Eva i Skåne
Ja, det sista har väl ni i den gyllene medelåldern också upptäckt? sleep.gif Att dom gör så litet öga på symaskinsnålarna nuförtiden??? Om jag kunde begripa vad det ska vara bra för...


När äldste sonen flyttade trodde jag att jag skulle slippa laga byxor mer huh.gif . Han var (är) välväxt sleep.gif och ofta ofta hände det att byxorna spruckit i nån söm, inte bara av rondören utan även för att han tyckte nya kläder hade absolut lägsta prioritet bland utgifterna.
Så har jag undvikit detta tråkiga med att laga byxor ett bra tag, men de andra två sönerna får minsann också hål på sina byxor blink.gif sad.gif

Den ene använder bara linnebyxor och stora och säckiga ska dom helst vara, inget som spänner där inte, men det ska jag säga - billiga linnebyxor på postorder är ingen hit mad.gif Den väven måste vara gjord av dåliga fibrer, för dom spricker bara man tar i dom.
Ett bra tips när man ska laga tunnare tyger är annars att pressa vliseline på undersidan. Gör man detta innan tyget spricker så förstärker det bra och man kanske kan slippa sy smile.gif '

Nästa son använder bara jeans, gärna av förslitet tyg som inte tåler slitage. Tänk vilken briljant idé att sälja färdigslitna kläder, så man måste köpa nytt ofta wink.gif
Nu har jag sytt lappar på insidan av låren på två par "Men mamma, rör nu inte de andra hålen" sa han blink.gif Visst nej, dom 10-15 hålen som fanns redan när han köpte byxorna dom ska förstås vara kvar
men lufthål i grenen, det blev väl lite för dragigt laugh.gif wub.gif
pejori
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif vänta några år till, så finns det inga hål alls på nålarna laugh.gif laugh.gif laugh.gif
förstår inte varför man betalar 1500 kr. för byxor som andra slänger laugh.gif laugh.gif
tror jag ska sälja mina hedanefter laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
Jag fick byta min nästan nya maskin mot en ny som har nålpåträdare.... jätteenkelt biggrin.gif
Nu slipper jag säga en massa fula ord och hålla vitt papper bakom nålen (tips till de som har svårt att se nålsögat) smile.gif

Jätteglad är jag för att varken barnen eller deras resp köper trasiga jeans biggrin.gif
ingrid fuxwall
Det finns symaskinsnålar avsedda för sådana som ser sämre, för några år sedan i alla fall.

ingrid
ninnisky
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 16:42)
Jag fick byta min nästan nya maskin mot en ny som har nålpåträdare.... jätteenkelt biggrin.gif
Nu slipper jag säga en massa fula ord och hålla vitt papper bakom nålen (tips till de som har svårt att se nålsögat) smile.gif

...precis så gjorde jag också för 2 månader sedan. Det blev en Husqvarna modell 730.

Kors, vad jag har lappat en gång i tiden...... (70-talet) numera blir det bara barnkläder och gardiner smile.gif
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 31-03-2006, 17:48)
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 16:42)
Jag fick byta min nästan nya maskin mot en ny som har nålpåträdare.... jätteenkelt biggrin.gif
Nu slipper jag säga en massa fula ord och hålla vitt papper bakom nålen (tips till de som har svårt att se nålsögat) smile.gif

...precis så gjorde jag också för 2 månader sedan. Det blev en Husqvarna modell 730.

Kors, vad jag har lappat en gång i tiden...... (70-talet) numera blir det bara barnkläder och gardiner smile.gif

Jag hade en 5mån gammal (ny) Pfaff och bytte till en lite dyrare, bättre modell med nålpåträdare
betalade bara 300kr mellan smile.gif

Numera lönar det sig inte att sy kläder
t.ex idag köpte jag fina små byxor till
tvillingarna, 29kr/paret... så billigt syr man inte själv. smile.gif
Jag har begränsat syendet till gardiner och barnlakan.
Reserv
Sambon hade en gammal singermaskin unsure.gif utan instruktionsbok! blink.gif Jag testade men det sket sig på en gång. rolleyes.gif Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med, det är värre att laga hål i kläderna huh.gif unsure.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med,

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 31-03-2006, 17:47)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med,

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Ja huh.gif jag kan juh inte trä maskin och inte ser jag nåt nålsöga heller för den delen rolleyes.gif
pejori
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 18:50)
CITAT (pejori @ 31-03-2006, 17:47)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med,

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Ja huh.gif jag kan juh inte trä maskin och inte ser jag nåt nålsöga heller för den delen rolleyes.gif



Gör som jag och gubben gjorde innan...
håll ett vitt papper bakom nålen så syns ögat.
Reserv
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 18:05)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 18:50)
CITAT (pejori @ 31-03-2006, 17:47)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med,

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Ja huh.gif jag kan juh inte trä maskin och inte ser jag nåt nålsöga heller för den delen rolleyes.gif



Gör som jag och gubben gjorde innan...
håll ett vitt papper bakom nålen så syns ögat.

Okay, sen va´det då bara det här med att trä maskinen unsure.gif det funkade inge vidare att bara sno lite hittan och dittan, det vart trassel både över och under. blink.gif
ninnisky
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med, det är värre att laga hål i kläderna huh.gif  :unsure:

Görsnyggt med metallhäftklammer på ett par svarta byxor laugh.gif laugh.gif
Nu vet jag hur jag ska känna igen dig IRL.....
biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 19:11)
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 18:05)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 18:50)
CITAT (pejori @ 31-03-2006, 17:47)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med,

unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Ja huh.gif jag kan juh inte trä maskin och inte ser jag nåt nålsöga heller för den delen rolleyes.gif



Gör som jag och gubben gjorde innan...
håll ett vitt papper bakom nålen så syns ögat.

Okay, sen va´det då bara det här med att trä maskinen unsure.gif det funkade inge vidare att bara sno lite hittan och dittan, det vart trassel både över och under. blink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif låter nästan som när jag tappade tålamodet...
hittade inte nålsögat och när väl det var fixat så hackade maskinen
nåt så förskräckligt... en (käft) smäll fick den å så fick maken
ta hand om och reda ut alla trådar. mad.gif Det visade sig att jag trätt spolen fel väg:lol:

När allt var fixat... sydde jag gardinen biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 31-03-2006, 19:11)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med, det är värre att laga hål i kläderna huh.gif  unsure.gif

Görsnyggt med metallhäftklammer på ett par svarta byxor laugh.gif laugh.gif
Nu vet jag hur jag ska känna igen dig IRL.....
biggrin.gif biggrin.gif

Måste väl funka som reflexer också rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
Reserv! Det finns fållband som man pressar upp byxorna med, man använder ett strykjärn, du vet ett sånt där trekantigt blankt i metall. tongue.gif

Själv skulle jag aldrig ställa upp på att laga sonens byxor, har han flyttat hemifrån så har han, och jag gjorde det inte ens då han bodde hemma, pekade bara på symaskinen. Så elak är jag. biggrin.gif
pejori
det är till och med lättare än häftapparat laugh.gif laugh.gif
netaave
Förresten tror jag man kan hitta instruktioner hur man trär en symaskin på nätet. Finns ju syforum att fråga på.
pejori
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 18:18)
CITAT (ninnisky @ 31-03-2006, 19:11)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med, det är värre att laga hål i kläderna huh.gif  unsure.gif

Görsnyggt med metallhäftklammer på ett par svarta byxor laugh.gif laugh.gif
Nu vet jag hur jag ska känna igen dig IRL.....
biggrin.gif biggrin.gif

Måste väl funka som reflexer också rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif snacka om bling bling laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 31-03-2006, 19:25)
Reserv! Det finns fållband som man pressar upp byxorna med, man använder ett strykjärn, du vet ett sånt där trekantigt blankt i metall.  :P

Fållband... jag som häromdagen satt med pannlampa och
fållade mina svarta långbyxor som jag ändrade lite. mad.gif
Skitdåligt minne mad.gif ... vet ju att jag läst om fållband tidigare i forumet huh.gif sleep.gif
Swingtime
Inte visste jag att det kan va så svårt att behärska sömnadens konst wub.gif
Jag började med dock-kläder när jag var ca. 10 år och sen har jag fortsatt att sy hela livet.Nu har tyvärr min tumbasartros sagt ifrån så nu blir det inte så mycket sytt men helt kan jag ju inte låta bli rolleyes.gif
AnitaO
Jag har fållat upp ett par panelgardiner med häftklammer laugh.gif
Funkar skitbra!
När jag har tvättat dom första gången och dom fått krympa så ska jag dock fixa en något mer anständig lösning på det hela. rolleyes.gif
Leia
CITAT (netaave @ 31-03-2006, 19:25)
Reserv! Det finns fållband som man pressar upp byxorna med, man använder ett strykjärn, du vet ett sånt där trekantigt blankt i metall. tongue.gif

Finns att köpa på Ikea, bla. Har aldrig använt det själv men är övertygad att det även funkar till gardiner, Anita! biggrin.gif
AnitaO
CITAT (Leia @ 01-04-2006, 08:18)
CITAT (netaave @ 31-03-2006, 19:25)
Reserv! Det finns fållband som man pressar upp byxorna med, man använder ett strykjärn, du vet ett sånt där trekantigt blankt i metall.  :P

Finns att köpa på Ikea, bla. Har aldrig använt det själv men är övertygad att det även funkar till gardiner, Anita! biggrin.gif

Där ser du hur händig jag är!! laugh.gif
Måste jag fixa när jag åker på IKEA nästa gång.
Hannele
CITAT (Eva i Skåne @ 31-03-2006, 16:06)
Ja, det sista har väl ni i den gyllene medelåldern också upptäckt? sleep.gif Att dom gör så litet öga på symaskinsnålarna nuförtiden??? Om jag kunde begripa vad det ska vara bra för...

Jag tog av mej glasögonen och såg bättre... ohmy.gif

Lämnar fortfarande allt syarbete till min duktiga mor, hon är bar 73 eller så. smile.gif
Hannele
CITAT (netaave @ 31-03-2006, 18:25)
Själv skulle jag aldrig ställa upp på att laga sonens byxor, har han flyttat hemifrån så har han, och jag gjorde det inte ens då han bodde hemma, pekade bara på symaskinen. Så elak är jag. biggrin.gif

Mina söner syr själva. Men inte jag.. tongue.gif
*Felix matte*
Alla våra barn har symaskiner och alla kan sy... men jag hjälper gärna om de ber. wub.gif
renate
Jag lägger upp sonens byxor ibland,och mina egnar(är kort i rocken).Lagar byxor gör jag inte längre och syr mina kläder själv gjorde jag på 80 talet.Nu är det inte lönt att syr själv.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 18:11)
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 18:05)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 18:50)
CITAT (pejori @ 31-03-2006, 17:47)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med,

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Ja huh.gif jag kan juh inte trä maskin och inte ser jag nåt nålsöga heller för den delen rolleyes.gif



Gör som jag och gubben gjorde innan...
håll ett vitt papper bakom nålen så syns ögat.

Okay, sen va´det då bara det här med att trä maskinen unsure.gif det funkade inge vidare att bara sno lite hittan och dittan, det vart trassel både över och under. blink.gif

Du trasslar väl inte det för dig Reserv?
ah56
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 17:46)
Sambon hade en gammal singermaskin unsure.gif utan  instruktionsbok! blink.gif Jag testade men det sket sig på en gång. rolleyes.gif Men häftapparaten funkar att lägga upp byxorna med, det är värre att laga hål i kläderna huh.gif  :unsure:

Instruktionsböcker finns att köpa här.
symaskin.net
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon