scrollan, att det blev lite mycket hundprat i din tråd(mitt fel)!
Återgår därför till trådens början och önskar alla en trevlig helg!
Själv jobbar jag lördag och söndag, men jag "chefar" i helgen och har då möjlighet att kika in här ganska ofta! tongue.gif
*Felix matte*
Trevlig helg med mycket sol och ingen mera snö
önskar jag er alla biggrin.gif
Castea
Lycka till med kissarna i helgen, Scrollan!

Trevlig helg från ett snöpiskat Västerås. mad.gif
Men fler plusgrader är utlovat. unsure.gif wacko.gif blink.gif wub.gif
stina
Trevlig helg på er alla önskar Stina från ett snöblaskigt Stockholm! mad.gif sad.gif Jag som tänkt putsa fönster i helgen....
Fialotta
CITAT (stina @ 31-03-2006, 12:23)
Trevlig helg på er alla önskar Stina från ett snöblaskigt Stockholm! mad.gif sad.gif Jag som tänkt putsa fönster i helgen....

Du...det hade jag oxå tänkt...får tänka om lite här...ha en kanonhelg alla hoppas nån av er får sol på sig...kraaaaam wub.gif
Gossen Ruda
Snö?? Vad är det för nåt? Jag ser bara grön-brun natur och trädgårdar runt mig. rolleyes.gif
yenny
Tack! och trevlig helg själv smile.gif

Hoppas det går bra med Hugo och Ikaros i helgen wub.gif
netaave
Tror Scrollan finns i stugan i de norduppländska skogarna nu, hon skottar förmodligen snö, det har snöat hela dan.
Biggan_
Jag skall jobba i helgen, men ni andra får ha en trevlig helg, helst med massor av solsken tongue.gif biggrin.gif wub.gif
Hannele
1:a april ska jag på Rosenmöte och på kvällen firar vi vår 24:e förlovningsdag. wub.gif
Snöflinga
Och på Söndag åker jag till huvudstaden för att avnjuta Mamma Mia rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon