Full version: Matspararfråga
Gossen Ruda
Är lite osäker på hur länge mat kan sparas i kylskåp. I detta fall kalops som tillagades idag, håller den till måndag i en fryspåse i kylen? Normalt brukar jag spara från lördag till måndag men idag rubbade jag mina cirklar. Tillagar alltid 2 portioner åt gången. Mina ovänner, om jag har några, behöver inte svara. biggrin.gif
pejori
den klarar sig.... smile.gif
öppna inte kylen för mycket bara wub.gif
höj gärna kylan lite, men inte nödvändigt smile.gif
*Felix matte*
Jag brukar spara i skål med GladPack på... håller absolut till måndag. smile.gif

Köttfärsrätter är de enda jag inte vågar spara i kylen mer än ett par dygn.

förresten... ovänner ohmy.gif ... har du väl inga smile.gif
ingrid fuxwall
Själv brukar jag spara mat betydligt längre än så och än har jag inte dött.

ingrid
Gossen Ruda
Tack, det låter hoppfullt. Min osäkerhet beror på att jag oftast fryser in överbliven mat.
Snöflinga
Varför inte frysa in, för säkerhets skull sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2006, 21:10)
Tack, det låter hoppfullt. Min osäkerhet beror på att jag oftast fryser in överbliven mat.

Jag har svärdotter, utbildad kock... hon sa att kokt ris var farligt att spara för det bildades något "olämpligt" (giftigt) i riset ganska snabbt....hade hon fått lära sig under utbildningen.
Detta hade vi inte vetat om innan... gick hur bra som helst att ha överblivet ris i kylen i några dagar... men när hon sa vad hon lärt sig slutade vi att spara.

Nu har vi glömt och sparar igen. tongue.gif
AnitaO
Det man kan vara lite mer försiktig med är malet kött.
Alltså typ köttfärssås m.m.
Men jag tror att även den tillagad utan problem skulle ha hållt till måndag.
Eva i Skåne
Jag tror det mesta håller i 4-5 dagar, så på måndag kan du i alla fall äta med god aptit. tongue.gif
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 31-03-2006, 21:43)
Jag tror det mesta håller i 4-5 dagar, så på måndag kan du i alla fall äta med god aptit. tongue.gif

...och hör vi inte av dej mer så vet vi varför ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif sad.gif sad.gif
..nä jag skojar bara, ät du med god aptit, det är ingen fara vid denna årstiden. När det är rötmånad skall man vara försiktigare, men det är låååångt till dess.
*Felix matte*
CITAT (Birgitta P @ 31-03-2006, 22:08)
CITAT (Eva i Skåne @ 31-03-2006, 21:43)
Jag tror det mesta håller i 4-5 dagar, så på måndag kan du i alla fall äta med god aptit.  :P

...och hör vi inte av dej mer så vet vi varför ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif sad.gif sad.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Ok då, jag är övertygad. Jag lovar att skriva efteråt, OM jag överlever. biggrin.gif Det blir dock ett uppehåll i skrivandet minst till söndag kväll eftersom jag skall till landet nu. Ha de´.
*Felix matte*
Ha så trevligt på landet smile.gif
AnnammA
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 20:15)
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2006, 21:10)
Tack, det låter hoppfullt. Min osäkerhet beror på att jag oftast fryser in överbliven mat.

Jag har svärdotter, utbildad kock... hon sa att kokt ris var farligt att spara för det bildades något "olämpligt" (giftigt) i riset ganska snabbt....hade hon fått lära sig under utbildningen.
Detta hade vi inte vetat om innan... gick hur bra som helst att ha överblivet ris i kylen i några dagar... men när hon sa vad hon lärt sig slutade vi att spara.

Nu har vi glömt och sparar igen. tongue.gif

Det råkade vi nog ut för för några år sedan...Men det var ris från frysen, som blev slarvigt upptinat i micron... Efter det är vi försiktiga med återuppvärmnig av restat ris...(Vi blev alltså magsjuka...)
---
AnnA
KURT
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 20:15)
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2006, 21:10)
Tack, det låter hoppfullt. Min osäkerhet beror på att jag oftast fryser in överbliven mat.

Jag har svärdotter, utbildad kock... hon sa att kokt ris var farligt att spara för det bildades något "olämpligt" (giftigt) i riset ganska snabbt....hade hon fått lära sig under utbildningen.
Detta hade vi inte vetat om innan... gick hur bra som helst att ha överblivet ris i kylen i några dagar... men när hon sa vad hon lärt sig slutade vi att spara.

Nu har vi glömt och sparar igen. tongue.gif

Alla torra livsmedel kan innehålla bakteriesporer. När det gäller ris så är det nog Bacillus cereus man tänker på. Bakteriesporerrna väcks till liv när man kokar riset, om man sedan blandar det med extra godsaker t .ex grädde när man gör ris á la malta så kan de växa till sig.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2006, 19:53)
Är lite osäker på hur länge mat kan sparas i kylskåp.
I detta fall kalops som tillagades idag, håller den till måndag i en fryspåse i kylen?

Absolut. Om köttet var färskt...
Oavsett datum på förpackningen är det bäst att tilllaga köttet så fort som möjligt.
Tillagad mat håller flera dagar i kylskåpet, minst 5 dagar.
Reserv
CITAT (Hannele @ 01-04-2006, 10:07)
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2006, 19:53)
Är lite osäker på hur länge mat kan sparas i kylskåp.
I detta fall kalops som tillagades idag, håller den till måndag i en fryspåse i kylen?

Absolut. Om köttet var färskt...
Oavsett datum på förpackningen är det bäst att tilllaga köttet så fort som möjligt.
Tillagad mat håller flera dagar i kylskåpet, minst 5 dagar.

Är det eran kvinnliga intuition som säger er det? unsure.gif Jag har kastat allt som stått i två dar, vill juh inte dra på oss magsjuka/matförgiftning i onödan rolleyes.gif Men nu säger kvinnfolket alltså att det går att spara ca 4-5 dar huh.gif tjaha, där ser man, nu blir det matrester för hela slanten framöver rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 01-04-2006, 10:10)
Jag har kastat allt som stått i två dar, vill juh inte dra på oss magsjuka/matförgiftning i onödan rolleyes.gif

Onödigt slöseri! (Lukt- och smaksinne avslöjar direkt, om något är dåligt..)
Vi har inte haft magsjuka i vår familj... eller matförgiftning. Inte ännu... ohmy.gif

God handhygien, rena disktrasor, aldrig ha mat stående i rumstemperatur i onödan, kylväska i bilen, etc.
Tips om att hantera kött.
renate
CITAT (KURT @ 01-04-2006, 10:04)
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 20:15)
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2006, 21:10)
Tack, det låter hoppfullt. Min osäkerhet beror på att jag oftast fryser in överbliven mat.

Jag har svärdotter, utbildad kock... hon sa att kokt ris var farligt att spara för det bildades något "olämpligt" (giftigt) i riset ganska snabbt....hade hon fått lära sig under utbildningen.
Detta hade vi inte vetat om innan... gick hur bra som helst att ha överblivet ris i kylen i några dagar... men när hon sa vad hon lärt sig slutade vi att spara.

Nu har vi glömt och sparar igen. tongue.gif

Alla torra livsmedel kan innehålla bakteriesporer. När det gäller ris så är det nog Bacillus cereus man tänker på. Bakteriesporerrna väcks till liv när man kokar riset, om man sedan blandar det med extra godsaker t .ex grädde när man gör ris á la malta så kan de växa till sig.

Det där om riset var intressant,det visste jag inte koka alltid mycket och fryser in eller spara i kylen några dagar.Nu ska ja koka mindre och inte spara men har aldrig blivit sjuk av det.Däremot fick jag samonella en gång av en smörgås jag åt på båten.
Hannele
CITAT (Felix matte @ 31-03-2006, 20:15)
svärdotter, utbildad kock... hon sa att kokt ris var farligt att spara för det bildades något "olämpligt"

I dag ska vi ha gårdagens ris, stekt med lök och kryddor, som min faster gjorde, gott till biff. smile.gif
Har aldrig blivit sjuk av matlådor som innehåller ris, men det gäller här som alltid annars;
god hygien och kylskåp.
kerstin z5-6
Detsamma som för ris gäller även pasta , makaroner o dyligt kastas omedelbart efter måltid här ...
Margaretha
Tre dygn i kyl är max har jag läst. Men det mesta går ju att frysa in i portioner, och fryser in gör jag alltid när ris är inblandat. Bara inte rester med potatis. Det blir inte gott vid upptinigen!

Om jag glömmer att rensa ur kylskåpet någon gång brukar min man utan vidare äta äldre rester. En gång för 15 år sedan ungefär blev han sjuk, men då hade han ätit möglig tårta!!! wacko.gif
KURT
Har man det bara kallt i kylen så klara sig nog det mesta i minst tre dygn.

Det är väl så viktigt att man ser till att kyla ner maten fort efter att den har tillagats. Har det väl stått och växt till sig i 1 h i rumstemperatur så har det ingen betydelse om man fryser det sedan, har det väl bildats toxiner så blir man inte av med dem.
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-04-2006, 11:59)
Detsamma som för ris gäller även pasta , makaroner o dyligt kastas omedelbart efter måltid här ...

Har ni aldrig gjort matsäck med er?? unsure.gif blink.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Hannele @ 01-04-2006, 10:07)
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2006, 19:53)
Är lite osäker på hur länge mat kan sparas i kylskåp.
I detta fall kalops som tillagades idag, håller den till måndag i en fryspåse i kylen?

Absolut. Om köttet var färskt...
Oavsett datum på förpackningen är det bäst att tilllaga köttet så fort som möjligt.
Tillagad mat håller flera dagar i kylskåpet, minst 5 dagar.

Jag skulle aldrig äta så gammal mat. Senast efter 2 Dagar åker det ut. Om jag gör storkok så fryser vi in men aldrig sparar så länge i kylskåpet.

Edelweiss
morellen
Det viktiga är väl dels att kyla ner snabbt så inte bakterier hinner växa till och dels att hetta upp ordentligt innan man skall äta resterna
Rossi
Jag tycker själv inte om att äta mat som har stått för många dagar i kylskåpet. Köttfärsrätter är väl inte värre än annat kött om det väl är tillagat.

Min man kan däremot låta maten stå i kylskåpet fler dagar än jag innan han äter det och han har inte farit illa. Men jag är lite mer kräsmagad.
Magdis
CITAT (Rossi @ 03-04-2006, 10:04)
Min man kan däremot låta maten stå i kylskåpet fler dagar än jag innan han äter det och han har inte farit illa. Men jag är lite mer kräsmagad.

Det är samma sak hos oss. Jag är mycket mer försiktig när det gäller matrester. Dagen efter är OK att äta men knappt längre tycker jag. Jag tror att jag har känsligare luktsinne än han också och han har börjat låta mig sniffa på korvpålägg o.dyl. för att känna om det börjar bli dåligt.
netaave
Pasta går väl hur bra som helst att både spara i kyl och frysa och äta senare.
Det har vi alltid gjort och ingen har någonsin blivit sjuk efter det.
kerstin z5-6
Har pastan stått framme under en hel middag slår den tom ris i bakterietillväxt- fart -så utflyktsmat med pasta är uteslutet här -särskilt i dessa tider med vinterkräksjuka o dyligt
Kyls de omedelbart så kan den väl vara ok , men jag testar inte ...
Rossi
Det här med ris har jag hört förut men inte med pasta. Men hur farligt kan det egentligen vara med tanke på att jag ofta har ätit både ris och pasta som har stått framme länge och haft det med som picknick-mat utan att ha blivit sjuk? unsure.gif
Gossen Ruda
So far, so good. Inga förgiftningssymptom efter två timmar. laugh.gif

Det kom upp en hel del frågeställningar. Det där med riset var en nyhet. Vanligtvis brukar inga bakterier överleva kokning men sporerna är motståndskraftiga. Ibland sparar jag ris till dagen efter men inte längre. Vissa matvaror är också känsligare än andra men jag vet inte vilka. Tydligen inte kalops.
*Felix matte*
Skönt att höra smile.gif
fast det visste jag ju redan. tongue.gif
Piccante
Jag har växt upp i en släkt med två nära anhöriga som har jobbat som livsmedelsinspektörer så livsmedelshygien är något jag har i ryggmärgen.

Att ris kan bli dåligt visste jag, jag har sett att sparat ris har en förmåga att mögla lätt. antingen är det mögelsporer i riset från början eller så är det perfekt substrat för sporer i luften som infekterar det efter kokning. Men att pasta var farligt visste jag inte, har någon belägg för det??? har livsmedelsverket eller någon några rekomendationer om att inte spara pasta, någon som vet?

Jag och många med mig har haft pastasallad som lunch på många exkursioner och studiebesök. Man orkar gå långt om man laddar med fullkornspasta. Men det skulle alltså vara dåligt att gå runt med pasta i ryggsäcken en halv dag. Tur att man aldrig har blivit sjuk.
Chrihanna
Ris som tillagats, förvarats i kyl bildar en bakterie som har med jord att göra, kommer inte håg vad den heter. Den är dock helt ofarlig om man upphettar riset ordentligt innan man äter den. Vissa rissorter har större andel benägenhet att utveckla denna bakterie.

Men pasta däremot, det är ingen som helst fara! Det är bara å ät både varm, kall eller kanske tom kasst upphettad om man nu gillar det... wink.gif Det är nog mer tillbehören man kan bli sjuk av isf...
ingrid fuxwall
Själv har jag en tendens att glömma riset framme för att nästa dag göra något av det wub.gif
Men aldrig att jag blivit sjuk - kanske bara turen wink.gif
Gossen Ruda
Jag googlade lite och hittade det här om ris och bakterier. Smaklig måltid
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2006, 20:33)
Jag googlade lite och hittade det här om ris och bakterier. Smaklig måltid

Det krävs minst 100 000 bakterier per gram mat för att tillräckligt stor toxinmängd ska kunna bildas och förorsaka sjukdom. Smittan sprids ej från person till person.

Så jag klarar mej! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon