frugb
Hej!
Jag tänkte bygga mig 4 drivbänkar, typ pallkragar, och odla lite mindre mängder av olika grönsaker i dem. Kan det fungera att odla såpass mycket av varje sort så man kan göra sig en god primörtallrik med grönsaker under sommaren?

Jag menar egentligen om det är bra eller dåligt att blanda 5-10 olika sorters grönsaker i samma drivbänk - det kommer antagligen att bli lite rörigt men det blir bara fint tycker jag.

Förslag på blandningar:
salladsblandning, rucola, morötter, rödbetor, salladslök, rödlök, ringblomma, gurkört

mangold, spenat, potatis (ett par knölar), morötter, slingerkrasse, gurkört.

Vad tror ni?
Mvh frugb som har trädgård för första gången nu... wub.gif wub.gif wub.gif
pisanggoreng
Det går alldeles utmärkt att blanda. Vissa grönsaker trivs bra tillsammans och förhindrar
att viss ohyra får fotfäste. Det finns någon bok på ämnet som heter något i stil med
"Tomater älskar morötter" eller något ditåt. Någon annan vet nog.

smile.gif
Whiskuchi
Jag har för mig att lök och morot rent av älskar varandras sällskap (skyddar varann mot ohyra), så att blanda grönsaker i kragar verkar jättebra! Förutsatt att de har ungefär samma krav på vatten och näring då... smile.gif
Lena N
Jag tycker att det bästa sättet att odla många sorter på liten yta är metoden att odla i kvadrat. Vet du inget om metoden så låna en (eller båda) av följande böcker på ett bibliotek nära dig. Men ta inte Mel Bartholomew på lika stort allvar som han själv gör. smile.gif

Berglund, Karin
Titel: Så i ruta : ett nytt sätt att odla utan gifter


Bartholomew, Mel
Titel: Odla i kvadrat : ett nytt sätt att så, odla och skörda på små land
KURT
Man kan ju dock försöka sätta högväxa grönsaker i bakkant så att de inte skuggar övriga. Dessutom kan det vara bra att blanda de som växer långsamt, med de som växer fort.
frugb
biggrin.gif Tack för bra svar! Jag visste att man kunde lita på er rolleyes.gif

Då ska jag börja kryssa vilka fröpåsar jag ska köpa... wub.gif

mvh frugb

PS ska försöka övertala fadern som kommer på besök i helgen att bygga dessa drivbänkar... som endast finns i mitt huvud änna biggrin.gif
Susanne i Linköping
Kolla gärna i Runåbergs katalog (finns både i pappersversion och på nätet som pdf), där finns en hel del tips på vilka växter som trivs ihop och inte.

Runåbergs katalog hittar du här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon