hajo
Som nyinflyttad undrar jag nu var man kan hitta en bra plantskola/garden center i Göteborgstrakten. God kvalitet, kunnig personal och bra sortiment efterfrågas. Nån som har nåt tips? Tacksam för hjälp...
Trädgårdsmannen
Jag vet inte vart i/runt Göteborg du avser - men det finns ett Garden Center i Kungsbacka som heter Solhaga som har kunnig personal och bra utbud. Även Garden Center i Kullavik på Gamla Särövägen är bra, ingår i Trädgårdsringen precis som Solhaga.
Hannele
Kvisljungbyns Plantskola säljer plantor på Grönsakstorget;
ca 150 sorters gammeldags perenner, kryddor och sommarblommor
av mycket hög kvalité.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det mesta här är Plantagen nu tyvärr - men i Särö, Mölnlycke Kålltorp Landvetter, Sävedalen finns fristående 'egna' ställen. Rävekärr rekommenderas allvarligt :-)

Botans butik är bra den med.

Hälsar Ingrid
uno
Trädgårdforum i Landvetter, det mesta handler jag där. Ett bra ställe om man vill rådfråga.
Ann i Göteborg
Min favorit i närområdet är Nilssons i Kullavik.
Gossen Ruda
Har en känsla av att Trädgårdsforum är lite dyrare än andra men jag har inte gjort några direkta prisjämförelser. Samma med Sävedalen. Men man får alltid göra en avvägning. Mest brukar jag handla på Plantagen i Sisjön men jag frågar på andra ställen. laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Var på Plantagen i Kållered i dag- ack vad hemskt strömlinjeformat och GRÄSLIGT hemskt allting hade blivit.

Plantagen i Fässberg (Mölndal) är ganska OK annars.
Hur har Sisjön ändrat sig Åke?

Undrar ingrid
Gossen Ruda
Man har ändrat om lite. Perennerna har flyttat nånstans såg jag som hastigast när jag sprang igenom och köpte sättpotatis. Har bara varit där den gången i år. Hoppas kunna ta en noggrannare till i veckan. Samma med Tagene, bara ett snabbesök än så länge.

Så ett personligt meddelande. rolleyes.gif Bröderna Carlton hade problem med uppstigandet efter vintersömnen. Tittade upp först i helgen och en del hade svårt att ta sig igenom grästorven. Några tänkte tydligen blomma i underjorden så jag fick ta upp grästorvorna och dela dom. Frittisarna verkar klara sig bättre. Några syns redan.
Ingrid på Västkusten
Va! Sättpotäter där med Rävekärr som nog är en av de mest välsorterade av alla plantskolorna i Gbg-trakten.
F'låt Åke - kunde inte hlla mig ;-)

Hälsar ingrid
Louise i Göteborg
Sävedalen!
Min favorit på hemmaplan. BP-plantor i Sisjön är inte dålig den heller.
Sen finns alltid postorder om man vill vill ha något riktigt specielt.
Catten
Mölnlycke Garden Center har både trevlig och kunnig personal.
/Catten
Gossen Ruda
Förlåt Ingrid, det hade jag ingen aaaaaaning om. Men sorteringen kvittar nog för mig för den enda som hinner utvecklas någorlunda innan möglet börjar härja är Rocket. Nackdelen med Rävekärr är att det ligger lite avigt för mig. Fö var jag och besökte Tagene idag. Där var sig likt förutom att man höll på med stora grävningsarbeten utanför. Större parkeringsplats kanske?
Marloo
Mölnlycke garden center, bra kvalitet, goda råd, kunnig personal.
Rekommenderas varmt! rolleyes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
I Rävekärra var jag häromkvällen med Gbg:s Koloniträdgårdar. Vi fick en visning av allt. Köpte också lite men tycker att han är dyr.

Hade också några frågor ang. träd och lite annat men kunde tyvärr inte få något svar. Blev lite besviken.

Men han hade många olika tomater och dessa drar dom upp själva, samt även gurka, squash och sånt.

I Tagene var vi igår, men det var inte mycket att ha. Då åker jag hellre lite längre utanför stan och handlar i en riktig plantskola även om det kostar lite mera

Elisabeth
HannaLisa
Och så finns Särö Trädgård i Vallda utanför kungsbacka.
Bee
Särö Trädgård vid Vallda Trekant är trevligt, det håller jag med om tummenupp.gif
Sen måste jag faktiskt säga att perennavdelningen på Blomsterlandet blir bara bättre och bättre. Jag gillar personalen, dom är kunnniga och trevliga. Det mesta jag köpt där på senare tid har tagit sig bra hemma i trädgården. När dom först etablerade sig i Göteborg för ett antal år sen var jag inte imponerad. Växterna var alldeles för hårt drivna och klarade sig inte när dom väl kommit hem.
Gamla favvisen Tagene har ju gått åt andra hållet, tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon