Full version: Problem med rådjur
Tool
Detta verkar ju vara ett trevligt forum, här kommer man säkert att trivas!

Jag bor i ett nybyggt hus och tänkte börja odla i pallkragar, problemet är att det är mycket rådjur som springer på tomten (de har redan lyckats avverka en halv bambu samt en japansk lönn)

Kan man täcka pallkragarna med något för att skydda sin odling? Tänkte på fiberduk eller liknande, eller finns det andra knep för att hålla rådjuren borta?

/Tool
AnitaO
Jag läste ett tips i en annan tråd.
Att blanda 1/4 flaska Tabasco i 1 liter vatten och duscha över plantorna.
I det fallet handlade det om vårlökarna ....
Men borde inte det fungera även på annat?
Betty
Fick det här tipset här på forumet en gång:
Blanda lika delar hjorthornssalt, matolja och cayennepeppar. Penslas runt rabatterna/odlingslådorna. Man kan även doppa remsor av tyg i blandningen och hänga upp dem i t.ex. äppelträd och andra utsatta ställen. Detta sägs även fungera mot älg. Jag har inte provat metoden själv ännu men jag ska, sen när det behagar bli vår här uppe och rådjuren kommer för att smaska i sig mina tulpaner.
stina
Ja jag tror mer på oljeblandning än vatten, borde hålla något bättre om det regnar.

/Stina
noora
Jag ska bygga upphöjda land till sommaren. Jag funderar på att göra någon sorts burar för växterna.
Gurkan
Jag har läst här på forumet att blodmjöl är ett bombsäkert tips ! Bara att strö ut i rabatterna, bra kvävegödning dessutom.
evelina
CITAT (noora @ 06-04-2006, 14:05)
Jag ska bygga upphöjda land till sommaren. Jag funderar på att göra någon sorts burar för växterna.

Enklast sättet,så här gör jag på mina pallkragar det håller både rådjur och andra skadedjur borta.

Sätter sådana där gröna stöd i u-form som man har för att stötta upp växter.
Sätter dom i varsin ende och lägger täckväv över som jag helt enkelt fäster med klädnypor på stöden och i kanterna på pallkragen. Jag har dom högsta stöden för då kan det stå så hela sommaren.
Enkelt att ta bort när man ska vattna, kanske inte så snyggt men jag har inga grannar.

biggrin.gif
svalan90
Ajdå de tog min bamby med, även hararna har vart och ringbarkat varenda litet träd på tomten, vet inte vad som hjälper, mot rådjuren, de älskar ju komposten med, har vält den flera gånger ochrivit ut innehållet, skulle kunna vara vilsvin också. Synd, men ända utvägen som ja ser det är jägarexamen till sommarn.

Lycka till i allafall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon