labarradepan
Ja, igår försvann nätet hos oss... först var det bara myrornas krig på tv, vi kopplade in boxen och letade kanaler. Alla kanaler utan 4 kom in ( alltså vi har inget extra utbyd på kanaler , bara de vanliga )

Är det antenn som är dålig då? Det funkade kanon innan vi hade boxer och bilden blev inte alls bättre med denna digitala sändning. Suck.

Så det kan kosta ännu mer pengar för att byta antenn? Nej, gillar inte alls detta. mad.gif
AnitaO
Det kan vara antennsignalen som är för svag.
Vi har haft liknande problem med 1:an och 2:an.
Det gick att få in kanalerna, men det var väldigt mycket störningar.

Min sambo sökte manuellt och då hittade han bättre kanaler i boxen.
labarradepan
oki, vi får prova.
krellus
Signalen för analog respektive digital behöver ju inte vara optimerad från samma "antenn/sändare".

Farsan fick bättre bild då han valde en antenn/sändare i enköping istället för Norrköping som faktiskt låg närmare geografiskt.

Vi har boxer på landet och där räckte inte signalen så vi skaffade en signalförstärkare och då blev det kanonbra bild.

Testa dig fram...
Lady Hamilton
Tyvärr är det så att Kanal 4 aldrig och kommer inte heller att bli en "gratis" kanal för alla. "Vi" i vildmarken har måstat och kommer även i forsättningen måsta ha ett "kanal-paket" där 4:an ingår annars blir vi utan.
Men däremot kanal 1 & 2 hade vi gratis tidigare och de har vi ff även med "standard" box. Jag vet att det låter konstigt men tydligen så är det bara så det kommer att vara även framöver
Rapchic
va har ni inte fyran... alltså har inte haft det förut heller..
jag växte upp i en by och vi hade alltid fyran
Lady Hamilton
CITAT (Rapchic @ 04-04-2006, 12:25)
va har ni inte fyran... alltså har inte haft det förut heller..
jag växte upp i en by och vi hade alltid fyran

Så är det smile.gif Men nu tycker vi ändå att det blivit en klar "förbättring"!! Nu måste vi INTE välja om vi skall ha Tv3 eller Kanal4, de fanns tidigare INTE i samma "kanal-paket". Men iomed det "nya systemet" (sedan 2 mån) så finns även Kanal 4 i samma som Tv3
netaave
4:an ska vara med, vi fick mycket bättre bild efter övergången.
Rapchic
vi fick också fyran och två svt kanaler till....
synd vi hade tv3 och Z tv förut nu har vi inte det sad.gif
men det är ju bra på ett sätt mer tid över till annat
labarradepan
jo med det är väl klart att 4:an ska vara med. Det har det ju stått.

hur gör man med en signalförstärkare?
Pirum
Bara att köpa en billig och koppla in mellan antennen och digitalboxen. Vi har en sån i sommarstugan. Kostar från ca 100 och uppåt, men det brukar funka med de billigaste. Iaf verkar det så. Se till att köpa den på öppet köp dock, ifall de inte hjälper. Finns på Jula, Clas Ohlson, Biltema, etc. Och i alla radio-tv-butiker.



De billiga (som den ovan antar jag) sitter alltså inomhus. De dyra sitter ofta nära antennen, antingen på vinden eller rentav utomhus. Men då kostar de mycket mer alltså, samt kräver kunnig installatör (eftersom de går på el och sitter utomhus)
KURT
Om det skall hjälpa med signalförstärkare så måste man väl i alla fall hitta kanalen först? Om man inte hittar den alls så är det inte säkert att det hjälper med signalförstärkare. Ofta kan det hjälpa att kontakta grannar och höra om de har fungerande kanaler och vilka sändare de använder sig av.
labarradepan
ja, vi får fråga grannarna först
Pirum
CITAT (KURT @ 05-04-2006, 09:06)
Om det skall hjälpa med signalförstärkare så måste man väl i alla fall hitta kanalen först? Om man inte hittar den alls så är det inte säkert att det hjälper med signalförstärkare. Ofta kan det hjälpa att kontakta grannar och höra om de har fungerande kanaler och vilka sändare de använder sig av.

Jag tolkade det som att de hittat SVT1, 2, 24, men inte TV4, men de sänds ju från samma mast så det kan kanske hjälpa med förstärkare. Alternativt behövs ny antenn. TV4 sänder på högre frekvens än SVT på i stort sett alla master tror jag, detta gör att vid långt avstånd till mast så är TV4s sändning svagare.

Men ja, kontakta grannar, det är ett väldigt bra tips smile.gif Då kan man få tips med både riktning för antenn (som är svårare att ställa in digitalt IMHO) och om förstärkare brukar behövas i området.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon