Full version: DVD
Yin o Yang
Detta har inget som helst med trädgård och odling att göra, men jag har ju märkt att man kan få svar på ALLT här tongue.gif . Vi har en skapligt ny DVD-spelare och en nästan helt ny TV. När vi försöker titta på en DVD-film är det väldigt dålig bild sad.gif . Den är lite suddig och vibrerar. Hur vi än försökt med inställningar blir det inte bättre wacko.gif . Någon som har någon idé om vad det kan bero på? Kan det vara fel hopkopplat blink.gif wink.gif eller kan det har något att göra med att vi har parabol unsure.gif. Bilden är även dålig när vi försöker titta på bilder vi tagit på semestern och bränt ner på skiva
Rapchic
själv så tycker jag att det inte blir skarpare bild med dvd
men det kan vara så att den dvd'n inte klarar av brända skivor....
det finns då cd spelare som inte klarar av brända skivor
Rossi
Testa med att köpa nya, dyrare kablar. Fråga i butiken annars. Hur kopplar ni? Med scart-kontakt, kompositkabel, s-videokabel, HDMI eller vad?
Pirum
Kan vara att det inte är rätt inställt. Många DVD-spelare kan skicka flera olika signaler i samma SCART-kabel. Och en del TV-apparater har exempelvis bara RGB- eller SVideo-ingång i ena scartingången, och så video-ingång i andra.

Prova att ändra utsignalen på DVDn, det kan oftast göras i menyer, men på min gamla JVC finns det en knapp på baksidan för att byta mellan S-video och vanlig video-utsignal.

Har ni en nästan ny TV klarar den sannolikt exempelvis RGB, och det är då att föredra över S-video eller vanlig video. Inte alla Scartkablar har support för RGB (men de flesta borde ha). Kanske har ni parabolen i scart1 och DVDn i scart2? Kan vara värt att prova ett byte. Kanske med parabolens scartkabel.

Om inga inställningar hjälper (ni hade ju provat) så prova att låna annan scartkabel eller ta med DVD-spelaren till kompis med annan TV. Onödigt att slösa pengar på dyr scartkabel om det inte säkert behövs.
Inga från Närke
Kan bero på vilken upplösning DVD skivan har när inspelning gjordes på den. Är det inspelat på en annan DVD privat kan det vara den inställningen som strular.
Du skrev inte om det var på köpta DVD-filmer eller heminspelade eller pirat.
Är det på köpefilm så kan det nog bara vara som Rossi och Pirum säger.
Zaz
...är inte så himla bra på teknik, men jag tror att det kan bero på att man har andra enheter på samtidigt, som stör ut bilden om man vill se på dvd, tex digitalbox eller nån kortläsare, säkert parabol också! Testa att koppla ur den när ni ska se på dvd o se om det blir bättre! =)

...jag har också varit med om att grannarnas mottagare störde ut bilden i sovrummet, men inte den i vardagsrummet - så efter ett tag iddes vi inte ha kvar tv i sovrummet längre eftersom det aldrig var nån vits - alltid urkass bild... mad.gif
Pirum
Har varit med om att exv ett TV-spel stört TVn så man fått ränder på bilden. Då löste det sig genom att flytta om kablarna en smula. Annars kan det vara TV-nätet i hyreshus som stör, då kan behövas en galvanisk avskiljare. Kan provas genom att dra ur antennkabeln.
En kompis hade ränder på sin bild, försvann när han bytte till bättre isolerad scartkabel.
Min egen DVD, kopplad via video till TV (pga gammal TV) hade dålig bild tills jag ändrade om strömkablarna en del...ja, det är ett helvete med analoga signaler i stora sladdhärvor smile.gif
Har haft datorer som stört TV-bilden också. Felkällorna kan vara många, speciellt i hyreshus som sagt. Där är ju en fördel med digitala varianter, man slipper den typen av störningar (men kan få andra problem istället).
Rossi
Tror att man kan köpa signalförstärkare/bordsantenn också som ger bättre bild.

För många år sedan så hade jag problem med att ställa in videon så att det blev bra bild. Det visade sig att videon och TV:n stod för nära varandra. Det blev bra bild om jag särade mer på dem eller om jag satte vanlig tunn aluminiumfolie ovanför videon. Låter otroligt men det är faktiskt sant!
Pirum
Mmm, när jag hade min fjortontummare ovanpå videon fick jag störningar på en del TV-kanaler. Antennförstärkare kan vara en idé om man förstärker signalen tidigt, innan den kommer fram till boxer-satellitmottagare-video-TV smile.gif Iaf på landet. Brukar i hyreshus nästan vara så att signalen är för stark.

(Ovanstående jag svamlar om gäller ju iofs inte DVD så det är aningen off-topic, men det är aldrig fel att möblera om bland elektroniken för att prova)
Yin o Yang
Tack för alla tips och råd wub.gif . Ska skriva ut allt och läsa noga hemma, när inte gubben är med tongue.gif . Han har så svårt att be om hjälp och har dessutom inget somhelst tålamod om det inte fungerar på direkten rolleyes.gif . Återkommer med rapport
Yin o Yang
Tog bort den gamla videobandspelaren och då blev bilden perfekt tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon