Full version: Navelbråck på vuxna
Latmask
Jag misstänker att jag fått navelbråck efter förlossningen. Har en kula stor som en av glaskulorna man lekte med som barn precis ovanför naveln. Den är ruckbar och ömmar och försvinner när jag lägger mig ner.

Har försökt leta på nätet men hittar oerhört lite information om det, hur man behandlar etc. Finns det nån här som råkat ut för det eller som bara annars vet lite mer?
*Felix matte*
Min mamma hade det och blev opererad.

Är det inte så att det är bukhinnan som har brustit och det är tarmen som trängs ut
och blir som en kula....inte riktigt säker. unsure.gif
Latmask
Är det en stor operation? Måste man sövas eller är det lokalbedövning? Måste man vara sjukskriven. Usch, det vill jag verkligen inte, har inte tid med det. sad.gif
Gillan
Tror inte att det skulle skada om du rådfrågade
t.e.x distriktsköteskan nästa gång du ska på
kontroll med Elias.

Jag har börjat förstå att man inte ska vara allt
för nonchalant med sig själv. Så jag råder dig att
åtminstonde se till att nån kollar smile.gif wub.gif
Latmask
Jag har haft det i tre månader, men i förrgår började det göra ont. Ömma lite, men i går gjorde det ondare så jag hade problem med att busa med Edvin, det gjorde jätteont när han kom åt min mage. Så jag ringde VC i dag och ska åka och kolla upp det. Men jag är så nervös. Hatar att gå till läkare, kan man inte bara få vara frisk jämt? sad.gif
*Felix matte*
Man sövs... åtminstone gjorde man så när min mor opererades.

Jag tycker inte heller om att gå till doktorn men ska dit iaf alldeles strax. sad.gif
Ljumskbråck har jag sedan jag var ca 6 år men det har aldrig behövts opereras,
kanske inte behövs i ditt fall heller.
Hur som haver så önskar jag dej lycka till med doktorsbesöket.
Vi kan ju "darra" tillsammans... jag har till o me kräkts lite av nervositet nu på morronen.... du ser, du är inte ensam om att vara nervös. wub.gif
netaave
Nej nej det görs polikliniskt med lokalbedövning och du går hem samma dag.
pejori
CITAT (Latmask @ 07-04-2006, 09:49)
Är det en stor operation? Måste man sövas eller är det lokalbedövning? Måste man vara sjukskriven. Usch, det vill jag verkligen inte, har inte tid med det. sad.gif

det beror på hur stort det är....
är det ett litet görs det lokalt, men är det större, blir det narkos.
OBS!!!!! börjar det göra ont, ska du söka läkare nu!!!!! unsure.gif
det kan vara på väg att bli inklämt....(avfall som fastnar och orsakar stopp) unsure.gif unsure.gif
Latmask
Tack snälla ni, vad skönt att ha er att rådfråga. Jag har läkartid 13.45 i dag. Ska tänka på dig också Felix matte, låtom oss darra tillsammans. wub.gif
Latmask
Jag har varit hos läkaren med min knöl nu. Det är troligtvis bråck eller en vattenfylld cysta. Jag får välja själv om det besvärar mig så mycket så jag vill operera bort det, de ville inte rekommendera mig till varken eller. Jag har fått en remiss och ska träffa dem i alla fall och diskutera. Vill se hur smärtan utvecklar sig, om den fortsätter öka eller inte. Vill helst inte operera, men jag måste ju kunna fungera i vardagen med barnen och så också. Vi får se hur det blir. Har tid att tänka på det i alla fall nu. Han sa med säkerhet att det inte är nåt farligt i alla fall. Det är skönt det åtminstone.
Eva i Skåne
Skönt att du fått veta att det inte är farligt wub.gif
Så får du väl avvakta lite och se hur mycket det besvärar dig. Fortsätter du ha ont måste du ju ta bort den.
Inga från Närke
Min sambo är opererad för navelbråk och den läkaren rekommendera operation i alla fall men det kan ju bero på att han har ett jobb med tunga lyft m.m.
Han blev sövd men fick komma hemma samma dag och sjukskriven 2 veckor men det var också för att han har det jobbet han har.
*Felix matte*
Jag klarade också läkarbesöket med livet i behåll laugh.gif
Blev akutremiss till Lung och lite andra undersökningar/tester som jag ska fixa nästa vecka. biggrin.gif

Latmask... eftersom du redan nu har besvär så tycker jag att du ska låta dem ta bort "knölen". Då slipper du "akta dig" när du busar och leker med barnen
och så ä'r det ju alltid enklare att ta bort en liten, innan den kanske växer till och ger mer besvär.... Tycker jag alltså smile.gif
Latmask
Ja tänk Felix matte att vi båda klarade oss hit igen med livet i behåll, vad var oddsen för det.... tongue.gif laugh.gif

Jag ska verkligen fundera på det här med operation, kommer nog kännas klarare när jag pratat med operationen också och fått se vad de säger. Tack gulle ni för alla era råd och er hjälp. Ni har hjälpt mig att klara tankarna lite och bli av med lite oro. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon